|
Dit topic is 10 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 | ||||
Auteur: |
|
|
quote:Dus jij vindt dat een kind een reden moet hebben om naar zijn ouders te luisteren? Dat het opvolgen van wat je ouders zeggen (als je nog kleine en jong bent) ter discussie staat? Wat nu als dat kind vind van niet? quote:Nee dat komt door ouders die met hun kleine kind in discussie gaan, een kind heeft strakke duidelijke lijnen nodig, als iets niet mag, dan mag het niet, dus als papa of mama zegt, niet doen, dan niet vragen waarom niet en dan zeggen maar dat vind ik niet. Als een kind door veel praten zich onder regels uit kan lullen krijg je vervelende kinderen die denken dat alles mag, want ze lullen zich er toch wel uit. quote:Nee dat is het niet, "omdat papa/mama dat zegt" is juist een zeer duidelijke statement. Ik neem aan dat de ouders boven hun kinderen staan. |
|
quote: Daar gaat het niet om. Als jij duidelijk uitlegt waarom iets niet mag en je kind is (redelijk) intelligent, dan zal hij/zij dat begrijpen. Het gaat er NIET om wat hij/zij vindt. Het gaat erom om begrip te kweken voor het feit dat iets wel of niet mag en om ervoor te zorgen dat het kind weet waar hij/zij aan toe is. quote: Hier ongeveer het zelfde verhaal. Als ouders het bij het rechte eind hebben, zullen zij de discussie winnen, maar als het kind de discussie wint, dan is dat dus een teken dat de ouders gewoon verkeerd zitten. In een discussie gaat het er nog steeds om wie er gelijk heeft en wie niet. En als ouders van hunzelf vinden dat ze gelijk hebben, moeten ze natuurlijk wel bij hun standpunt blijven. Je moet NOOIT toegeven alleen maar om van het gezeur af te zijn. quote: Nee, want zo lang als je niet duidelijk maakt waarom iets niet mag, krijgt een kind nooit eigen verantwoordelijkheid. En als jij thuis iets niet mag omdat papa/mama het zegt, dan doe je het buitenshuis lekker toch, want dan is papa/mama niet in de buurt. Kinderen met "uitleg-ouders" nemen hun normen en waarden daarentegen doorgaans juist wel mee. Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you! |
|
quote:Ik vind het een beetje vreemd dat jij een kind van 4, 5 jaar oud op een zelfde nivo als zijn ouders plaatst. Ik denk niet dat er veel ouders zijn die zin hebben in een discussie bij elke keer dat ze hun kind iets doet wat niet mag. Overigens discussiëren kinderen van die leeftijd niet, die gaan huilen, schreeuwen en jammeren. quote:Natuurlijk krijgt een kind wel eigen verantwoordelijkheid, als het in een situatie komt waar de ouders niet zijn, en hij/zij twijfelt of het wel of niet mag, dan zal het kind een bepaalde keuze maken waarover het verantwoordelijk is. Als het kind iets doet wat niet mag, dan weet dat kind dat hij daarvoor op de flikker kan krijgen, dat heet verantwoordelijkheid meedragen, het kind weet dat hij daarvoor op zijn mieter kan krijgen, en niet iemand anders. [Dit bericht is gewijzigd door Jenje op 18-05-2004 11:13] |
|
quote: Wat het zakgeld betreft ben ik het (bijna) volledig met je eens. Het moet geen beloning voor geleverde prestaties zijn. Je hoort inderdaad gewoon je best op school te doen en je normaal te gedragen thuis. Zakgeld is een extraatje, immers elk normaal ouder voorziet in het levensonderhoud van zijn kind (eten, kleren, school, schoenen e.d.). Ik wil wel bestrijden dat zakgeld 'zomaar' krijgen je kinderen bederft. Ik kreeg vanaf mijn twaalfde iets van 50 gulden per week en daarna meer. Maar...mijn ouders hebben me tevens de waarde van arbeid geleerd en dat je niks in het leven krijgt tenzij je zelf ervoor werkt. Dit is iets wat ze mij geleerd hebben door het praten, laten zien wat er binnen moet komen om mijn nieuwste PC te kopen en pa's nieuwste auto maar ze deden het ook met praktische grepen. Zo kreeg ik bijvoorbeeld in de zomer (vanaf mijn 15e of zo) GEEN zakgeld maar werd er verwacht dat ik een bijbaantje zoek, mijn verdiensten uit dat bijbaantje werden met 100% aangevuld door mijn pa (als een soort beloning). Helaas zijn er te veel ouders dat hun kinderen NIET inprenten dat ze van zichzelf afhankelijk moeten zijn waardoor er te veel gasten zijn die hun handje ophouden. Ook ben ik het met Dwaal (iig deels) eens wat betreft hippie uitleg-ouders. Sommige dingen leg je NIET uit. Sommige dingen MOET je gewoon doen. Punt. Zo is het in het echte leven ook. Sommige dingen zijn wel weer voor uitleg vatbaar. Daarbij is het aller aller belangrijkst dat ouders dat consequent, duidelijk en niet-vaag doen. Wat sommige specifieke dingen zoals bijvoorbeeld drugs, alcohol, e.d. betreft vind ik dat ouders het volste recht hebben om daar harde eisen in te stellen (met of zonder uitleg). Waarom? Omdat een 15-18 jarige kutblaag kan wel denken dat hij zo superverstandig is en dat hij precies weet wat hij doet....maar hij weet geen reet en is niet in staat om de gevolgen van zijn daden in te schatten. Daarvoor zijn ouders om hun kinderen daarvoor op hun flikker te geven. Soms denk ik dat ouders die alles maar toestaan onder het mom van 'hij doet het toch' gewoon niet om hun kinderen geven....als je dat namelijk wel doet dan zou je ze willen beschermen, hoe irrationeel die bescherming ook mag lijken.... Het allerbelangrijkste wat ik uit huis heb genomen is: Er is een tijd en plaats voor alles. Daarmee bedoel ik dat er bepaalde regels en etiquette zijn die in bepaalde omgevingen ALTIJD van toepassing zijn, hoe oubollig je ook denkt dat ze zijn en hoe graag je ook rebels wilt zijn en 'je vrijheid wilt nemen'. Hoe moet ik me voor bepaalde gelegenheden kleden, hoe gedraag ik me aan tafel, hoe praat ik met vreemden/zalenrelaties e.d. Daar gelden bepaalde regels, punt. Wil je ervan afwijken? Prima. Maar dan moet je bepaalde consequenties dragen. Welke? Nou bijvoorbeeld dat je voor bepaalde gelegenheden overgeslagen wordt en dat je bijvoorbeeld in bepaalde zakelijke opzichten de boot gaat missen (en dan heb ik het niet over wel of niet een stropdas dragen op je soll.gesprek of je haren knippen, het gaat om wat subtielere dingen). Maar er is ook tijd en plaats wanneer die regels NIET gelden en zelfs niet wenselijk zijn, zoals bijvoorbeeld informele vrinedschappelijke bijeenkomsten of familie bijeenkomsten en ja ZM hoort daar ook bij. Daarom gedraag ik me hier weleens op zijn zachtst onbeleefd , gewoon omdat dit een beetje ontspanning en humor is. Ik kom in het dageljiks leven helaas TE veel mensen die dat onderscheid niet kunnen maken..... Reassumerend: Zakgeld is geen beloning maar bederft kinderen niet mits voorzien van educatie aangaande waarde van geld. Sommige dingen zijn niet voor uitleg vatbaar, die moet je doen. Andere dingen zijn weer wel voor uitleg/discussie vatbaar. Zo gaat het in de echte wereld ook. Er is een 'time and place for everything'. Bepaalde normen, waarden en etiquette zijn NIET vervallen of oubollig, ze dienen wel op de juiste momenten toegepast worden. KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA ! |
|
quote: Zak geld is DE methode om kinderen de waarde van geld te laten leren. Bij ons was het zo: je mocht je zakgeld in principe opmaken aan wat je wilde, het was immers jou geld. Echter, indien het op was en je zag iets leuks, dan had je pech gehad (bot geformuleerd). En ik vind het goed. zo leerde je sparen en enigszins nadenken voordat je je centen er doorheen jaagde. En M. heeft natuurlijk geheel gelijk. belonen voor prestaties op school is te zot voor woorden. |
|
Is zakgeld niet gewoon een goede manier om een kind kennis te laten maken met het omgaan van geld? Chelman, vergeet niet dat een kind ook een leven buiten de ouders heeft waarop jij geen invloed hebt. Je wilt etiquette aanleren? Je kan maar zover gaan met iets aanleren, op een gegeven moment raak je bijna alle grip kwijt. Een kind is niet makkelijk kneedbaar, het heeft een eigen wil die ook berust op niet beinvloedbare variabelen. Niet klikken -> http://www.playsomeguitar.com/drugs/brain.html |
|
quote: vermoord ze.. doe het... nu!!! kom op!!!! |
|
quote: Dat is mijns inziens het enige doel van zakgeld. De waarde van geld leren kennen. Het meest belachelijke vind ik dan ook ouders die naast dat ze zakgeld geven ook allerlei cadeaus kopen voor hun kinderen. "Le coeur a ses raisons que la raison ne connaît point." |
|
ik heb nog één ouder mvg wk10 |
|
een mannetje dan nog mvg wk10 |
|
quote: precies, iets wat ik dus ook stelde. |
|
quote: Inderdaad. En als jij dan je kinderen bijbrengt dat ze iets niet mogen omdat jij het zegt, hoef je je kont maar te keren en ze doen het lekker toch. Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you! |
|
quote: Hoezo? Dat staat helemaal los van elkaar. Ouders en kinderen zijn GVD familie en geen zakenrelaties van elkaar die dingen alleen doen op basis van rationele en objectieve afwegingen. KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA ! |
|
quote: Ik had het misschien wat beter moeten formuleren. Natuurlijk mogen ouders hun kinderen zomaar een cadeautje geven, maar om een kind de waarde van geld bij te brengen is het wel noodzakelijk dat het niet vanzelfsprekend wordt voor het kind dat het zomaar iets krijgt. Stel. Een kind heeft van zijn zakgeld een playstation gekocht of iets dergelijks en na een paar weken is hij het ding zat en wil hij een X-box, dan moet het niet zo zijn dat hij die X-box zomaar van zijn ouders krijgt, omdat zijn zakgeld op is, want dan heeft het zakgeld zelf geen enkele nut. "Le coeur a ses raisons que la raison ne connaît point." |
|
quote: Omdat je op die manier geen keuzes leert maken. Het maakt dan niet uit wat je doet met je zakgeld, want die fiets, computer of gsm krijg je toch wel. Maar op die manier leert een kind nooit dat op = op. Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you! |
|
quote: Zo kan je het ook zeggen. "Le coeur a ses raisons que la raison ne connaît point." |
|
Om aan te leren dat op=op moet je je kinderen dingen niet zomaar weigeren IMHO. Geld is een van de dingen die wel uitgelegd moeten worden. Mijn ouders deden het als volgt: bij grotere huishoudelijke aanschaffen lieten ze mij zien wat de impact op hun budget is en hoe lang zij daarvoor moeten werken. Het ging dus niet eens om de bedragen. Waarom? Voor een kind van 12 is een aanschaf van een auto of die nou 50K, 100K of 1miljoen kost een ENORM bedrag. Dus wanneer mijn pa bijvoorbeeld een auto kocht of zij een nieuwe TV o.i.d. kochten legden ze mij uit hoeveel dagen of maanden zij ervoor full time moesten werken. Dat is namelijk iets wat voor kinderen wel begrijpelijk is. Ik moet zeggen dat ze dat bij mij goed ingeprent hebben want nu nog steeds reken ik vaak in gemiddelde werkdagen wanneer ik iets groots koop. KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA ! |
|
quote: dit lijkt me een heel goede methode Wirf ihn höher, ferner, weiter, Stürm empor die Himmelsleiter. Häng ihn-an den sternen auf! (Nietzsche) |
|
Mijn ouders zijn echt schatten van mensen. Ze hebben mij vroeger geleerd dat ik niet alles zomaar kon krijgen, maar ik werd ook niet extreem strak gehouden. Dank je wel: pa en ma! Ze hadden alleen een belabberde muzieksmaak, hahahaha, maar ik leer nu heel veel bij! |
|
quote: Ouders moeten streng zijn. Als ik nu naar mezelf kijk (ouders gescheiden op mn 6de, altijd (op een paar x enige maanden ergens anders na) bij mijn moeder gewoond en dat mens heb nooit enige aandacht aan mij of mijn oudere zus besteed. Als mijn zus er niet geweest was zou ik nu waarschijnlijk in de bak zitten ofzo. (mijn ma vondt het niet erg toen ik als 12 jarige om 3 uur snachts thuiskwam en sochtends niet naar school wou...) En ik ben dus geeneens een echt extreem geval. Daarom zeg ik, streng opvoeden, fuck dat gezeik dat jeje kinderen alle vrijheid moet geven, niet mag uitschelden, geen opvoedkundige tikken enzovoorts. Ok je kind helemaal kapotslaan is natuurlijk niet wat ik bedoel, maar ik heb vroeger te weinig (geen dus) klappen gehad en bij sommige dingen die ik overhoop gehaald heb zouden een paar tikken geen kwaad gedaan hebben achteraf bekeken. Maargoed, tis maar goed dat mn surrogaat mama er was My madness, my sadness |
|
Als er iets kneedbaar is dan zijn het kinderen (maar a.u.b. er niet mee gaan playdoh'en), voor de vier jaar kun je ze talloze dingen laten leren die alle keuzes beïnvloeden die ze later zullen maken. Je kan een kind grondig verpesten door het teveel te verwennen, daar ben ik heilig van overtuigd, vooral in de vroege jaren. Dit ontneemt een hoop initiatief van dat kind om zelf dingen uit te vinden en te willen bereiken. Want waarom zou je een uitdaging aangaan als je toch al alles krijgt waar je om zeurt? Alles wat je je kind bijbrengt voordat het echt regelmatig in contact komt met andere kinderen, leraren, etc zullen ze onbewust of bewust meenemen in de keuzes die ze maken als ze zich gaan afzetten tegen hun ouders (zoals vaak het geval is met pubers). "Toen hij, in plaats van groenteman, besloot bakker te worden, waren de gevolgen niet te aubergine" |
|
quote: natuurlijk moet je niet alles uitleggen hierbij moet je het kind gewoon slaan! op hun 4e begrijpen ze heus wel dat dat pijn doet ♂ <o((((>< <o((((>< <o((((>< ♀<o(((>< <o(((>< |
|
quote:Zo te zien ben jij niet genoeg geslagen ... |
|
quote: vroeger wel maar al een paar jaar niet meer omdat het geen zin meer heeft + het hoeft niet. maar vind jij dan dat het stenen gooiende kind geen straf moet krijgen?? ik bedoelde niet kapot slaan maar een corrigerende tik(huilen mag maar nooit mag het blauw worden of blijvende pijn zijn) [Dit bericht is gewijzigd door ElitE op 19-05-2004 16:50] ♂ <o((((>< <o((((>< <o((((>< ♀<o(((>< <o(((>< |
Dit topic is 10 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 |
Index / Algemeen | Vorige pagina | Volgende pagina |