IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Nieuws, actualiteit en media Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 11 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Auteur:
Topic : Rellen in het Midden Oosten, moeten we daarop proosten? Volgende pagina
ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 29-01-2011 2:13 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

Lijkt me aardig positieve ontwikkeling in de moslimwereld. Door internet heeft het volk de mogelijkheid om voor vrijheid te kiezen.


Chaos en geweld protesten Egypte

De afgelopen dagen zijn de grote steden in Egypte, Suez, Alexandrië en Caïro, het toneel van demonstraties tegen de regering van president Hosni Mubarak. De tienduizenden demonstranten eisen het aftreden van de Egyptische president.

De hevigheid van de protesten en de tegenmaatregelen van de overheid nemen toe en hebben geleid tot een zeer dreigende situatie in Egypte. De Mobiele Eenheid (ME) binnen Egypte schiet met rubber kogels en traangas. Sinds 16.00 uur toont CNN beelden van legervoertuigen die door het centrum van Caïro rijden. Het internet en mobiele telefonie is afgesloten.Waar de Nederlandse regering eerder nog geen negatief reisadvies uit wilde geven, is dat nu wel gebeurd.

Update 16.59 uur
Al Jazeera toont momenteel live-beelden van de rellen, terwijl dit eigenlijk niet wordt toegestaan. De politie is in het gebouw van Al Jazeera en zou naar verluidt willen dat ze stoppen met het uitzenden van de rechtstreekse beelden.
Hier is de live-streamlink van Al Jazeera te zien.

Update 17.34 uur
De ingestelde avondklok wordt massaal genegeerd. Politiebusjes worden in brand gestoken en men poogt deze busjes in de Nijl te gooien. Ook in de andere steden is nu het leger ingezet. Het hoofdgebouw van de regeringspartij staat in brand. Momenteel zijn er in Caïro berichten van helikopters in de lucht, daarnaast zijn er explosies en zware artillerie te horen.

Update 18.22 uur
Er wordt door onder andere het AP bericht dat duizenden demonstranten in Caïro het gebouw van het centrale televisiestation en gebouwen van verschillende ministeries bestormen. Al Jazeera meldt dat er op de demonstranten wordt geschoten, maar dat onbekend is met welk soort ammunitie. Er zijn geruchten dat er met automatische wapens met scherp wordt geschoten, maar in Caïro zijn nog geen meldingen van neergeschoten mensen. In Suez is een demonstrant om het leven gekomen. Zijn lijk wordt rondgedragen door de straten als bewijs. Het hoofdgebouw van de regeringspartij NDP brandt nog steeds en men vreest voor het naastgelegen Nationale Museum.

Update 19.22 uur
Er zijn twee doden in Suez bevestigd en in heel Egypte honderden gewonden. Het leger wordt in grote delen van Egypte warm verwelkomd, maar aan welke kant het leger staat is nog niet helemaal duidelijk. Er branden in Caïro meerdere gebouwen en politiebusjes. Hulpdiensten zijn nergens te bekennen.

Update 20.33 uur
The New York Times meldt geruchten dat president Mubarak Egypte zou zijn ontvlucht. Dit is echter nog nergens bevestigd. Er is inmiddels sprake van zeker 5 doden in het Noord-Afrikaanse land en 870 gewonden. Het vuur in het gebouw van de NDP woedt richting het Nationaal Museum, zo meldt Al Jazeera. Het leger lijkt een soort compromis te zijn tussen de demonstranten en de politietroepen. Tussen de 400 en 500 demonstranten hebben een legervoertuig geblokkeerd door eromheen te staan. Ze scanderen leuzen als "Weg met Mubarak". In de havenstad Suez zou een politiebureau in de macht van demonstranten zijn en er worden gevechten gemeld tussen politietroepen en legertroepen. Officieel is alleen bekend dat het leger op de straten is om de demonstranten te overtuigen naar huis te gaan.

Update 21.12 uur
Egypt Air en andere maatschappijen hebben aangekondigd voorlopig niet op Caïro te vliegen. AP meldt dat het leger de staatstelevisie onder controle heeft en mogelijk snel aan zal kondigen het land te hebben overgenomen. Demonstranten hebben een cordon gevormd rond het Nationaal Museum zodat het niet geplunderd kan worden, zoals bij het gebouw van de NDP wel het geval is. Mogelijk zou Mubarak naar Londen zijn gevlogen, zo meldt een Arabisch nieuwsstation.

Bron: FOK! e.a.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


bokaj
Usericon van bokaj
Posted 29-01-2011 2:22 by bokaj Wijzig reactieProfiel van bokajQuote dit bericht



ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 29-01-2011 2:36 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

bizar.

Kan volgens mij best uitlopen tot een wereldwijd conflict/onrust.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


bokaj
Usericon van bokaj
Posted 29-01-2011 2:41 by bokaj Wijzig reactieProfiel van bokajQuote dit bericht

Ik heb wel het idee dat het allemaal weinig met vrijheid te maken heeft. Voor het merendeel van de bevolking gaat het om de voedselprijzen. Brood en spelen, de romeinen wisten het al.


karnivoor
Usericon van karnivoor
Posted 29-01-2011 2:48 by karnivoor Wijzig reactieProfiel van karnivoorQuote dit berichthttp://www.kanker.nl/

Maar volgens de Westerse Aanname gaat het om vrijheid en revolutie tegen hoofddoekjes!!1!


Je moeder.


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 29-01-2011 2:48 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

mja ik heb me er nog niet echt in verdiept. Maar Facebook en andere sociale websites hebben toch een grote rol gespeeld? Wordt toch een middel waarmee de bevolking zich beter kan organiseren tegen een regime en nu door internet ook een beetje kunnen proeven wat voor vrijheden er in andere landen gelden.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


bokaj
Usericon van bokaj
Posted 29-01-2011 2:57 by bokaj Wijzig reactieProfiel van bokajQuote dit bericht

Wat ik op het nieuws voorbij zie komen aan reacties van demonstranten gaat het vooral om economische motieven.

Ik denk dat een gedeelte van de bevolking wel meer vrijheid wil, maar er is ook een gedeelte wat meer richting een islamitische staat wil gaan. Het kan 2 kanten op. Ze zijn de oude machthebbers die er al 20 jaar zitten spuugzat, wat er voor in de plaats komt is afwachten en volgens mij hebben ze daar nog niet echt over nagedacht.

Lijkt wel op Rusland/oost-europa 20 jaar geleden.


Blueprint
Usericon van Blueprint
Posted 29-01-2011 2:58 by Blueprint Wijzig reactieProfiel van BlueprintQuote dit bericht

quote:
Op 29 januari 2011 2:48 schreef karnivoor het volgende:
Maar volgens de Westerse Aanname gaat het om vrijheid en revolutie tegen hoofddoekjes!!1!


Gewoon een revolutie tegen dictatuur. De kans is aanwezig dat juist de extreme islam hiervan gaat profiteren in Egypte, maar niet in Tunesië (en Algerije).


F.E.S.
Usericon van F.E.S.
Posted 29-01-2011 2:58 by F.E.S. Wijzig reactieProfiel van F.E.S.Quote dit bericht

quote:
Op 29 januari 2011 2:57 schreef bokaj het volgende:
Lijkt wel op Rusland/oost-europa 20 jaar geleden.
dat had een semi-happy-end

[Dit bericht is gewijzigd door F.E.S. op 29-01-2011 2:59]


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 29-01-2011 3:02 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

mja ontwikkelingen kosten wel tijd maar ik denk dat dit toch weer een flinke stap is. Lijkt me dat elk land toch een soort vast traject van ontwikkelingen doorloopt. Ze hebben nog heel wat te gaan voordat het vergelijkbaar is met onze samenleving. (al is het de vraag of ze dat willen.)


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


G.I.R.L.
Ride
Usericon van G.I.R.L.
Posted 29-01-2011 8:32 by G.I.R.L. Wijzig reactieProfiel van G.I.R.L.Quote dit berichthttp://new.livestream.com/accounts/398160/events/1594566/player_pop_up

Alle Egyptische players in mijn MMO waren ook offline. =/


Op 20 november 2012 14:13 schreef Schuurman het volgende: Bronvermelding vind je 2 berichten onder mijn bericht.


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 29-01-2011 11:18 by bastianus Wijzig reactieProfiel van bastianusQuote dit bericht

quote:
Op 29 januari 2011 2:58 schreef Blueprint het volgende:
Gewoon een revolutie tegen dictatuur. De kans is aanwezig dat juist de extreme islam hiervan gaat profiteren in Egypte, maar niet in Tunesië (en Algerije).
Wel logisch ook. Als de extreme islam deel uitmaakt van de regering kiest de bevolking daartegen. In Egypte valt dat nogal mee.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


Wordfuhrer TMDC
Usericon van Wordfuhrer TMDC
Posted 29-01-2011 15:23 by Wordfuhrer TMDC Wijzig reactieProfiel van Wordfuhrer TMDCQuote dit bericht

De beelden die ik op dit moment(zaterdag 15.20) zie doen mij denken aan een Open Dag van de Landmacht. Mensen kuieren gemoedelijk langs een rij tanks.

Dictators afzetten is een zeer goede zaak, de vraag is alleen wat je ervoor terug krijgt. Als de Moslimbroederschap daar aan de macht komt krijg je een soort 2e Iran. Als ze dan ook nog in navolging van de taliban alle goddeloze elementen uit de samenleving gaan halen gaan de piramides misschien in puin net zoals de boeddhabeelden in Afghanistan.

Ik verwacht dat Iran het volgende land is dat in opstand gaat komen


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 29-01-2011 17:40 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

Is Mubarak niet aan de moslimzijde? hij heeft anders wel wat christenen lopen pesten.

Als er in Iran weer rellen uitbreken is dat sowieso tegen het strenge arabische moslim regime. In Iran is een groot gedeelte van de bevolking nog Persisch en vrij ingesteld maar worden onderdrukt door een moslim groep.

Overigens:
IRAN


EGYPTE



TUNESIE



Zodra een land een grote groep jongeren van 20 a 30 heeft is het altijd geouwehoer en dreiging tot oorlog.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Wordfuhrer TMDC
Usericon van Wordfuhrer TMDC
Posted 29-01-2011 17:49 by Wordfuhrer TMDC Wijzig reactieProfiel van Wordfuhrer TMDCQuote dit bericht

Van mij mag het leger diegene voor hun flikker schieten die binnen een straal van 500 meter bij het Museum komen, een stel van die apen heeft de kunstschatten van Egypte vernield. Mummies zo op de vloer gedonderd.

Dat heeft geen reet met Mubarak te maken, puur domme vernielzucht

[Dit bericht is gewijzigd door Wordfuhrer TMDC op 29-01-2011 17:49]


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 29-01-2011 17:51 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

Dat is wat minder tof, gelukkig lukt het niet zo makkelijk met een piramide.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


bokaj
Usericon van bokaj
Posted 29-01-2011 17:56 by bokaj Wijzig reactieProfiel van bokajQuote dit bericht

quote:
Op 29 January 2011 17:40 schreef ElitE het volgende:
Is Mubarak niet aan de moslimzijde? hij heeft anders wel wat christenen lopen pesten.
Nee. 'de huidige Egyptische wet verbiedt de vorming van politieke partijen gebaseerd op godsdienst', zouden ze hier ook wel mogen doen.

quote:
Als er in Iran weer rellen uitbreken is dat sowieso tegen het strenge arabische moslim regime. In Iran is een groot gedeelte van de bevolking nog Persisch en vrij ingesteld maar worden onderdrukt door een moslim groep.
Arabisch?

quote:
Zodra een land een grote groep jongeren van 20 a 30 heeft is het altijd geouwehoer en dreiging tot oorlog.
Dat duurt dan nog even in Nederland.


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 29-01-2011 18:10 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 29 January 2011 17:56 schreef bokaj het volgende:
Nee. 'de huidige Egyptische wet verbiedt de vorming van politieke partijen gebaseerd op godsdienst', zouden ze hier ook wel mogen doen.


Ah okee. Nu is het wel even kut om te volgen zonder TV hehe.



quote:
Arabisch?


Nouja iig erg moslim wereld gericht. De Perzen verschillen toch behoorlijk daarin.

quote:
Dat duurt dan nog even in Nederland.
Gaan we waarschijnlijk niet meer krijgen. De piek zat in de jaren 60, en die is nu 65. Voor de rest is het geboortecijfer al jaren onder de 2,1 kinderen per vrouw(wat voor evenwicht staat) In NL groeit de bevolking alleen door immigratie. Overigens zorgen we zelf voor de behoefte aan migranten door ons lage geboorte cijfer.

[Dit bericht is gewijzigd door ElitE op 29-01-2011 18:10]


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


bokaj
Usericon van bokaj
Posted 29-01-2011 18:20 by bokaj Wijzig reactieProfiel van bokajQuote dit bericht

quote:
Op 29 January 2011 18:10 schreef ElitE het volgende:
Ah okee. Nu is het wel even kut om te volgen zonder TV hehe.
Mubarak is gewoon een ouderwetse verlichte dictator.





quote:
Nouja iig erg moslim wereld gericht. De Perzen verschillen toch behoorlijk daarin.
Maar wel sjiitisch in tegenstelling tot de arabieren die soenitisch zijn. Het klopt dat grote delen van de bevolking vrij westers zijn. Volgens mijn buurman(iraniër) valt het ook wel mee hoe streng ze zijn. Het is toch een beetje hypocriet, op vrijdag naar de moskee en de rest van de week er vrij weinig van aantrekken.

quote:
Gaan we waarschijnlijk niet meer krijgen. De piek zat in de jaren 60, en die is nu 65. Voor de rest is het geboortecijfer al jaren onder de 2,1 kinderen per vrouw(wat voor evenwicht staat) In NL groeit de bevolking alleen door immigratie. Overigens zorgen we zelf voor de behoefte aan migranten door ons lage geboorte cijfer.
Tijd voor een epedimie.


edit: Volgens mij ligt de radicalisering van Iran vooral aan de westerse druk. Het is een soort afzetten, ze zijn de underdog op het moment.

[Dit bericht is gewijzigd door bokaj op 29-01-2011 18:24]


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 29-01-2011 20:55 by bastianus Wijzig reactieProfiel van bastianusQuote dit bericht

quote:
Op 29 January 2011 18:20 schreef bokaj het volgende:
Volgens mij ligt de radicalisering van Iran vooral aan de westerse druk. Het is een soort afzetten, ze zijn de underdog op het moment.
Ja, dat denk ik ook. Sowieso komt een hoop van die ellende doordat westers en Arabische of islamitische of wat dan ook voor cultuur met elkaar botst. Saoedi-Arabië is ook zo extreem als wat dan ook, grotendeels gefinancierd en opgestuwd door het westen. Uiteindelijk keert zich dat ook tegen het westen. Kapitalisme en globalisering hebben toch ook nare gevolgen af en toe denk ik. Misschien komen voorspellingen van Marx alsnog uit uiteindelijk.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 29-01-2011 20:58 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

Is kapitalisme daar de schuld van? Onder het communisme geld het net zo. Dat de bevolking in opstand komt als de welvaart en het welzijn niet goed is mag duidelijk zijn.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


bokaj
Usericon van bokaj
Posted 29-01-2011 21:04 by bokaj Wijzig reactieProfiel van bokajQuote dit bericht

Mede. Speculatie drijft de voedselprijzen onnodig omhoog.


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 31-01-2011 16:13 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

Hoe houdt Israel zich eigenlijk? die zullen wel bang zijn dat hun kameraad Mu. zal verdwijnen (en wordt vervangen door Israel hatende haatbaarden)...


rotor
Usericon van rotor
Posted 31-01-2011 16:18 by rotor Wijzig reactieProfiel van rotorQuote dit bericht

quote:
Op 29 januari 2011 15:23 schreef Wordfuhrer TMDC het volgende:
Ik verwacht dat Iran het volgende land is dat in opstand gaat komen


Dit verwacht mijn Iraanse collega ook.


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 31-01-2011 17:07 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 29 januari 2011 20:58 schreef ElitE het volgende:
Is kapitalisme daar de schuld van? Onder het communisme geld het net zo. Dat de bevolking in opstand komt als de welvaart en het welzijn niet goed is mag duidelijk zijn.

+1, uiteindelijk maakt het een bevolking vaak weinig uit, als het brood en de spelen maar geregeld zijn (of plots de perceptie van de heersers drastisch negatief wordt)
quote:
Op 29 januari 2011 21:04 schreef bokaj het volgende:
Mede. Speculatie drijft de voedselprijzen onnodig omhoog.

Wordt er met voedsel zoveel gespeculeerd, dan? Ik heb geen idee, namelijk
quote:
Op 31 januari 2011 16:13 schreef attila_de_hun het volgende:
Hoe houdt Israel zich eigenlijk? die zullen wel bang zijn dat hun kameraad Mu. zal verdwijnen (en wordt vervangen door Israel hatende haatbaarden)...

Nou, je geeft zelf wel een aardige samenvatting Hier een analyse: http://www.time.com/time/world/article/0,8599,2045248,00.html


I wish I was a butterfly


Dronckaerdt
Only Beer Is Real
Usericon van Dronckaerdt
Posted 31-01-2011 18:00 by Dronckaerdt Wijzig reactieProfiel van DronckaerdtQuote dit bericht

Fuck The Middle East.


No doubt about it - I can't live without it Alcohol, Alcohol


Dit topic is 11 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Index / Nieuws, actualiteit en media Active topics Nieuw topic Post reply Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen