IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 14 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Auteur:
Topic : Mensen die bekend zijn met filosofie? Vorige pagina | Volgende pagina
Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 10-04-2006 11:35 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

quote:
Op 10 april 2006 10:50 schreef Chelman het volgende:
En de wetenschappelijke methode vindt zijn oorsprong in..... Juist, ja.
Ja en de mens in de aap .. eten we daarom bananen?


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 10-04-2006 12:27 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 10 april 2006 11:35 schreef Jenje het volgende:
Ja en de mens in de aap .. eten we daarom bananen?

ik zo nu en dan wel eens, net als peren, appelen en sinaasappels. fruit heerst.

maar filosofie is, naar mijn mening, een essentieel onderdeel van de wetenschap en een vcan de mechanismen die er voor zorgt dat wetesncap juist vooruitgan boekt bij het beschrijven van onze wereld. het geeft juist net die meerwaarde aan wetenschap boven andere sytemen om onze wereld te beschrijven die zeggen "het is nu eenmaal zo". (kort door de bocht geredeneerd)


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 10-04-2006 13:40 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

je "islam is vrede" undersign snap ik niet helemaal in dit verband ...

hmmm bananannanananananas lekkor!


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 10-04-2006 13:42 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 10 april 2006 13:40 schreef ghoulliette het volgende:
je "islam is vrede" undersign snap ik niet helemaal in dit verband ...

hmmm bananannanananananas lekkor!

dat hoef je dan ook niet series te nemen (wel van de bananen want bananen zijn lekker).0

zal ik het veranderen in filosofie is vrede???

[Dit bericht is gewijzigd door attila_de_hun op 10-04-2006 13:43]


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 10-04-2006 13:44 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

nee: bananen zijn vrede!


MetalTuupLimburg
Usericon van MetalTuupLimburg
Posted 10-04-2006 17:43 by MetalTuupLimburg Wijzig reactieProfiel van MetalTuupLimburgQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/KayMeertens

quote:
Op 10 april 2006 11:30 schreef karnivoor het volgende:
ah oke, dat maakt het wel weer goed ja. en wat is er mis met marketing?

Dat zeg ik niet, marketing is m'n major
Maar 't lijkt me niet verkeerd om ook eens af en toe iets anders te volgen.

Maar volgens mij ben ik er ondertussen uit... 't lijkt erop dat al die voorbeelden uit de natuur gewoon één grote metafoor voor hoe 't menselijk denken zou moeten zijn in plaats van het steeds maar op hetzelfde verder bouwen. Maar ik kan me ook compleet vergissen natuurlijk...

[Dit bericht is gewijzigd door MetalTuupLimburg op 10-04-2006 17:52]


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 10-04-2006 17:53 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

filosofie is onderdeel van je zelfontplooiing, filosofie is het bedenken van nieuwe ideeen op een wetenshcappelijke manier maar ook op een persoonlijke of maatschappelijke manier.

Ben zelf erg filosofisch bezig maar heb bewust niet voor filosofie gekozen op school. het gaat alleeen maar om texten lezen en ideeen van anderen, wel leuk natuurlijk maar beid maar weinig extra gelegenheid om zelf te denken.

[Dit bericht is gewijzigd door ElitE op 10-04-2006 17:54]


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Misanthrope
Il Principe
Usericon van Misanthrope
Posted 10-04-2006 17:54 by Misanthrope Wijzig reactieProfiel van MisanthropeQuote dit bericht

quote:
Op 10 april 2006 17:53 schreef ElitE het volgende:
filosofie is onderdeel van je zelfontplooiing, filosofie is het bedenken van nieuwe ideeen op een wetenshcappelijke manier maar ook op een persoonlijke of maatschappelijke manier.

Ben zelf erg filosofisch bezig maar heb bewust niet voor filosofie gekozen op school. het gaat alleeen maar om texten lezen en ideeen van anderen, wel leuk natuurlijk maar beid maar weinig extra gelegenheid om zelf te denken.
Is dat wel zo?


Gelijkheid is een uitvinding van het gepeupel om wraak te nemen op de sterken.


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 10-04-2006 17:55 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

Ik weet het niet, mijn filosofie is dat alles onzeker is

[Dit bericht is gewijzigd door ElitE op 10-04-2006 17:55]


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Brujo
demonische agricultuur, sectarische monocultuur
Usericon van Brujo
Posted 10-04-2006 18:28 by Brujo Wijzig reactieProfiel van BrujoQuote dit bericht

folisofie is cool!


Als iedereen nou precies doet wat ik wil, dan hebben ze aan mij een hele makkelijke


Heiden
Postheiden
Usericon van Heiden
Posted 10-04-2006 18:43 by Heiden Wijzig reactieProfiel van HeidenQuote dit bericht

quote:
Op 10 april 2006 18:28 schreef Brujo het volgende:
folisofie is cool!



Foliesofie heerscht!


Een Betekenisloos Bestaan in de Onmeetbare Enormiteit van Ruimte en Tijd.


Cainam Ladicius
Usericon van Cainam Ladicius
Posted 10-04-2006 22:39 by Cainam Ladicius Wijzig reactieProfiel van Cainam LadiciusQuote dit bericht

quote:
Op 10 april 2006 17:54 schreef Misanthrope het volgende:
Is dat wel zo?


Hmm nee het klopt gedeeltelijk en is ook sterk afhankelijk van de plaats van de studie. Zelf studeer ik CKI met veel filosofie in Utrecht en daar is beide belangrijk; teksten lezen en eigen mening hebben. Maar vaak is het goed begrijpen van een positie die een filosoof inneemt zoveel zinvoller dan met je common-sense allerlei prachtige theorieën te bedenken die door de filosofie allang ontkracht zijn. Maar natuurlijk is het wel belangrijk, en de taak van een universitaire studie, om een uitdaging tot nadenken te bieden.

Daarnaast moet er bij filosofie een duidelijk onderscheid worden gemaakt tussen Analytische en Continentale filosofie. De laatste probeert over het algemeen vragen te beantwoorden over grote vragen als zingeving, dood, identiteit, waar men het hier over wil hebben en wat de meeste mensen denken bij filosofie.
Analytische filosofie probeert wat meer concretere vragen te beantwoorden, zoals 'wat is de betekenis van een woord', 'hoe hangen lichaam en geest samen', 'wat zijn gedachten' . Analytische filosofen houden er meestal ook een veel minder wollige manier van schrijven op na en is daarom meer wetenschapsgericht dan continentale filosofie. Dat is ook een reden waarom ik AF interessanter vind, omdat het een goeie reflectie biedt op de relevantie van wetenschappelijke theorieën op bijvoorbeeld het gebied van de neurologie, taalwetenschap, natuurkunde etc.



Misanthrope
Il Principe
Usericon van Misanthrope
Posted 10-04-2006 23:21 by Misanthrope Wijzig reactieProfiel van MisanthropeQuote dit bericht

quote:
Op 10 april 2006 17:55 schreef ElitE het volgende:
Ik weet het niet, mijn filosofie is dat alles onzeker is
En zelfs dat!


Gelijkheid is een uitvinding van het gepeupel om wraak te nemen op de sterken.


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 11-04-2006 9:46 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

Beetje vaag: zeker weten dat je filosofie onzeker is...


Scholieren zijn dol op filosofie volgens NRC next (voorpagina van die van gister)


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 11-04-2006 9:47 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

quote:
Op 10 april 2006 22:39 schreef Cainam Ladicius het volgende:
Hmm nee het klopt gedeeltelijk en is ook sterk afhankelijk van de plaats van de studie. .
Hier is maar 1 reactie op mogelijk:

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH


Dolk
Usericon van Dolk
Posted 11-04-2006 15:39 by Dolk Wijzig reactieProfiel van DolkQuote dit bericht

Scholieren dol op filosofie? hm... nieuw.

Volgens mij hebben we hierover alle meningen al gehad. Zullen we gewoon gaan debatteren?
Hier is een onderwerp.

Volgens de relativiteitstheorie van Einstein is het feit dat atomen bij elkaar hangen afhankelijk van iets dat zowel als massa als als energie te zien is (bij beschietingen van atoomkernen neemt bij splitsing de totale massa af en komt er energie vrij. E (energie) = m (massa) x C2 (lichtsnelheid kwadraat). Hieruit is af te leiden dat alle massa dus eigenlijk energie is. Nu is het aan jullie. Is een muur een muur, een verzameling moleculen, een verzameling atomen, of een bonk energie? En is het ooit mogelijk om uit een menselijke vingernagel genoeg energie te halen om een mens zijn leven lang van energie te voorzien?


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 11-04-2006 15:53 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 11 april 2006 15:39 schreef Dolk het volgende:
E (energie) = m (massa) x C2 (lichtsnelheid kwadraat). Hieruit is af te leiden dat alle massa dus eigenlijk energie is.



Volgens theoretische logica geredeneerd is het bovenstaande onjuist.

Volgens het bovenstaande is energie namelijk gelijk aan het product van massa m en constante C^2.

Maar dat terzijde.

Je stelling is niet echt iets waarover je kan debatteren zonder een gezonde kennis van de natuurkunde. Het antwoord op je vraag kan niet arbitrair volgens een of andere redenering bepaald worden, daarvoor heb je denk ik iets meer nodig (experimenten, berekeningen etc.) Daarmee verplaats je je uit de terrein van de filosofie naar de achtertuin van wis- en natuurkunde.


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 11-04-2006 15:58 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

quote:
Op 11 april 2006 15:39 schreef Dolk het volgende:
Scholieren dol op filosofie? hm... nieuw.


Nee NIEUWS, leuk he kranten.


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 11-04-2006 15:59 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

quote:
Op 11 april 2006 15:53 schreef Chelman het volgende:
Volgens theoretische logica geredeneerd is het bovenstaande onjuist.

Volgens het bovenstaande is energie namelijk gelijk aan het product van massa m en constante C^2.

Maar dat terzijde.

Je stelling is niet echt iets waarover je kan debatteren zonder een gezonde kennis van de natuurkunde. Het antwoord op je vraag kan niet arbitrair volgens een of andere redenering bepaald worden, daarvoor heb je denk ik iets meer nodig (experimenten, berekeningen etc.) Daarmee verplaats je je uit de terrein van de filosofie naar de achtertuin van wis- en natuurkunde.

Ik denk dat we een irrationeel wezen gevonden hebben.


Dolk
Usericon van Dolk
Posted 11-04-2006 17:38 by Dolk Wijzig reactieProfiel van DolkQuote dit bericht

quote:
Op 11 april 2006 15:53 schreef Chelman het volgende:
Volgens theoretische logica geredeneerd is het bovenstaande onjuist.

Volgens het bovenstaande is energie namelijk gelijk aan het product van massa m en constante C^2.

Maar dat terzijde.

Je stelling is niet echt iets waarover je kan debatteren zonder een gezonde kennis van de natuurkunde. Het antwoord op je vraag kan niet arbitrair volgens een of andere redenering bepaald worden, daarvoor heb je denk ik iets meer nodig (experimenten, berekeningen etc.) Daarmee verplaats je je uit de terrein van de filosofie naar de achtertuin van wis- en natuurkunde.



Globaal heb ik de theorie uitgelegd. En wel zo dat een vriendin van mij, absoluut een leek op het vlak van natuurkunde, het begreep. Mijn nederige excuses als dit nog steeds te onduidelijk is.


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 11-04-2006 17:43 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 11 april 2006 17:38 schreef Dolk het volgende:
Globaal heb ik de theorie uitgelegd. En wel zo dat een vriendin van mij, absoluut een leek op het vlak van natuurkunde, het begreep. Mijn nederige excuses als dit nog steeds te onduidelijk is.


Om de door jou gestelde vraag te beantwoorden heb je aan algemene kennis niet genoeg. Daarvoor heb je daadwerkelijk gedetailleerde kennis nodig. Vandaar dat het geen filosofische vraag is maar eentje die door de wetenschap beantwoord moet worden.

Mijn nederige excuses als je dat onderscheid niet in staat bent om te begrijpen.

[Dit bericht is gewijzigd door Chelman op 11-04-2006 17:44]


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 11-04-2006 18:09 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 11 april 2006 17:38 schreef Dolk het volgende:
Globaal heb ik de theorie uitgelegd. En wel zo dat een vriendin van mij, absoluut een leek op het vlak van natuurkunde, het begreep. Mijn nederige excuses als dit nog steeds te onduidelijk is.


de muur is het allemaal het is maar vanuit welk perspectief je het bekijkt.

of je ooit energie uit een vingernagel kunt halen is niet echt een filosofische vraag maar gewoon een technische vraag. Het is nu nog niet gelukt om rendabele kernenergie uit andere stoffen te halen dan plutonium, uranium door splijting, en waterstof door fusie. mar bij deze processen vervalt maar een klein gedeelte van de massa.

ik denk wel dat er op veel meer manieren energie te winnen is, maar vaak niet handig vanwege het slechte rendement of de moeilijkheid ervan.

het is meer natuurkunde met een filosofische inslag op de toekomst.

[Dit bericht is gewijzigd door ElitE op 11-04-2006 18:12]


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Misanthrope
Il Principe
Usericon van Misanthrope
Posted 11-04-2006 18:11 by Misanthrope Wijzig reactieProfiel van MisanthropeQuote dit bericht

Uiteindelijk komt die vraag toch weer terug op filosofie. Voordat zo'n vraag beantwoord kan worden, moet 'energie' gedefinieerd worden.


Gelijkheid is een uitvinding van het gepeupel om wraak te nemen op de sterken.


karnivoor
Usericon van karnivoor
Posted 11-04-2006 18:21 by karnivoor Wijzig reactieProfiel van karnivoorQuote dit berichthttp://www.kanker.nl/

wetenschappelijk?


Je moeder.


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 11-04-2006 19:37 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 11 april 2006 15:39 schreef Dolk het volgende:
Is een muur een muur, een verzameling moleculen, een verzameling atomen, of een bonk energie?


Dat hangt volledig af van je "wereldbeeld". een religieuze ziet het als een schepping van God, een metselaar als een stapel op elkaar gezette stenen, en een natuurkundige als een hoeveelheid gefixeerde energie.
En volgens mij is het een van de taken van filosofen om eenieder die een al te star beeld hiervan heeft eens op zijn tijd na te laten denken.


Dit topic is 14 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen