|
Dit topic is 11 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 | ||||
Auteur: |
|
|
Vaak zijn drums live 'getriggerd'. Leuk, maar wat is dat? Kortom, waar zijn die kastjes(?) voor die op drums gezet worden? |
|
mooi, dat is mij ook verteld |
|
Yep, een triggerdrum is dus een machientje dat een geluid 'triggert' (= laten afgaan) als het aangeraakt wordt. Zo kunnen dus ook mietjes bv. een vet double-bass geluid krijgen. Alleen wat wel jammer is is dat elke plof hetzelfde klinkt, je krijgt dus een erg mechanisch geluid, en als je het maar snel genoeg doet gaat het klinken als een machinegeweer (bij double bass dan he...). Niet getriggerde double bass is a. veel stoerder en b. klinkt natuurlijker. Het is meer een soort 'plof' in plaats van een 'thud' of zo, moeilijk uit te leggen. Het maakt niet veel uit voor de muziek zelf, maar in situaties waar de uitvoering belangrijk is (bv. live) vind ik triggers niet echt cool. Maar ja, als het niet anders kan ... (i.e. als de drummer nog wat verder moet oefenen ) dan moet het maar. |
|
Triggers zijn kleine stukjes elektronica die je aan een (bas)drum bevestigd. Deze triggers registreren de klappen op de drum en geven een electrisch signaal naar een zgn drum module. Deze module speelt vervolgens een geluidje af. Op deze manier kun je een lekker strak basdrumgeluid krijgen. Je kunt het ook met je snare of andere drums gebruiken. Hoewel veel mensen zeggen dat een echte drummer dit niet doet zul je verbaasd zijn dat heel erg veel metal drummers hiet gebruik van maken. Ik noem: Nile, Cannibal Corpse, Hate Eternal, Soul Reaper, Ancient Rites, Dimmu Borgir, Mayhem. Eén belangrijke reden om live met triggers te spelen is om te zorgen dat je basdrums er lekker uit springen. Dat houdt het geluid wat gestructureerder. Een drumstel dat veel versleept wordt onstemt daar vaak ook bij. En veel drummers hebben geen zin om voor ieder optreden de twee bassen weer exact gelijk te stemmen, in dit geval is een trigger ook erg handig. |
|
Ben zelf niet een groot liefhebber van triggeren, maar soms is het wel een uitkomst. Een collega van me heeft met enige regelmaat het probleem dat in de grind-stukken van zijn partijen de snare helemaal wegvalt. Op zo'n snelheid is het namelijk nog niet makkelijk om net zo hard aan te slaan als in de andere stukken (RSI in een kwartiertje tijd, zeg maar). Toen hij een triggerset met module had aangeschaft, was het wel een verademing om zijn snare eens te horen. Alleen wel een beetje jammer dat hij toen niet echt zijn dag had, want toen kon je dus extra goed horen dat hij niet zo in vorm was... Touché, pussycat! |
|
triggers Een *kuch* mooi *kuch* voorbeeld van triggeren van drums is Fear Factory. Is net een drumcomputer wat je hoort. Het "flauwe" eraan is ook nog dat je in de studio in de PC heel makkelijk alle slagen recht kan trekken. Ik heb zoiets van: Je moet gewoon een goeie akoestische sound maken en strak spelen. Kan je dat niet, dan moet je de boel niet triggeren, maar jezelf wat discipline bijbrengen om je trommels vet te stemmen (je hebt voor dat dure hout betaald!) en strak te leren spelen. Triggeren is voor mij valsspelen. Als je niet strak kan spelen dan moet je geen opnames maken of het podium op gaan |
|
Wat ik weet van de drums bij Fear Factory is dat de signalen die het drumstel geeft alleen wat bijgeschaaft worden, en dan met name op een manier zodat een bepaald geluid geen sinusgolf meer is, maar echt 2 niveaus, stil en aan. Hij moet dus nog wel degelijk strak drummen. |
|
Bij optredens kom thet nogal vaak voor dat de geluidsman de drums er niet lekker uitkrijgt en dat het dan een soort brei wordt. Met een beetje triggerhulp heb je het live geluid dan meteen een stuk beter. En de drummer moet nog steeds erg hard werken hoor |
|
we willen zweet en spieren zien bij de drummers. Op 9 december 2008 16:54 schreef Illusione het volgende: Lies, Verwoester van Edele Porseleinen Tronen! |
|
Volgens mij stel jij een beetje de verkeerde prioriteiten bij een concert . |
|
Triggers zijn gay. Ik vind het nep, als je iets niet spelen zonder hulpmiddelen moet je het gewoon niet doen. Klaar. 11.45: restate my assumptions |
|
quote: Meestal ziet men geen ene fuck van de drummers |
|
quote: [Dit bericht is gewijzigd door Beastial Blasphemer op 19-04-2003 20:14] Trieste gast |
|
quote: Kvind het geluid vaak niet zo mooi als zonder triggers, en je moet nog wel alles spelen ja, maar je hoeft geen moeite te doen om het strak te laten klinken. En ik heb geen "bm image". 11.45: restate my assumptions |
|
quote: [Dit bericht is gewijzigd door Beastial Blasphemer op 19-04-2003 20:15] Trieste gast |
|
het intresseert me echt geen kont of er getriggert wordt, Pete van MA doet het ook, maar een MA live show klinkt fucking goed. (meestal). En als er dan geen triggers worden gebruikt en het klinkt kut, doe mij dan toch maar die triggers. |
|
quote: Ja, maar dan bedoel jij in de maat blijven ed. ik bedoel ook zo spelen dat het strak/goed klinkt. 11.45: restate my assumptions |
|
quote: [Dit bericht is gewijzigd door Beastial Blasphemer op 19-04-2003 20:15] Trieste gast |
|
Als je bij een optreden enorm kutgeluid hebt ben je blij als er met triggers gespeeld wordt. Een niet getriggerd drumstel met slecht geluid kan een optreden behoorlijk verpesten. |
|
quote: Ja, ÁLS je strak speelt... (niet op jou gericht btw) in mijn ogen blijft het gewoon een hulpmiddel, nu kan elke debiel wel een strak drumgeluid produceren. 11.45: restate my assumptions |
|
quote: Klopt. Met triggers wordt het bij een optreden veel minder snel een brij. Trieste gast |
|
ik denk niet dat je als je ineens triggers hebt zo ongelooflijk goed kan drummen. Ja strak, maar niet goed. Groot verschil. |
|
Een drummer die beroerd drumt zonder triggers klinkt met ook beroerd. Ze veranderen alleen de toon en niet de melodie enzo. |
|
|
quote: Tgaat er toch ook om of je strakke basskicks kunt produceren ed? met triggers maakt dat geen hol meer uit 11.45: restate my assumptions |
Dit topic is 11 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 |
Index / Heavy Metal | Volgende pagina |