IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 19 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19
Auteur:
Topic : Het grote spellings- en grammaticacorrectietopic Vorige pagina | Volgende pagina
Y Draig Goch
Vegetarian Progressive Grindcore
Usericon van Y Draig Goch
Posted 29-11-2005 22:47 by Y Draig Goch (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Y Draig GochQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/Joris_/

Krijg nou uiers, dat was me nog niet eens opgevallen in al die tijd.


We had sex, drugs and rock 'n' roll. Now we have aids, crack and techno.


Oud Vuil
Usericon van Oud Vuil
Posted 29-11-2005 22:54 by Oud Vuil Wijzig reactieProfiel van Oud VuilQuote dit berichthttp://www.judgementday.nl




altx
Iron Maiden's gonna get you
Usericon van altx
Posted 30-11-2005 8:38 by altx Wijzig reactieProfiel van altxQuote dit bericht

quote:
Op 29 november 2005 22:45 schreef Tongerloft het volgende:
Ik weet niet of het al genoemd is, maar 'grammaticacorrectietopic' is geen correct Nederlands. dus.

Of het nou Grammatica-correctie topic of Grammaticaal correctie topic hoort te zijn weet ik niet. Het woord 'topic' is sowieso kut, onderwerp is veel netter. Dit is ook de term die ZM gebruikt als je een 'reply post'. (...)


"Grammaticacorrectietopic" is hartstikke correct. In het Nederlands schrijf je juist alles aan elkaar. In het Engels zou je spaties ertussen zetten, maar in het Nederlands niet. En streepjes komen er pas bij als je problemen zou kunnen krijgen met uitspreken (als er klinkers achter elkaar komen te staan die een tweeklank vormen, terwijl dat niet de bedoeling is).

Dus het is "grammaticacorrectietopic" of "grammaticaal correctietopic" (tussen een bijvoeglijk naamwoord en een zelfstandig naamwoord komt natuurlijk wel een spatie).

Dus pech voor jou.


Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 30-11-2005 8:54 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Aangezien het een naam betreft mag het zekers ....


Heiden
Postheiden
Usericon van Heiden
Posted 30-11-2005 9:09 by Heiden Wijzig reactieProfiel van HeidenQuote dit bericht

Voor mijn gevoel zou ik gaan voor "grammatica correctietopic", maar of het juist is... Volgens mij kun je daar eindeloos over discussiëren.


Een Betekenisloos Bestaan in de Onmeetbare Enormiteit van Ruimte en Tijd.


M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 30-11-2005 9:17 by M. Wijzig reactieProfiel van M.Quote dit bericht

quote:
Op 30 november 2005 8:38 schreef altx het volgende:
"Grammaticacorrectietopic" is hartstikke correct. In het Nederlands schrijf je juist alles aan elkaar. In het Engels zou je spaties ertussen zetten, maar in het Nederlands niet. En streepjes komen er pas bij als je problemen zou kunnen krijgen met uitspreken (als er klinkers achter elkaar komen te staan die een tweeklank vormen, terwijl dat niet de bedoeling is).

Dus het is "grammaticacorrectietopic" of "grammaticaal correctietopic" (tussen een bijvoeglijk naamwoord en een zelfstandig naamwoord komt natuurlijk wel een spatie).

Dus pech voor jou.

Ah. Ik ging het zelf gooien op "het is mijn topic dus het maakt me niet uit wat er staat", maar dit is beter inderdaad.

Thx


Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


altx
Iron Maiden's gonna get you
Usericon van altx
Posted 30-11-2005 9:39 by altx Wijzig reactieProfiel van altxQuote dit bericht

quote:
Op 30 november 2005 8:54 schreef Jenje het volgende:
Aangezien het een naam betreft mag het zekers ....


Ook namen moeten voldoen aan regels hoor.

Zo is er een regel dat alleen het eerste woord een hoofdletter mag hebben, bijvoorbeeld. Dus mensen die liever "Het Grote Spellings- en Grammaticacorrectietopic" willen schrijven: Dat is hartstikke fout.


Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 30-11-2005 9:47 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Behalve als er in de naam een naam zit

De grote Bert en Ernieshow bijvoorbeeld


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 30-11-2005 11:01 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

quote:
Op 30 november 2005 9:39 schreef altx het volgende:
Ook namen moeten voldoen aan regels hoor.

Zo is er een regel dat alleen het eerste woord een hoofdletter mag hebben, bijvoorbeeld. Dus mensen die liever "Het Grote Spellings- en Grammaticacorrectietopic" willen schrijven: Dat is hartstikke fout.

Ook dat is niet altijd het geval.


altx
Iron Maiden's gonna get you
Usericon van altx
Posted 30-11-2005 11:03 by altx Wijzig reactieProfiel van altxQuote dit bericht

quote:
Op 30 november 2005 11:01 schreef WhiteRider het volgende:
Ook dat is niet altijd het geval.


Boeiend. Kun je me daar meer over vertellen?


Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 30-11-2005 11:22 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Overigens is het niet gebruiken van een hoofdletter bij een naam (ik geef als voorbeeld altx) ook heel erg fout.


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 30-11-2005 11:26 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 30 november 2005 9:39 schreef altx het volgende:
Ook namen moeten voldoen aan regels hoor.

Zo is er een regel dat alleen het eerste woord een hoofdletter mag hebben, bijvoorbeeld. Dus mensen die liever "Het Grote Spellings- en Grammaticacorrectietopic" willen schrijven: Dat is hartstikke fout.


Dan moet je bij de mensen van het Groene Boekje aankloppen, ze verspreiden dus zelf foute informatie:



...let met name op: 'Woordenlijst Nederlandse Taal'. 'het Groene Boekje' laat ik even buiten beschouwing aangezien het (inmiddels) een eigen naam is. Voor eigen namen geldt meestal iets meer vrijheid.


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 30-11-2005 11:37 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

quote:
Op 30 november 2005 11:03 schreef altx het volgende:
Boeiend. Kun je me daar meer over vertellen?

Hoofdletters in eigennamen met letteruitspraak Top

Afkortingen voor namen van bedrijven, instellingen, organisaties, instanties, landen en staten krijgen bijna altijd hoofdletters. Voorbeelden: NMBS (Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen), AVRO (Algemene Vereniging Radio-omroep), KUB (Katholieke Universiteit Brussel), GB (Groot-Brittannië), VS (Verenigde Staten), RSZ (Rijksdienst voor Sociale Zekerheid), KLM (Koninklijke Luchtvaartmaatschappij). In het logo van een organisatie wordt een eigennaam soms om grafische redenen volledig met kleine letters geschreven, terwijl de organisatie in teksten hoofdletters gebruikt. Het gebruik van kleine letters verdient in dat geval geen navolging in andere contexten dan het logo.

///

Bij eigennamen met woorduitspraak zijn er twee spellingen gangbaar: volledig met hoofdletters, of met een beginhoofdletter en verder kleine letters. Om grafische redenen worden in afkortingen van eigennamen soms hoofdletters en kleine letters naast elkaar gebruikt (bv. AutoRAI). Bij nieuwe eigennamen met woorduitspraak is het belangrijk dat u consequent voor één spelling kiest. Leg deze spelling vast in de officiële documenten van en over uw organisatie en neem ze op in de huisstijlvoorschriften. Zorg ervoor dat u vanaf het begin systematisch één spelling gebruikt. Voorbeelden met hoofdletters: VARA (Vereniging van Arbeiders-radioamateurs), GIMV (Gewestelijke Investeringsmaatschappij voor Vlaanderen). Voorbeelden met alleen beginhoofdletter: Agalev (Anders gaan leven), Bloso (Commissariaat-generaal voor de Bevordering van de Lichamelijke Ontwikkeling, de Sport en de Openluchtrecreatie). De tendens om alleen een beginhoofdletter en verder kleine letters te gebruiken is het sterkst bij:

afkortingen vanaf vier letters (bv. Novem voor Nederlandse Onderneming voor Energie en Milieu);


afkortingen die afgeleid zijn van woorden die klein geschreven worden (bv. Agalev voor Anders gaan leven);


afkortingen met meer dan één letter per woord (bv. Procoro voor Provinciale Commissie voor Ruimtelijke Ordening).

In het logo van een organisatie wordt een eigennaam soms om grafische redenen volledig met kleine letters geschreven, terwijl de organisatie in teksten een beginhoofdletter gebruikt. Het weglaten van de beginhoofdletter verdient in dat geval geen navolging in andere contexten dan het logo.


Bron: Nederlandse Taalunie

[Dit bericht is gewijzigd door WhiteRider op 30-11-2005 11:37]


altx
Iron Maiden's gonna get you
Usericon van altx
Posted 30-11-2005 11:38 by altx Wijzig reactieProfiel van altxQuote dit bericht

quote:
Op 30 november 2005 11:26 schreef Chelman het volgende:
Dan moet je bij de mensen van het Groene Boekje aankloppen, ze verspreiden dus zelf foute informatie:



...let met name op: 'Woordenlijst Nederlandse Taal'. 'het Groene Boekje' laat ik even buiten beschouwing aangezien het (inmiddels) een eigen naam is. Voor eigen namen geldt meestal iets meer vrijheid.


Ik had in plaats van het woord "naam" het woord "titel" moeten gebruiken...

Voor titels (titels van boeken, liedjes, topics, noem het maar...) gaan al die regels wel op, voor namen niet.

Maarre lekker boeiend eigenlijk.


Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 30-11-2005 11:41 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 30 november 2005 11:38 schreef altx het volgende:
Voor titels (titels van boeken, liedjes, topics, noem het maar...) gaan al die regels wel op,

Niet in geval van het Groene Boekje dus. Daar is de ondertitel 'Woordenlijst Nederlandse Taal' met alleen hoofdletters geschreven.

Volgens mij zijn die 'titel'-regels niet echt glashard. Ze zijn namelijk in elke taal (die ik ken) aan discussie onderhevig.


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 30-11-2005 11:44 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

quote:
Op 30 november 2005 11:38 schreef altx het volgende:
Ik had in plaats van het woord "naam" het woord "titel" moeten gebruiken...

Voor titels (titels van boeken, liedjes, topics, noem het maar...) gaan al die regels wel op, voor namen niet.

Maarre lekker boeiend eigenlijk.

regel 16.P
(1) De titel van een boek, film, theaterproductie, artistieke onderscheiding of een evenement schrijven we met een hoofdletter.

(2) Voor een krant, een tijdschrift, een handelszaak of een organisatie gebruiken we de schrijfwijze die de auteur of oprichter heeft gekozen.

(3) Samenstellingen met een titel behouden de hoofdletter.


Zie punt 2. Die regel is ook op krant- of tijdschrifttitels toepasbaar.


altx
Iron Maiden's gonna get you
Usericon van altx
Posted 30-11-2005 11:52 by altx Wijzig reactieProfiel van altxQuote dit bericht

quote:
Op 30 november 2005 11:38 schreef altx het volgende:
(...)

Maarre lekker boeiend eigenlijk.


Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 30-11-2005 11:53 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

"Maarre" is spreektaal. Heel leuk, BUT IT'S WROOONNNGGGGG


altx
Iron Maiden's gonna get you
Usericon van altx
Posted 30-11-2005 11:55 by altx Wijzig reactieProfiel van altxQuote dit bericht

quote:
Op 30 november 2005 11:53 schreef Jenje het volgende:
"Maarre" is spreektaal. Heel leuk, BUT IT'S WROOONNNGGGGG


True.













Maarre, hoe vaak gaan jullie mezelf laten quoten?


Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 30-11-2005 12:09 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Totdat je het leert.


Borthulaz
Ascension Whore
Usericon van Borthulaz
Posted 30-11-2005 13:02 by Borthulaz Wijzig reactieProfiel van BorthulazQuote dit bericht

Iki vint deze topicv bset wle on-nuteloos al zeg ik eht zlfe.. ik was emt neederlants alteid die best.



Tongerloft
Usericon van Tongerloft
Posted 30-11-2005 20:57 by Tongerloft Wijzig reactieProfiel van TongerloftQuote dit berichthttp://www.baumstrunk.org/joensuu

quote:
Op 30 november 2005 8:38 schreef altx het volgende:In het Nederlands schrijf je juist alles aan elkaar.

ohjanatuurlijkdatwasikevenvergeten!


Back to the Baumstrunk


Tongerloft
Usericon van Tongerloft
Posted 30-11-2005 21:10 by Tongerloft Wijzig reactieProfiel van TongerloftQuote dit berichthttp://www.baumstrunk.org/joensuu

quote:
Op 30 november 2005 8:38 schreef altx het volgende:En streepjes komen er pas bij als je problemen zou kunnen krijgen met uitspreken (als er klinkers achter elkaar komen te staan die een tweeklank vormen, terwijl dat niet de bedoeling is).

Nietus.
Het is inderdaad bruto-opbrengst, maar het ook zwart-witfoto en doe-het-zelfzaak.

Verder krijgen samenstellingen met een Engelse woordgroep een liggend streepje. Grammaticacorrectie-topic bijvoorbeeld.


Back to the Baumstrunk


Oud Vuil
Usericon van Oud Vuil
Posted 30-11-2005 22:45 by Oud Vuil Wijzig reactieProfiel van Oud VuilQuote dit berichthttp://www.judgementday.nl

Ons lult over ons.




altx
Iron Maiden's gonna get you
Usericon van altx
Posted 01-12-2005 8:38 by altx Wijzig reactieProfiel van altxQuote dit bericht

quote:
Op 30 november 2005 21:10 schreef Tongerloft het volgende:
Nietus.
Het is inderdaad bruto-opbrengst, maar het ook zwart-witfoto en doe-het-zelfzaak.

Verder krijgen samenstellingen met een Engelse woordgroep een liggend streepje. Grammaticacorrectie-topic bijvoorbeeld.


Leuk he, zo'n discussie zonder einde...

Dat streepje komt er bij omdat je die woorden normaal gesproken los zou schrijven. Het is "doe het zelf" en geen "doehetzelf", dus is het "doe-het-zelfzaak". Merk op dat er geen streepje komt tussen "zelf" en "zaak", omdat je, zoals ik al zei, in het Nederlands samenstellingen in principe altijd aan elkaar schrijft.

"Zwart-wit" is weer een ander verhaal, want daar zit geen zelfstandig naamwoord in en dan zijn de regels inderdaad weer net iets anders. Dus kom volgende keer met iets zinnigere tegenvoorbeelden alsjeblieft...

En dat laatste geldt by the way alleen voor Engelse woorden die nog niet in het Nederlands ingeburgerd zijn. Aangezien "topic" gewoon in het Van Dale staat, praat je ook hier weer onzin en is het gewoon "grammaticacorrectietopic". Pech voor jou.


Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!


Dit topic is 19 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen