IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Muziek algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 25 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25
Auteur:
Topic : Progressive metal/rock Vorige pagina | Volgende pagina
XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 08-10-2006 13:58 by XXL Wijzig reactieProfiel van XXLQuote dit bericht

Omdat ik me überhaubt afvraag of er niet vaak onterecht een stempel progressive op bands wordt gedrukt.

Progressive is voor mij vernieuwend en in mijn ogen is jaren oud spul niet meer vernieuwend. Niet slecht of gedateerd, maar gewoon niet vernieuwend.





[Dit bericht is gewijzigd door XXL op 08-10-2006 13:59]


Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


Daops
Usericon van Daops
Posted 08-10-2006 14:14 by Daops Wijzig reactieProfiel van DaopsQuote dit bericht

quote:
Op 8 oktober 2006 13:58 schreef XXL het volgende:
Omdat ik me überhaubt afvraag of er niet vaak onterecht een stempel progressive op bands wordt gedrukt.
Progressive rock is gewoon een stijlaanduiding. Genesis, King Crimson, Pink Floyd waren destijds erg vernieuwend, maar hebben zichzelf nooit progressief genoemd.

quote:

Progressive is voor mij vernieuwend en in mijn ogen is jaren oud spul niet meer vernieuwend. Niet slecht of gedateerd, maar gewoon niet vernieuwend.

Dus vernieuwende muziek bestaat maar een paar maanden volgens jou?


www.progpower.com "Ik woon zelf buitenaf maar van mensen uit plaatsen waar wel Moslims wonen proef je de angst. Sommigen durven geen karbonade of schnitzel op de BBQ te gooien uit angst voor ruzies."


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 08-10-2006 14:45 by XXL Wijzig reactieProfiel van XXLQuote dit bericht

quote:
Op 8 oktober 2006 14:14 schreef Daops het volgende:


Dus vernieuwende muziek bestaat maar een paar maanden volgens jou?


Nope, hoe leg ik dat uit.
Tot dat een band te lang in hun ding blijft hangen of aan alle kanten wordt voorbij gestormd door betere bands.

Dream Theater vind ik daar bijvoorbeeld een leuk voorbeeld van.


Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


Daops
Usericon van Daops
Posted 08-10-2006 14:54 by Daops Wijzig reactieProfiel van DaopsQuote dit bericht

quote:
Op 8 oktober 2006 14:45 schreef XXL het volgende:
Nope, hoe leg ik dat uit.
Tot dat een band te lang in hun ding blijft hangen of aan alle kanten wordt voorbij gestormd door betere bands.

Dream Theater vind ik daar bijvoorbeeld een leuk voorbeeld van.
Tja, dat geldt dan voor praktisch elke band. Geen enkele blijft constant vernieuwend bezig. Bands die beginnen hebben vaak nooit de bewuste intentie vernieuwend te zijn. Ze doen gewoon hun ding.

Dream Theater heeft eigenhandig een compleet genre uitgevonden, en is naar mijn mening nog steeds de absolute top op progmetal-gebied. Verrassend is het niet meer, maar elke plaat doen ze toch net weer wat anders. Ik zou het zeker niet zien in termen als 'beter'. Er is namelijk nog geen enkele band in die hoek geweest die Dream Theater ook maar heeft kunnen benaderen qua succes, verkopen en aanhang.

[Dit bericht is gewijzigd door Daops op 08-10-2006 15:04]


www.progpower.com "Ik woon zelf buitenaf maar van mensen uit plaatsen waar wel Moslims wonen proef je de angst. Sommigen durven geen karbonade of schnitzel op de BBQ te gooien uit angst voor ruzies."


spectre
Usericon van spectre
Posted 08-10-2006 14:56 by spectre Wijzig reactieProfiel van spectreQuote dit bericht

+1


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


Jällö
Usericon van Jällö
Posted 08-10-2006 15:03 by Jällö Wijzig reactieProfiel van JällöQuote dit bericht

Progressief is m.i. helemaal geen synoniem voor vernieuwend. Het staat eerder voor liberale instelling. Dat hoeft het niet per sé reteorigineel te zijn.

Maw. er is geen bluesschema waar je je aan moet houden, het hoeft niet volgestampt te worden met dubbele bass, de teksten gaan niet per sé over dood & verderf, etc. etc... maar het mag allemaal wel.


Information is not knowledge is not wisdom is not truth


Daops
Usericon van Daops
Posted 08-10-2006 15:05 by Daops Wijzig reactieProfiel van DaopsQuote dit bericht

Precies, voor mij is muziek maken (en luisteren) vrijheid.


www.progpower.com "Ik woon zelf buitenaf maar van mensen uit plaatsen waar wel Moslims wonen proef je de angst. Sommigen durven geen karbonade of schnitzel op de BBQ te gooien uit angst voor ruzies."


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 08-10-2006 15:05 by XXL Wijzig reactieProfiel van XXLQuote dit bericht

quote:
Op 8 oktober 2006 14:54 schreef Daops het volgende:
Verrassend


Dat woord zocht ik, ja. Thanx.

[Dit bericht is gewijzigd door XXL op 08-10-2006 15:05]


Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


Daops
Usericon van Daops
Posted 08-10-2006 15:07 by Daops Wijzig reactieProfiel van DaopsQuote dit bericht

quote:
Op 8 oktober 2006 15:05 schreef XXL het volgende:
Dat woord zocht ik, ja. Thanx.
Fijn u van dienst te kunnen zijn


www.progpower.com "Ik woon zelf buitenaf maar van mensen uit plaatsen waar wel Moslims wonen proef je de angst. Sommigen durven geen karbonade of schnitzel op de BBQ te gooien uit angst voor ruzies."


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 08-10-2006 15:11 by XXL Wijzig reactieProfiel van XXLQuote dit bericht

En zo blijkt maar weer dat iedereen een eigen mening heeft m.b.t het verschijnsel progressive.

Als ik die term hoor gerelateerd met een genre heb ik uiteraard een aardig idee met wat ik kan verwachten.

Ik blijf het echter een stempel vinden en ik ben niet zo van de hokjes denkwijze.

Waarschijnlijk niet helemaal het zelfde, maar de term techische metal / muziek / whatever spreekt mij persoonlijk meer aan.




Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


Daops
Usericon van Daops
Posted 08-10-2006 15:19 by Daops Wijzig reactieProfiel van DaopsQuote dit bericht

De aloude discussie, wat is progressief? Vind het zelf ook niet zo interessant. Als het klinkt, klinkt het. Soms tof om verrast te worden met een nieuwe sound (The Mars Volta, Mew, Sigur Ros in het recente verleden bij mij), soms gewoon tof om standaard metal/blues/whatever te luisteren. Vernieuwing is geen noodzaak voor mij.


www.progpower.com "Ik woon zelf buitenaf maar van mensen uit plaatsen waar wel Moslims wonen proef je de angst. Sommigen durven geen karbonade of schnitzel op de BBQ te gooien uit angst voor ruzies."


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 08-10-2006 15:24 by XXL Wijzig reactieProfiel van XXLQuote dit bericht

+1


Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


Daops
Usericon van Daops
Posted 08-10-2006 15:30 by Daops Wijzig reactieProfiel van DaopsQuote dit bericht

quote:
Op 8 oktober 2006 15:24 schreef XXL het volgende:

In je profiel staat dat je mannelijk bent, dus als je het niet erg vind sla ik af..


www.progpower.com "Ik woon zelf buitenaf maar van mensen uit plaatsen waar wel Moslims wonen proef je de angst. Sommigen durven geen karbonade of schnitzel op de BBQ te gooien uit angst voor ruzies."


lykle_wolfheart
Usericon van lykle_wolfheart
Posted 01-11-2006 22:13 by lykle_wolfheart Wijzig reactieProfiel van lykle_wolfheartQuote dit berichthttp://www.gothtronic.com

Ik ben op zoek naar goede, emotionele (semi-)conceptalbums in het progmetal genre, zoals bijvoorbeeld het debuutalbum van Mindflow, "Scenes from a Memory" van Dream Theater en het meesterwerk "Christ.0" van Vanden Plas. Tips?

[Dit bericht is gewijzigd door lykle_wolfheart op 01-11-2006 22:19]


no text supplied


Babylon
De enige echte
Usericon van Babylon
Posted 01-11-2006 22:40 by Babylon Wijzig reactieProfiel van BabylonQuote dit bericht

Ik vind Be van Pain of Salvation wel een mooie.


zo kan ie wel weer


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 01-11-2006 22:52 by XXL Wijzig reactieProfiel van XXLQuote dit bericht

WSL niet helemaal in het progmetal genre maar ik ben de laatste tijd erg gecharmeerd van Saracen - Vox In Excelso.


Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


lykle_wolfheart
Usericon van lykle_wolfheart
Posted 02-11-2006 4:44 by lykle_wolfheart Wijzig reactieProfiel van lykle_wolfheartQuote dit berichthttp://www.gothtronic.com

Iemand de nieuwe Mindflow al gehoord eigenlijk? Hun debuut was fenomenaal, maar verder is het angstaanjagend stil...


no text supplied


Tormented soul
Usericon van Tormented soul
Posted 02-11-2006 9:26 by Tormented soul Wijzig reactieProfiel van Tormented soulQuote dit bericht

quote:
Op 1 november 2006 22:40 schreef Babylon het volgende:
Ik vind Be van Pain of Salvation wel een mooie.


tsja die staat nog altijd op #1 dus ik kan dat alleen maar beamen .

verder nog uitstekende conceptalbums:

Shadow Gallery - Tyrrany/Room V
Sylvan - Posthumous Silence
Evergrey - In Search of Truth


[Dit bericht is gewijzigd door Tormented soul op 02-11-2006 9:28]


Staalman
Usericon van Staalman
Posted 02-11-2006 9:34 by Staalman Wijzig reactieProfiel van StaalmanQuote dit bericht

Tja, Pain Of Salvation is te gek, maar "BE" is (in mijn optiek) echt een draak van een plaat...Geen doorkomen aan!

Ga dan voor
Pain Of Salvation - Remedy Lane
Fates Warning - A Pleasant Shade Of Gray
Queensryche - Operation Mindcrime ( deel 1 )
Green Carnation - Light Of Day, Day Of Darkness
Shadow Gallery - Tyranny


"Life Is Much More Beautiful, When It Means Nothing At All"


XnegativeX
Usericon van XnegativeX
Posted 17-03-2007 11:44 by XnegativeX Wijzig reactieProfiel van XnegativeXQuote dit berichthttp://www.myspace.com/dennisjanssen

Even 2 zeer unieke maar toch zwaar onderschatte prog-CD's aanraden. Ik kwam ze onlangs weer tegen in mijn cd-kast en ik kan dit niet voor mezelf houden vind ik.

Tiles - Fence the clear
"Het album waar fans van Rush al jaren op wachten" Dit was toen der tijd een uitspraak die Mike Portnoy deed over dit album. Tiles valt inderdaad te vergelijken met Rush. De nummers zijn uiterst technisch opgebouwt maar vervallen nooit in pretentieus gepiel en blijven altijd catchy. En ook hier staat de bass op de voorgrond. Fans van Rush moeten dit zeker eens checken.
http://www.tiles-music.com/audio.php

Eternity X - The Edge
Ik heb nog geen enkele slechte review gelezen over dit album. Iedereen lijkt het er over eens dat dit een geweldig album is. Maar blijkbaar ligt het toch zo zwaar op de maag dat het totaal niet verkocht. Toegegeven, The Edge is geen makkelijk album. Vooral door de fusion invloeden die er redelijk dik boven op liggen. Toch zouden fans van bands als Symphony X, Dream theater en Adagio dit wel aan moeten kunnen. The Edge is een concept cd met de daarbij behorende grootse opzeg. Prachtige songs, uiterst technisch gitaar en drumwerk. De nummers nemen af en toe de vreemdste wendingen dus als luisteraar moet je je kop er echt even bij houden. Maar de beloning is dan des te groot.
http://www.myspace.com/eternityxband


I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.


Martinator
Cereal killer
Usericon van Martinator
Posted 17-03-2007 14:43 by Martinator Wijzig reactieProfiel van MartinatorQuote dit bericht

quote:
Op 8 oktober 2006 15:11 schreef XXL het volgende:
En zo blijkt maar weer dat iedereen een eigen mening heeft m.b.t het verschijnsel progressive.



Om de knuppel nog 's in het hoenderhok te gooien: ik moet zeggen dat ik het met je eens ben, wat betreft het onterechte stempel van progressiviteit dat veel van deze bands mee hebben gekregen. Dat iedereen een eigen opvatting lijkt te hebben van de betekenis van het woord brengt verwarring met zich mee, maar dat hoeft niet als iedereen zich aan de definitie houdt: hervorming of verandering beogend.

Ik maakte me hiermee een jaar of 15 geleden al onsterfelijk populair op de Dream Theater newsgroup door dit aan te kaarten en te zeggen dat ze sinds IaW niet progressief, maar regressief zijn, aangezien de grootste verandering van WDADU naar IaW vooral het teruggrijpen op 70er jaren rock was, of je dat nou prog rock wil noemen of wat dan ook.

Los van de hokjesgeest en de labelplakkerij, is de claim dat DT de uitvinders van progressive metal zouden zijn niet erg reëel. Eerder en veel progressiever in het genre was bijvoorbeeld WatchTower, waar de heren Portnoy en Petrucci (naast vele andere muzikanten) grote fans van zijn, ook al is WT eigenlijk al sinds de problemen van gitarist Ron Jarzombek met zijn handen rond 1990 niet echt meer actief (er wordt nog steeds aan hun derde CD, Mathematics, gewerkt). Met Spastic Ink en Blotted Science zijn inmiddels wel geweldige nieuwe projecten van Ron opgezet, ook al ontberen die de geniale Doug Keyser en Rick Colaluca, en talloze bands hebben enorm veel inspiratie uit WatchTower gehaald. Voor mij persoonlijk zijn Energetic Disassembly en Control & Resistance nog steeds ongeëvenaarde muzikale hoogstandjes.




Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 17-03-2007 14:46 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

quote:
Op 17 maart 2007 14:43 schreef Martinator het volgende:
...Eerder en veel progressiever in het genre was bijvoorbeeld WatchTower, waar de heren Portnoy en Petrucci (naast vele andere muzikanten) grote fans van zijn, ook al is WT eigenlijk al sinds de problemen van gitarist Ron Jarzombek met zijn handen rond 1990 niet echt meer actief (er wordt nog steeds aan hun derde CD, Mathematics, gewerkt). Met Spastic Ink en Blotted Science zijn inmiddels wel geweldige nieuwe projecten van Ron opgezet, ook al ontberen die de geniale Doug Keyser en Rick Colaluca, en talloze bands hebben enorm veel inspiratie uit WatchTower gehaald. Voor mij persoonlijk zijn Energetic Disassembly en Control & Resistance nog steeds ongeëvenaarde muzikale hoogstandjes.




Gaaf!


The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.


NecRobert
Krek wat!
Usericon van NecRobert
Posted 15-08-2007 17:32 by NecRobert (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van NecRobertQuote dit bericht

Mag ik mensen even wijzen op een toffe band waar ik persoonlijk tot nu toe nog niet veel van gehoord had?

3 (of Three)

Ja, een enorme kutnaam, maar ze maken erg toffe progressieve rock ergens tussen Coheed and Cambria en latere Pain of Salvation in.



Review op FP komt eraan.

http://www.theband3.com
http://www.myspace.com/3

Let op: het nummer All That Remains is de meest toegankelijke song van het album, dus is niet echt representatief. Maar wel erg sterk! En je moet van de zang houden...


Zelfmoord plegen is wel het laatste wat ik zou doen.


Lionheart
|"| |''| |"| >')
Usericon van Lionheart
Posted 15-08-2007 18:26 by Lionheart Wijzig reactieProfiel van LionheartQuote dit bericht

quote:
Op 15 augustus 2007 17:32 schreef NecRobert het volgende:
Mag ik mensen even wijzen op een toffe band waar ik persoonlijk tot nu toe nog niet veel van gehoord had?

Mystery: http://forum.zwaremetalen.com/forum_topic/2636218




Daops
Usericon van Daops
Posted 15-08-2007 18:31 by Daops Wijzig reactieProfiel van DaopsQuote dit bericht

quote:
Op 15 augustus 2007 17:32 schreef NecRobert het volgende:
Mag ik mensen even wijzen op een toffe band waar ik persoonlijk tot nu toe nog niet veel van gehoord had?

3 (of Three)

Ja, een enorme kutnaam, maar ze maken erg toffe progressieve rock ergens tussen Coheed and Cambria en latere Pain of Salvation in.



Review op FP komt eraan.

http://www.theband3.com
http://www.myspace.com/3

Let op: het nummer All That Remains is de meest toegankelijke song van het album, dus is niet echt representatief. Maar wel erg sterk! En je moet van de zang houden...

Uitstekend album, erg apart zijn ook de flamenco-invloeden.


www.progpower.com "Ik woon zelf buitenaf maar van mensen uit plaatsen waar wel Moslims wonen proef je de angst. Sommigen durven geen karbonade of schnitzel op de BBQ te gooien uit angst voor ruzies."


Dit topic is 25 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25
Index / Muziek algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen