IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Heavy Metal Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 12 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Auteur:
Topic : Dødheimsgard / Dodheimsgard / DHG Vorige pagina | Volgende pagina
Ravnajuv
Satyr
Usericon van Ravnajuv
Posted 12-04-2023 18:43 by Ravnajuv (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van RavnajuvQuote dit berichthttp://https://www.facebook.com

Maar het nieuwe nummer is wel heel gaaf



Hafgufa


Steel Jaw
Usericon van Steel Jaw
Posted 12-04-2023 23:17 by Steel Jaw Wijzig reactieProfiel van Steel JawQuote dit bericht

Jups, nieuwe nummer is geweldig.

Nu maar hopen dat die eerste single het minste nummer van de aankomende plaat is, en dat de meeste nummers zijn zoals de laatste single


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 14-04-2023 11:11 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

Ook deze is gaaf, ja.



I wish I was a butterfly


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 14-04-2023 11:17 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

Hele album op bandcamp te streamen: https://peaceville.bandcamp.com/album/black-medium-current

Hi-res versie van de voorkant bekoren me een stuk meer dan de eerdere versies die ik gezien heb.

[Dit bericht is gewijzigd door Ascendant Grotesque op 14-04-2023 11:18]


I wish I was a butterfly


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 14-04-2023 11:18 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 23 februari 2023 2:36 schreef Steel Jaw het volgende:
Ja, die uitleg was ik ook tegengekomen toen ik er naar aan het zoeken was. Vind het gewoon raar dat de lengte van dat tweede nummer nog niet is vrijgegeven.

7:43

Snap waarom ze dat geheim hielden.
quote:
Op 22 februari 2023 22:52 schreef Ravnajuv het volgende:
An expansive 70 minute venture through the fettered layers of the bleak existential cosmos, Black Medium Current is the sixth studio album by longstanding Norwegian avant-garde pioneers Dødheimsgard.

Fake news, werd uitendelijk 69m37s

[Dit bericht is gewijzigd door Ascendant Grotesque op 14-04-2023 11:19]


I wish I was a butterfly


Tanteloos
Usericon van Tanteloos
Posted 14-04-2023 12:20 by Tanteloos Wijzig reactieProfiel van TanteloosQuote dit bericht

quote:
Op 14 april 2023 11:17 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Hi-res versie van de voorkant bekoren me een stuk meer dan de eerdere versies die ik gezien heb.
:')


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 14-04-2023 12:21 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

Try harder.


I wish I was a butterfly


Tanteloos
Usericon van Tanteloos
Posted 14-04-2023 12:22 by Tanteloos Wijzig reactieProfiel van TanteloosQuote dit bericht

quote:
Op 14 april 2023 12:21 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Try harder.
:'):')


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 14-04-2023 12:23 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

Nee, niet hard genoeg, kom op.


I wish I was a butterfly


Tanteloos
Usericon van Tanteloos
Posted 14-04-2023 12:25 by Tanteloos Wijzig reactieProfiel van TanteloosQuote dit bericht

Olaf, je breederrancune verneukt de sfeer. Het was gewoon als grapje bedoeld. Welke simpleton gaat zich nou blindstaren op de resolutie van een albumcover?


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 14-04-2023 12:30 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 14 april 2023 12:25 schreef Tanteloos het volgende:
Olaf, je breederrancune verneukt de sfeer. Het was gewoon als grapje bedoeld. Welke simpleton gaat zich nou blindstaren op de resolutie van een albumcover?

Deze simpleton niet, in ieder geval


I wish I was a butterfly


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 14-04-2023 12:50 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

It Does Not Follow heeft een Faith No More-intro. (King for a Day...-tijd)


I wish I was a butterfly


Ravnajuv
Satyr
Usericon van Ravnajuv
Posted 14-04-2023 13:21 by Ravnajuv (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van RavnajuvQuote dit berichthttp://https://www.facebook.com

Na twee luisterbeurten vind ik A Umbra Omega toch nog wat leuker


Hafgufa


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 14-04-2023 13:47 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 14 april 2023 13:21 schreef Ravnajuv het volgende:
Na twee luisterbeurten vind ik A Umbra Omega toch nog wat leuker

Neig ik ook naar.

De vocale waanzin (we hadden natuurlijk nog Aldrahn op A Umbra Omega) is een stuk minder. De harde black is meer weg. Meer elektronica.

Gepolijster, iets meer jazzy, wat consistenter (nog steeds veel variatie, maar stuk minder abrupte wisselingen).

Allemaal niet verkeerd op zich (vind nog steeds de eerste vrijgegeven track heel gaaf), maar in het geheel lijkt het net iets minder goed uit te pakken. Wel duidelijk dat ik het vaker moet luisteren.


I wish I was a butterfly


Steel Jaw
Usericon van Steel Jaw
Posted 15-04-2023 2:15 by Steel Jaw Wijzig reactieProfiel van Steel JawQuote dit bericht

Mijn review die ik op Facebook plaatste:

Daarnet de nieuwe plaat van het almachtige Dødheimsgard beluisterd. Wat een plaat!

Dødheimsgard (ook gekend als DHG) zag midden jaren '90 het levenslicht. Op hun eerste plaat uit 1995 speelden ze nog pure black metal, maar een jaar later switchten ze voor de eerste keer van genre en brachten ze een black/thrash album uit.
Maar het was eind jaren '90 dat de genialiteit van deze Noorse bende volop tot uiting kwam. Eerst was er de magistrale 'Satanic Art' EP uit 1998, waarop de band duidelijk voor een meer avant-garde en industriële aanpak had gekozen.
In 1999 brachten ze dan hun eerste full-length plaat in deze stijl uit; het baanbrekende '666 International'. Een plaat die destijds met de grond werd gelijk gemaakt omdat ze te vernieuwend was. Een album waar menig reviewer eind jaren '90 nog niet klaar voor was.
Ook 'Obscura', het magnum opus van de dissonante death metal meesters Gorguts werd destijds totaal verkeerd begrepen, terwijl dat toch één van de beste death metal albums aller tijden is.

Maar goed, we hadden het dus over de nieuwste van DHG.
Toen in 2015 'A Umbra Omega' uitkwam blies deze plaat mij van mijn sokken. Nog nooit had ik een metal-album gehoord dat zo ongelooflijk avontuurlijk was. De band koos op deze plaat voluit om de avant-garde richting uit te gaan.
Waar zou het na deze plaat heengaan, dacht ik. Beter doen dan 'A Umbra Omega' is zo goed als onmogelijk.
Wel, onze Noorse vrienden zijn er op één of andere manier toch in geslaagd om die geniale plaat uit 2015 te evenaren.

Wat opvalt aan 'Black Medium Current', is dat alles veel vloeiender in elkaar overloopt. Op hun vorige album was duidelijk te horen wanneer je black metal aan het luisteren was, en wanneer je in de meer experimentele stukken was belandt.
Hier vormt alles meer één geheel, het is minder hoekig en meer rond als het ware.

Dødheimsgard experimenteert op deze nieuwe langspeler weer volop met het doorbreken van de grenzen van metal. Furieuze black metal stukken kunnen in een vingerknip omslaan in psychedelische prog-rock die je recht naar de jaren '70 katapulteert.
Ook is er terug meer elektronica te horen op deze plaat. Dat gaat van het gebruik van synthesizers tot pompende beats.

Het mag duidelijk zijn dat dit nieuwe album een meer volwassen sound laat horen dan op de vorige plaat. 'A Umbra Omega' was enorm verknipt en maniakaal. Op 'Black Medium Current' toont de band op vele momenten een softere, melancholische kant.

Album van het jaar? Ik kan mij echt niet inbeelden welke band dit jaar en de vele komende jaren beter gaat doen

[Dit bericht is gewijzigd door Steel Jaw op 15-04-2023 2:17]


ex-filosofem
Usericon van ex-filosofem
Posted 15-04-2023 9:13 by ex-filosofem Wijzig reactieProfiel van ex-filosofemQuote dit bericht

Van een van de meest vooruitstrevende black metal bands naar een ingekakte progrock band. Gelukkig als DHG uitgebracht om niet Dødheimsgard verder te bedoezelen.


That we build great walls, but for our sins. We open up the gates and let the assassins in.


Mark Z
Doomsower
Usericon van Mark Z
Posted 15-04-2023 10:00 by Mark Z Wijzig reactieProfiel van Mark ZQuote dit bericht

En de waarheid ligt ergens in het midden van de vorige 2 posts..


LastFM | Untappd | Twitter | Doom what thou wilt shall be the whole of the law


Dypfrys
Usericon van Dypfrys
Posted 15-04-2023 10:35 by Dypfrys Wijzig reactieProfiel van DypfrysQuote dit bericht

Logisch vervolg op An Umbra Omega, maar mij zijn ze kwijt. Ik vind het allemaal wat minder gedurfd klinken. Beetje het ingeslapen uitgekristalliseerde vervolg.


"The riffs are great but this album would be a whole lot better if it were racist."


Sater
Usericon van Sater
Posted 15-04-2023 18:13 by Sater Wijzig reactieProfiel van SaterQuote dit bericht

Hmmm, ik vind dat toegankelijke wel fijn. Ik denk niet dat ik op dit moment in mijn leven nog in 666 International zou geraken. Vind de zang van Vicotnik wel een pak minder dan die van zijn voorgangers. Bij die cleane stukken hoor ik vooral een mindere Kvohst en de andere gekkigheden deed Aldrahn beter.


one who puts salt in the sugarbowl is a misantrophe


Graphtack
Usericon van Graphtack
Posted 18-04-2023 22:41 by Graphtack Wijzig reactieProfiel van GraphtackQuote dit bericht

Na twee luisterbeurten: prima plaat die ik vaker ga draaien om het te laten bezinken.
Soms wel wat (onbedoeld?) kolderiek zoals bv op het einde van Interstellar Nexus
en of dat gladde synthgepiel her en der nu veel meerwaarde heeft... dat mag je zelf beoordelen.


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 19-04-2023 14:47 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 6 juli 2021 20:12 schreef Steel Jaw het volgende:
Pfffff, na jaren van inactiviteit in dit topic was ik pretty excited dat er een nieuwe post was. Was stiekem aan het hopen op een nieuw nummer en het nieuws dat er nog dit jaar een nieuwe plaat komt

Maar ja, als we even rekenen vanaf 666 International, dan zat er telkens 8 jaar tussen elke plaat die ze vanaf dan uitbrachten. Aangezien de laatste dateert van 2015 hoop ik dat de nieuwe ten laatste in 2023 het zonlicht ziet Kwestie van dat ze zich er aan houden om telkens 8 jaar tussen elk album te laten

Profeet!


I wish I was a butterfly


Steel Jaw
Usericon van Steel Jaw
Posted 19-04-2023 21:15 by Steel Jaw Wijzig reactieProfiel van Steel JawQuote dit bericht

quote:
Op 14 april 2023 11:18 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Snap waarom ze dat geheim hielden.

En waarom hielden ze dat dan volgens jou geheim?


Steel Jaw
Usericon van Steel Jaw
Posted 19-04-2023 21:15 by Steel Jaw Wijzig reactieProfiel van Steel JawQuote dit bericht

quote:
Op 19 april 2023 14:47 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Profeet!



Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 20-04-2023 9:47 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 19 april 2023 21:15 schreef Steel Jaw het volgende:
En waarom hielden ze dat dan volgens jou geheim?

Was maar een stomme grap van mij, nevermind


I wish I was a butterfly


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 28-05-2023 18:47 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

Ben er nog druk mee. Draait hier al een paar uur z'n rondjes. Ongelooflijk knap hoe dit album in elkaar zit, zo gelaagd, zo gedetailleerd in arrangement, productie, whatever. Door de relatieve ingetogenheid van de muziek is dat denk ik ook duidelijker, maar hier hebben ze toch denk ik echt wat anders geprobeerd dan met A Umbra Omega.

Sowieso een van de toppers van dit jaar. En begint dicht op A Umbra Omega te kruipen.


I wish I was a butterfly


Dit topic is 12 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Index / Heavy Metal Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen