![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
|||
|
![]() |
Dit topic is 15 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 | ||||
Auteur: |
|
|
quote: Klopt - Pytten heeft daar een zeer grote rol in gespeeld door de drums op te nemen in de grote concertzaal van Grieghallen (ipv de kleine studio waar de rest van de legendarische albums werd opgenomen) met een soort van gordijn rond hem gehangen om nét genoeg galm te hebben, maar ook niet te veel in die reuzengrote hal. Omwille van de geschiedenis en de vele prille ideeën van een genre dat in volle wasdom kwam is dit album voor mij ook zo goed. Ik kan het daar niet (meer) van loskoppelen. Een aantal nummers ben ik wat beugehoord, maar de meeste blijf ik toch telkens weer met plezier terughoren. Ik durf zelfs verder gaan in mijn betoog. De productie van AGDOW is net iets te 'klein' of te eng voor de vele conceptuele ideeën die erachter en erin zitten. Draai de twee (of drie met WLA erbij) eens na elkaar en de drums en gitaren klinken 'dunner'. Misschien is het bewust gekozen om het soms wat beklemmend te laten klinken, maar het had voor mij net wel wat meer galm mogen hebben. PS: ik zoek het interview met Pytten even op. EDIT - hier is het! https://www.soundonsound.com/techniques/producing-norwegian-black-metal-part-1 [Dit bericht is gewijzigd door mikkasscar op 10-09-2025 21:41] ![]() |
|
quote: Interessant die rol van Pytten in de vroege Noors black metal sound. Er zou eens een goede in-depth docu over gemaakt moeten worden. In jouw link zegt Pytten: ‘Øystein also sent me a three‑page letter going through a lot of aspects related to all songs and earlier experiences in studios either to avoid, improve or build on.’ Ik kan deze brief zo snel alleen terugvinden in een Instagrampost, maar interessant om te lezen hoe ver Euronymous alles al had uitgedacht. https://www.instagram.com/p/Cr1CsbVI01ihtCGTi17JF24KqXvibDZ9AHQsq00/?igsh=dHRsMmxsYzN1dDJ3 one who puts salt in the sugarbowl is a misantrophe ![]() |
|
Gisteravond nog eens wat door oude Mayhem heengeklickt. Ergens snap ik oprecht niet dat een DMdS en Deathcrush zulke grote genreklassiekers zijn, en ik er echt helemaal niets mee kan. Andere oude toppers waar ik vroeger niets van snapte (Darkthrone, VON, Beherit), kan ik inmiddels wel goed waarderen, of ben ik fan van, maar hier valt het kwartje gewoon écht niet. Viel mij op dat ik Buried by Time and Dust volgens mij wel een goed nummer vind, maar daar hoor ik verder nooit iemand over. Sylvester Anfang is totaal geniaal, maar die hebben ze niet zelf geschreven; Deathcrush bevat dan wel die ene riff die heel erg vet is, maar de rest van de instrumenten hangt er als lulletje rozenwater omheen. Pure Fucking Armageddon dan op Live in Leipzig; wat een brakke rommel. Valt geen poster van te maken, hein. Nee, ik zal zodra ik thuis ben weer DMdS integraal aanzetten, maar dit gaat'm volgens mij niet worden. Haat is een deugd! https://www.last.fm/user/kwellie ![]() |
|
quote: Absoluut, Life Eternal en Pagan Fears zou ik daar ook nog aan toevoegen. Het komt nog wel, nummer per nummer ![]() ![]() |
|
En dan From the Dark Past en Funeral Fog. one who puts salt in the sugarbowl is a misantrophe ![]() |
|
Ik vind heel DMDS geniaal. Toch wel in de top tien van favo metal albums aller tijden. Winter is coming ![]() |
|
quote: Ik snap wat je zegt. DMDS is voor mij ook meer een soort sfeer- en tijdsdocument dan dat de songs persé heel goed zijn. Een aantal jaar geleden zag ik Mayhem 1x live en toen viel het me echt op hoe weinig memorabele nummers ze hebben geschreven. Ik was vroeger behoorlijk onder de indruk van Grand Declaration Of War en DMDS ken ik natuurlijk ook, maar desondanks herkende ik er weinig van terug als het zo on the spot op je werd afgevuurd. Een vaag "oh ja"-moment bleek uiteindelijk een nummer van Daemon te zijn, een plaat die ik überhaupt niet ken. Gave sfeer en energie verder, maar ik geloof niet dat het daarvoor veel uitmaakte hoe de setlijst er precies uitzag. [Dit bericht is gewijzigd door Dweller op 12-09-2025 6:27] Vox Clamatis in Deserto ![]() |
![]() |
Dit topic is 15 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 |
![]() |
Index / Heavy Metal | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |