IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 25 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25
Auteur:
Topic : En U? CDs kopen? Kopieren? of MP3-tjes? Vorige pagina | Volgende pagina
Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 09-01-2004 15:55 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 9 januari 2004 13:49 schreef mislyd het volgende:
Ja wat erg he! Eerst kijken of iets goed is! Stel je voor! Da's bijna zo erg als een broek passen voordat je ze koopt.


quote:
Op 9 januari 2004 13:50 schreef Chelman het volgende:
Videotheek....bioscoop.....


quote:
Op 9 januari 2004 15:31 schreef kwelgeest het volgende:
oeww een oftopic moderator.

Maar ok ja tuurlijk pas ik ze wel maar mislyd's vergelijking is ook wel ietwat krom.


quote:
Op 9 januari 2004 15:35 schreef helmet het volgende:
Eh, ik zie wel wat in die vergelijking hoor (en daarom is het dan ook niet offtopic, behalve dan dat we eventueel kunnen verkassen naar een van de "download jij?" topics). Je weet vantevoren ook niet of je een film wel of niet leuk vindt, zelfde als met muziek. Trailers worden met opzet leuk gemaakt en recensies zijn ook niet altijd te vertrouwen (! zeg ik als muziek-recensist!).

Als je er 'verantwoordelijk' mee om springt zie ik er niets verkeerds in om eerst een film te downloaden en als je 'm leuk genoeg vindt om nog een keer te zien hem te kopen. Helaas is zoiets nooit wettelijk goed vast te leggen...


quote:
Op 9 januari 2004 15:38 schreef Chelman het volgende:
Het passen van een broek bij de winkel vergelijken met downen van een film om hem te kijken is niet juist.

Als je een film downed en hem helemaal kijkt heb je 'volledig' van die film mogen genieten. De juiste vergelijking zou dus zijn: Neem een broek voor een paar weken in bruikleen en als die bevalt dan koop je hem.

Bovendien kan je een film in de bioscoop of videotheek 'uitproberen' of op ervaringen van andere mensen afgaan.


quote:
Op 9 januari 2004 15:40 schreef Chelman het volgende:
Ja, maar gemiddeld gaat het zo: Je trekt 100 films en koopt er misschien 10. Je hebt dus van 90 films 'genoten' zonder dat de makers er geld voor kregen.

En verder, who are we kidding? Hoeveel van de film downloaders gooien ALLES wat ze niet kopen gelijk weg?


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


Leviathanica
Usericon van Leviathanica
Posted 09-01-2004 15:57 by Leviathanica Wijzig reactieProfiel van LeviathanicaQuote dit berichthttp://www.youtube.com/user/Craptavaganza

Mijn voorkeur gaat natuurlijk uit naar CD's kopen.
Maar als ik een band nog niet zo goed ken, luister ik eerst mp3's, en beslis ik of ik het de moeite vind om te kopen.


Iedereen heeft recht op mijn mening.


Jebes
Usericon van Jebes
Posted 09-01-2004 15:58 by Jebes Wijzig reactieProfiel van JebesQuote dit berichthttp://jebes.hyves.nl/#

quote:
Op 9 januari 2004 15:57 schreef Leviathanica het volgende:
Mijn voorkeur gaat natuurlijk uit naar CD's kopen.
Maar als ik een band nog niet zo goed ken, luister ik eerst mp3's, en beslis ik of ik het de moeite vind om te kopen.


Deze aanpak hanteer ik ook vaak


Hobsbawm: 'However strong and sincere the belief that magic would turn machine-gun bullets aside, it worked too rarely to make much difference' - http://www.myspace.com/ambulantrocks -


invictis
Usericon van invictis
Posted 09-01-2004 15:59 by invictis Wijzig reactieProfiel van invictisQuote dit bericht

tja;


cd's kopen voor mij dus.
Als ik het niet ken, ff luisteren bij de platenboer en anders mp3 via internet.
Kopietjes maak ik voor mijn discman.


Zo hé, is dit topic toch maar mooi getransformeerd van eenzijdig gebral van Invictus in een ware echte op ervaringen en feiten gebaseerde discussie.


Phlegyas
J'ai plus de souvenirs que si j'avais mille ans
Usericon van Phlegyas
Posted 09-01-2004 15:59 by Phlegyas Wijzig reactieProfiel van PhlegyasQuote dit bericht

Ik rip alleen wat ik anders toch niet zou kopen.


Wirf ihn höher, ferner, weiter, Stürm empor die Himmelsleiter. Häng ihn-an den sternen auf! (Nietzsche)


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 09-01-2004 15:59 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 9 januari 2004 15:55 schreef helmet het volgende:
Als ik er uiteindelijk maar 10 koop heb ik van die 90 films over het algemeen niet genoeg genoten



Maar wel 'gebruikt'....

quote:

En bij films het nog eens extra vervelend is dat het een half jaar tot een jaar duurt voor we hier in Europa mogen genieten van iets wat in de VS al lang uit is.


Amazon


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 09-01-2004 15:59 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 9 januari 2004 15:59 schreef Phlegyas het volgende:
Ik rip alleen wat ik anders toch niet zou kopen.



Waarom?


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


helmet
Smaad
Usericon van helmet
Posted 09-01-2004 16:00 by helmet Wijzig reactieProfiel van helmetQuote dit berichthttp://www.wovendarkness.com

quote:
Op 9 januari 2004 15:59 schreef Chelman het volgende:
Maar wel 'gebruikt'....
Klopt, maar [kort door de bocht] zij komen hun belofte bij verkoop niet na. Ze zeggen dat die film mij vermaakt (entertainment) en als ie dat dan niet doet kan ik m'n geld niet terugkrijgen. [/kort door de bocht]


I'm not being rude. You're just insignificant.


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 09-01-2004 16:01 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 9 januari 2004 16:00 schreef helmet het volgende:
Klopt, maar [kort door de bocht] zij komen hun belofte bij verkoop niet na. Ze zeggen dat die film mij vermaakt (entertainment) en als ie dat dan niet doet kan ik m'n geld niet terugkrijgen. [/kort door de bocht]



Klopt. Maar jij hebt nog altijd vrijwillig de keus genomen om tot aanschaf over te gaan. De producent heeft niet vrijwillig zijn waren op EDonkey gezet.


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


Phlegyas
J'ai plus de souvenirs que si j'avais mille ans
Usericon van Phlegyas
Posted 09-01-2004 16:01 by Phlegyas Wijzig reactieProfiel van PhlegyasQuote dit bericht

quote:
Op 9 januari 2004 15:59 schreef Chelman het volgende:
Waarom?


Dan wordt er per saldo niemand minder van. Officieel wel jatten, maar ja regels zijn regels en befehl ist befehl.


Wirf ihn höher, ferner, weiter, Stürm empor die Himmelsleiter. Häng ihn-an den sternen auf! (Nietzsche)


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 09-01-2004 16:03 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 9 januari 2004 16:01 schreef Phlegyas het volgende:
Dan wordt er per saldo niemand minder van. Officieel wel jatten, maar ja regels zijn regels en befehl ist befehl.


Voor mij heeft niks met regels te maken.

Jij vindt het blijkbaar leuk genoeg om er soms naar te luisteren maar wilt er niet voor betalen. Dat vind ik een ethische dwaling en de regels zullen mij rotten.


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


TNightmare
Usericon van TNightmare
Posted 09-01-2004 16:04 by TNightmare (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van TNightmareQuote dit bericht

Sample mp3's luisteren, cd's bestellen/kopen. Ik brand niks en heb ook geen riante mp3-collectie of zo.

Als muziekliefhebber wil ik gewoon alles origineel hebben, en vind ik een collectie gebrande cd's nogal waardeloos eigenlijk.

De meeste films kijk ik toch maar 1x in mijn leven, dus die ga ik vanzelfsprekend NIET kopen. Kan ik het geld wat ik me daar op bespaar weer uitgeven aan, jawel, cd's .


FireFox
Lifeform 009
Usericon van FireFox
Posted 09-01-2004 16:05 by FireFox Wijzig reactieProfiel van FireFoxQuote dit bericht

quote:
Op 9 januari 2004 15:40 schreef Chelman het volgende:
Ja, maar gemiddeld gaat het zo: Je trekt 100 films en koopt er misschien 10. Je hebt dus van 90 films 'genoten' zonder dat de makers er geld voor kregen.

En verder, who are we kidding? Hoeveel van de film downloaders gooien ALLES wat ze niet kopen gelijk weg?

Maar dit download gedrag is naar mijn mening ook voor een groot deel te wijten aan de vaak hoge prijzen van bijv cd's en dvd's. Waren deze lager geweest werd er echt wel minder gedownload. De meeste mensen hebben toch ook liever het orgineel. En omdat meer mensen dan een cd/dvd kopen ipv downloaden trekt dat ook die lagere prijs wel weer recht. Maargoed naar mijn idee wil men gewoon teveel aan dit soort zaken verdienen en zolang dat lukt gaat het op de zelfde voet verder. Toch kan ik goed begrijpen dat er dus ook veel gedownload wordt. Qua muziek download ik ook vrij makkelijk, dat omdat ik daarbij al niet echt meer het idee heb dat ik de band nog enorm steun (één van de redenen waarom ik bijv een orgineel prefereer boven een kopie) Vooral als je dan hoort hoeveel er uiteindelijk per cd verdiend wordt door de betreffende band.
Dus koop ik liever een berg merchandise van een band waar ze in verhouding meer aan verdienen....
De kosten van opnames&studio, eventuele promotie etc. staan naar mijn idee niet in verband met de winst die hierop gemaakt wordt. (das heel relaxed natuurlijk voor diegene die de winst opstrijkt, maar ik kan dus ook begrijpen dat mensen muziek downloaden omdat ze het hier niet mee ééns zijn)

[Dit bericht is gewijzigd door FireFox op 09-01-2004 16:09]


Our song begins to play. It's notes so light and free they dance in my ears and blind my sight. I think of when we danced and laughed when we kissed under the stars and held our hands in the mist.


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 09-01-2004 16:06 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

Ik heb overigens wel een riante legale MP3 collectie van met name muziek die ik net niet op CD zou kopen.

Ik heb werkelijk een of twee CDtjes met illegale MP3 tjes waarvan ik al inmiddels 80% origineel bezit. (en ik krijg er binnenkort nog een van Jenje-san )


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


Phlegyas
J'ai plus de souvenirs que si j'avais mille ans
Usericon van Phlegyas
Posted 09-01-2004 16:06 by Phlegyas Wijzig reactieProfiel van PhlegyasQuote dit bericht

quote:
Op 9 januari 2004 16:03 schreef Chelman het volgende:
Voor mij heeft niks met regels te maken.

Jij vindt het blijkbaar leuk genoeg om er soms naar te luisteren maar wilt er niet voor betalen. Dat vind ik een ethische dwaling en de regels zullen mij rotten.


Ethische dwaling is het idd, voor mezelf doe ik moreel gezien echter niks fout.


Wirf ihn höher, ferner, weiter, Stürm empor die Himmelsleiter. Häng ihn-an den sternen auf! (Nietzsche)


helmet
Smaad
Usericon van helmet
Posted 09-01-2004 16:08 by helmet Wijzig reactieProfiel van helmetQuote dit berichthttp://www.wovendarkness.com

quote:
Op 9 januari 2004 16:01 schreef Chelman het volgende:
Klopt. Maar jij hebt nog altijd vrijwillig de keus genomen om tot aanschaf over te gaan. De producent heeft niet vrijwillig zijn waren op EDonkey gezet.
Ja maar dat is dus de ellende.. ik weet niet wat ik koop! Bij muziek heb je tenminste nog de mogelijkheid om in de winkel met een koptelefoon te gaan staan, dat kan bij films niet eens.

Ik snap je punt wel hoor.. het kan niet de bedoeling zijn dat er een film geproduceerd wordt en er (te) weinig aan verdiend wordt omdat iedereen de film download in plaats van koopt. Maar wat dat betreft vond ik een nieuwsbericht laatst erg typisch: Tekst-berichten de schuld van lage opbrengst. Voor mij geeft dit aan hoe opgeklopt de hele industrie is en dat ze jaren lang te veel geld gevangen hebben voor slechte, snelle producties die de moeite niet waard zijn.


I'm not being rude. You're just insignificant.


Phlegyas
J'ai plus de souvenirs que si j'avais mille ans
Usericon van Phlegyas
Posted 09-01-2004 16:09 by Phlegyas Wijzig reactieProfiel van PhlegyasQuote dit bericht

Ik heb trouwens nauwelijks illegale mp3s misschien 7 albums bij elkaar tegenover een paar honderd gekochte.

[Dit bericht is gewijzigd door Phlegyas op 09-01-2004 16:10]


Wirf ihn höher, ferner, weiter, Stürm empor die Himmelsleiter. Häng ihn-an den sternen auf! (Nietzsche)


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 09-01-2004 16:12 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 9 januari 2004 16:05 schreef FireFox het volgende:
Maar dit download gedrag is naar mijn mening ook voor een groot deel te wijten aan de vaak hoge prijzen van bijv cd's en dvd's.



Ja, ze zijn duur. Maar in wezen zeg je: 'Auto's zijn duur dus gaan mensen ze jatten'. Enige onderscheid is dat een CD een informatieproduct is en een auto een fysiek product. In het economisch verkeer zijn ze echter niet te onderscheiden.

quote:

Maargoed naar mijn idee wil men gewoon teveel aan dit soort zaken verdienen en zolang dat lukt gaat het op de zelfde voet verder.



Een bedrijf verdient in principe niet meer dan wat de klant bereid is om te betalen. 'Te veel' verdienen bestaat daarom niet. Ook rechtvaardigt 'Te veel' verdienen in ethische zin geen diefstal.

quote:

Dus koop ik liever een berg merchandise van een band waar ze in verhouding meer aan verdienen....
De kosten van opnames&studio, eventuele promotie etc. staan naar mijn idee niet in verband met de winst die hierop gemaakt wordt. (das heel relaxed natuurlijk voor diegene die de winst opstrijkt, maar ik kan dus ook begrijpen dat mensen muziek downloaden omdat ze het hier niet mee ééns zijn)


Zie boven.

[Dit bericht is gewijzigd door Chelman op 09-01-2004 16:13]


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 09-01-2004 16:15 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 9 januari 2004 16:08 schreef helmet het volgende:
Ja maar dat is dus de ellende.. ik weet niet wat ik koop! Bij muziek heb je tenminste nog de mogelijkheid om in de winkel met een koptelefoon te gaan staan, dat kan bij films niet eens.



Bij een filmspeciaalzaak is dat geen enkel probleem.

quote:
Maar wat dat betreft vond ik een nieuwsbericht laatst erg typisch: Tekst-berichten de schuld van lage opbrengst. Voor mij geeft dit aan hoe opgeklopt de hele industrie is en dat ze jaren lang te veel geld gevangen hebben voor slechte, snelle producties die de moeite niet waard zijn.


Augustus = komkommertijd

Zoals ik eerder zei: te veel ergens aan verdienen bestaat eigenlijk niet.


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


0Tolerence
Usericon van 0Tolerence
Posted 09-01-2004 16:19 by 0Tolerence Wijzig reactieProfiel van 0TolerenceQuote dit bericht

Ik heb veruit het meeste op mp3 en wat dat betreft ook een zeer mager CD aanbod. Ik koop wel zeker 1 keer in de maand een aantal cd's. Die ik echt de moeite waard vind en de rest staat op mp3.
Tja als ik miljoenen had, had ik waarschijnlijk alles wel op cd gehad


"This one is older than shit, heavier than time!"


FireFox
Lifeform 009
Usericon van FireFox
Posted 09-01-2004 16:34 by FireFox Wijzig reactieProfiel van FireFoxQuote dit bericht

quote:
Op 9 januari 2004 16:12 schreef Chelman het volgende:
Ja, ze zijn duur. Maar in wezen zeg je: 'Auto's zijn duur dus gaan mensen ze jatten'. Enige onderscheid is dat een CD een informatieproduct is en een auto een fysiek product. In het economisch verkeer zijn ze echter niet te onderscheiden.

Maar bij het jatten van een auto jat je van de dealer of een gebruiker van het product. Ik kan me niet voorstellen dat het vaak voorkomt dat auto's regelrecht uit de fabriek gestolen worden. Kortom hier voelt de dealer of gebruiker de pijn in de beurs. De fabrikant merkt hier minder van, de afname van de auto wordt er niet minder van.
Bij het downloaden van muziek is het vooral de platenmaatschappij die de pijn in de beurs voelt en de afname neemt af. Dus hier zit wel degelijk een verschil lijkt mij.
Daarnaast is een auto is ook een product waarbij het illegaal gebruik ook net iets lastiger ligt dus dit zal nooit even grootschalig plaatsvinden als het downloaden van muziek. (anders wil ik iig niet meer in een auto rijden )


quote:
Een bedrijf verdient in principe niet meer dan wat de klant bereid is om te betalen. 'Te veel' verdienen bestaat daarom niet. Ook rechtvaardigt 'Te veel' verdienen in ethische zin geen diefstal.

Kijk het lijkt mij logisch dat het vele downloaden tegenwoordig een duidelijk signaal is dat de klant niet meer bereid is deze onredelijke bedragen te betalen.
Dat dit diefstal rechtvaardigt hoor je mij ook niet zeggen, ik zeg alleen dat ik de beweegredenen tot downloaden begrijp.


Our song begins to play. It's notes so light and free they dance in my ears and blind my sight. I think of when we danced and laughed when we kissed under the stars and held our hands in the mist.


XPositiveX
Usericon van XPositiveX
Posted 09-01-2004 16:34 by XPositiveX Wijzig reactieProfiel van XPositiveXQuote dit berichthttp://www.myspace.com/timxsmit

ik koop vaak wel dingen origineel. cds/vinyl whatever.. meestal bij shows. heeel soms in winkels maar dan moeten 't wel een heel erg vette bands zijn. echter kopieer ik ook heel vaak albums op bandje, die 'k net zovaak luister als gewoon cds. mp3s lood ik ook erg vaak down, om bands te checken (om dan later te kopen) of omdat ik ze vroeger op tape had en met mn stomme kop er weer overheen had genomen



CoenV
Usericon van CoenV
Posted 09-01-2004 16:35 by CoenV Wijzig reactieProfiel van CoenVQuote dit bericht

Ik ben wel voor kopen, anders naai je gewoon de artiest waarvan je de muziek gaaf vind.
Op dit moment ben ik nog steeds teveel met mp3 bezig, ik heb zo'n 1500 mp3 albums, en daar zit best veel bij wat ik niet tot nauwelijks luister.
Ik heb ondertussen meer dan 200 legale cd's, bijna allemaal metal. Ik probeer zoveel
mogelijk tweedehands aan te schaffen, meestal lukt het me wel voor zo'n 7 euro per cd.
Ik ben langzaam bezig met het legaliseren van mijn mp3 verzameling, alle albums die ik op cd
heb, heb ik ook op mp3, dit luistert wel zo lekker als ik op mijn pc zit, gewoon lekker snel
effe een albumpje luisteren, of een willekeurig nummer.


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 09-01-2004 16:37 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Eerst ergens mp3-tje scoren, als het goed is kopen, en als het dan niet te krijgen is, kopieren.


CoenV
Usericon van CoenV
Posted 09-01-2004 16:38 by CoenV Wijzig reactieProfiel van CoenVQuote dit bericht

Ik ben dan zo'n eikel die gelijk het hele album op mp3 scoort.


Dit topic is 25 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen