IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Muziek algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 17 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
Auteur:
Topic : Nirvana Vorige pagina | Volgende pagina
Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 16-01-2005 18:07 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

quote:
Op 16 januari 2005 17:38 schreef Toffe_Ellende het volgende:
De Spice Grils waren alleen erg populair en dan nog vooral onder kinderen. Dat heeft helemaal niks veranderd. Misschien een klein beetje in de popmuziek. Maar naast de maatschappelijk invloed van Nirvana en de generatie x, had het grunge ook nog een belangrijke invloed op de undergroundmuziek. Of dacht je dat bands als Afghan Whigs, Alice in Chains, Helmet en Rage Against the Machine op eigen kracht ooit de Amerikaanse hitlijsten hadden kunnen halen?


Nirvana mag bands als Soundgarden en Mother Love Bone op zijn knietjes dankn dat zij er eerder waren anders hdden ze niet geweten wat te doen .. Nirvana heeft de Grunge niet uitgevonden ...


altx
Iron Maiden's gonna get you
Usericon van altx
Posted 16-01-2005 18:09 by altx Wijzig reactieProfiel van altxQuote dit bericht

quote:
Op 16 januari 2005 17:32 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Je weet er maar bar weinig over. Zoek eens bij google naar artikelen over 'Cobain' en 'generation' dan krijg je artikelen zoals deze: http://www.giantleap.org/envision/cobain.htm of een stukje over Generatie X, nota bene voor de bekende internetencyclopedie geschreven: http://en.wikipedia.org/wiki/Generation_X

Bono met U2 verkoopt ook miljoenen cd. Nog veel meer dan alle grungebands bij elkaar. Maar is Bono een stem van een generatie? Nee, hij en zijn U2maten schrijven liedjes voor iedereen en worden ook door iedereen van alle leeftijden gewaardeerd. Er moet dus ergens een verschil zijn.


Kort samengevat, Nirvana had maar half door hoe je veel cd's verkoopt en U2 beheerst dat kunstje tot aan perfectie...


Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!


Toffe_Ellende
Usericon van Toffe_Ellende
Posted 16-01-2005 19:48 by Toffe_Ellende Wijzig reactieProfiel van Toffe_EllendeQuote dit bericht

quote:
Op 16 januari 2005 18:06 schreef Jenje het volgende:
Waarom zou ik er artikelen over willen lezen? Ik stel alleen twijfels bij de term "Stem van een generatie" daar ik bij de generatie hoor(de) die in de tijd van de grunge opkomst (in de media dan tenminste) als de generatie werd gezien waar Nirvana op aan sloot. Ik vond het altijd erg irritant om vergeleken te worden met een suïcidale junk, wat overigens niet wegneemt dat de man met zijn kornuiten een aantal leuke liedjes gemaakt heeft. Maar om hem nu als mijn stem te zien vind ik zwaar overtrokken ...


Dat is natuurlijk iets persoonlijks. De meeste metalheads waren daar ook helemaal niet mee bezig. Deathmetal was de heersende trend en de nieuwe Metallica was veel interessanter dan grunge.

Maar ik zei al: het gaat om Amerika, daar gebeurde het, hier veel minder. Hoewel Nirvana ook hier zorgde voor ommekeer, maar dat was haast alleen muzikaal.
De links gaf ik als bewijs dat er een generatie mensen door beinvloed is.


Toffe_Ellende
Usericon van Toffe_Ellende
Posted 16-01-2005 19:53 by Toffe_Ellende Wijzig reactieProfiel van Toffe_EllendeQuote dit bericht

quote:
Op 16 januari 2005 18:07 schreef Jenje het volgende:
Nirvana mag bands als Soundgarden en Mother Love Bone op zijn knietjes dankn dat zij er eerder waren anders hdden ze niet geweten wat te doen .. Nirvana heeft de Grunge niet uitgevonden ...


Je hebt het tegen een Pearl Jamfan en geen Nirvanafan dus ik ben het met je eens. Maar je moet Nirvana niet onderschatten wat betreft het schrijven van goede popsongs. Dat bleek al op Bleach (About a Girl) in de tijd dat Soundgarden met Big Dumb Sex de weg naar de commercieel voor zichzelf onmogelijk maakte.

Kurt Cobain heeft Soundgarden, Melvins, Green River altijd als belangrijkste grungeinvloeden gerekend, Mother Love Bone -en dat weet je zelf ook, had daar weinig mee te maken. Het was intelligente glamrock met de potentie om een nieuwe Guns N Roses te worden en niet om de jeugd te bedienen met songs over hoe het is om op te groeien in de kapitalistische jaren tachtig.


Toffe_Ellende
Usericon van Toffe_Ellende
Posted 16-01-2005 19:54 by Toffe_Ellende Wijzig reactieProfiel van Toffe_EllendeQuote dit bericht

quote:
Op 16 januari 2005 18:09 schreef altx het volgende:
Kort samengevat, Nirvana had maar half door hoe je veel cd's verkoopt en U2 beheerst dat kunstje tot aan perfectie...


Dat is wel een interessant aspect: waarom verkopen bands als U2 (R.E.M. in mindere mate) zoveel platen? U2 heeft een universele boodschap en blijft ondanks alles positiviteit uitstralen. Dat kon je van Nirvana niet zeggen.


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 16-01-2005 20:02 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

quote:
Op 16 januari 2005 19:48 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Maar ik zei al: het gaat om Amerika, daar gebeurde het, hier veel minder. Hoewel Nirvana ook hier zorgde voor ommekeer, maar dat was haast alleen muzikaal.
De links gaf ik als bewijs dat er een generatie mensen door beinvloed is.
Hoezo over Amerika? Als jij zegt "Stem van een generatie" dan heb je het over een leeftijdsgroep ongeacht afkomst ... het is immers bekend dat Amerikanen veel hype gevoeliger zijn dan Europeanen.

quote:
Op 16 januari 2005 19:53 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Je hebt het tegen een Pearl Jamfan en geen Nirvanafan dus ik ben het met je eens. Maar je moet Nirvana niet onderschatten wat betreft het schrijven van goede popsongs. Dat bleek al op Bleach (About a Girl) in de tijd dat Soundgarden met Big Dumb Sex de weg naar de commercieel voor zichzelf onmogelijk maakte.
Popsongs? Soundgarden is nooit met pop bezig geweest en heeft altijd en eigen geluid gehad .. dus Soundgarden in een combinatie met pop en commercieel gebruiken is appels met peren vergelijken.

quote:
Kurt Cobain heeft Soundgarden, Melvins, Green River altijd als belangrijkste grungeinvloeden gerekend, Mother Love Bone -en dat weet je zelf ook, had daar weinig mee te maken. Het was intelligente glamrock met de potentie om een nieuwe Guns N Roses te worden en niet om de jeugd te bedienen met songs over hoe het is om op te groeien in de kapitalistische jaren tachtig.

Mother Love Bone wordt anders wel gezien als éen van de oprichters/starters van het grunge genre ... daar doelde ik op ...



Toffe_Ellende
Usericon van Toffe_Ellende
Posted 16-01-2005 20:54 by Toffe_Ellende Wijzig reactieProfiel van Toffe_EllendeQuote dit bericht

quote:
Op 16 januari 2005 20:02 schreef Jenje het volgende:
Hoezo over Amerika? Als jij zegt "Stem van een generatie" dan heb je het over een leeftijdsgroep ongeacht afkomst ... het is immers bekend dat Amerikanen veel hype gevoeliger zijn dan Europeanen.


Amerikanen zijn niet hypegevoeliger; Amerikaanse media zijn globaal veel machtiger en daardoor komen die hypes allemaal overwaaien. Bovendien is Amerika een land met veel meer problemen waardoor de jeugd veel meer op zoek is naar dingen waarin ze zich kunnen uiten. Maar ben je er nu van overtuigd dat Kurt Cobain geen fuck voorstelde of zijn mijn argumenten niet zuiver genoeg? Want als je je mening al klaar hebt liggen, heb je natuurlijk niks aan wat ik hier schrijf. Want straksga je generatie x nog ontkennen.

quote:
Popsongs? Soundgarden is nooit met pop bezig geweest en heeft altijd en eigen geluid gehad .. dus Soundgarden in een combinatie met pop en commercieel gebruiken is appels met peren vergelijken.

Oooow.. waarom weten mensen vaak niet het verschil tussen een 'popsong' als in: goed tijdloos liedje en een popsong als in: top40 muziek. Tuurlijk maakte Soundgarden die ook. Entering, Big Dumb Sex, Mind Riot, Black Hole Sun, Pretty Noose, Burden in my Hand. En ga nou niet verkondigen dat Soundgarden niet commercieel was. Ze hebben wel altijd een alternatief geluid gehad, net zoals Nirvana en de andere bands, maar geloof me: ze hebben miljoenen platen verkocht ook doordat ze leuke video's maakte en dat Chris Cornell er zo goed uit zag en dat Nirvana en Pearl Jam ook uit Seattle kwamen.

quote:
Mother Love Bone wordt anders wel gezien als éen van de oprichters/starters van het grunge genre ... daar doelde ik op ...


Mother Love Bone heeft maar even bestaan. Ik denk dat je in de war bent met Green River, de band waar Jeff Ament, Stone Gossard en Mark Arm (Mudhoney) zaten. Dat was rond 1985/1986 toen grunge nog een harde punkversie was zonder veel dynamiek, de formule waar Nirvana mee doorbrak.



Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 16-01-2005 21:14 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

quote:
Op 16 januari 2005 20:54 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Amerikanen zijn niet hypegevoeliger; Amerikaanse media zijn globaal veel machtiger en daardoor komen die hypes allemaal overwaaien. Bovendien is Amerika een land met veel meer problemen waardoor de jeugd veel meer op zoek is naar dingen waarin ze zich kunnen uiten. Maar ben je er nu van overtuigd dat Kurt Cobain geen fuck voorstelde of zijn mijn argumenten niet zuiver genoeg? Want als je je mening al klaar hebt liggen, heb je natuurlijk niks aan wat ik hier schrijf. Want straks ga je generatie x nog ontkennen.
Urgh? Waar heb je mij dat zien beweren? Ik word alleen moe van de godstatus die men aan die gast geeft ... Nirvana heeft best wat leuke liedjes gemaakt en een aantal leuke platen ... maar je moet het met me eens zijn dat het voornamelijk door de media en platenbonzen (en ex Courtney Love) opgeklopte lucht is waarom Nirvana nu nog zo populair is ...


Toffe_Ellende
Usericon van Toffe_Ellende
Posted 16-01-2005 21:30 by Toffe_Ellende Wijzig reactieProfiel van Toffe_EllendeQuote dit bericht

quote:
Op 16 januari 2005 21:14 schreef Jenje het volgende:
Urgh? Waar heb je mij dat zien beweren? Ik word alleen moe van de godstatus die men aan die gast geeft ... Nirvana heeft best wat leuke liedjes gemaakt en een aantal leuke platen ... maar je moet het met me eens zijn dat het voornamelijk door de media en platenbonzen (en ex Courtney Love) opgeklopte lucht is waarom Nirvana nu nog zo populair is ...



Ik denk dat de fans zelf verantwoordelijk zijn voor het voortleven van zijn legende. De overgebleven Nirvanaleden hebben met opzet het aantal releases na zijn dood (een Unplugged, livecd, best of en box) beperkt gehouden. Lijkt mij niet dat daardoor iedereen telkens weer Nirvana-shirts kopen. Ik denk dat het iets te maken heeft met het anarchistische van de band wat pubers nog altijd aanspreekt. Ze beginnen met Korn en Slipknot maar leren al snel Nirvana kennen. Door de merchandise (commercie) wordt dat inderdaad wel gestimuleerd, maar dat is bij Jimi Hendrix en John Lennon ook nog zo. Ik vind hem ook geen God. Die-hardfans van welke muziek of band vereren hun helden, ook metalheads. Ik heb daar ook een hekel aan. Ik bewonder de man om zijn muziek en wat ie daarmee bereikt heeft.

[Overigens grappig: Eddie Vedder was rond 1993 en 1994 zo ver heen dat ie vaak dacht wie van hem en Cobain eerder eronder door zo gaan. Ik vraag me dan af: wat zou met Eddie Vedder gebeurd zijn als hij eerder ging? In het achterhoofd gehouden dat met de dood van Kurt Cobain er ook een einde kwam aan generatie x en de grungehype.]


cataclysm child
Usericon van cataclysm child
Posted 29-07-2005 16:17 by cataclysm child Wijzig reactieProfiel van cataclysm childQuote dit bericht

die unplugged-cd is fantastisch


Faustian Spirit of the Earth


Hexegot
Usericon van Hexegot
Posted 29-07-2005 16:39 by Hexegot Wijzig reactieProfiel van HexegotQuote dit bericht

+1

Maar de reguliere (studio)platen mogen er ook zijn.


CurseOfDeath
Precious Maybe
Usericon van CurseOfDeath
Posted 29-07-2005 16:44 by CurseOfDeath Wijzig reactieProfiel van CurseOfDeathQuote dit berichthttp://photobucket.com/albums/v737/CurseOfDeath/

Klopt, maar Bleach en Incesticide blijven mijn favorieten.


Bloodied by the thorns beside the leaves


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 29-07-2005 22:32 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 16 januari 2005 18:07 schreef Jenje het volgende:
Nirvana mag bands als Soundgarden en Mother Love Bone...


en de pixies. daar heeft nirvana erg veel van over genomen. niet dat dit er verder iest toe doet want iedere band heeft dingen overgenomen. maar effe voor de volledigheid.


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 29-07-2005 22:59 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Pixies zijn me niet zo bekend. Ging mij meer om de status die me onterecht aan Nirvana toedicht.


slome
Usericon van slome
Posted 29-07-2005 23:20 by slome Wijzig reactieProfiel van slomeQuote dit bericht

quote:
Op 29 juli 2005 16:17 schreef cataclysm child het volgende:
die unplugged-cd is fantastisch


Die komt me juist de neus uit. Geef mij maar de "From the muddy banks of the whiskah". Dat is gewoon een fijne live registratie.


Oud Vuil
Usericon van Oud Vuil
Posted 29-07-2005 23:39 by Oud Vuil Wijzig reactieProfiel van Oud VuilQuote dit berichthttp://www.judgementday.nl

Ik heb dat eerste optreden(toch?) in a'dam nog ergens op video. Vpro zond het toendertijd uit, dacht ik, ver voor de hype. Dat was erg gaaf.



Psychonaut
Usericon van Psychonaut
Posted 30-07-2005 0:30 by Psychonaut Wijzig reactieProfiel van PsychonautQuote dit bericht

Mh, niet helemaal correct. Daarvoor hadden ze ook al meer dan eens in Nederland gespeeld.

De unieke situatie was dat Smells Like Teen Spirit net een enorme hit was geworden, vooral in de USA. Tegen die tijd waren ze 't clubcircuit al ontgroeid, wat te merken was aan de publieke en media-belangstelling.


innerlogicmarty
Map Ref. 41ºN 93ºW
Usericon van innerlogicmarty
Posted 30-07-2005 2:49 by innerlogicmarty (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van innerlogicmartyQuote dit bericht

Ik heb die show via Limewire ook weer binnen weten te halen. Blijft geweldig.


BARABAS
CONTRACOINTELPRO
Usericon van BARABAS
Posted 30-07-2005 12:39 by BARABAS Wijzig reactieProfiel van BARABASQuote dit bericht

quote:
Op 16 januari 2005 21:14 schreef Jenje het volgende:
Ik word alleen moe van de godstatus die men aan die gast geeft ... Nirvana heeft best wat leuke liedjes gemaakt en een aantal leuke platen ... maar je moet het met me eens zijn dat het voornamelijk door de media en platenbonzen (en ex Courtney Love) opgeklopte lucht is waarom Nirvana nu nog zo populair is ...

En daarom kan ik me heel goed voorstellen dat Cobain zichzelf in een uitzichtloze situatie gedrukt voelde.

[Dit bericht is gewijzigd door BARABAS op 30-07-2005 19:10]


Lijst van het spoor 1. "Afvlakken van emoties" Markeerde het begin van een grote stilistische verandering voor de Dood. De werkelijke geluid van het album is veel meer technisch volleerd en progressiever dan eerdere inspanningen van de Dood.


innerlogicmarty
Map Ref. 41ºN 93ºW
Usericon van innerlogicmarty
Posted 30-07-2005 12:45 by innerlogicmarty (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van innerlogicmartyQuote dit bericht

Je vergeet een woordje.

Maar je hebt wel gelijk.

(off topic: nog gelukt met die brander Barabas?)


BARABAS
CONTRACOINTELPRO
Usericon van BARABAS
Posted 30-07-2005 12:49 by BARABAS Wijzig reactieProfiel van BARABASQuote dit bericht

Situatie

De brander werkt nog steeds niet..


Lijst van het spoor 1. "Afvlakken van emoties" Markeerde het begin van een grote stilistische verandering voor de Dood. De werkelijke geluid van het album is veel meer technisch volleerd en progressiever dan eerdere inspanningen van de Dood.


psychopath
welke klootzak heeft de pitbull wet bedacht?!!
Usericon van psychopath
Posted 31-07-2005 15:00 by psychopath Wijzig reactieProfiel van psychopathQuote dit bericht

Dat is mijn jeugdsentiment!!
Ik heb een hoop werk van ze liggen.
Nirvana heerst


it ain't so bad to be a psychopath


CurseOfDeath
Precious Maybe
Usericon van CurseOfDeath
Posted 31-07-2005 15:10 by CurseOfDeath Wijzig reactieProfiel van CurseOfDeathQuote dit berichthttp://photobucket.com/albums/v737/CurseOfDeath/

quote:
Op 29 juli 2005 23:39 schreef Oud Vuil het volgende:
Ik heb dat eerste optreden(toch?) in a'dam nog ergens op video. Vpro zond het toendertijd uit, dacht ik, ver voor de hype. Dat was erg gaaf.
+1. Zussen zijn gaaf.


Bloodied by the thorns beside the leaves


innerlogicmarty
Map Ref. 41ºN 93ºW
Usericon van innerlogicmarty
Posted 03-08-2005 16:28 by innerlogicmarty (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van innerlogicmartyQuote dit bericht

Was zeker niet het eerste Nirvana optreden in Nederland, ze hebben voor Nevermind uitkwam nog getoerd met Tad voor Bleach.

Maar dat Paradiso optreden van 1991 is echt legendarisch. Ik ben dan ook blij dat ik deze laatst heb weten te downloaden.


CurseOfDeath
Precious Maybe
Usericon van CurseOfDeath
Posted 03-08-2005 16:29 by CurseOfDeath Wijzig reactieProfiel van CurseOfDeathQuote dit berichthttp://photobucket.com/albums/v737/CurseOfDeath/

Dat Paradiso optreden bedoelde ik ook, geen idee of dat wel of niet de eerste was.
Die hebben we dus op band, erg gaaf. Binnenkort maar weer eens kijken.


Bloodied by the thorns beside the leaves


Dit topic is 17 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
Index / Muziek algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen