IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 19 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19
Auteur:
Topic : Het grote spellings- en grammaticacorrectietopic Vorige pagina
Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 08-09-2013 20:21 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

quote:
Op 8 september 2013 19:26 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Je kunt best je record breken, maar over welk record gaat het dan precies? Bij schaatsen etc. spreken ze ook wel over baanrecords, en dan zou je dus je baanrecord gebroken kunnen hebben. Dan is het spreken over 'je persoonlijk(e) record' dus niet dubbelop, maar gewoon nodig om duidelijk te maken waar het om gaat.

Zo!



fout


als je je record breekt dat is het jouw record

als je het record breekt, dan is dat niet duidelijk

"je" is is in dit geval een bezittend voornaamwoord

eigen is zowat het meest bezittende woord dat ik ken

en persoonlijk, dat dus ook


dat is x 3


signature


Maakun
Usericon van Maakun
Posted 08-09-2013 21:36 by Maakun Wijzig reactieProfiel van MaakunQuote dit berichthttp://www.bongrecords.com

quote:
Op 8 september 2013 19:57 schreef MetalJan het volgende:
Hier ook maar even:

Ijsland of IJsland?


IJsland.
De eerste letter is IJ en niet I.


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 08-09-2013 21:37 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

O_o


signature


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 08-09-2013 22:16 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 8 september 2013 20:21 schreef Hypnos het volgende:
fout


als je je record breekt dat is het jouw record

als je het record breekt, dan is dat niet duidelijk

"je" is is in dit geval een bezittend voornaamwoord

eigen is zowat het meest bezittende woord dat ik ken

en persoonlijk, dat dus ook


dat is x 3

Het gaat niet om de losse betekenis van de woorden, maar om de term "persoonlijk record" als geheel. Als ik zeg "ik heb mijn record gebroken" kan ik meerdere records bedoelen. Een persoonlijk record gaat bij schaatsen, bvb. om je beste tijd bij een bepaalde afstand. Het kan best dat ik dan voor die afstand op een bepaalde plek mijn baanrecord breek, maar niet mijn persoonlijk record.

Eigen inderdaad sowieso irrelevant in deze zinsnede.
quote:
Op 8 september 2013 19:51 schreef Maakun het volgende:
Jawel, "eigen persoonlijk record" is fout. Het is een tautologie

Waar zit dan de tautologie, want "eigen" is niet totaal hetzelfde als "persoonlijk record" De combinatie is een pleonasme.

[Dit bericht is gewijzigd door Ascendant Grotesque op 08-09-2013 22:17]


I wish I was a butterfly


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 08-09-2013 22:25 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

quote:
Op 8 september 2013 22:16 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Het gaat niet om de losse betekenis van de woorden, maar om de term "persoonlijk record" als geheel. Als ik zeg "ik heb mijn record gebroken" kan ik meerdere records bedoelen. Een persoonlijk record gaat bij schaatsen, bvb. om je beste tijd bij een bepaalde afstand. Het kan best dat ik dan voor die afstand op een bepaalde plek mijn baanrecord breek, maar niet mijn persoonlijk record.



"een" persoonlijk records inderdaad, maar "zijn" persoonlijk record? kun je een ander persoonlijk records hebben dat dat van jezelf?

edit: eigenlijk wel, als het aanwijzend is ipv bezittend



het is soms echt moeilijk om het dubbelen te ontwijken


ik hoor dikwijls
"ik heb het gratis gekregen".

als je het krijgt is het altijd gratis.





[Dit bericht is gewijzigd door Hypnos op 08-09-2013 22:26]


signature


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 08-09-2013 22:28 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 8 september 2013 22:25 schreef Hypnos het volgende:
"een" persoonlijk records inderdaad, maar "zijn" persoonlijk record? kun je een ander persoonlijk records hebben dat dat van jezelf?

Ik vind dan het gebruik van 'zijn' in ieder geval duidelijker dan 'een'. Je kunt inderdaad geen andere persoonlijk record hebben, maar dat maakt juist 'een' weer raar onspecifiek terwijl je een heel specifiek record gebroken hebt
quote:
het is soms echt moeilijk om het dubbelen te ontwijken


ik hoor dikwijls
"ik heb het gratis gekregen".

als je het krijgt is het altijd gratis.

Tsja, het benadrukt nog eens waar het om gaat. Dat kan hinderlijk zijn, dat zeker, maar in die zin vind ik het niet zo erg. Voor mij benadrukt het dan dat er écht niets tegenover stond / het niet voor iets specifieks was. Dus niet dat je het kreeg voor je verjaardag, of als bedankje ofzo

Sowieso heb ik niet vaak een probleem met pleonasmes, eigenlijk


I wish I was a butterfly


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 08-09-2013 22:30 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

ik wel, maar ik maak dan ook graag overal problemen van


signature


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 08-09-2013 22:33 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 8 september 2013 22:30 schreef Hypnos het volgende:
ik wel, maar ik maak dan ook graag overal problemen van

Dat mag natuurlijk! Pleonasmes (pleonasmen?) zijn ook slecht voor de efficiëntie, maar wel goed voor de duidelijkheid en anders poëzie.

Verder laat jij zelf weinig efficiëntie zien in je taalgebruik, dus dat is dan wel weer raar


I wish I was a butterfly


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 08-09-2013 23:16 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

dat ligt aan mijn toetsenbord


signature


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 08-09-2013 23:20 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

Gevalletje PEBKAC denk ik


I wish I was a butterfly


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 08-09-2013 23:51 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

net geen ID-10-T


signature


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 09-09-2013 0:05 by bastianus Wijzig reactieProfiel van bastianusQuote dit bericht

Je kunt natuurlijk wel je eigen persoonlijk record verbeteren, als je een nieuw persoonlijk record vastlegt.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 09-09-2013 0:06 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

quote:
Op 9 september 2013 0:05 schreef bastianus het volgende:
Je kunt natuurlijk wel je eigen persoonlijk record verbeteren, als je een nieuw persoonlijk record vastlegt.


AARGH


als je je eigen persoonlijk record ( ) verbetert,

dan is het toch automatisch een nieuw record


sorry, lange teenen


signature


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 09-09-2013 0:07 by bastianus Wijzig reactieProfiel van bastianusQuote dit bericht

En daarmee verbreek je en passant het persoonlijk record van iemand anders, wellicht.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 09-09-2013 0:11 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

hmmm


de tweede beste persoonlijke tijd van iemand, is dat dan zijn eigen persoonlijke op een na beste record?

[Dit bericht is gewijzigd door Hypnos op 09-09-2013 0:11]


signature


Dit topic is 19 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen