IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 14 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Auteur:
Topic : Steeds meer psychische problemen Vorige pagina | Volgende pagina
mislyd
hihi
Usericon van mislyd
Posted 26-11-2003 13:53 by mislyd Wijzig reactieProfiel van mislydQuote dit berichthttp://mislyd.deviantart.com/

quote:
Op 26 november 2003 13:48 schreef campske666 het volgende:




Je verwart individualistisch en rationeel met egoistisch.

Als je individualistisch bent, impliceert dat dat je het individualisme respecteert van een ander.


Not all who wander are lost. - JRR Tolkien


campske666
Usericon van campske666
Posted 26-11-2003 13:56 by campske666 Wijzig reactieProfiel van campske666Quote dit bericht

quote:
Op 26 november 2003 13:53 schreef mislyd het volgende:
Als je individualistisch bent, impliceert dat dat je het individualisme respecteert van een ander.


Nee, dat impliceert dat ik mijn eigen gedacht opmaak en een eigen mening heb.
Dat heeft niks met anderen te maken.
Dat gezegd zijnde vraag ik me af hoe je erbij komt dat ik het individualisme in anderen niet respecteer ?


mislyd
hihi
Usericon van mislyd
Posted 26-11-2003 14:03 by mislyd Wijzig reactieProfiel van mislydQuote dit berichthttp://mislyd.deviantart.com/

quote:
Op 26 november 2003 13:53 schreef ElitE het volgende:
Ik bedoel dat als je langdurig in de shit zit, en denkt dat het slecht met je gaat(aanstellen hoor er ook bij), dat je dan wat linkser denkt omdat je dan denkt dat er jouw onrecht is aangedaan en dat de schuld bij anderen ligt.
Zelf heb ik er last van gehad nu niet meer, Als je je slecht voelt is het vaak moeilijk om te aan te zien dat jij het grootste probleem bent, en geef je anderen de schuld.


Ik blijf hier toch even over verder zeuren. Jij stelt 'links denken' onbeschaamd gelijk aan 'de schuld op anderen steken'. Nu kan dat evengoed rechts zijn, in bv. 'onze maatschappij is rot, want er zijn teveel mensen en dat komt vooral omdat vreemdelingen hier teveel kweken'.

Maar om op je eigenlijk vraag te antwoorden, als je in de put zit, kan je 4 kanten op:
a) De schuld bij jezelf zoeken en er een oplossing voor zoeken (veeleisend van jezelf zijn)
b) De schuld bij jezelf zoeken, en het opgeven (bij een extreem negatief zelfbeeld)
c) De schuld bij anderen zoeken (radeloosheid)
d) De situatie objectief proberen te analyseren, en vaststellen dat de problemen liggen bij de interactie tussen jezelf en je omgeving, en daar een oplossing voor zoeken.


Not all who wander are lost. - JRR Tolkien


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 26-11-2003 14:08 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 26 november 2003 14:03 schreef mislyd het volgende:
Ik blijf hier toch even over verder zeuren. Jij stelt 'links denken' onbeschaamd gelijk aan 'de schuld op anderen steken'. Nu kan dat evengoed rechts zijn, in bv. 'onze maatschappij is rot, want er zijn teveel mensen en dat komt vooral omdat vreemdelingen hier teveel kweken'.

Maar om op je eigenlijk vraag te antwoorden, als je in de put zit, kan je 4 kanten op:
a) De schuld bij jezelf zoeken en er een oplossing voor zoeken (veeleisend van jezelf zijn)
b) De schuld bij jezelf zoeken, en het opgeven (bij een extreem negatief zelfbeeld)
c) De schuld bij anderen zoeken (radeloosheid)
d) De situatie objectief proberen te analyseren, en vaststellen dat de problemen liggen bij de interactie tussen jezelf en je omgeving, en daar een oplossing voor zoeken.


Das Stimmt
Maar ik zeg niet dat al het linksdenken van het selcht voelen afkomt. Ik merk alleen dat als mensen zich wat minder voelen dat ze dat wat linkser kunnen gaan denken.
@ punt D: helemaal gelijk maar meestal kan je niet zo erg veel aan de omgevings factoren doen, en moet je zelf het meeste veranderen om beter te worden.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 26-11-2003 14:08 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 26 november 2003 14:03 schreef mislyd het volgende:
Ik blijf hier toch even over verder zeuren. Jij stelt 'links denken' onbeschaamd gelijk aan 'de schuld op anderen steken'. Nu kan dat evengoed rechts zijn, in bv. 'onze maatschappij is rot, want er zijn teveel mensen en dat komt vooral omdat vreemdelingen hier teveel kweken'.



Jij verwart hier liberaal-rechts die geen uitspraken omtrent vreemdelingen doet met nationalistisch-rechts die dat wel doet. Het is een oeroude truc van de progresieven om die twee clubs in een adem te noemen om zo beide in diskrediet te brengen.

Ik laat jou raden met welk van de twee clubs ik me identificeer.


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


mislyd
hihi
Usericon van mislyd
Posted 26-11-2003 14:09 by mislyd Wijzig reactieProfiel van mislydQuote dit berichthttp://mislyd.deviantart.com/

quote:
Op 26 november 2003 13:56 schreef campske666 het volgende:
Nee, dat impliceert dat ik mijn eigen gedacht opmaak en een eigen mening heb.
Dat heeft niks met anderen te maken.
Dat gezegd zijnde vraag ik me af hoe je erbij komt dat ik het individualisme in anderen niet respecteer ?

Ik interpreteer jouw posts hier als een verzameling vol meningen, terwijl je niet in staat bent om een samenhangende visie te vormen waar meer mensen inpassen dan jij alleen.
Toegegeven, ik vind het wel zeer entertainend om jouw meningen te lezen hoor.


Not all who wander are lost. - JRR Tolkien


campske666
Usericon van campske666
Posted 26-11-2003 14:09 by campske666 Wijzig reactieProfiel van campske666Quote dit bericht

quote:
Op 26 november 2003 14:03 schreef mislyd het volgende:

d) De situatie objectief proberen te analyseren,


Dat lijkt me de enige wijze oplossing. En dan is het de kunst om objectief te beslissen of de fout bij jezelf, bij anderen of bij jezelf EN anderen ligt.
Pas dan kan je een oplossing vinden.


campske666
Usericon van campske666
Posted 26-11-2003 14:11 by campske666 Wijzig reactieProfiel van campske666Quote dit bericht

quote:
Op 26 november 2003 14:09 schreef mislyd het volgende:
Ik interpreteer jouw posts hier als een verzameling vol meningen, terwijl je niet in staat bent om een samenhangende visie te vormen waar meer mensen inpassen dan jij alleen.
Toegegeven, ik vind het wel zeer entertainend om jouw meningen te lezen hoor.


Hoe jij mijn post interpreteert is niet mijn probleem. Dat jij er geen samenhang in kan vinden wil niet zeggen dat die er niet is. Maar je amuseert je toch, dat is altijd fijn meegenomen.


mislyd
hihi
Usericon van mislyd
Posted 26-11-2003 14:12 by mislyd Wijzig reactieProfiel van mislydQuote dit berichthttp://mislyd.deviantart.com/

quote:
Op 26 november 2003 14:08 schreef Chelman het volgende:
Jij verwart hier liberaal-rechts die geen uitspraken omtrent vreemdelingen doet met nationalistisch-rechts die dat wel doet. Het is een oeroude truc van de progresieven om die twee clubs in een adem te noemen om zo beide in diskrediet te brengen.

Ik laat jou raden met welk van de twee clubs ik me identificeer.

Ah, mijn fout idd. Jouw 'club' noem ik automatisch 'liberaal' (ook al is dat ook 'rechts'), terwijl ik conservatisme en fascisme zonder moeite over dezelfde kam scheer (wat ook niet mag, I know) en 'rechts' noem. Mislydiaanse logica. Ik probeer er in het vervolg op te letten.


Not all who wander are lost. - JRR Tolkien


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 26-11-2003 14:14 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 26 november 2003 14:09 schreef campske666 het volgende:
Dat lijkt me de enige wijze oplossing. En dan is het de kunst om objectief te beslissen of de fout bij jezelf, bij anderen of bij jezelf EN anderen ligt.
Pas dan kan je een oplossing vinden.

Klopt maar anderen veranderen is moeilijker dan zelf veranderen. Aan veel omgevingsfactoren kun je zelfs niets doen (dood van anderen, enz.), dus als een probleem blijft spelen zal het aanjezelf liggen.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


campske666
Usericon van campske666
Posted 26-11-2003 14:16 by campske666 Wijzig reactieProfiel van campske666Quote dit bericht

quote:
Op 26 november 2003 14:14 schreef ElitE het volgende:
Klopt maar anderen veranderen is moeilijker dan zelf veranderen. Aan veel omgevingsfactoren kun je zelfs niets doen (dood van anderen, enz.), dus als een probleem blijft spelen zal het aanjezelf liggen.


Je kan het probleem misschien niet oplossen als het aan anderen ligt, maar dit besef ( dat het probleem bij anderen ligt en voor jou onoplossbaar is), en het aanvaarden van de situatie kan al een oplossing op zich zijn. Je hoeft je er in iig geen koppijn over te maken want je kan er toch niks aan doen.


altx
Iron Maiden's gonna get you
Usericon van altx
Posted 26-11-2003 14:18 by altx Wijzig reactieProfiel van altxQuote dit bericht

Deze discussie doet me denken aan een citaat van ene Maya Angelou dat ik een keer ben tegengekomen (ik heb hem voor de goede orde nog ff opgezocht):

"If you don't like something, change it. If you can't change it, change your attitude. Don't complain."

Hetgeen ik hier uitleg als: Zoek eerst de fout bij jezelf. Mocht de fout niet bij jezelf liggen, probeer er dan anders tegen aan te kijken, maar ga niet lopen klagen of zielig doen...


Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!


mislyd
hihi
Usericon van mislyd
Posted 26-11-2003 14:19 by mislyd Wijzig reactieProfiel van mislydQuote dit berichthttp://mislyd.deviantart.com/

quote:
Op 26 november 2003 14:14 schreef ElitE het volgende:
Klopt maar anderen veranderen is moeilijker dan zelf veranderen. Aan veel omgevingsfactoren kun je zelfs niets doen (dood van anderen, enz.), dus als een probleem blijft spelen zal het aanjezelf liggen.

Hmm, je kan wel je omgeving veranderen hoor. Door gewoon ergens anders naartoe te gaan. Soms kan je je nl. met de beste wil van de wereld niet aanpassen.


Not all who wander are lost. - JRR Tolkien


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 26-11-2003 14:19 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 26 november 2003 14:16 schreef campske666 het volgende:
Je kan het probleem misschien niet oplossen als het aan anderen ligt, maar dit besef ( dat het probleem bij anderen ligt en voor jou onoplossbaar is), en het aanvaarden van de situatie kan al een oplossing op zich zijn. Je hoeft je er in iig geen koppijn over te maken want je kan er toch niks aan doen.

Jup maar sommmige mensen leggen alles erbij neer als ze iets hebben. Bijvoorbeeld iemand die geschept is en daardoor zijn beentjes is verloren, dit is allemaal wel erg maar is geen reden om niet te werken. hierdoor zijn er zat dingen die je wel kan, dus moet je om het probleem heen. En accepteren van een probleem is eigenlijk ook een oplossing omdat je er dan minder last van hebt.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


mislyd
hihi
Usericon van mislyd
Posted 26-11-2003 14:21 by mislyd Wijzig reactieProfiel van mislydQuote dit berichthttp://mislyd.deviantart.com/

quote:
Op 26 november 2003 14:18 schreef altx het volgende:
Deze discussie doet me denken aan een citaat van ene Maya Angelou dat ik een keer ben tegengekomen (ik heb hem voor de goede orde nog ff opgezocht):

"If you don't like something, change it. If you can't change it, change your attitude. Don't complain."

Hetgeen ik hier uitleg als: Zoek eerst de fout bij jezelf. Mocht de fout niet bij jezelf liggen, probeer er dan anders tegen aan te kijken, maar ga niet lopen klagen of zielig doen...

Ah nee, dat zegt ze net niet! 'Probeer eerst de situatie te veranderen, en als dat niet lukt, probeer je je houding te veranderen.' Toch?!


Not all who wander are lost. - JRR Tolkien


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 26-11-2003 14:21 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 26 november 2003 14:19 schreef mislyd het volgende:
Hmm, je kan wel je omgeving veranderen hoor. Door gewoon ergens anders naartoe te gaan. Soms kan je je nl. met de beste wil van de wereld niet aanpassen.

Dan verander je je omgeving niet dan kies je een andere omgeving

@altx: geweldig gesproken


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


altx
Iron Maiden's gonna get you
Usericon van altx
Posted 26-11-2003 14:25 by altx Wijzig reactieProfiel van altxQuote dit bericht

quote:
Op 26 november 2003 14:21 schreef mislyd het volgende:
Ah nee, dat zegt ze net niet! 'Probeer eerst de situatie te veranderen, en als dat niet lukt, probeer je je houding te veranderen.' Toch?!


Ja, maar nou ff doordenken:

Waarom kun je iets wel veranderen en iets anders niet?


Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!


campske666
Usericon van campske666
Posted 26-11-2003 14:28 by campske666 Wijzig reactieProfiel van campske666Quote dit bericht

quote:
Op 26 november 2003 14:25 schreef altx het volgende:
Ja, maar nou ff doordenken:

Waarom kun je iets wel veranderen en iets anders niet?


Omdat je over sommige dingen (ook dingen buiten jezelf) macht hebt, en over sommige niet.


mislyd
hihi
Usericon van mislyd
Posted 26-11-2003 14:30 by mislyd Wijzig reactieProfiel van mislydQuote dit berichthttp://mislyd.deviantart.com/

quote:
Op 26 november 2003 14:25 schreef altx het volgende:
Ja, maar nou ff doordenken:

Waarom kun je iets wel veranderen en iets anders niet?

Als je zegt dat er dingen zijn die je niet kan veranderen, dan heb je het waarschijnlijk over 'grootse' zaken? Ik ben ervan overtuigd dat je in je beperkte omgeving toch wel voor ommekeer (en chaos ) kan zorgen. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat je je de hele tijd moet forceren om je aan te passen aan vanalles.


Not all who wander are lost. - JRR Tolkien


altx
Iron Maiden's gonna get you
Usericon van altx
Posted 26-11-2003 14:34 by altx Wijzig reactieProfiel van altxQuote dit bericht

quote:
Op 26 november 2003 14:30 schreef mislyd het volgende:
Als je zegt dat er dingen zijn die je niet kan veranderen, dan heb je het waarschijnlijk over 'grootse' zaken? Ik ben ervan overtuigd dat je in je beperkte omgeving toch wel voor ommekeer (en chaos ) kan zorgen. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat je je de hele tijd moet forceren om je aan te passen aan vanalles.


ff voor de duidelijkheid: Het is een zinsnede en het leuke van dat soort zinsnedes is dat je je eigen interpretatie eraan kan geven.

En ik kijk er zo tegenaan: Als het aan jezelf ligt, kun je dat gemakkelijk veranderen. En als het aan een ander ligt, kun je dat in eerste instantie niet veranderen, maar je kunt wel de manier waarop je er tegenaan kijkt (je houding) veranderen. En dat is (bijna) letterlijk wat er staat.


Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!


campske666
Usericon van campske666
Posted 26-11-2003 14:38 by campske666 Wijzig reactieProfiel van campske666Quote dit bericht

quote:
Op 26 november 2003 14:34 schreef altx het volgende:

En als het aan een ander ligt, kun je dat in eerste instantie niet veranderen,


Dat ligt eraan. Dat kan soms wel hoor.


altx
Iron Maiden's gonna get you
Usericon van altx
Posted 26-11-2003 14:48 by altx Wijzig reactieProfiel van altxQuote dit bericht

quote:
Op 26 november 2003 14:38 schreef campske666 het volgende:
Dat ligt eraan. Dat kan soms wel hoor.


Hmm, noem jij dan eens een voorbeeld van "dat verander ik wel ff bij iets dat niet aan mezelf ligt".


Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!


campske666
Usericon van campske666
Posted 26-11-2003 14:55 by campske666 Wijzig reactieProfiel van campske666Quote dit bericht

quote:
Op 26 november 2003 14:48 schreef altx het volgende:
Hmm, noem jij dan eens een voorbeeld van "dat verander ik wel ff bij iets dat niet aan mezelf ligt".


voobeeld:

Mijn buurman irriteert me met z'n loeiharde muziek midden in de nacht. Dus in mijn ogen is hij het probleem.
Oplossingen:

- Ik praat erover met hem, als hij voor rede vatbaar is, zal hij zijn gedrag aanpassen
- Ik bel de politie, en zij kunnen hem mischien overtuigen
- ik gooi z'nruit in met een steen om hem te overtuigen
- ik schiet hem af (extreem, maar duidelijk)

Dus: ik was het probleem niet, maar ik heb het probleem wel opgelost


altx
Iron Maiden's gonna get you
Usericon van altx
Posted 26-11-2003 14:59 by altx Wijzig reactieProfiel van altxQuote dit bericht

quote:
Op 26 november 2003 14:55 schreef campske666 het volgende:
voobeeld:

Mijn buurman irriteert me met z'n loeiharde muziek midden in de nacht. Dus in mijn ogen is hij het probleem.
Oplossingen:

- Ik praat erover met hem, als hij voor rede vatbaar is, zal hij zijn gedrag aanpassen
- Ik bel de politie, en zij kunnen hem mischien overtuigen
- ik gooi z'nruit in met een steen om hem te overtuigen
- ik schiet hem af (extreem, maar duidelijk)

Dus: ik was het probleem niet, maar ik heb het probleem wel opgelost


Ja, ok, maar uiteindelijk heb *jij* het niet verandert. Het enige dat je in deze situatie kan doen, is je buurman een zetje in de goede richting geven, maar uiteindelijk is hij toch weer de baas over zijn volumeknop.


Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!


campske666
Usericon van campske666
Posted 26-11-2003 15:01 by campske666 Wijzig reactieProfiel van campske666Quote dit bericht

quote:
Op 26 november 2003 14:59 schreef altx het volgende:
Ja, ok, maar uiteindelijk heb *jij* het niet verandert. Het enige dat je in deze situatie kan doen, is je buurman een zetje in de goede richting geven, maar uiteindelijk is hij toch weer de baas over zijn volumeknop.


Niet als de flikken hem verbieden zijn radio harder te zetten.
En zelfs in de andere gevallen is mijn handeling toch de directe oorzaak van de probleemoplossing. Dat is toch iets heel anders dan "het probleem ligt niet aan mij=> het ligt buiten mijn macht er iets aan te doen"


Dit topic is 14 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen