serenity |
|
|
|
|
Posted 26-06-2005 0:20 by serenity |
|
|
Die trommeltjes zaten ook in hun vorige albums Deliverance (nummer 1 “wreath) en Damnation (nummer 4 “Closure” en misschien nog wel meer nummers) dus dat is niet zo grote stijlbreuk. Die drummer komt trouwens uit Zuid-Amerika (als ik het me goed herinner Uruguay) en die is al sinds kinds af aan bezig met percussie (zie het interview op de Lamentations DVD, maar dit terzijde).
Daarnaast is die synth wel opvallend, alleen hebben ze daar ook wel weer eerder mee geëxperimenteerd (sowieso op Deliverance & Damnation en al eerder met "echte" toetsen, oftewel een hammondorgel, op My Arms your Hears). Dus het is allemaal niet zo verrassend dat ze hiermee doorgaan. Ik weet dat ze in eerdere interviews hebben gezegd dat ze geen toetsen wilden, maar als je geïnspireerd wordt door allerlei jaren 70 bands, dan kan ik wel begrijpen dat je het toch wel gebruikt. Het is daarbij ook wel erg logisch dat als ze Per Wiberg als nieuw lid hebben toegelaten er meer toetsen hoorbaar zijn. Persoonlijk vind ik het geeneens zo erg, maar goed dat is mijn mening en over smaak valt te twisten.
Ja en dan die opname, die klonk echt drie maal kut. Over de productie kunnen we dus niet praten, behalve dat de drums waarschijnlijk wel iets beter staan afgesteld als de vorige keer, want toen vond ik ze te “nep” klinken (maar dat is alweer smaak natuurlijk). Ik herken er trouwens wel Opeth in, vooral de eerste riff is erg Opeth. Het stuk wat daarna komt is wat opvallend, maar het is niet zo dat ze op eerdere albums geen opvallende riffs hadden. De riffs die daarna komen zijn zeker wel weer Opeth. En met deze riffs zijn bekend geworden! Ik merk trouwens wel dat ze nu meer gerepeteerd hebben, de bas is nu veel duidelijker aanwezig (zo ver ik dat in deze opname kan horen natuurlijk!) en heeft meer loopjes. Bij de vorige opnames moest Martin Mendez de bas in twee dagen opnemen (zie alweer de Lamentations DVD).
Dus wat kunnen we (ik) concluderen:
a.Ze doen helemaal niet nieuws (wat betreft instrumenten), wel een beetje wat betreft songstructuur, maar daar waren ze sowieso wel goed in.
b. De opname is kut, dus over de produktie kunnen we ook niet oordelen.
c. Over smaak valt niet te twisten
Dus tja, het is altijd jammer als je favoriete band van de gebaande paden treed, maar verrassend is het niet. Ik vind het wel vet, maar goed dat is mijn mening.
|