|
Dit topic is 23 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 | ||||
Auteur: |
|
|
Oh nou ja ehm ja voortaan eerst even Googlen voor ik wat roep dus. Maar goed. Het lijkt me juist makkelijker dan om in een lagedruk atmosfeer lijkt me. Kun je ook makkelijk simuleren hier. Maar het maakt niet veel uit, zo'n controller die de besturing regelt houdt toch rekening met alles, atmosfeer, wind, temperatuur, zwaartekracht etc etc. Kan me voorstellen dat zo'n controller echt overal kan laten landen When your people matter, menstrual health matters |
|
Het gaat om het afremmen en zachtjes landen als je met enkele tienduizenden kilometers per uur aan komt wandelen. Er zat wel een parachute op maar dat doet niet heel veel in zo'n ijle lucht. Dat maakt het moeilijk omdat op aarde sturing met vleugels en andere dingen kan vertrouwen. ♂ <o((((>< <o((((>< <o((((>< ♀<o(((>< <o(((>< |
|
Snap ik maar zijn die dan nauwekeurig te regelen dan stuwraketten? Want het gaat er niet om wat je geruikt maar of t nawekeurig aan te sturen is zodat de aansturingscorrectie die je berekent en als signaal doorgeeft precies dat doet wat het moet doen. Lijkt me overigens niet ondenkbaar dat wind bijv meer problemen geeft dan de voordelen van een atmosfeer. En ik neem aan dat je met de binnenkomende hoek, je velocity, de zwaartekracht etc ook heel goed kun inspelen op de landing Maar goed, geen idee of je daarmee het gebrek aan atmosfeer en bijbehorende weerstand lunt corrigeren [Dit bericht is gewijzigd door Fusion op 19-02-2021 14:09] When your people matter, menstrual health matters |
|
Vliegen (of het nu 'gecontroleerd vallen' is zoals bij de landing of echt met dat helikoptertje opstijgen, vliegen en weer landen is) in zulke dunne 'lucht' is best een uitdagend control-probleem (understatement). Dat gaat niet zonder controle. Voor controle heb je frictie nodig. Je moet je als het ware ergens tegen kunnen afzetten. De vergelijking is wat krom maar zie het als hinkelen op ijs in plaats van op de stoep. Valt potverdomme nog niet mee. https://nieuwspaal.nl/man-roept-steeds-dat-nederland-kapot-is-maar-woont-hier-desondanks-nog-steeds/ |
|
Maar je hebt toch stuwraketten? Newton's 3e wet? Dat kun je toch heel precies berekenen, gedoseerde thrusts in tegengestelde richting? When your people matter, menstrual health matters |
|
quote: Daar zeg je wat |
|
quote: Een groot verschil is natuurlijk dat vleugels en andere aerodynamische snufjes automatisch stabiliserend werken. Een punt wijst naar zwaaartekracht en een ander punt werkt tegen de windweerstand in, Dan kun je daarna kleine wijzigingen van koers maken. Nu moet je in veel meer richtingen stabiliseren. Dat actief aansturen met pulsjes van een raket is zo nauwkeurig niet. Het lukt spaceX ook nog niet zo lang een rakket op die manier te laten landen. Daarnaast moet het voertuig het volledig autonoom doen, omdat licht er ruim 20 minuten over doet van mars naar aarde te gaan zit je met een feedback van 40 minuten. Alles moet autonoom dus, en dan heb je nog dat je geen bakens of GPS sattelieten op de planeet hebt dus qua orientatie ben je ook maar beperkt. ♂ <o((((>< <o((((>< <o((((>< ♀<o(((>< <o(((>< |
|
Goed argument, zekers Beter bijna volledige vanzelf afremmen dmv vleugels, parachuten etc en dan beetje corrigeren dan volledig moeten corrigeren true. Maar dat autonme geldt toch voor beide methoden? Ik ga er van uit dat bij beide methoden de controller volledig automatisch alles meet (met de snelhedsvector en de afstand tot het oppervlak ws als twee belangrijkste variabelem) en de beschikbare correctiemethoden toepast om te landen. Waarbij dus bij de methode met luchtweestand de parachute, vorm van het object, flaps etc al 'automatisch' meewerken, en de stand van vleugels, stuwraketten etc ingeschakeld worden naar gelang) When your people matter, menstrual health matters |
|
|
|
Rule #6 | Op 13 augustus 2021 22:26 schreef Eindbaas het volgende: "Het stelletje dwazen dat klakkeloos alles overneemt uit boekjes en dan denken te weten hoe de wereld in elkaar zit." |
|
Vet zeg wauw When your people matter, menstrual health matters |
|
Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat |
|
Wat is de rede dat bepaalde stukken van de parachute rood zijn, en andere wit? Is het een willekeurig patroon (kan ik me eigenlijk niet voorstellen)? |
|
Dat is om de oriëntatie van de parachute te kunnen bepalen en om te controleren of de parachute goed is uitgeklapt. |
|
|
|
Dat is omdat de hoofdsponsor van de missie Umbrella Corp is.... Resident eeeeeevil When your people matter, menstrual health matters |
|
quote: "Nederland gaat in looppas naar de ratsmodee. Als wij niet uitkijken. Wat is het daarom goed dat er nog één partij niet te schijterig is voor wel uit te kijken!" |
|
https://twitter.com/steltzner/status/1364076615932645379 Nasa verborg geheime boodschap in parachute Marslander. "Nederland gaat in looppas naar de ratsmodee. Als wij niet uitkijken. Wat is het daarom goed dat er nog één partij niet te schijterig is voor wel uit te kijken!" |
|
Holy ducking duck, wat was het gisterten weer vet met SpaceX. Onwaarschijnlijk dat ze dat ding op die manier kunnen laten landen. Jammer dat-ie dan alsnog 'plof' doet als-ie eigenlijk al op zijn pootjes terecht is gekomen, maar toch. Màn, wat vet. https://nieuwspaal.nl/man-roept-steeds-dat-nederland-kapot-is-maar-woont-hier-desondanks-nog-steeds/ |
|
https://nos.nl/artikel/2372090-china-en-rusland-willen-maanbasis-het-begin-van-een-nieuwe-ruimterace.html [Dit bericht is gewijzigd door F.Jacobse op 10-03-2021 21:51] "Nederland gaat in looppas naar de ratsmodee. Als wij niet uitkijken. Wat is het daarom goed dat er nog één partij niet te schijterig is voor wel uit te kijken!" |
|
Oprakende grondstoffen versneld op laten gaan vanwege penisnijd. Dat klinkt inderdaad als een puik idee. |
|
Als je daar even niet aan denkt, juistem. "Nederland gaat in looppas naar de ratsmodee. Als wij niet uitkijken. Wat is het daarom goed dat er nog één partij niet te schijterig is voor wel uit te kijken!" |
|
https://www.nu.nl/tech/6132119/op-hol-geslagen-chinese-raket-stort-waarschijnlijk-dit-weekend-neer-op-aarde.html De grote vraag is nog even waar precies. Spannend ... hoe de hazen lopen ... |
|
https://www.nu.nl/287871/video/chinese-marsrover-stuurt-nieuwe-beelden-en-geluiden-vanaf-mars.html De schoonfamilie van Fusion heeft ook wat speelgoed op mars. Rule #6 | Op 13 augustus 2021 22:26 schreef Eindbaas het volgende: "Het stelletje dwazen dat klakkeloos alles overneemt uit boekjes en dan denken te weten hoe de wereld in elkaar zit." |
Dit topic is 23 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 |
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek | Vorige pagina | Volgende pagina |