quote:
Op 13 juli 2010 16:06 schreef Onweerwolf het volgende:
Daar valt nog wel wat aan te tornen.
Een constitutief onderdeel van een koop is de overdracht van het eigendomsrecht. Op veel promo's staat dat het eigendom van de promo bij de platenmaatschappij blijft berusten, indien een dergelijk statement wettelijk hard te maken is* dan kan er technisch dus nooit sprake zijn van een koop aangezien de partij die het object aanbiedt niet voldoet aan de wettelijke eisen. Hij heeft immers niet het eigendomsrecht.
*ik moet eerlijk zeggen dat ik niet durf te zeggen welke rechtsgevolgen een dergelijk statement op een promo nou met zich meebrengt.
Nou, die statements betekenen waarschijnlijk niets. In Nederland is er voor zover ik weet (helaas) geen jurisprudentie.
Maar in de VS bvb. is het aangevochten en is de verkoop wel toegestaan. Zo'n platenmaatschappij kan erop zetten wat hij wil, heb je wat betreft eigendomsrecht niks mee te maken. Ze kunnen je namelijk niet zomaar ongevraagd iets opsturen en dan eisen dat je je aan voorwaarden houdt waar je nooit van gehoord hebt. Volgens mij kunnen zelfs zines er schijt aan hebben. (Zie ook Aardschok, die verkopen toch promo's bij stands? Of was dat een andere?)
Echter zijn platenmaatschappijen qua geld en middelen machtiger dan ZM en kun je ze beter te vriend houden. Dus kunnen ZM-medewerkers beter geen promo's verkopen

Een rechtszaak om alsnog promo's van ze te krijgen nadat ZM-medewerkers ze verkocht hebben win je misschien wel, maar lijkt me allemaal wat te veel moeite voor een vrij onbelangrijk recht (het recht van ZM-medewerkers om promo's te verkopen). Users echter, ik kan me niet voorstellen dat platenmaatschappij daar ZM op aan kijken.
Overigens kun je je ook afvragen of het weggeven van promo's door ZM-medewerkers zo gewenst is. Als die weer verkocht worden naai je de platenmaatschappijen alsnog natuurlijk. Hier zie je ook het hele probleem van promo's en de boodschappen die ze daar op zetten. Hoewel de boodschap op zich logisch en moreel verdedigbaar is, is hij niet wettelijk en dus niet wettelijk te handhaven. Hier zijn overigens wel oplossingen voor, maar wat van ik die zaak in de VS begreep zou dat inhouden dat platenmaatschappijen ACTIEF er voor moeten zorgen dat die promo's weer bij ze terug komen. Dat gaat natuurlijk niet gebeuren

Een betere optie lijkt me dat platenmaatschappijen gewoon CDs opsturen en verder niet zo zeiken. Of links naar streamingsites die na een tijdje niet meer bereikbaar zijn (wat al gebeurt, toch?).
quote:
Wel is het natuurlijk zo dat websites zoals ZM (en Gothtronic bijvoorbeeld
) openlijk verzoeken aan platenmaatschappijen en bands om aan hen promo's toe te sturen. Daarbij wordt niet gesproken over de overdracht van het eigendomsrecht van de geluidsdrager. De overeenkomst is slechts: stuur ons een promo en wij publiceren een review.
In een dergelijk geval denk ik dat je als platenmaatschappij, als je het zou willen, kans maakt om die dingen terug te kunnen vorderen. En indien dat niet mogelijk is omdat de promo is doorverkocht een schadevergoeding kunt vragen.
Zoals ik dus al zei gaat dat waarschijnlijk in NL niet op

Ik weet overigens wel van andere dingen in NL dat ze je niet aan voorwaarden kunnen houden als ze je dingen ongevraagd opsturen. Een paar jaar geleden met meters van energie bedrijven geloof ik, kregen mensen ongevraagd een nieuwe meter opgestuurd en daar stond dan bij dat ze konden gebruiken (voor een bepaald bedrag) of moesten terugsturen. Niet terugsturen zou betekenen dat ze sowieso moesten gaan betalen. Dat ging dus mooi niet op in de rechtbank
En in dit geval blijft het wel degelijk ongevraagd opsturen

ZM en Gothtronic vragen weliswaar om promo's, maar ze vragen niet om een specifiek product aan een specifiek bedrijf. En zelfs al zouden ze dat doen, dan wordt het eigendomsrecht nog steeds overgedragen tenzij de platenmaatschappij voor die transactie van te voren al de voorwaarden overlegt en ZM daarmee instemt.