|
Dit topic is 25 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 | ||||
Auteur: |
|
|
Uh.. de muziekindustrie? In 1 klap alle platenmaatschappijen? ... hoe de hazen lopen ... |
|
quote: Boeiend, de independents nemen het over en de grote bands beginnen een eigen label of tekenen kleiner. De arrogantie van de "grote jongens" kent geen grenzen. Alsof alles stil valt.. "Life Is Much More Beautiful, When It Means Nothing At All" |
|
je geeft dus zelf al antwoord op je vraag ... hoe de hazen lopen ... |
|
quote:Niet gelezen, maar denk niet dat dat voldoende inkomsten oplevert. |
|
Ik zie het de komende jaren inderdaad ook nog niet gebeuren. http://soundsfromthedarkside.com "GEICO does not cover Autobot Matrix of Leaderships." |
|
In Intermediar van gister staat daar een stuk over. Waarin ook duidelijk wordt gemaakt dat er op de verkoop van fysieke muziek veel meer marge zit dan op de digitale muziekverstrekking (legaal). Cd's worden nog wel even verkocht denk ik. |
|
De cd heeft nog een jaar te leven Door: Arjan Terpstra Gepubliceerd: donderdag 27 oktober 2011 00:33 Update: donderdag 27 oktober 2011 06:45 In 2013 brengen de grote labels geen muziek meer uit op fysieke cd’s, gaat het gerucht. Het is maar een van de grote veranderingen in het muzikale landschap. Eind 2012, dan is het over met de compact disc, en misschien al eerder. Dat voorspelt muziekwebsite sideline.com. In dat jaar gooien de grote muzieklabels het cd-format eruit en wordt muziek voornamelijk nog via iTunes en andere digitale kanalen verspreid. Alleen bij luxe uitgaven als speciale boxen zouden nog cd’s worden geleverd. Online winkel Amazon, nu de grootste retailer voor cd’s ter wereld, zou een nieuw super-distributiekanaal voor downloads moeten worden. Discussie ‘We hoorden het nieuws drie weken geleden al, en sindsdien hebben we EMI, Universal en Sony Music Entertainment om commentaar gevraagd. Alledrie onthouden zich van commentaar’, schrijft side-line. Misschien dat ze daar de juiste telefoonummers niet hebben, want zo afzijdig houden de grote jongens zich doorgaans niet in de discussie over het onvermijdelijke einde van de plastic muziekschijfjes. EMI-opperhoofd Alain Levy verklaarde in 2007 bij een lezing aan de London School of Economics de cd letterlijk al ‘dood’. En in 2010 zei Sony’s wereldwijde muziekpresident Thomas Hesse op een congres in New York ongeveer hetzelfde: in drie jaar tijd (dus in 2013) zou Sony nog maar 20 procent van alle muziek op cd verkopen. | Foto: Hollandse Hoogte Je hoeft dus geen raketgeleerde te zijn om te zien dat de ondergang van de cd als middel voor muziekverkoop nabij is. Al jaren wordt door gezaghebbende bureaus als Forbes gewag gemaakt van dalende muziekverkopen, vaak met tientallen procenten per jaar. En hoewel digitale distributie in de lift zit, zijn de cijfers elk jaar weer treuriger: in de VS was de markt in 2011 tot de helft van het volume van 2001 ingezakt, in Groot- Brittannië (een grote muziekmarkt) verdampte eenderde. Risico De vette jaren in de muziekindustrie liggen ver achter ons. Dat merk je niet alleen aan dalende muziekverkopen, maar ook aan hoe er met muzikanten wordt omgesprongen. Voorbij zijn de tijden van de vette platencontracten. Welkom in het tijdperk van risicoreductie, van beperkte ondersteuning voor artiesten en een algehele herziening van de taken die een platenmaatschappij van oudsher uitvoerde. Uitgeverijen bezuinigen hard op zaken als promotie, zowel in het volume aan advertenties als in pr-personeel: bij Universal Music Nederland ging er afgelopen jaar in een keer 21 man uit, waaronder alle promotiemedewerkers. Ook de zo belangrijke ‘A&R-managers (Artist & Repertoire, de mensen die de artiest begeleiden bij de muzikale koers en die nieuwe artiesten ontdekken) hebben het zwaar. Hun budgetten drogen op, en dus moet er meer gedaan worden met minder geld: waar vroeger het succes van één topartiest betaalde voor het financieel begeleiden van negen anderen, moet een act nu een investering op eigen kracht waarmaken. Met als gevolg dat er minder ruimte is voor nieuwe, onbekende of afwijkende acts. Wat gesteund wordt (uitzonderingen daargelaten) zijn acts die op zeker spelen: soul- en R&B-acts, mainstream popsterren, retro-pop die terugwijst naar populaire muziek van vroeger (retro-gruntmetal werkt bijvoorbeeld niet) en pseudo-alternatieve rockmuziek à la Coldplay. Nog een verkapte bezuinigingsmaatregel? Bandjes worden steeds later in hun carrière getekend door de ‘majors’. Was vroeger een gerucht genoeg om een biedingsoorlog te starten tussen de grote labels, tegenwoordig dient de act in kwestie eerst te bewijzen genoeg muzikaal-zakelijk inzicht te hebben om voor een contract in aanmerking te komen. En daarbij is het allang niet meer genoeg om tweeduizend vriendjes op Facebook te hebben of elke dag te twitteren over de kleur van je ondergoed. The Voice Nee, je dient zelf al een behoorlijke business op te bouwen voor een A&Rmanager je ziet zitten, met een goed gevulde live-portefeuille, met geoliede merchandise en als het even kan een paar goedbetaalde hits in reclamespots of videogames. En vergeet de grote televisietalentenjachten niet. De opkomst van programma’s als The Voice, Glee of American Idol is een zegen voor de industrie. Jonge, kneedbare talenten bouwen een naam op in de media en bij het grote publiek. Dat scheelt gigantisch in de promotiekosten als je besluit een nieuwe artiest te tekenen. Vanuit het oogpunt van de industrie is het bezuinigen begrijpelijk. Wel schuilt er een gigantisch risico in. Want waarom zou een band met een soepel eigen muziekbedrijf en met inkomsten uit optredens en licenties zijn heil nog zoeken bij EMI, Universal of Sony? Om te helpen bij de distributie "Life Is Much More Beautiful, When It Means Nothing At All" |
|
Tien jaar geleden kwamen er al artikels uit dat de muziekindustrie zichzelf de das heeft omgedaan. En die mening was en ben ik ook toegedaan. Jarenlang hebben ze geparasiteerd op de kap van de muziekliefhebber, en toen die een goedkoper alternatief zag is die daar massaal opgesprongen. Er werden in die tijd megawinsten gemaakt door artiesten & vooral platenbazen. En nu hun handelspraktijken uit het verleden als een boomerang in hun gezicht terugkomen klagen ze steen en been. Dus laat de majors maar verlies draaien of zelfs failliet gaan. Echte undergroundmuziek heeft weining links met die wereld. Twintig jaar geleden werd het format LP compleet afgeschreven door de muziekindustrie, maar al die tijd hebben kleine onafhankelijke labels het blijven uitbrengen. Wie maalt er om dat ze nu de CD afschrijven? |
|
De markt voor fysieke media is nog veel en veel te groot om over een jaar (of misschien zelfs überhaupt) over te stappen op alleen digitaal, en volgens mij is het aantal mensen wat wereldwijd hun zaken zo voor elkaar heeft om digitale muziek online te kopen én in behoorlijke kwaliteit af te spelen nog steeds dermate klein dat ik het zo'n vaart niet zie lopen. Zo vraag ik me ook af in hoeverre platenmaatschappijen zichzelf in de voet schieten door de consument de mogelijkheid van het 'echt hebben' van een product te ontnemen. Daarnaast was de LP inderdaad ook dood, terwijl zaken als Free Record Shop tegenwoordig ook doodleuk weer vinyl in de bakken heeft staan. http://soundsfromthedarkside.com "GEICO does not cover Autobot Matrix of Leaderships." |
|
Over die vinyl-revival, in het begin was ik daar zeer over te spreken maar na een tijdje begin je te zien dat het allemaal weer een commerciële gimmick is. Maatschappijen zagen een grotere interesse in vinyl en zijn daar opgesprongen, zoals ze met elke trend doen. Kwaliteit is daarbij weer eens ondergeschikt gemaakt. Overprijsde uitgaves van inferieure geluidskwaliteit, vaak omdat de bron voor het drukken van de vinyl gewoon een CD is. |
|
quote: Echt waar? Ik had wel gezien dat ze weer op hun site vinyl aanboden, MediaMarkt heeft wel winkels waar schappen met vinyl zijn... "Life Is Much More Beautiful, When It Means Nothing At All" |
|
Bij het grote publiek misschien wel, maar het zal allemaal zo'n vaart niet lopen. De echte muziekliefhebber zal altijd behoefte hebben om iets fysieks in handen te hebben zoals een platenhoes of een cd-boekje met teksten en artwork. Daarbij kan de inferieure kwaliteit van mp3's niet tippen aan een CD of Blu-Ray. Het kauwgomballen-publiek zal het worst wezen, maar een kleinere markt van echte liefhebbers zal altijd bestaansrecht blijven geven. www.progpower.com "Ik woon zelf buitenaf maar van mensen uit plaatsen waar wel Moslims wonen proef je de angst. Sommigen durven geen karbonade of schnitzel op de BBQ te gooien uit angst voor ruzies." |
|
Vandaar mijn eerste reactie.. quote: "Life Is Much More Beautiful, When It Means Nothing At All" |
|
quote:Een terechte reactie, +1 www.progpower.com "Ik woon zelf buitenaf maar van mensen uit plaatsen waar wel Moslims wonen proef je de angst. Sommigen durven geen karbonade of schnitzel op de BBQ te gooien uit angst voor ruzies." |
|
quote: Ook +1 |
|
Heb hellemaal niks met downloaden en al die onzin.Ik moet het echte hebben. |
|
Downloaden van muziek, maar vooral films. En soms cd's kopen van bands die ik het geld waard vind. Boeiender |
|
ik koop alles op vinyl... soms een cd'... muziek downloaden doe ik niet aan.... bent e dom om te downloaden.... Collectively the Village People have sold 85 million albums and singles, and they regularly tour Australia. |
|
Ik download juist gek veel muziek. Maar ik koop ook zo veel als mijn budget het toelaat. Het bezitten van LP's en CD's blijft een meerwaarde hebben. |
|
Ik dowload veel, maar alleen spul wat ik later wil kopen.. Zie het als thuis luisteren en vervolgens bestellen. "Life Is Much More Beautiful, When It Means Nothing At All" |
|
bepaalde muziek die ik graag wil hebben komt niet uit in het wereld deel waar ik leef. Meesal download ik muziek.\ Ik koop ook muziek maar dat is altijd vinyl, dat is mijn geld nog waard. Wat heb ik nou aan een 2e hands cd?? ouwe troep is veel leuker als een paar gigabyte. IMA LETCHU GET A SHOT BUT IMA GO FIRRS PUT IN REVERSE LEMME SEE YUH FOOTWORK |
|
quote: En dat, als ik 'em dan in m'n mond stop en ik bijt, doorbijt, dattie dan zo ineens bwehlehlee whe. Zo loopt, in m'n mond. Dus dat het nat wordt en zoet, in m'n mond. Dát wil ik. |
|
In die ouwe troep van jouw zit niet eens een gigabyte, als je alles bij elkaar optelt. |
|
Hehe, dat zou ook nergens nodig voor zijn. Ik speel btw liever op een console uit vervlogen tijden dan met een simulator op een pc. Maar dat is weer een andere discussie. En dat, als ik 'em dan in m'n mond stop en ik bijt, doorbijt, dattie dan zo ineens bwehlehlee whe. Zo loopt, in m'n mond. Dus dat het nat wordt en zoet, in m'n mond. Dát wil ik. |
Dit topic is 25 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 |
Index / Algemeen | Vorige pagina | Volgende pagina |