quote:
Op 28 september 2004 21:04 schreef Meester het volgende:
Ik ben opzoek naar een keyboard. Kan iemand mij vertellen waar ik op moet letten bij het kopen van een keyboard en wat een keyboard goed maakt?
Geen makkelijke vraag.
Bij het kopen van een keyboard zijn er enkele zaken die in mijn optiek goed in de gaten dienen te worden gehouden.
1) Kwaliteit (bouw)
Wat erg belangrijk is bij een keyboard is het materiaal waarvan deze gebouwd is. Ga voor een keyboard dat een stootje kan hebben. Een keyboard is en zal bijna altijd een instrument zijn wat makkelijk een stootje kan krijgen, en een goed keyboard kan dit stootje hebben. Kies iets waarbij weinig overbodige uitsteeksels te vinden zijn en waarbij de inwendige electronica niet beschermd is door slechts een laagje plastic. Je zal vaak zien bij de betere 'keyboards' dat de buitenste rand daar slechts is voor bescherming (en enige estetische waarde).
2a) Kwaliteit (geluid)
Een goed keyboard kan op haar volste vermogen worden gezet zonder dat de ingebouwde speakers beginnen te kraken. Test dit. De speakers van je keyboard zijn nu eenmaal een belangrijk onderdeel ervan en bepalen voor een groot deel het geluid. Uiteraard kun je ervoor kiezen om aparte externe speakers te kopen (ikzelf gebruik 50W Yamaha speakers voor mijn synth), maar dit brengt extra kosten met zich mee.
2b) Kwaliteit (geluid)
Probeer op een keyboard enkele geluiden uit waarvan de realiteit van de sample van belang is. Bijna elk keyboard heeft een zeer realistisch piano en strings geluid, dus probeer enkele geluiden die vaak minder goed vertegenwoordigd zijn. Een goed keyboard zal ook een realistische blaaspartij, drums, bells en vocal partij bezitten.
3a) Speelplezier (klavier)
Zorg voor een keyboard met een breed klavier. Hoewel de standaardklavieren uitermate geschikt zijn voor standaardspel, zogauw je jezelf uit wilt gaan dagen met technische hoogstandjes, zul je merken dat een breder klavier meer mogelijkheden biedt.
3b) Speelplezier (aanslaggevoeligheid)
Aanslaggevoeligheid is bij veel keyboards iets dat slechts minimaal vertegenwoordigd is. Oftewel, de 'aanslaggevoeligheid' houdt in dat het geluid alleen in volume verschilt. Een echt goed keyboard zal in de aanslaggevoeligheid ook het geluid van de sample meenemen. Een voorbeeld: Een piano zal, indien zacht aangeslagen, een vrij zacht en warm geluid dragen. Indien hard aangeslagen, zal het echter een ietswat venijnigere klank meedragen, waarin de slag van de hamer op de snaar goed te horen is. Dit is iets wat een goed keyboard onderscheidt van een slecht keyboard.
4) Eigen inbreng
Een goed keyboard zal een uitgebreide sequencermode met zich meebrengen, en de mogelijkheid eigen geluiden te programmeren.
5) Uitbreidbaarheid
Een goed keyboard kan door middel van MIDI kabels, USB kabels, memory cards, etc, worden geintegreerd met andere apparatuur, en biedt de mogelijkheid om nieuwe samples en combinaties in te stellen.
6) Prijs
Een goed keyboard zal over het algemeen een prijs hebben van 1000 euro of hoger. Je betaalt voor kwaliteit en zal die ook krijgen, inclusief de bijpassende garantie en ondersteuning. Indien je slechts 500 euro of zo wenst uit te geven, raad ik je aan nog een tijdje door te sparen en je geld te investeren aan een muziekinstrument waar je de rest van je leven plezier aan kan hebben. Een keyboard van onder de 1000 euro, zal vaak haar tekortkomingen op een bepaald vlak laten zien. Als je voor deze prijs een Technics, Gem, Roland o.i.d. aangeboden krijgt, zal het of a) een massaproduct van een lagere lijn of b) een product met water/rook/hamerschade zijn.
Tot zo ver, mijn mening over het kopen van een nieuw toetsinstrument.
In het kort.