quote:
Ander puntje (sorry voor de lengte van de post), ik zie hier en daar in topics de term Ubermensch opduiken, meestal gekoppeld aan haat en superioriteitsgevoel.
Voor zover ik weet, is het hele idee van een Ubermensch juist een persoon die het geheel aan menselijke emoties en kleinzielige denken is ontstegen. Een Ubermensch staat boven emotie en compassie. De superioriteit van de Ubermensch schuilt niet in verachting/haat voor minderen, maar het ontstegen zijn aan dit soort ideeen. Hij dwingt "gewone" mensen niet om hem te dienen; ze zullen zichzelf hier natuurlijkerwijs toe gedwongen voelen door de aanwezigheid en grootsheid van de Ubermensch.
enfin, da's wat ik me tenminste meen te herinneren. Nogmaals sorry voor de lengte van de post en kijk maar wat je ermee doet.
Klopt idd. Het idee komt (wisten jullie al) van Nietzsche. Hij beweerde dat de mensen gedreven werden door een "Wille zur Macht" (idee gejat van Schopenhauer) en dat je sterke mensen had: Herren, en zwakke mensen: Sklaven. De "Herren" zijn mensen die intelligent zijn, slim, handig, etc. Het zijn mensen die in staat zijn om hun "Wille zur Macht" tot gelding
kunnen en
willen brengen. (Citaat
"Zij durven het leven te beamen". Het zijn ondernemenden en ze kunnen zeer wraakzuchtig zijn. Ze doen alles krachtens hun eigen, autonome beslissingen. De Sklaven zijn echter vriendelijk, zorgzaam, nederig, geduldig, medelijdend, afhankelijk, gedreven door kuddeinstincten, en daardoor hebben ze een ongelukkig gevoel omdat ze dankzij hun manipuleerbaarheid niet in staat zijn om hun "Wille zur Macht" tot uiting te brengen. Hun "Wille zur Macht" is, zonder dat ze het zelf door hebben, verworden tot een onbewuste "Wille zur Ohnmacht".
De zwakken laten zich beperken door de geldende moraal. De sterken zijn dat ontstegen. De zwakken zitten gevangen in hun eigen (moralistische) regels waardoor ze lijden. Ze voelen zich onbewust constant als in een martelkamer.
De Ubermensch is een mens van de toekomst en bestaat nog niet volgens Nietzsche. Volgens hem zijn er in de geschiedenis echter al wel mensen geweest die een soort prototypen waren: Alexander de Grote, Julius Caesar, Da Vinci, Michelangelo, Napoleon. De Ubermensch belichaamt de figuur waarin mensen zichzelf overtreffen. Het zijn wezens die zich alleen willen offeren om nieuwe Ubermenschen te veroorzaken, mensen die niet standhouden door naastenliefde, maar door liefde voor zichzelf. Iemand die leeft door kracht en niet door medelijden. (Dit grijpt ook terug op Darwin's "Survival of the fittest")
De mensen moet hun moraal ontstijgen. De theorie is dat God dood is en dat er dus geen grond is voor het bestaan van de moraal. De oneindigheid van god moet worden ingeruild voor de oneindigheid van de eigen interpretaties van de wereld.
Volgens Nietzsche zorgt het Christendom voor de instandhouding van de moraal en is het een geloof voor de zwakken, de Sklaven. Zij hebben god uitgevonden als tegenhanger voor het echte ware leven. Het christendom is de instandhouder van de moraal en staat al wat nobel en sterk is in de weg.
Ok dat was even Nietzsche in het kort.
Overigens moet ik er even bij zeggen dat Nietzsche zelf heel erg ANTI-antisemitisch was, maar dat hij, toen hij eenmaal krankzinnig was verpleegd werd door zijn zus, die wel nazistisch was. Zij heeft toen in zijn werk zitten knoeien en het aan haar ideeën aangepast, wat heeft geleid tot vele misinterpretaties. Pas toen zij dood ging, konden we de teksten van Nietzsche inzien zoals ze bedoelt waren. De volledige teksten zijn pas na WO II naar buiten gekomen. Dat verklaart ook waarom Hitler de ubermensch theoriën zo misbruikte. Hij gebruikte ze niet alleen in zijn "voordeel", maar wist ook niet beter dan dat ze zo in elkaar zaten omdat er toen nog geen échte versie was.
En nee, ik probeer niks goed te praten van WO II o.i.d., maar de ubermensch-theorie van Nietzsche heeft niks te maken met rassenonderscheid.