IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Nieuws, actualiteit en media Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : I LOVE LAMP! (Nieuwstopic) Vorige pagina | Volgende pagina
Mark
Better to rule in Hell than to serve in Heaven.
Usericon van Mark
Posted 08-01-2014 17:02 by Mark Profiel van Mark

quote:
Op 8 januari 2014 16:54 schreef WMP het volgende:
Dat zeg ik dan ook niet. Ik zeg dat Friezen extra rechten hebben, niet dat anderen minder rechten hebben. Er is een subtiel verschil.


Nee hoor, als jij je eigen taaltje officieel erkend kan krijgen in Nederland, dan heb jij die rechten ook. Als jij Fries leert, dan mag je de overheid in het Fries gaan aanschrijven. Zelfde rechten dus.


She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper.


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 08-01-2014 17:03 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

quote:
Op 8 januari 2014 16:59 schreef Onweerwolf het volgende:
Maastrichts of Venlo's zou dan wellicht meer kans maken.

Qua erkenning wel. Sneller te standaardiseren. Denk dan alsnog niet dat het snel een bestuurstaal zou worden.


I wish I was a butterfly


Onweerwolf
Born Again!
Usericon van Onweerwolf
Posted 08-01-2014 17:03 by Onweerwolf Profiel van Onweerwolf

quote:
Op 8 januari 2014 17:00 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
De politiek beslist, dus het is een groot onderdeel van de erkenning van talen. "A language is a dialect with an army and navy" heel extreem gesteld Als men het politiek zou willen én er standaardisatie is, kán het zo.


Nouja misschien is het wel zo, doch niettemin heb ik het gevoel dat de Friezen toch noch een extra aparte status hebben of worden toebedeeld maar dat kan ik niet verder onderbouwen.


Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat.


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 08-01-2014 17:04 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

quote:
Op 8 januari 2014 17:03 schreef Onweerwolf het volgende:
Nouja misschien is het wel zo, doch niettemin heb ik het gevoel dat de Friezen toch noch een extra aparte status hebben of worden toebedeeld maar dat kan ik niet verder onderbouwen.

Die hebben uiteraard de politiek beïnvloed. Ze zijn ook onderdeel van de politiek / het politieke proces / whatever.

[Dit bericht is gewijzigd door Ascendant Grotesque op 08-01-2014 17:04]


I wish I was a butterfly


Onweerwolf
Born Again!
Usericon van Onweerwolf
Posted 08-01-2014 17:04 by Onweerwolf Profiel van Onweerwolf

quote:
Op 8 januari 2014 17:03 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Qua erkenning wel. Sneller te standaardiseren. Denk dan alsnog niet dat het snel een bestuurstaal zou worden.


Heeft de gemeente Maastricht geen bestuur dan?


Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat.


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 08-01-2014 17:05 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

quote:
Op 8 januari 2014 17:04 schreef Onweerwolf het volgende:
Heeft de gemeente Maastricht geen bestuur dan?

Jawel. Maar denk dat het teveel moeite is voor het nut.


I wish I was a butterfly


bokkie666
Usericon van bokkie666
Posted 08-01-2014 17:06 by bokkie666 Profiel van bokkie666

quote:
Op 8 januari 2014 16:59 schreef Onweerwolf het volgende:
Op die manier. Ik snap het.

Toch lijkt het dan dat het op zich heel simpel zou zijn om een taal dezelfde status te laten verkrijgen als Frysk en Nederlands binnen ons land. Ik vraag me af of dat wel zo is.

(Ik zeg simpel en daarmee doel ik op de procedure en dus niet op het feit dat standaardisatie makkelijk zou zijn.)
Nee, de regering wil er niet aan. Die moeten het ook voordragen bij de Europese Unie, meen ik. Staat mij iets van bij dat ze het al voor het Saksisch geprobeerd hebben.


Hérésie
Usericon van Hérésie
Posted 08-01-2014 17:07 by Hérésie Profiel van Hérésiehttp://[url=http://www.last.fm/user/Willekeur]Last.fm[/url]

quote:
Op 8 januari 2014 17:05 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Jawel. Maar denk dat het teveel moeite is voor het nut.

Niet alleen dat. De officiële bestuurstalen zijn wettelijk vastgelegd en dit mag je niet los zien van de historische context. In België bv. is er lang en hard strijd gevoerd voor het erkennen van Nederlands als bestuurstaal. In het Belgisch Staatsblad staan de Nederlandse en de Franse kolom afwisselend links dan wel rechts, zodat zeker niemand zou kunnen zeggen dat een van de twee talen als belangrijker aanzien wordt. Als je Fries erkent als bestuurstaal erken je ook de Friezen als afzonderlijke groep. Dat kan je niet zomaar vergelijken met van Maastrichts een bestuurstaal maken.


Willekeur en dictatuur!


Onweerwolf
Born Again!
Usericon van Onweerwolf
Posted 08-01-2014 17:07 by Onweerwolf Profiel van Onweerwolf

quote:
Op 8 januari 2014 17:05 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Jawel. Maar denk dat het teveel moeite is voor het nut.


Tsja, ik denk dat de meeste niet-friezen ook niet het nut inzien van het feit dat in Friesland het bestuur in het Fries mag worden aangesproken.

Als Friezen het in Friesland mogen dan dienen Maastrichtenaren het ook in Maastricht te mogen, lijkt me. Als ze het zouden willen.


Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat.


Onweerwolf
Born Again!
Usericon van Onweerwolf
Posted 08-01-2014 17:08 by Onweerwolf Profiel van Onweerwolf

quote:
Op 8 januari 2014 17:06 schreef bokkie666 het volgende:
Nee, de regering wil er niet aan. Die moeten het ook voordragen bij de Europese Unie, meen ik. Staat mij iets van bij dat ze het al voor het Saksisch geprobeerd hebben.


Maar dat is dan dus niet fair, het Fries wel maar een andere taal niet.


Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat.


Onweerwolf
Born Again!
Usericon van Onweerwolf
Posted 08-01-2014 17:10 by Onweerwolf Profiel van Onweerwolf

quote:
Op 8 januari 2014 17:07 schreef Hérésie het volgende:
Als je Fries erkent als bestuurstaal erken je ook de Friezen als afzonderlijke groep. Dat kan je niet zomaar vergelijken met van Maastrichts een bestuurstaal maken.


En waarom dan niet? En waarom zou je dit niet los mogen zien van een historische context? Het gaat toch om het heden?


Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat.


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 08-01-2014 17:12 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

Gebruik de edit-knop eens wat meer ipv al die posts vlak achter elkaar, OWW.
quote:
Op 8 januari 2014 17:07 schreef Onweerwolf het volgende:
Tsja, ik denk dat de meeste niet-friezen ook niet het nut inzien van het feit dat in Friesland het bestuur in het Fries mag worden aangesproken.

Als Friezen het in Friesland mogen dan dienen Maastrichtenaren het ook in Maastricht te mogen, lijkt me. Als ze het zouden willen.

Fries kent grotere aantallen sprekers, die vrij geconcentreerd. Dat gaat voor Maastricht niet zo op. Relatief 'dure' implementatie dus. Dat bedoelde ik.

Nuttig is het allemaal sowieso niet echt
quote:
Op 8 januari 2014 17:08 schreef Onweerwolf het volgende:
Maar dat is dan dus niet fair, het Fries wel maar een andere taal niet.

Nedersaksisch is geen taal!
quote:
Op 8 januari 2014 17:07 schreef Hérésie het volgende:
Niet alleen dat. De officiële bestuurstalen zijn wettelijk vastgelegd en dit mag je niet los zien van de historische context. In België bv. is er lang en hard strijd gevoerd voor het erkennen van Nederlands als bestuurstaal. In het Belgisch Staatsblad staan de Nederlandse en de Franse kolom afwisselend links dan wel rechts, zodat zeker niemand zou kunnen zeggen dat een van de twee talen als belangrijker aanzien wordt. Als je Fries erkent als bestuurstaal erken je ook de Friezen als afzonderlijke groep. Dat kan je niet zomaar vergelijken met van Maastrichts een bestuurstaal maken.

Ik snap niet goed wat je bedoelt Fries is in ieder geval een bestuurstaal in Friesland.

[Dit bericht is gewijzigd door Ascendant Grotesque op 08-01-2014 17:12]


I wish I was a butterfly


Mark
Better to rule in Hell than to serve in Heaven.
Usericon van Mark
Posted 08-01-2014 17:12 by Mark Profiel van Mark

quote:
Op 8 januari 2014 17:07 schreef Onweerwolf het volgende:
Als Friezen het in Friesland mogen dan dienen Maastrichtenaren het ook in Maastricht te mogen, lijkt me. Als ze het zouden willen.


Volgens mij mag dat ook, op lokaal niveau tenminste:

"Het Nedersaksisch (in 1996) en het Limburgs (in 1997) zijn erkend als regionale talen onder het Europees Handvest. Deze erkenning geeft de betrokken provincies en gemeenten de mogelijkheid om een eigen beleid voor deze regionale talen te voeren. Daarmee bevorderen zij het cultureel erfgoed van Nederland. "


She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper.


Hérésie
Usericon van Hérésie
Posted 08-01-2014 17:14 by Hérésie Profiel van Hérésiehttp://[url=http://www.last.fm/user/Willekeur]Last.fm[/url]

quote:
Op 8 januari 2014 17:10 schreef Onweerwolf het volgende:
En waarom dan niet? En waarom zou je dit niet los mogen zien van een historische context? Het gaat toch om het heden?

Hun taal, hun erkenning als groep ligt duidelijk gevoelig voor de Friezen, dat blijkt wel uit het artikel. Soort van nationalisme, zoals ik al zei. Ze willen erkend worden als groep en ze willen dat hun taal erkend wordt als taal en niet gewoon als een dialect beschouwd wordt. Blijkbaar is dat belangrijk voor hen.

Nu ken ik niet genoeg van de Nederlandse geschiedenis om te weten waar die sentimenten dan wel vandaan komen (zijn ze ooit onderdrukt? Hebben ze een vooraanstaande rol gespeeld in de Nederlandse economie?), maar de erkenning van talen is alleszins een kwestie die omwille van historische redenen (grond)wettelijk verankerd is. Veel grondwettelijke regels mag je niet los zien van hun historische context, om te begrijpen waar ze vandaan komen en waarom ze als zo belangrijk worden beschouwd.


Willekeur en dictatuur!


Mark
Better to rule in Hell than to serve in Heaven.
Usericon van Mark
Posted 08-01-2014 17:14 by Mark Profiel van Mark

quote:
Op 8 januari 2014 17:08 schreef Onweerwolf het volgende:
Maar dat is dan dus niet fair, het Fries wel maar een andere taal niet.


Volgens mij draai je de boel om. Het is niet de Nederlandse regering die gelobbied heeft om het Fries als nationale taal erkend te krijgen. Dat is een Friese lobby. Blijkbaar is er dus geen Limburgse lobby die zoiets de moeite waard heeft gevonden om daar tijd aan te besteden. De nationale overheid drijft zoiets niet, zo'n initiatief moet van lokaal niveau komen. De Friezen vonden dat alle moeite blijkbaar waard, de Limburgers niet.

[Dit bericht is gewijzigd door Mark op 08-01-2014 17:15]


She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper.


Onweerwolf
Born Again!
Usericon van Onweerwolf
Posted 08-01-2014 17:14 by Onweerwolf Profiel van Onweerwolf

quote:
Op 8 januari 2014 17:12 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Fries kent grotere aantallen sprekers, die vrij geconcentreerd. Dat gaat voor Maastricht niet zo op. Relatief 'dure' implementatie dus. Dat bedoelde ik.


Tuurlijk. Maar het vrouwen stemrecht geven kostte ook veel geld.

quote:
Nuttig is het allemaal sowieso niet echt


Nouja, ik kan me zo voorstellen dat er mensen zijn die zicht beter kunnen uitdrukken in het Fries dan het Nederlands en heldere communicatie in bestuurszaken is natuurlijk wel handig en kostenbesparend.
quote:
Op 8 januari 2014 17:12 schreef Mark het volgende:
Volgens mij mag dat ook, op lokaal niveau tenminste:

"Het Nedersaksisch (in 1996) en het Limburgs (in 1997) zijn erkend als regionale talen onder het Europees Handvest. Deze erkenning geeft de betrokken provincies en gemeenten de mogelijkheid om een eigen beleid voor deze regionale talen te voeren. Daarmee bevorderen zij het cultureel erfgoed van Nederland. "


Ah, I see.

[Dit bericht is gewijzigd door Ascendant Grotesque op 08-01-2014 17:18]


Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat.


Onweerwolf
Born Again!
Usericon van Onweerwolf
Posted 08-01-2014 17:15 by Onweerwolf Profiel van Onweerwolf

edit AG: ik doe het even voor.

[Dit bericht is gemodereerd door Ascendant Grotesque op 08-01-2014 17:17]


Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat.


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 08-01-2014 17:17 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

quote:
Op 8 januari 2014 17:14 schreef Onweerwolf het volgende:
Tuurlijk. Maar het vrouwen stemrecht geven kostte ook veel geld.

Het gaat niet om 'veel geld' maar om 'geld tov nut'. Die verhouding ligt bij algemeen stemrecht toch een stuk gunstiger. Denk ik
quote:
Nouja, ik kan me zo voorstellen dat er mensen zijn die zicht beter kunnen uitdrukken in het Fries dan het Nederlands en heldere communicatie in bestuurszaken is natuurlijk wel handig en kostenbesparend.

Ja, da's ook wel waar. Maar misschien was het dan efficiënter om beter Nederlandse les te geven


I wish I was a butterfly


Hérésie
Usericon van Hérésie
Posted 08-01-2014 17:17 by Hérésie Profiel van Hérésiehttp://[url=http://www.last.fm/user/Willekeur]Last.fm[/url]

quote:
Op 8 januari 2014 17:12 schreef Mark het volgende:
Volgens mij mag dat ook, op lokaal niveau tenminste:

"Het Nedersaksisch (in 1996) en het Limburgs (in 1997) zijn erkend als regionale talen onder het Europees Handvest. Deze erkenning geeft de betrokken provincies en gemeenten de mogelijkheid om een eigen beleid voor deze regionale talen te voeren. Daarmee bevorderen zij het cultureel erfgoed van Nederland. "

Maar valt daar ook de taal onder waarin de officiële briefwisseling dient te gebeuren? Want ik weet niet hoe dat zit in Nederland, maar in België màg de overheid enkel in de taal van het eigen grondgebied communiceren.


Willekeur en dictatuur!


Onweerwolf
Born Again!
Usericon van Onweerwolf
Posted 08-01-2014 17:18 by Onweerwolf Profiel van Onweerwolf

quote:
Op 8 januari 2014 17:14 schreef Hérésie het volgende:
Hun taal, hun erkenning als groep ligt duidelijk gevoelig voor de Friezen, dat blijkt wel uit het artikel. Soort van nationalisme, zoals ik al zei. Ze willen erkend worden als groep en ze willen dat hun taal erkend wordt als taal en niet gewoon als een dialect beschouwd wordt. Blijkbaar is dat belangrijk voor hen.

Nu ken ik niet genoeg van de Nederlandse geschiedenis om te weten waar die sentimenten dan wel vandaan komen (zijn ze ooit onderdrukt? Hebben ze een vooraanstaande rol gespeeld in de Nederlandse economie?), maar de erkenning van talen is alleszins een kwestie die omwille van historische redenen (grond)wettelijk verankerd is. Veel grondwettelijke regels mag je niet los zien van hun historische context, om te begrijpen waar ze vandaan komen en waarom ze als zo belangrijk worden beschouwd.



Ik begrijp niet echt wat je bedoelt te zeggen.

[Dit bericht is gewijzigd door Onweerwolf op 08-01-2014 17:22]


Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat.


Mark
Better to rule in Hell than to serve in Heaven.
Usericon van Mark
Posted 08-01-2014 17:19 by Mark Profiel van Mark

@OWW: Volgens mij verwar je nog altijd twee zaken hier. Het is niet de Nederlandse overheid die de Frieze taal boven de Limburgse taal stelt, het is de lokale Frieze politiek die een lobby heeft gestart om hun dialect als officiele 'taal' erkend te krijgen. Als Limburgers zich zouden organiseren en een gestandaardiseerde versie van het 'Limburgs' produceren en die door alle legislaire rompslomp heen duwen, dan is er geen belet om het Limburgs ook als officiele taal erkend te krijgen. Maar blijkbaar bestaat zo'n georganiseerde lobby niet, omdat er niet voldoende interesse voor is.


She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper.


Hérésie
Usericon van Hérésie
Posted 08-01-2014 17:19 by Hérésie Profiel van Hérésiehttp://[url=http://www.last.fm/user/Willekeur]Last.fm[/url]

quote:
Op 8 januari 2014 17:14 schreef Mark het volgende:
Volgens mij draai je de boel om. Het is niet de Nederlandse regering die gelobbied heeft om het Fries als nationale taal erkend te krijgen. Dat is een Friese lobby. Blijkbaar is er dus geen Limburgse lobby die zoiets de moeite waard heeft gevonden om daar tijd aan te besteden. De nationale overheid drijft zoiets niet, zo'n initiatief moet van lokaal niveau komen. De Friezen vonden dat alle moeite blijkbaar waard, de Limburgers niet.

Dat! Het is een issue omdat de Friezen er zelf een issue van gemaakt hebben. Beetje zoals de kwestie BHV hier in België.


Willekeur en dictatuur!


Onweerwolf
Born Again!
Usericon van Onweerwolf
Posted 08-01-2014 17:19 by Onweerwolf Profiel van Onweerwolf

quote:
Op 8 januari 2014 17:15 schreef Onweerwolf het volgende:
edit AG: ik doe het even voor.


Laat maar weer, stuk verdriet dat je bent.


Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat.


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 08-01-2014 17:19 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

quote:
Op 8 januari 2014 17:17 schreef Hérésie het volgende:
Maar valt daar ook de taal onder waarin de officiële briefwisseling dient te gebeuren? Want ik weet niet hoe dat zit in Nederland, maar in België màg de overheid enkel in de taal van het eigen grondgebied communiceren.

Vermoedelijk mag de Nederlandse overheid in allerlei talen communiceren. Bij (bepaalde) gemeentes heb je ook zat folders in het Engels, Pools, Arabisch of wat dan ook


I wish I was a butterfly


Onweerwolf
Born Again!
Usericon van Onweerwolf
Posted 08-01-2014 17:21 by Onweerwolf Profiel van Onweerwolf

quote:
Op 8 januari 2014 17:19 schreef Mark het volgende:
@OWW: Volgens mij verwar je nog altijd twee zaken hier. Het is niet de Nederlandse overheid die de Frieze taal boven de Limburgse taal stelt, het is de lokale Frieze politiek die een lobby heeft gestart om hun dialect als officiele 'taal' erkend te krijgen. Als Limburgers zich zouden organiseren en een gestandaardiseerde versie van het 'Limburgs' produceren en die door alle legislaire rompslomp heen duwen, dan is er geen belet om het Limburgs ook als officiele taal erkend te krijgen. Maar blijkbaar bestaat zo'n georganiseerde lobby niet, omdat er niet voldoende interesse voor is.


Nee, ik snap heus wel wat je bedoeld. Ik vraag me alleen af of het in de praktijk ook echt zo is dat andere provinciale talen dezelfde status zo gemakkelijk zouden kunnen verkrijgen.


Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat.


Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Nieuws, actualiteit en media Active topics Nieuw topic Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen