Misanthrope |
Il Principe |
|
|
|
Posted 14-04-2003 15:59 by Misanthrope |
|
|
quote: Op 13 april 2003 12:53 schreef Dwaallicht het volgende:
Nou, ik zou zeggen, vergeet alles dat je weet en ga eens een studie doen naar het christendom (als je het interessant vindt).
Er zal vast een 'echte' jezus geweest zijn die profeet was, die staat echter in geen verhouding tot de jezus die de meeste christenen erkennen (want er bestaan ook nog honderden 'soorten' christendom).
Wat voor ons, in deze maatschappij uitmaakt is niet de jezus die 'echt' was maar het ICOON jezus. Het verhaal van de zoon van god, die uit een maagd geboren wordt is al zo onmogelijk dat je dus niets meer aan de 'echte' jezus hebt. De boodschap van jezus is er één van lijdzaamheid en passiviteit. Dit wordt krachtig verwoord in het verhaal van het toekeren van de andere wang, als je een klap op de ene wang krijgt. Zijn land, zijn volk wordt onderdrukt, en hij komt met een boodschap van 'vrede'. Alle trots is uit hem verdwenen. Lijdzaam laat hij zich vervolgen, als men hem binnenhaalt als 'redder' terwijl hij op een muilezel Jeruzalem binnenkomt moet hij huilen. Als de Romeinen genoeg van hem krijgen gaan ze hem vervolgen -- hij ondergaat het lijdzaam. Hij is bang, in de wijngaarden van Gethsemané bidt hij tot god omdat hij niet weet wat hij moet doen! Omdat hij bang is, krijgt hij geen antwoord. Hij weet van tevoren wie hem gaat verraden. Hij neemt 'onze zonden' op zich en sterft voor JOU en voor MIJ, omdat WIJ zondaars zijn!! Niemand heeft hierom gevraagd, toch doet hij het, de raaskallende dwaas. Hij laat het allemaal met zich doen.
En dat moeten wij geloven, dat moeten wij mooi vinden. Dat moeten wij komend weekend herdenken. En waarom?? Omdat ons beloofd wordt dat we, in ruil voor dit kortstondig aardse lijden, dan later bij god en jezus en de heilige geest in de hemel zullen verkeren.
Een zwakkeling is het, een slaaf, en iedereen die in deze tijd is opgegroeid en er nog in gelooft lijdt aan waanzin en is slaaf met hem.
SATAN -- een krachtige metafoor die voor heel veel zaken inzetbaar is. HEEEEL wat anders dan jezus, dus.
Ik ben het niet met Retribution eens dat de dood chaos is. De dood is de ultieme stilstand, het einde van alle verandering, en dus ook het einde van alle chaos. Het leven is een gevecht tussen orde en chaos -- ik ben een zeer grote liefhebber van het leven en weet dat wat ik nu doe en nu heb, in het licht van de eeuwigheid betrekkelijk is. Juist daarom dient het geleefd te worden -- ik neig niet naar de dood, als ik dood ben, ben ik weg. Er is niets anders dan het nu.
Komende zondag om 9 uur op Discovery, een programma over bewijzen of Jezus wel of niet heeft bestaan.
Gelijkheid is een uitvinding van het gepeupel om wraak te nemen op de sterken.
|