![]() |
||||||
![]() |
||||||
|
||||||
| Dit topic is 12 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 | ||||
| Auteur: |
|
|||
|
quote: Ik kan er niet bij. No dogs, no masters. |
|||||||||
|
quote: Meestal zeggen ze 'in je broekje' in zo'n geval, maar dat lijkt me met zeewolf op ossobuco nu niet bepaald wenselijk. http://soundsfromthedarkside.com "GEICO does not cover Autobot Matrix of Leaderships." |
|||||||||
|
samen voor ons eigen |
|||||||||
|
Rule #6 | Op 13 augustus 2021 22:26 schreef Eindbaas het volgende: "Het stelletje dwazen dat klakkeloos alles overneemt uit boekjes en dan denken te weten hoe de wereld in elkaar zit." |
|||||||||
|
Terroir ziet er leuk uit, ik houd het in het achterhoofd. Ik vind het een goed concept ook, kies een fles wijn en bestel daar je eten bij. Is alleen niet (meer) aan mij besteed. Zoek nu juist naar plekken waar ze verstand hebben van een alcoholvrije pairing. Een plek als Héron in Utrecht lijkt mij dan interessanter. |
|||||||||
|
Zeker naar Heron gaan ja. Bij Rotonde in Rotterdam heb ik vorig jaar ook prima non-alcoholisch gedronken. Al vond ik het iets te veel in de kombuchasfeer blijven hangen. Bij één gerecht geen probleem, maar na drie gangen gaat dat toch vervelen. Het beste wat ik tot nu toe heb meegemaakt is toch weer De Nieuwe Winkel. Daar waren bij een aantal gangen de drankjes alcoholvrij - of misschien hebben we daar toen voor gekozen, omdat tien glazen altijd een beetje in de weg staat van het proeven van het eten. one who puts salt in the sugarbowl is a misantrophe |
|||||||||
|
Nieuwe Winkel staat hier op de lijst. Toch eens werk van maken. Maar dan ga ik gewoon voor de alcohol. Haat is een deugd! https://www.last.fm/user/kwellie |
|||||||||
|
Volgens mij was het toen in ieder geval bij één gang standaard dat het drankenarrangement ook een niet-alcoholische versnapering was. Dit was een ijsthee van onrijpe aardbei ofzo. En omdat deze zo goed beviel bij een latere gang expliciet om de niet-alcohol begeleider gevraagd. Mijn ervaring met restaurants met pairing is wel dat ze vaak wat krampachtig doen als je vraagt om iets anders dan ze bedacht hebben en je proberen te overtuigen toch met de keuze van het huis mee te gaan. Nieuwe Winkel moet je zeker doen. Als je nu reserveert (als dat überhaupt lukt) duurt het toch nog even voor je aan de beurt bent. one who puts salt in the sugarbowl is a misantrophe |
|||||||||
|
Ja, even met nog twee bevriende stellen overleggen en eens concreet maken. Zoals ik elders al schreef ben ik tegenwoordig niet meer zo van de pairing. Laat mij de kaart maar zien; dan zoek ik zelf een lekkere fles of 2/3 die zowel bij mijn persoonlijke smaak passen, als de gerechten niet overschreeuwen. Ik ben sowieso niet zo van de zware tanninemonsters. Haat is een deugd! https://www.last.fm/user/kwellie |
|||||||||
|
De Nieuwe Winkel dus. Voor mensen die het niet kennen: De Nieuwe Winkel is een tweesterrentent in Nijmegen. Ooit begonnen als groentenrestaurant, waarbij het dus om de groenten ging en vlees de bijzaak was, maar momenteel een geheel veganistische keuken draait. Ze hadden ook een groene ster, maar die lijkt te zijn verdwenen (wellicht omdat niet meer alles lokaal is). Daarmee was het het enige restaurant ter wereld met twee sterren, een groene ster, én een geheel veganistische kaart. Hoe je het ook went ok keert, bijzonder dus. Het was even zoeken. Het zit in een stukje Nijmegen dat oprecht een labyrint is, en mijn navigatie had gisteren sowieso al kuren. Ook Had ik een grotere grandeur bij de entree verwacht. Maar theater het was… Wat een personeel.. ! Zo gemaakt, zo overdreven amicaal, zo onoprecht; recht in mijn allergie. Mijn tafelgenoten zaten er al, en zeiden: “Je kan nog weg”. Maar het ging natuurlijk om het eten. We begonnen met een fond van Hollandse thee en een rand van gedroogde kruiden van afgelopen zomer. Daarbij een venkelzaadjeneverbescanelé. De thee was heel diep, heel vol. Bijna dierlijk. De canalé heeel subtiel van smaak, maar echt geweldige structuur. Perfecte, knapperige korst, prachtig wolkig van binnen. De aftrap was van fenomenaal niveau! Een glas erg mooie champagne. 100% pinot noir uit de zuidelijke regionen. Aan de kleur te zien tikje schilrijping gehad. Sowieso natuurwijn. Volle smaak en afdronk. Aanrader. De eerste echte gang bestond uit een rozenbottelgazpacho, waarvan ik blind gezegd zou hebben dat het watermeloen was. Wederom erg mooi, diep en intens. Een kroketje van aubergine, een zonnebloemzanddeegtaartje, en een loempia van komkommer. Haalde het allemaal niet bij amuse en de gazpacho, maar dat zegt meer over het niveau daarvan. Aardappel met lavas en mierikswortel in een gistje. Hele zachte, subtiele smaken. Ongelooflijke combinatie. Bijna te subtiel, maar wederom fenomenaal. Een toast met verschillende bereidingen van alg en zeewier, die bij doorbijten verschillende, intens felle (bijna) chemische kleuren gaven. Zilt, zee. Erg bijzonder. Mijn tafelgenoten vonden het op het randje qua intensiteit van de smaken. Ik vond het erg goed. Nog nooit zoiets geproefd. Stroopwafel van marmite en noten, met een stroop van donker bier. Een wafel van mij was eigenlijk net te ver doorgeroosterd. Mooie volle nootsmaken, maar eigenlijk mag dit niet op dit niveau. Een tempehtortilla met een stukje gemarineerd en geroosterd pruikzwam, dat eruitzag, rook en smaakte als buikspek. Heel knap. Zo mis je het vlees écht niet! Hierbij een van de mooiste krieken ooit. En niet eens uit België. Nou was het eigenlijk een grape ale. Pinot noir met krieklambiek-stijl bier. Wilde gist, vatrijping. Je proefde vooral bier, maar het randje druif maakte het helemaal af. Zetmeel en eiwit van aardaker verwerkt tot glasnoedel in een pho. Wederom vol en diep. Blind had je niet gezegd dat hier geen dier aan te pas was gekomen. Hun ‘soepjes’ zijn echt van een ander niveau. Echt belachelijk goed. Een pompoencurry. Week qua kleur, geur en smaak af van de rest. Lekker fris, mooie smaken. Niet het beste van de avond, maar je kan niet bezigblijven met overtreffen. Pastei van tamme kastanje en paddenstoel gevuld met rode kool. Wederom was de korst belachelijk knap gemaakt. Heerlijk knapperig. Hierbij een rode wijn die op zichzelf wat laf en dun was, maar de smaken van de rode kool prachtig aanzette en verlengde. Zelden zo’n goede paring ervaren. Als extra gang een spanakopita met nep-feta. Dit was veruit het beste van de avond. Deze smaken knalden echt voluit. Geen idee waar de ‘feta’ van was gemaakt, maar beter dan menig ‘echte’ feta. Ergens schandalig dat deze gang niet in het reguliere menu zit en je dit dus moet bijkopen, want dit overtrof alles van het toch al bijzondere menu. Aan de andere kant, als je mensen een extra gang buiten het menu om aanbiedt, dan moet dat natuurlijk ook wel iets speciaals en knallends zijn. Smoeilijk, smoeilijk… Hierna de desserts. Eerst drie ‘chocolades’. Naast geen dierlijke producten, werkt De Nieuwe Winkel ook niet met cacao. En terecht. Gebrande amandel, eikel en kastanje. Tot een perfecte moes verwerkt. Ook dit is gewoon alsof een chocolade (met een beetje noot) eet. Licht zure basilicumbereiding eroverheen die het geheel helemaal rechttrekt. Indrukwekkend. Softijsje van cidergisten met appelcompote uit een ijshoorntje van boekweit. Leuk, geslaagd. De friandises ook weer erg knap en smakelijk. Een pain au chocolat zonder (dierlijke) boter of chocolade; een gebrand eiwitschuimpje zonder dierlijk eiwit. En als afsluiter een pinegum. Een winegum van sparretak. Het drankarrangement bestond uit natuurwijnen, een bier, een kombucha, en een cider met goed veel peer. Zoals eigenlijk altijd bij zo’n arrangement, zelf op dit niveau, zijn de wijnen niet de meest sprekende of spannende. Wel een oranjewijn die gewoon echt goed was, een mooie, geoxideerde witte wijn van diverse druivenrassen op leeftijd, die dus subtiel naar sherry ging. De kombucha was erg mooi. Als afsluiter een flink bel calvados. Dat wordt wel eens lulliger ingeschonken. Erg goed en lekker gegeten. Verrassend, heel erg knap. Prijs/kwaliteit weet ik niet helemaal, als ik echt eerlijk ben. EUR 1.100,- met drie personen, waarvan alleen ik voor een drankarrangement ben gegaan, en mijn tafelgenoten bij elkaar een handvol glazen wijn hebben besteld. En het personeel, het personeel… Nee, dat kan echt niet! [Dit bericht is gewijzigd door KwelgeestIV op 14-12-2025 14:47] Haat is een deugd! https://www.last.fm/user/kwellie |
|||||||||
|
:') Rule #6 | Op 13 augustus 2021 22:26 schreef Eindbaas het volgende: "Het stelletje dwazen dat klakkeloos alles overneemt uit boekjes en dan denken te weten hoe de wereld in elkaar zit." |
|||||||||
|
quote:Ja knulletje.. Het is me wat. Haat is een deugd! https://www.last.fm/user/kwellie |
|||||||||
|
Ik had wel een paar alinea’s verwacht, maar dit overtreft mijn verwachtingen. Ik heb net als ZL in 2027 iets te vieren, maar denk dat het ook geen kwaad kan om volgend jaar alvast te gaan. Klinkt echt heel goed weer. De locatie vond ik de eerste keer na hun verhuizing ook echt heel moeilijk te vinden. Personeel had ik geen moeite mee. Maar is sowieso vaak wisselend in horeca, vooral als er jonge ventjes uit de keuken worden gestuurd om één gang toe te lichten. Kwam de chef ook nog aan tafel? Prijs klinkt fors inderdaad. Volgens mij zaten wij in 2022 met zijn tweeën voor menu en drankarrangement rond de 500 euro. Vind het toen relatief goedkoop, ook in vergelijking met andere restaurants. one who puts salt in the sugarbowl is a misantrophe |
|||||||||
|
Ik heb het hele stuk gelezen en het enige wat ik heb onthouden is 'winegum van sparretak' en het prijskaartje. Mijn hemel. Maar goed, het is een ervaring en als dat een goede was, dikke prima. http://soundsfromthedarkside.com "GEICO does not cover Autobot Matrix of Leaderships." |
|||||||||
|
Klinkt als een geweldige ervaring KwelgeestIV! I didn't want any flowers, I only wanted to lie with my hands turned up and be utterly empty. How free it is, you have no idea how free. The peacefulness is so big it dazes you. - Sylvia Plath |
|||||||||
|
quote: Dat is per persoon 3 tientjes voedsel, de rest is uurloon voor het opmaken van de borden. Rule #6 | Op 13 augustus 2021 22:26 schreef Eindbaas het volgende: "Het stelletje dwazen dat klakkeloos alles overneemt uit boekjes en dan denken te weten hoe de wereld in elkaar zit." |
|||||||||
|
"winegum van sparretak" mooi! [Dit bericht is gewijzigd door SimsalaWim op 13-12-2025 21:39] samen voor ons eigen |
|||||||||
|
Gemiste kans om die geen pinegum te noemen. one who puts salt in the sugarbowl is a misantrophe |
|||||||||
|
quote:Zo heette het wel. Haat is een deugd! https://www.last.fm/user/kwellie |
|||||||||
|
lol! [Dit bericht is gewijzigd door SimsalaWim op 13-12-2025 23:03] samen voor ons eigen |
|||||||||
|
quote: Hierboven staat een bericht van iemand die er die avond bij was en die schrijft dat het een spinegum heette. one who puts salt in the sugarbowl is a misantrophe |
|||||||||
|
quote:Ja en? Succesvol weggetrolled sinds Zaterdag 15 December 2001 - 18:09.59: VAMPIE, Karnivoor, Flebbie, Dwaallicht, Heresie, Mental, Forever After, Slechtheid, Fusion, Snaack. |
|||||||||
|
Je eigen bord meenemen? samen voor ons eigen |
|||||||||
|
quote: Indd. Het is niet bepaald een geheim dat de grootste kosten in Nederland(se horeca) personeel en vastgoed zijn. En als je kijkt wat je op je bord krijgt, hoeveel tijde en moeite daarin gaat zitten, wat is het/jouw punt dan precies? Die kosten worden toch gemaakt, die moeten toch worden terugverdiend, en dan moet er toch ook nog winst voor de eigenaar/ondernemer worden gemaakt.. ? Als ik naar mijn eigen uurloon kijk, dan kan ik wel mijn vrije zaterdag opofferen (wat ik met regelmaat met plezier doe, hoor), maar dan lukt het mij niet om dergelijke gerechten te bereiden, laat staan op dit niveau, en ben ik doorgerekend echt niet goedkoper uit. Haat is een deugd! https://www.last.fm/user/kwellie |
|||||||||
| Dit topic is 12 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 |
| Index / Algemeen |