Ascendant Grotesque |
ಠ_ರೃ |
 |
 |
|
Posted 06-11-2013 15:38 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) |
      |
|
quote: Op 6 november 2013 15:29 schreef Hérésie het volgende:
Overigens heb ik gemengde gevoelens bij het gebruik van dat woord, 'hipster'. Tegenwoordig wordt het overmatig gebruikt.
Dit dus:
quote: Op 25 oktober 2013 17:37 schreef rotor het volgende:
Het woord hipster is uitgemolken...
quote: Op 6 november 2013 15:29 schreef Hérésie het volgende:
Een band mag niks speciaals meer doen, of hij is voor hipsters. Waarbij 'hipster' dan vaak als een soort scheldwoord lijkt gebruikt te worden. Een metalhead mag geen kort haar hebben, of het is een hipster. Niet naar te veel andere genres luisteren ook, of het is een hipster. Terwijl dergelijke mensen niet per se een label nodig hebben van mij. Noem het meerwaardezoekers, zo je wil.
Anderzijds bestaat er inderdaad zeer zeker wel iets als hipsters. Ik houd zelf ook van niches opzoeken en zeker van mensen die dat doen, maar ik houd niet van het snobisme dat erbij komt kijken, de 'wij zijn beter dan de rest want wij doen niet mee met de massa'-attitude. En helemaal mee eens dat dat er bij het metalpubliek nogal sterk ingebakken zit, storend sterk soms. Niet enkel bij het metalpubliek; ik ben gestopt met het lezen van Focus Knack omdat ik me te veel ergerde aan het 'enkel Britse rock is goed en metal is voor losers'-discours. Maar ik heb me de laatste jaren ook wel al gestoord aan het uiterlijk vertoon en de nodige coolheidsfactor op concerten. Waarbij je waarde als muziekliefhebber (door sommigen) rechtstreeks wordt afgelezen uit je metaluitstraling. Als niet al te groot onschuldig uitziend meisje ben ik de laatste jaren al meermaals uitgelachen op concerten. Bepaalde types lijken het niet te kunnen verkroppen dat iemand die niet voldoet aan hun stereotype toch even veel van muziek kan kennen als zij. Dat zijn nu niet de mensen die traditioneel als hipsters aangeduid worden die dat doen, maar ergens zijn het ook wel hipsters, want alles wat niet underground is, is sowieso slecht, en alles wat er niet metal genoeg uitziet mag je geen metalhead noemen. Hou ik niet van, ik houd meer van persoonlijkheid.
Wordt inderdaad overmatig gebruikt. Iedereen wordt bijna hipster genoemd, en tegelijkertijd is vrijwel iedereen klaar met de negatieve aspecten van 'de hipster' (zoals jij die hier schetst); we zijn allemaal meta-hipsters geworden.
We verzetten ons ondertussen ook zo sterk tegen het opplakken van een label, dat we niks meer durven te zijn
No dogs, no masters.
 |