IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Nieuws, actualiteit en media Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : I LOVE LAMP! (Nieuwstopic) Vorige pagina | Volgende pagina
De Tegenpartij
Usericon van De Tegenpartij
Posted 08-01-2014 15:12 by De Tegenpartij Profiel van De Tegenpartijhttp://www.judgementday.nl

De wettelijke status van fries. Meganeuzel! Daar begint het gedoe al. Doe zelf normaal, friezen!




En dat, als ik 'em dan in m'n mond stop en ik bijt, doorbijt, dattie dan zo ineens bwehlehlee whe. Zo loopt, in m'n mond. Dus dat het nat wordt en zoet, in m'n mond. Dát wil ik.


bokkie666
Usericon van bokkie666
Posted 08-01-2014 15:14 by bokkie666 Profiel van bokkie666

Fries is met een hoofdletter.


De Tegenpartij
Usericon van De Tegenpartij
Posted 08-01-2014 15:16 by De Tegenpartij Profiel van De Tegenpartijhttp://www.judgementday.nl

quote:
Op 8 januari 2014 15:14 schreef bokkie666 het volgende:
Fries is met een hoofdletter.


Een bord voor hun hoofdletter!




En dat, als ik 'em dan in m'n mond stop en ik bijt, doorbijt, dattie dan zo ineens bwehlehlee whe. Zo loopt, in m'n mond. Dus dat het nat wordt en zoet, in m'n mond. Dát wil ik.


bokkie666
Usericon van bokkie666
Posted 08-01-2014 15:18 by bokkie666 Profiel van bokkie666

Nee in het Nederlands in het Fries is het natuurlijk Frysk.


Marcel H.
Usericon van Marcel H.
Posted 08-01-2014 15:19 by Marcel H. Profiel van Marcel H.http://www.lordsofmetal.nl

Fries een aparte status dan het Limburgs goddomme ook, dat is echt niet te volgen, rare reserve-Duits dat men daar spreekt.


Yesterday is dead and gone, tomorrow is out of sight.


WMP
Usericon van WMP
Posted 08-01-2014 16:20 by WMP Profiel van WMP

Friezen die menen extra rechten te hebben enkel vanwege het feit dat het Friezen zijn, zijn hetzelfde als gelovigen die menen extra rechten te hebben vanwege het feit dat ze gelovig zijn (en zich dus gemakkelijker beledigd kunnen voelen). Jij wil extra rechten, dan ook extra belastingen: jij bent Fries of gelovig? Dan aan het eind van het jaar even je Friezen- en/of gelovigenbelasting betalen.


bokkie666
Usericon van bokkie666
Posted 08-01-2014 16:26 by bokkie666 Profiel van bokkie666

Maar niet-Friezen mogen ook in het Fries communiceren, ze hebben precies dezelfde rechten dus toch?


WMP
Usericon van WMP
Posted 08-01-2014 16:43 by WMP Profiel van WMP

Een Brabander heeft niet datzelfde recht om het in het Brabants te doen, of een Limbo in het Limburgs, dus toch wel extra rechten voor de Friezen.


Mark
Better to rule in Hell than to serve in Heaven.
Usericon van Mark
Posted 08-01-2014 16:47 by Mark Profiel van Mark

Brabants en Limburgs zijn niet erkend als officiele taal, Fries wel. Zo moeilijk is het toch niet?


She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper.


Onweerwolf
Born Again!
Usericon van Onweerwolf
Posted 08-01-2014 16:48 by Onweerwolf Profiel van Onweerwolf

quote:
Op 8 januari 2014 16:47 schreef Mark het volgende:
Brabants en Limburgs zijn niet erkend als officiele taal, Fries wel. Zo moeilijk is het toch niet?


Wat is daar eigenlijk de reden van? Waarom de een wel en de ander niet?


Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat.


WMP
Usericon van WMP
Posted 08-01-2014 16:49 by WMP Profiel van WMP

quote:
Op 8 januari 2014 16:47 schreef Mark het volgende:
Brabants en Limburgs zijn niet erkend als officiele taal, Fries wel. Zo moeilijk is het toch niet?


Dat is juist precies mijn punt.


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 08-01-2014 16:49 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

quote:
Op 8 januari 2014 16:48 schreef Onweerwolf het volgende:
Wat is daar eigenlijk de reden van? Waarom de een wel en de ander niet?

Politiek.
quote:
Op 8 januari 2014 16:43 schreef WMP het volgende:
Een Brabander heeft niet datzelfde recht om het in het Brabants te doen, of een Limbo in het Limburgs, dus toch wel extra rechten voor de Friezen.

Tsja, je moet toch ergens een grens trekken, anders moet je alle dialecten dat recht geven. Men heeft ervoor gekozen autochtone talen dit 'voorrecht' te geven, en Limburgs en Brabants zijn geen (autochtone) talen. Om dan te spreken over dat je als spreker van die dialecten minder rechten hebt vind ik ridicuul.


Quis moderabat ipsos moderatores?


Mark
Better to rule in Hell than to serve in Heaven.
Usericon van Mark
Posted 08-01-2014 16:51 by Mark Profiel van Mark

quote:
Op 8 januari 2014 16:48 schreef Onweerwolf het volgende:
Wat is daar eigenlijk de reden van? Waarom de een wel en de ander niet?


Volgens mij omdat het Fries gestandaardiseerd is, en ze hebben een officiele commissie om de spelling vast te stellen en bij te houden. Dat doen ze in het zuiden niet.


She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper.


Onweerwolf
Born Again!
Usericon van Onweerwolf
Posted 08-01-2014 16:53 by Onweerwolf Profiel van Onweerwolf

Ik heb er geen verstand van hoor maar 'politiek' is nogal een beperkt antwoord. Alsof je wilt impliceren dat als de Nationalistische Partij Limburg wat beter gaat lobby-en ze hetzelfde voor elkaar zouden krijgen.

Waarom heeft het Frysk wel deze status en bv het Limburgs niet?


Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat.


Onweerwolf
Born Again!
Usericon van Onweerwolf
Posted 08-01-2014 16:54 by Onweerwolf Profiel van Onweerwolf

quote:
Op 8 januari 2014 16:51 schreef Mark het volgende:
Volgens mij omdat het Fries gestandaardiseerd is, en ze hebben een officiele commissie om de spelling vast te stellen en bij te houden. Dat doen ze in het zuiden niet.


Dus als ze dat in het Zuiden wel doen dan is zo'n status een fluitje van een cent om te verkrijgen?

Ik heb zo m'n twijfels.


Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat.


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 08-01-2014 16:54 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

quote:
Op 8 januari 2014 16:51 schreef Mark het volgende:
Volgens mij omdat het Fries gestandaardiseerd is, en ze hebben een officiele commissie om de spelling vast te stellen en bij te houden. Dat doen ze in het zuiden niet.

Yup.

En Limburgs (en Nedersaksisch) lijken ook gewoon veel meer op Nederlands dan Fries dat doet.


Quis moderabat ipsos moderatores?


WMP
Usericon van WMP
Posted 08-01-2014 16:54 by WMP Profiel van WMP

quote:
Op 8 januari 2014 16:49 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Om dan te spreken over dat je als spreker van die dialecten minder rechten hebt vind ik ridicuul.


Dat zeg ik dan ook niet. Ik zeg dat Friezen extra rechten hebben, niet dat anderen minder rechten hebben. Er is een subtiel verschil.


Mark
Better to rule in Hell than to serve in Heaven.
Usericon van Mark
Posted 08-01-2014 16:56 by Mark Profiel van Mark

quote:
Op 8 januari 2014 16:54 schreef Onweerwolf het volgende:
Dus als ze dat in het Zuiden wel doen dan is zo'n status een fluitje van een cent om te verkrijgen?

Ik heb zo m'n twijfels.


Limburgs is al erkend door de Europese Unie als 'regionale taal', dus ik denk het eerlijk gezegd wel, ja. Probleem is dat 'Limburgs' in de praktijk een verzamelnaam is van dialecten. Noord-Limburgs is bijv anders dan zuid-Limburgs. Dus daar is een duidelijk gebrek aan standaardisatie, dat in de praktijk wellicht niet makkelijk op te lossen is.


She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper.


Onweerwolf
Born Again!
Usericon van Onweerwolf
Posted 08-01-2014 16:56 by Onweerwolf Profiel van Onweerwolf

quote:
Op 8 januari 2014 16:54 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
En Limburgs (en Nedersaksisch) lijken ook gewoon veel meer op Nederlands dan Fries dat doet.


Is dat een argument dat de wetgever heeft gehanteerd?


Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat.


Mark
Better to rule in Hell than to serve in Heaven.
Usericon van Mark
Posted 08-01-2014 16:59 by Mark Profiel van Mark

quote:
Op 8 januari 2014 16:56 schreef Onweerwolf het volgende:
Is dat een argument dat de wetgever heeft gehanteerd?


Nee, het argument is gebrek aan standardisatie. 'Fries' betekend hetzelfde in Sneek, Franeker of Leeuwarden. Een 'Limburger' uit Venlo en een 'Limburger' uit Maastricht hebben moeite elkaar te verstaan als ze 'Limburgs' beginnen te praten. Daar zit het grote verschil.


She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper.


Onweerwolf
Born Again!
Usericon van Onweerwolf
Posted 08-01-2014 16:59 by Onweerwolf Profiel van Onweerwolf

quote:
Op 8 januari 2014 16:56 schreef Mark het volgende:
Limburgs is al erkend door de Europese Unie als 'regionale taal', dus ik denk het eerlijk gezegd wel, ja. Probleem is dat 'Limburgs' in de praktijk een verzamelnaam is van dialecten. Noord-Limburgs is bijv anders dan zuid-Limburgs. Dus daar is een duidelijk gebrek aan standaardisatie, dat in de praktijk wellicht niet makkelijk op te lossen is.


Op die manier. Ik snap het.

Toch lijkt het dan dat het op zich heel simpel zou zijn om een taal dezelfde status te laten verkrijgen als Frysk en Nederlands binnen ons land. Ik vraag me af of dat wel zo is.

(Ik zeg simpel en daarmee doel ik op de procedure en dus niet op het feit dat standaardisatie makkelijk zou zijn.)


Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat.


Hérésie
Usericon van Hérésie
Posted 08-01-2014 16:59 by Hérésie Profiel van Hérésiehttp://[url=http://www.last.fm/user/Willekeur]Last.fm[/url]

Ik denk eigenlijk dat politiek daar inderdaad wel degelijk voor een belangrijk deel tussenzit. Het is erkend als aparte taal met alle gevolgen vandien omdat een groep mensen ervoor geijverd heeft het als een aparte taal te laten erkennen. Want de grens tussen dialecten en standaardtaal is vaak zeer dun; er zijn dialecten die zowel qua woordenschat, uitspraak als zelfs grammatica nauwelijks lijken op de standaardtaal maar toch niet als afzonderlijke taal erkend worden, gewoon omdat niemand daarvoor ijvert. Het gaat de Friezen ook niet enkel om de taal vermoed ik, maar om een erkenning als groep. Soort van nationalisme.


Willekeur en dictatuur!


Onweerwolf
Born Again!
Usericon van Onweerwolf
Posted 08-01-2014 16:59 by Onweerwolf Profiel van Onweerwolf

quote:
Op 8 januari 2014 16:59 schreef Mark het volgende:
Nee, het argument is gebrek aan standardisatie. 'Fries' betekend hetzelfde in Sneek, Franeker of Leeuwarden. Een 'Limburger' uit Venlo en een 'Limburger' uit Maastricht hebben moeite elkaar te verstaan als ze 'Limburgs' beginnen te praten. Daar zit het grote verschil.


Maastrichts of Venlo's zou dan wellicht meer kans maken.


Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat.


Mark
Better to rule in Hell than to serve in Heaven.
Usericon van Mark
Posted 08-01-2014 17:00 by Mark Profiel van Mark

quote:
Op 8 januari 2014 16:59 schreef Onweerwolf het volgende:
Toch lijkt het dan dat het op zich heel simpel zou zijn om een taal dezelfde status te laten verkrijgen als Frysk en Nederlands binnen ons land. Ik vraag me af of dat wel zo is.


Volgens de officiele informatie pagina van de Rijksoverheid wel:

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/erkende-talen/talen-in-nederland

Het zijn de Limbo's zelf die het blijkbaar niet eens kunnen wordne over wat 'Limburgs' precies is.


She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper.


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 08-01-2014 17:00 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

quote:
Op 8 januari 2014 16:53 schreef Onweerwolf het volgende:
Ik heb er geen verstand van hoor maar 'politiek' is nogal een beperkt antwoord. Alsof je wilt impliceren dat als de Nationalistische Partij Limburg wat beter gaat lobby-en ze hetzelfde voor elkaar zouden krijgen.

De politiek beslist, dus het is een groot onderdeel van de erkenning van talen. "A language is a dialect with an army and navy" heel extreem gesteld Als men het politiek zou willen én er standaardisatie is, kán het zo.
quote:
Op 8 januari 2014 16:54 schreef WMP het volgende:
Dat zeg ik dan ook niet. Ik zeg dat Friezen extra rechten hebben, niet dat anderen minder rechten hebben. Er is een subtiel verschil.

Als iemand meer rechten heeft dan ik, heb ik dus minder rechten dan die persoon.

Maar goed, zoals bokkie al zei: iedereen mag in Friesland het Fries bezigen naar officiële instanties toe. Gelijke rechten dus!

[Dit bericht is gewijzigd door Ascendant Grotesque op 08-01-2014 17:02]


Quis moderabat ipsos moderatores?


Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Nieuws, actualiteit en media Active topics Nieuw topic Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen