IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 23 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23
Auteur:
Topic : De toekomst van ruimtevaart. Vorige pagina | Volgende pagina
WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 05-04-2008 14:31 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

Zoek even in zijn 'A Shirt History of Nearly Everything' iets op over de ruimte, kom ik deze passage tegen:
"Space, let me repeat, is enormous. The average distance between stars out there is 30 million million kilometres. Even at speeds approaching those of light, these are fantastically challenging distances for any travelling individual. Of course, it is possible that alien beings travel billions of miles to amuse themselves by planting crop circles in Wiltshire or frightening the daylights out of some poor guy in a pickup truck on a lonely road in Arizona, but it does seem unlikely."

:')


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 05-04-2008 14:51 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

hehe jah het is echt wel een gaaf boek, maar ik heb alleen het audioboek, best wel lastig als je wat terug wilt zoeken hehe, en als je getallen wilt vergelijken.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 05-04-2008 14:53 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

Ben er nog niet aan begonnen, maar de voor- en achterkant staan vol met lovende passages uit recensies van allerhande toonaangevende bladen; zal wel goed zitten dus.


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 12-05-2008 20:11 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

oehh... spannend!!!!

wat zou het kunnen zijn? ik vermoed:

zwart gat

NASA geeft woensdag persconferentie door belangrijke ontdekking

Afgelopen woensdag heeft de ruimtevaartorganisatie NASA aangekondigd dat er precies een week later, op 14 mei om acht uur 's avonds in ons land, een persconferentie wordt gehouden door de ontdekking van een object in ons melkwegstelsel waar men al meer dan vijftig jaar op zoek naar is. Dit geeft iedereen de kans om enkele dagen hierover te speculeren. Op het internet hebben mensen het al over zwarte gaten, buitenaardse wezens en water dat gevonden is op buurplaneet Mars.
Het enige wat de ruimtevaartorganisatie naar buiten heeft gebracht is dat de ontdekking is gedaan door het Chandra X-ray Observatory, een satelliet die in staat is om röntgenstraling op te vangen. Het bestaan van het object is ook bevestigd door telescopen die zich op het aardoppervlak bevinden. Ook al vindt de persconferentie pas over enkele dagen plaats, de ontdekking zal misschien eerder uitlekken en jullie krijgen nu de kans om te gissen naar wat er aanstaande woensdag bekend gemaakt gaat worden.

gevonden op:

http://www.astroversum.nl/nieuws/nieuws.html?subaction=showfull&id=1210513022&archive=&start_from=&ucat=35&


Psychonaut
Usericon van Psychonaut
Posted 12-05-2008 20:12 by Psychonaut Wijzig reactieProfiel van PsychonautQuote dit bericht

Aliens!

The Truth is Out There


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 12-05-2008 20:15 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

en komen ze ons onderwerpen en opeten of eeuwigdurende vrede brengen?


(trouwens, verder weet iedereend dat die pas in 2012 de wereld komen vernietigen. dan kunnen we gelukkig nog een paar weken van "chinese democracy" genieten)

[Dit bericht is gewijzigd door attila_de_hun op 12-05-2008 20:18]


Lionheart
|"| |''| |"| >')
Usericon van Lionheart
Posted 12-05-2008 20:25 by Lionheart Wijzig reactieProfiel van LionheartQuote dit bericht

De planeet Snickers?


MetalJan
Speluh!!!
Usericon van MetalJan
Posted 16-05-2008 18:18 by MetalJan Wijzig reactieProfiel van MetalJanQuote dit bericht

Het ging om een supernova.

Bij het Amerikaanse ruimte-agentschap NASA heerst grote opwinding: er is een enorme 'supernova' waargenomen. Dat is een explosie van een ster waarbij een grote hoeveelheid licht vrijkomt. De explosie van deze supernova is de heftigste die ooit door de mens gezien is.

Hij was vijf keer helderder dan de gemiddelde supernova en 50 miljard keer helderder dan de zon. En dat 70 dagen lang, terwijl de meeste supernova's al na enkele weken uitsputteren.

Wetenschappers van NASA konden hun enthousiasme maar nauwelijks bedwingen op de persconferentie waar ze de vondst van Supernova SN2006gy aankondigden. "We stonden er versteld van hoe helder hij werd, en hoe lang het duurde."

De enige reden dat alleen astronomen hem met sterke telescopen konden zien, is omdat hij 238 miljoen lichtjaar van ons af staat. Hij werd gevonden door een student in Texas.

SN2006gy (bijgenaamd Bib Fortuna, naar een Star Wars figuur) is niet alleen uniek vanwege haar oogverblindendheid. Het lijkt er op dat de wetenschappers een totaal nieuw soort supernova hebben gevonden, eentje waar tot nu toe allen theorieën over bestonden.

Deze ster moet ongeveer 150 keer groter zijn geweest dan de zon. Als dat soort sterren een supernova worden, imploderen ze vaak tot een zwart gat, waarin alle materie en energie van de ster wordt opgeslurpt.

Omdat de explosie van SN2006gy zo helder was, denken de astronomen dat in deze supernova alle materie van de ster is weggeslingerd in de explosie. En dat is nieuw.

"Deze explosie bestond tot nu toe alleen in theorie. En we denken dat de eerste sterren in het heelal zo zijn ontploft", legt een van de onderzoekers uit. "Dit kan een nieuwe les zijn in de evolutie van sterren."

Het kan bijvoorbeeld verklaren hoe de materie die nodig is om planeten (en onszelf) te vormen, verspreid is geraakt door de melkweg.

Dichterbij
Na de verrassing van SN2006gy zijn de astronomen ook een ster die iets dichter in de buurt staat scherp in de gaten gaan houden. Eta Carinae staat op "slechts" 7500 lichtjaar en gedraagt zich net zo als SN2006gy voor de knal.

De ster kan dus elk moment een supernova worden, of pas over 50.000 jaar, niemand die het zeker weet. De explosie zal niet gevaarlijk zijn voor de aarde, maar wel een spectaculaire lichtshow geven. "Laten we er maar een oogje op houden voor het geval dat."


Geen aliens dus


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 16-05-2008 18:45 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 12 mei 2008 20:25 schreef Lionheart het volgende:
De planeet Snickers?


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 08-12-2008 23:02 by M. Wijzig reactieProfiel van M.Quote dit bericht

Geen flauw idee waar ik dit moest neerzetten, maarre, check deze foto's van onze zon:

http://www.boston.com/bigpicture/2008/10/the_sun.html


Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


MR. N
Envy is the ulcer of the soul.
Usericon van MR. N
Posted 08-12-2008 23:04 by MR. N Wijzig reactieProfiel van MR. NQuote dit berichthttp://www.herrierecordsinc,com

quote:
Op 8 december 2008 23:02 schreef M. het volgende:
Geen flauw idee waar ik dit moest neerzetten, maarre, check deze foto's van onze zon:

http://www.boston.com/bigpicture/2008/10/the_sun.html


Gaafheid!


Boeiender


Valorian
Wat kan er nou gebeuren?
Usericon van Valorian
Posted 08-12-2008 23:06 by Valorian (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van ValorianQuote dit bericht

@M: Gaaf beeld. De reli-discussie eronder is ook wel weer komische eigenlijk


SQT
Usericon van SQT
Posted 08-12-2008 23:07 by SQT Wijzig reactieProfiel van SQTQuote dit berichthttp://basswinkels.blogspot.se/

Daar zitten welzeker mooie foto's tussen, ja.


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 08-12-2008 23:14 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

Intrigerend!


Bijlensmid
Usericon van Bijlensmid
Posted 04-02-2009 15:16 by Bijlensmid Wijzig reactieProfiel van BijlensmidQuote dit bericht

Ik heb nog wat beelden gevonden die op zich wel beschouwd kunnen worden als interessant.

Als eerst, een schets van de grootte van planeten en sterren, van de kleinste planeet in ons eigen zonnestelsel, tot een onvoorstelbaar grote ster elders in ons melkwegstelsel:




Dan, 'spooky' geluiden die afkomen van de planeet Jupiter. Eigenlijk zijn dit geen geluiden. Toen de sonde langs Jupiter heen vloog, heeft deze elektromagnetische deeltjes (trillingen) die het magneetveld van Jupiter genereert, opgevangen. Men heeft deze trillingen later 'gedecodeerd' naar geluid, met het volgende als resultaat. Best gaaf om dit ergens voor als sample te gebruiken. :p




Ik kijk overigens vaak naar die kosmologische documentaires van National Geographic. Wat ik wel interessant vind, zijn de speculaties dat er nog ander leven zou kunnen bestaan in ons zonnestelsel. Niet alleen de populaire planeet Mars zou misschien (microscopisch klein) leven kunnen bevatten, maar ook een maan van Jupiter, genaamd Europa. Het oppervlak van deze maan bestaat namelijk uit ijs, en men vermoedt dat onder dit ijs een kilometers dikke oceaan van water ligt, en wie weet welke levensvormen men hier aan zou kunnen treffen...

Ook over de Saturnusmaan, Titan, is het volgende bekend:

"Voor het ontstaan en de evolutie van levensvormen lijken ten minste drie voorwaarden noodzakelijk:

1. Aanwezigheid van energie, bijvoorbeeld door zonlicht, planetaire warmte ofwel thermische energie, chemische energie of blikseminslagen.

2. Aanwezigheid van organische moleculen gebaseerd op koolstof of aanwezigheid van verbindingen met silicium, dat ook vier vrije elektronen telt in de buitenste elektronenschil.

3. Aanwezigheid van vloeistoffen. Water is de basisvloeistof op Aarde, maar een andere goede kandidaat lijkt bijvoorbeeld ammoniak.

Op Titan zijn die drie wezenlijke voorwaarden vervuld."


Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Titan_(maan)#Mogelijk_leven

Nu is het wel erg koud op Titan, hehe. Maar ook onder het ijs op Antarctica zijn miniscule levensvormen gevonden, dus wie weet wat men op Titan aan kan treffen. Verder, wanneer de zon stervende is, zal zij uitzetten en heter worden. Gezien Titan verder van de zon af staat dan de aarde, zal de aarde tegen die tijd waarschijnlijk onbewoonbaar zijn omdat het er te heet is, maar op Titan is de temperatuur dan wellicht geschikt voor (ander) leven.


Kerken zijn prachtige gebouwen, alleen de fundering is altijd rot.


faalhaas
EINDBAAS
Usericon van faalhaas
Posted 28-12-2011 6:26 by faalhaas Wijzig reactieProfiel van faalhaasQuote dit bericht

wat een beteuterde koppies



... hoe de hazen lopen ...


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 28-12-2011 10:06 by Fusion Wijzig reactieProfiel van FusionQuote dit berichthttp://mystic.bandcamp.com/

Ik snap het niet zo goed, het heelal is toch maximaal 6000 lichtjaar in doorsnee, das toch niet zo veel?


When your people matter, menstrual health matters


G.I.R.L.
Ride
Usericon van G.I.R.L.
Posted 28-12-2011 10:08 by G.I.R.L. Wijzig reactieProfiel van G.I.R.L.Quote dit berichthttp://new.livestream.com/accounts/398160/events/1594566/player_pop_up

quote:
Op 28 december 2011 10:06 schreef Fusion het volgende:
Ik snap het niet zo goed, het heelal is toch maximaal 6000 lichtjaar in doorsnee, das toch niet zo veel?
Één lichtjaar = 300000 x 60 x 60 x 24 x 365. En dat maal 6000. Lijkt me redelijk episch.

Edit: Dit klopt toch? Of faal ik nu episch...

[Dit bericht is gewijzigd door G.I.R.L. op 28-12-2011 10:12]


Op 20 november 2012 14:13 schreef Schuurman het volgende: Bronvermelding vind je 2 berichten onder mijn bericht.


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 28-12-2011 10:16 by Fusion Wijzig reactieProfiel van FusionQuote dit berichthttp://mystic.bandcamp.com/

Het was een flauwe grap Girl, ivm de beweringen van sommige van mijn geloofsgenoten die zeggen dat t heelal ca 6000 jaar oud is. Lama.


When your people matter, menstrual health matters


G.I.R.L.
Ride
Usericon van G.I.R.L.
Posted 28-12-2011 10:17 by G.I.R.L. Wijzig reactieProfiel van G.I.R.L.Quote dit berichthttp://new.livestream.com/accounts/398160/events/1594566/player_pop_up



Op 20 november 2012 14:13 schreef Schuurman het volgende: Bronvermelding vind je 2 berichten onder mijn bericht.


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 28-12-2011 10:20 by Fusion Wijzig reactieProfiel van FusionQuote dit berichthttp://mystic.bandcamp.com/

Ff moeten bij-Googlen, maar de *radius* van het *waarneembare* heelal is ongeveer 46 miljard lichtjaar. Het 'echte' heelal zou zo maar veel groter, oneindig of oneindig-in-een-loop kunnen zijn.


When your people matter, menstrual health matters


De Tegenpartij
Usericon van De Tegenpartij
Posted 16-06-2012 20:01 by De Tegenpartij Wijzig reactieProfiel van De TegenpartijQuote dit berichthttp://www.judgementday.nl



Het heeft 35 jaar geduurd, maar de Voyager 1 heeft bijna de rand van ons zonnestelsel bereikt. De in 1977 gelanceerde sonde zal als eerste op aarde gebouwde apparaat ons zonnestelsel verlaten.

De Voyager 1 is nu op ongeveer 17,8 miljard kilometer afstand van de aarde en bevindt zich daarom bijna aan de rand van ons eigen zonnestelsel. Daar waar de Voyager nu is, zijn steeds minder deeltjes van onze zon en steeds meer deeltjes van buiten ons zonnestelsel te vinden.

De Voyager 1 meet dat en stuurt de gegevens naar de aarde. Wetenschappers kunnen zo uitrekenen dat de rand bijna is bereikt.

Twee jaar geleden werd al bekend dat de Voyager de rand van het zonnestelsel binnen vijf jaar zou bereiken.



Godver, wat vet. Alleen de gedachte al.





En dat, als ik 'em dan in m'n mond stop en ik bijt, doorbijt, dattie dan zo ineens bwehlehlee whe. Zo loopt, in m'n mond. Dus dat het nat wordt en zoet, in m'n mond. Dát wil ik.


Onweerwolf
Born Again!
Usericon van Onweerwolf
Posted 16-06-2012 21:10 by Onweerwolf Wijzig reactieProfiel van OnweerwolfQuote dit bericht

Heersend inderdaad.

Dat er leven is op andere hemellichamen dan de aarde is statistisch extreem waarschijnlijk. Nu alleen nog vinden of gevonden worden.


Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat.


bokkie666
Usericon van bokkie666
Posted 16-06-2012 21:14 by bokkie666 Wijzig reactieProfiel van bokkie666Quote dit bericht

Hoe weet de Voyager dat een deeltje van onze zon is?


Onweerwolf
Born Again!
Usericon van Onweerwolf
Posted 16-06-2012 21:15 by Onweerwolf Wijzig reactieProfiel van OnweerwolfQuote dit bericht

D'r staat altijd zo'n stempel ergens op de onderkant:

"Made on Sun"


Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat.


Dit topic is 23 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen