IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 30 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30
Auteur:
Topic : Domme/onzinnige/brute post over het christendom Vorige pagina | Volgende pagina
Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 14-08-2002 14:14 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

Centrale probleem (in ieder geval -- mijn centrale probleem) is het allesomvattende wat het christendom probeert te zijn (g0d de almachtige) en de morele superioriteit die men pretendeert te hebben. Wellicht dat het woord 'religie' dat het beste vertaalt.

Een 'natuurreligie', ik weet niet goed wat dat is, ik zou Wicca iig geen 'religie' noemen en als dat het geval is is daar m.i. niets mis mee; je legt nl. je leven niet in handen van een geabstraheerde godheid maar gaat uit van het leven zelf, een veel gezonder standpunt. Evt. monotheïsten mogen echter paaseieren gaan rapen...


helmet
Smaad
Usericon van helmet
Posted 14-08-2002 14:19 by helmet Wijzig reactieProfiel van helmetQuote dit berichthttp://www.wovendarkness.com

quote:
Op 14 augustus 2002 14:14 schreef Dwaallicht het volgende:
de morele superioriteit die men pretendeert te hebben.
"Perhaps people do not believe in Avalon any longer."
"Perhaps that is because you tell them not to."


I'm not being rude. You're just insignificant.


rajackar
Rape the houses! Burn the women!
Usericon van rajackar
Posted 14-08-2002 14:21 by rajackar (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van rajackarQuote dit berichthttp://https://www.facebook.com/rajackar

Het is niet zozeer geloof als zodanig dat op mij zo verkeerd overkomt. Het gaat bij mij vooral om de institutionalisering van geloof. Geloof in christus of gOD is net zo belachelijk als geloven in vliegende nijlpaarden met straalmotoren maar in principe redelijk onschuldig. Het wordt pas eng op het moment dat het een georganiseerde club wordt die voor haar leden regels bedenkt die totaal tegen de menselijke natuur ingaan en ook nog eens andere mensen doormiddel van dreiging met hel en verdoemenis naar zich toe probeert te trekken.
En de mensen die alleen voor zichzelf geloven; ach ja ze doen meestal niet echt iemand kwaad (al irriteren ze soms behoorlijk wat mensen op een forum). Alleen moeten ze niet raar opkijken als ze (net als mensen die in vliegende nijlpaarden met straalmotoren geloven) behoorlijk zielig gevonden worden.


De nacht heeft vleugels maar nimmer teugels. * Grindpad * Facebook * http://twitter.com/rajackar


Sharteel
Mesmerized
Usericon van Sharteel
Posted 14-08-2002 14:22 by Sharteel Wijzig reactieProfiel van SharteelQuote dit berichthttp://www.photopit.be

quote:
Op 14 augustus 2002 14:21 schreef rajackar het volgende:
Het is niet zozeer geloof als zodanig dat op mij zo verkeerd overkomt. Het gaat bij mij vooral om de institutionalisering van geloof. Geloof in christus of gOD is net zo belachelijk als geloven in vliegende nijlpaarden met straalmotoren maar in principe redelijk onschuldig. Het wordt pas eng op het moment dat het een georganiseerde club wordt die voor haar leden regels bedenkt die totaal tegen de menselijke natuur ingaan en ook nog eens andere mensen doormiddel van dreiging met hel en verdoemenis naar zich toe probeert te trekken.



Heb je helemaal gelijk in. Van zodra geloof opium voor het volk wordt gaat het de verkeerde kant op. maar het hoeft niet altijd zo te zijn...


Can anybody see the light.. Where the morn meets the dew... And the tide rises...Did you realise no one can see inside your view... Did you realise forwhy this sight belongs to you...


Grimnir
Wodans leger rijdt door de nacht.
Usericon van Grimnir
Posted 14-08-2002 14:29 by Grimnir Wijzig reactieProfiel van GrimnirQuote dit berichthttp://www.myspace.com/RowanRoodbaert

quote:
Op 14 augustus 2002 13:19 schreef Morgil het volgende:

Nou, mijn mening over het christendom.. Ik ben niet tegen de mensen die erin geloven, aangezien je mag geloven wat je wilt vind ik, maar ik vind wel dat we deze mensen de waarheid mogen vertellen. het christendom slaat eigenlijk helemaal nergens op. Het is gebasseerd op mythen (de bijbel) en gebeurtenissen. Al de dingen die zogenaamd "door god" gebeurden die in de bijbel staan zijn OF verzonnen OF er is een wetenschappelijke verklaring voor. Het feit dat de zee open ging voor Mozes bijvoorbeeld is echt gebeurd, maar dat kwam niet door de kracht van God maar door een vloedgolf. Die heeft in dat jaar daadwerkelijk plaatsgevonden. Jesus was waarschijnlijk gewoon een doorgedraaide man die zijn eigen geloof verzon en daar blijkbaar nogal geloofwaardig mee overkwam. In die tijd waren er zoveel gekken en zoveel mensen die opgehangen werden aan een kruis. Ik weet niet wat die Jesus heeft gedaan zodat juist HIJ zo geloofwaardig overkwam, maar daar zullen we wel nooit meer achterkomen.
Ik snap niet dat alle christenen zo blind zijn en dit niet zien. Ook vind ik het zeer frustrerend dat ze naar me toe komen in de stad en me proberen te bekeren met de woorden "God houd ook van jou" "het is niet te laat". Ze denken vaak ook meteen dat ik de duivel aanbid, wat ik dus niet doe aangezien ik aanhanger ben van een natuurreligie. En nog iets: Als er een god was, waarom al de dood en verderf en waarom zou hij zijn "eigen creatie" (de natuur) zo de mist in laten gaan?

[edit - wat is er met het plaatje zeg]


Hmmm...je maakt hier wel een punt, maar je gelooft dus niet in die bovennatuurlijke macht...Er is een wetenschappelijke verklaring voor.
Was jij niet overtuigd Paganist? Wat denk jij daar zelf dan van?

(Gewoon een vraagje, ik probeer je niet aan te vallen )



Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 14-08-2002 14:33 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

quote:
Op 14 augustus 2002 14:22 schreef Sharteel het volgende:
Heb je helemaal gelijk in. Van zodra geloof opium voor het volk wordt gaat het de verkeerde kant op. maar het hoeft niet altijd zo te zijn...
Dat is altijd zo.

Geloof in god = geestelijke/existentialistische geruststelling.


Burzum
Usericon van Burzum
Posted 14-08-2002 14:33 by Burzum Wijzig reactieProfiel van BurzumQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/Raymond1982

christenen zijn gewoon bang om te sterven, daarom is er zoiets als een ''hemel'' verzonnen, hoezo zwakte?

Hun normen en waarden zijn ook doordrenkt van het egoisme. ''Als je maar goed bent voor je medemens, kom je vanzelf in de hemel''



''Denied by the blind church
cause these are not the words of God
the same God that burnt the knowing''



[Dit bericht is gewijzigd door Burzum op 14-08-2002 14:42]


Grimnir
Wodans leger rijdt door de nacht.
Usericon van Grimnir
Posted 14-08-2002 14:33 by Grimnir Wijzig reactieProfiel van GrimnirQuote dit berichthttp://www.myspace.com/RowanRoodbaert

quote:
Op 14 augustus 2002 13:59 schreef Sharteel het volgende:
In Antwerpen hebben we ook zo'n paar pipo's rondlopen. Maar hoe kan je je daar nu aan storen? Kan je nog eens goed lachen..


Ze maken zichzelf niet echt geloofwaardig zo nee, dat werkt natuurlijk stigmatiserend voor anderen die dat liever niet hebben.

En over lastig vallen: Iedereen met z'n eigen zaken bemoeien, dan krijg je ook geen gezeur. Helaas denken die christenen op straat daar soms anders over, dom van ze.



Sharteel
Mesmerized
Usericon van Sharteel
Posted 14-08-2002 14:36 by Sharteel Wijzig reactieProfiel van SharteelQuote dit berichthttp://www.photopit.be

quote:
Op 14 augustus 2002 14:33 schreef Dwaallicht het volgende:
Dat is altijd zo.

Geloof in god = geestelijke/existentialistische geruststelling.


Vind ik niet.. Mensen doen geloven in een beter leven in de hemel en eeuwig branden in de hel als ze zich niet gedragen dat is de massa proberen onder de duim te houden. Het louter geloof - zoals iedereen dat individueel beleeft - staat daar voor mij los van.


Can anybody see the light.. Where the morn meets the dew... And the tide rises...Did you realise no one can see inside your view... Did you realise forwhy this sight belongs to you...


Schaffelaer
many miles from Spancil Hill
Usericon van Schaffelaer
Posted 14-08-2002 14:43 by Schaffelaer Wijzig reactieProfiel van SchaffelaerQuote dit bericht

quote:
Op 14 augustus 2002 14:03 schreef Lord Morgoth het volgende:
Dus 'geloof' en religie zijn volgens jou per definitie fout?

Dat vind ik een vrij bekrompen mening.


Als wij binnen de definitie blijven, dat geloof en religie staan voor het klakkeloos aannemen van zaken, dan vind ik dat per definitie fout ja.

En als jij het bekrompen vind om niet altijd kritisch naar zaken te kijken en je af te vragen naar het nut van zaken, dan vind ik dat op mijn beurt bekrompen.

quote:
Op 14 augustus 2002 14:07 schreef helmet het volgende:
Jij hebt nogal moeite met het accepteren van een standpunt van iemand anders he? Ik ken toch een aantal 'religies' waar niet zomaar dingen worden aangenomen.. dat een ander deze feiten niet ziet komt puur voort uit een vastroesting in 'verkeerde' axioma's. Dus wat is waarheid?


Nogmaals (ik weet niet hoe vaak ik dit moet herhalen, want eigenlijk zeg ik steeds hetzelfde ):
Als iemand zomaar iets aanneemt zonder zich af te vragen welk bewijs ervoor is, heb ik er veel moeite mee om dat standpunt te accepteren. Het zou fijn zijn, als jij een concreet voorbeeld zou kunnen geven van die 'religies' waar jij op doelt.

Kijk trouwens uit met het woord axioma. Het is altijd leuk om aan anderen te laten zien dat je ook een duur woordje kent , maar een axioma is een onbewijsbare stelling, die nog niet weerlegt is, maar waar andere stellingen op zijn gebaseerd. Dit wordt bijvoorbeeld gebruikt in de Euclidische geometrie. bv: de kortste weg tussen 2 punten is een lijn. Het is onmogelijk dit te bewijzen, omdat het een grondstelling is, maar zolang niemand een kortere afstand tussen 2 punten heeft gevonden dan een lijn, is het axioma geldig.

Waar jij op doelt, is het dogma. Het dogma is een grondstelling, waarvan de dogmatist geen omverwerping wenst. Dit wordt gebruikt in bv. de creationistische wetenschap. bv: "Soorten zijn onveranderlijk" Onderwijl is door evolutionair biologen allang het tegendeel bewezen, maar de creationisten (die niet toevallig altijd zwaar gelovig zijn!) blijven vasthouden aan hun ideën.


Dear dirty delightful old drunken old days


Sharteel
Mesmerized
Usericon van Sharteel
Posted 14-08-2002 14:51 by Sharteel Wijzig reactieProfiel van SharteelQuote dit berichthttp://www.photopit.be

quote:
Op 14 augustus 2002 14:43 schreef Schaffelaer het volgende:
Als wij binnen de definitie blijven, dat geloof en religie staan voor het klakkeloos aannemen van zaken, dan vind ik dat per definitie fout ja.




Da's dan toch maar jouw persoonlijke definitie hoor..


Can anybody see the light.. Where the morn meets the dew... And the tide rises...Did you realise no one can see inside your view... Did you realise forwhy this sight belongs to you...


Schaffelaer
many miles from Spancil Hill
Usericon van Schaffelaer
Posted 14-08-2002 15:04 by Schaffelaer Wijzig reactieProfiel van SchaffelaerQuote dit bericht

quote:
Op 14 augustus 2002 14:51 schreef Sharteel het volgende:
Da's dan toch maar jouw persoonlijke definitie hoor..


Dan hoor ik graag de jouwe!

Of ben ik de enige hier die definities durft te geven? De enige antwoorden die ik krijg zijn in de trant van: "wat dom" of "dat is jouw mening" of "dat zeg jij". Als er al iets gezegd wordt blijft het vaag: "Ik ken een aantal 'religies' (...)" Welke dan, vraag ik? Geen antwoord...
"Ik hoop op een hemel!" Waarom dan, vraag ik? Geen antwoord...

Is er iemand hier die ook iets inhoudelijks te melden heeft, ipv de bekende one-liners? Zoiets als een mening en deze dan ook uitspreken.


Dear dirty delightful old drunken old days


helmet
Smaad
Usericon van helmet
Posted 14-08-2002 15:20 by helmet Wijzig reactieProfiel van helmetQuote dit berichthttp://www.wovendarkness.com

quote:
Op 14 augustus 2002 14:43 schreef Schaffelaer het volgende:
Als iemand zomaar iets aanneemt zonder zich af te vragen welk bewijs ervoor is, heb ik er veel moeite mee om dat standpunt te accepteren. Het zou fijn zijn, als jij een concreet voorbeeld zou kunnen geven van die 'religies' waar jij op doelt.
Okay, voorbeeld dan. Een aantal van de eerder genoemde natuurreligies hebben elementen in zich die gaan om energie en de beweging daarvan. Is het verwonderlijk dat als iemand merkt dat deze over capaciteiten beschikt die gelijk staan aan wat men onder magnetiseren verstaat deze persoon zich onder een van deze religies gaat scharen?
quote:
Het is altijd leuk om aan anderen te laten zien dat je ook een duur woordje kent
I resent that!
quote:
maar een axioma is een onbewijsbare stelling, die nog niet weerlegt is, maar waar andere stellingen op zijn gebaseerd. Waar jij op doelt, is het dogma. Het dogma is een grondstelling, waarvan de dogmatist geen omverwerping wenst.
En dus doelde ik op een axioma. Het ging om het leveren van bewijzen voor dingen die binnen een religie geloofd worden en daarbij claimde ik dat een groot aantal mensen zich ook afsluiten voor mogelijke bewijzen door met een bepaalde (wetenschappelijke) instelling naar zaken te kijken.


I'm not being rude. You're just insignificant.


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 14-08-2002 15:20 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

quote:
Op 14 augustus 2002 14:33 schreef BurZum het volgende:
''Denied by the blind church
cause these are not the words of God
the same God that burnt the knowing''


Words of wisdom by Varg Vikernes


Lord Morgoth
Fear me...
Usericon van Lord Morgoth
Posted 14-08-2002 15:23 by Lord Morgoth Wijzig reactieProfiel van Lord MorgothQuote dit bericht

quote:
Op 14 augustus 2002 14:43 schreef Schaffelaer het volgende:
Als wij binnen de definitie blijven, dat geloof en religie staan voor het klakkeloos aannemen van zaken, dan vind ik dat per definitie fout ja.


Okee da's jou mening dan, en die verschilt dan dus danig van de mijne.

quote:

En als jij het bekrompen vind om niet altijd kritisch naar zaken te kijken en je af te vragen naar het nut van zaken, dan vind ik dat op mijn beurt bekrompen.



Dat heb je mij helemaal niet horen zeggen. Maarja goed lezen is ook lastig.

[Dit bericht is gewijzigd door Lord Morgoth op 14-08-2002 15:33]


Valar Morghulis! All men must die -- Jaqen H’ghar


Misanthrope
Il Principe
Usericon van Misanthrope
Posted 14-08-2002 15:24 by Misanthrope Wijzig reactieProfiel van MisanthropeQuote dit bericht

Ik ben geen christen en geen anti-christen, ik ben alleen tegen het geloof omdat iedereen daar zo geglobaliseerd wordt en dus niet gewoon kan/mag geloven wat hij er zelf van denkt.


Gelijkheid is een uitvinding van het gepeupel om wraak te nemen op de sterken.


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 14-08-2002 15:29 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

Die christenen ook altijd... ik word er helemaal geglobaliseerd van .


Slechtheid
Usericon van Slechtheid
Posted 14-08-2002 15:31 by Slechtheid Wijzig reactieProfiel van SlechtheidQuote dit bericht

Om maar eens ontopik te gaan ipv Kramy te vragen waarom hij nou christen is:

Ik vind het irritant dat zulk soort posts geplaats worden. Niet omdat toevallig het christendom aangevallen word, maar gewoon omdat zo'n post weinig bijdraagd aan wat dan ook en vaak gewoon storend is [flame].


Misanthrope
Il Principe
Usericon van Misanthrope
Posted 14-08-2002 15:33 by Misanthrope Wijzig reactieProfiel van MisanthropeQuote dit bericht

gaat dat over mijn post??!!


Gelijkheid is een uitvinding van het gepeupel om wraak te nemen op de sterken.


Slechtheid
Usericon van Slechtheid
Posted 14-08-2002 15:35 by Slechtheid Wijzig reactieProfiel van SlechtheidQuote dit bericht

quote:
Op 14 augustus 2002 15:33 schreef Misanthrope het volgende:
gaat dat over mijn post??!!


Nee, dat gaat over "domme/onzinnige/brute post over het christendom".


Vampie
Firewalking
Usericon van Vampie
Posted 14-08-2002 15:36 by Vampie Wijzig reactieProfiel van VampieQuote dit bericht

Mekker mekker...Ik heb op een protestant Christelijke school gezeten.Kompleet met het 1e half uur elke dag een bijbel verhaal en psalm zingen.Mijn biopa had zijn eigen bijbel club.Je kunt dus wel zeggen dat ik God door m'n strot gedouwt kreeg.

toch heb ik geen hekel aan het geloof opzich.Mensen interpreteren de bijbel naar hun inzicht.( vergelijk een protestant maar 'ns maar met een vrijzinnig hervormde en toch hebben ze de zelfde bijbel)Het geloven opzich is niks mis mee,als je zelf eerst die bijbel maar leest en niet klakkeloos overneemt van wat de preister/ dominee/pastoor zegt.Geloven doet denk ik ieder mens op zijn eigen manier.En zolang je er een ander niet mee lastig valt is er niks aan de hand.

Ik geloof zelf in de kracht van de natuur.(geen wicca roepen aub)


Some cause happiness wherever they go , others whenever they go


Misanthrope
Il Principe
Usericon van Misanthrope
Posted 14-08-2002 15:39 by Misanthrope Wijzig reactieProfiel van MisanthropeQuote dit bericht

Ik wil alleen zeggen dat je geloof gewoon niet onder 1 naam kunt brengen zoals christendom of zo, want dat duidt er weer op dat iedereen ongeveer hetzelfde moet geloven.


Gelijkheid is een uitvinding van het gepeupel om wraak te nemen op de sterken.


Iskariot
Vulgaris Magistralis
Usericon van Iskariot
Posted 14-08-2002 15:42 by Iskariot Wijzig reactieProfiel van IskariotQuote dit bericht

quote:
Op 14 augustus 2002 15:36 schreef Vampie het volgende:
Mekker mekker...Ik heb op een protestant Christelijke school gezeten.Kompleet met het 1e half uur elke dag een bijbel verhaal en psalm zingen.Mijn biopa had zijn eigen bijbel club.Je kunt dus wel zeggen dat ik God door m'n strot gedouwt kreeg.

toch heb ik geen hekel aan het geloof opzich.Mensen interpreteren de bijbel naar hun inzicht.( vergelijk een protestant maar 'ns maar met een vrijzinnig hervormde en toch hebben ze de zelfde bijbel)Het geloven opzich is niks mis mee,als je zelf eerst die bijbel maar leest en niet klakkeloos overneemt van wat de preister/ dominee/pastoor zegt.Geloven doet denk ik ieder mens op zijn eigen manier.En zolang je er een ander niet mee lastig valt is er niks aan de hand.

Ik geloof zelf in de kracht van de natuur.(geen wicca roepen aub)

Captain Planet!!!!!!


Vampie
Firewalking
Usericon van Vampie
Posted 14-08-2002 15:43 by Vampie Wijzig reactieProfiel van VampieQuote dit bericht

whahhhaa idd ja! ik wil ook van die kids met ringen


Some cause happiness wherever they go , others whenever they go


Schaffelaer
many miles from Spancil Hill
Usericon van Schaffelaer
Posted 14-08-2002 15:51 by Schaffelaer Wijzig reactieProfiel van SchaffelaerQuote dit bericht

quote:
Op 14 augustus 2002 15:20 schreef helmet het volgende:
Okay, voorbeeld dan. Een aantal van de eerder genoemde natuurreligies hebben elementen in zich die gaan om energie en de beweging daarvan. Is het verwonderlijk dat als iemand merkt dat deze over capaciteiten beschikt die gelijk staan aan wat men onder magnetiseren verstaat deze persoon zich onder een van deze religies gaat scharen?



Bedankt voor het geven van een voorbeeld!
"Energie en de beweging daarvan" Mmmmhhh... dat klinkt weer lekker vaag en dat is natuurlijk de bedoeling, want anders kunnen deze verschijnselen als niet bestaand of wetenschappelijk verklaarbaar worden afgedaan! En dat moeten we natuurlijk niet hebben...

Kijk, niemand heeft nog op zinnige wijze kunnen laten zien, dat iemand daadwerkelijk over "magnetiserende eigenschappen" bezit. Magnetiserend houdt in, dat er een magneetveld moet zijn en dat is meetbaar. Als er geen magneetveld wordt gemeten, wordt er ook niks "gemagnetiseerd". Eigenlijk heel simpel dus! Tenzij jij onder "magnetiseren" weer iets anders verstaat (helaas -of juist opvallend genoeg- is er een opvallende parallel tussen mensen die paranormale eigenschappen beweren te bezitten en van een goed stukje natuurkunde/thermodynamica geen kaas hebben gegeten).

quote:
Op 14 augustus 2002 15:20 schreef helmet het volgende:
En dus doelde ik op een axioma. Het ging om het leveren van bewijzen voor dingen die binnen een religie geloofd worden en daarbij claimde ik dat een groot aantal mensen zich ook afsluiten voor mogelijke bewijzen door met een bepaalde (wetenschappelijke) instelling naar zaken te kijken.


Nee dat doelde je dus niet. Want een axioma is een product van de rede en de logica. En als je bezig bent met het leveren van bewijzen voor dingen die binnen een religie geloofd worden werk je dus binnen het verstikkende paradigma van diezelfde religie: dus dogmatisme.

Geen argumentatiegereedschap zo sterk als de rede en de logica en als je beweert dat iemand zich voor mogelijke bewijzen afsluit door er met wetenschappelijke instelling naar te kijken, ontken je dus de kracht van de rede en de logica. Een uiterst gevaarlijke stelling.

quote:
Op 14 augustus 2002 15:23 schreef Lord Morgoth het volgende:
Dat heb je mij helemaal niet horen zeggen. Maarja goed lezen is ook lastig.


Dat heb je indirect wel gezegd slimmerik, omdat wij toch echt spraken over geloof als met de definitie van het klakkeloos aanneem van alles.

Dit begint een beetje een welles-nietes discussie te worden Lord Morgoth...


Dear dirty delightful old drunken old days


Dit topic is 30 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen