IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 14 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Auteur:
Topic : Boeken, strips en ander literair gedoe Vorige pagina | Volgende pagina
PandroidJack
The Paranoid Android
Usericon van PandroidJack
Posted 02-03-2026 15:07 by PandroidJack Wijzig reactieProfiel van PandroidJackQuote dit bericht

'Heart of Darkness' van Joseph Conrad nog eens gelezen, het boek waar 'Apocalypse Now' de mosterd gehaald heeft. Anders dan de film, speelt het verhaal zich af in Belgisch Congo. Sommige tekstfragmenten zijn quasi letterlijk in de film overgenomen, maar het verhaal in de film is een stuk uitgebreider en toch ook donkerder. Maar erg mooi, bijna poëtisch geschreven.


The man who comforts himself not with what he achieves, but with what he dreams of achieving.


zodiac lung
Usericon van zodiac lung
Posted 02-03-2026 15:20 by zodiac lung Wijzig reactieProfiel van zodiac lungQuote dit berichthttp://https://www.last.fm/user/Panzerke

Fantastisch boek!



XnegativeX
Usericon van XnegativeX
Posted 02-03-2026 15:56 by XnegativeX Wijzig reactieProfiel van XnegativeXQuote dit berichthttp://https://www.facebook.com/dennis.janssen.946

quote:
Op 11 januari 2026 16:53 schreef zodiac lung het volgende:
Die heb ik niet lang geleden voor het eerst gelezen. Uitzonderlijk goed, en héél naar. Tot het punt dat ik overwoog er niet in verder te gaan, werd er fysiek slecht van. Zit nog steeds in mijn hoofd. De film daarna gezien, dat was slappe hap.


Ik moet intussen nog iets van 50 pagina's lezen en begin goed te begrijpen wat je bedoelt. De film houdt zich heel erg in vergeleken met het boek. Het boek is af en toe enorm heftig.


I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.


PandroidJack
The Paranoid Android
Usericon van PandroidJack
Posted 30-03-2026 7:46 by PandroidJack Wijzig reactieProfiel van PandroidJackQuote dit bericht

Een bloemlezing uit dagboeken (opgenomen in een dagboekenarchief) van een select groepje doorsnee burgers. Het las erg vlot, ook al ging het niet echt om erg spectaculaire gebeurtenissen, maar je wordt als lezer toch moeiteloos meegetrokken in het leven van de sujets.
Uit eigen ervaring besef ik dat een dagboek toch vooral een soort van literaire klaagmuur is; je gebruikt het vooral om minder leuke dingen en gevoelens van je af te schrijven, vandaag dat een dagboek geen echt objectief beeld van een leven geeft. In dit boek zijn het toch ook wel enkele erg triestige, teleurstellende levenspaden die de revue passeren. Op het einde contacteert de auteur de dagboekschrijvers (of hun nazaten) zelf en dat vind ik wel een nuttige aanvulling, zo heb je tenminste niet het gevoel dat de levens van die mensen zomaar gratuit te grabbel gegooid worden.



The man who comforts himself not with what he achieves, but with what he dreams of achieving.


KwelgeestIV
Usericon van KwelgeestIV
Posted 30-03-2026 8:45 by KwelgeestIV Wijzig reactieProfiel van KwelgeestIVQuote dit berichthttp://https://www.last.fm/user/kwellie

quote:
Op 30 maart 2026 7:46 schreef PandroidJack het volgende:
[...], zo heb je tenminste niet het gevoel dat de levens van die mensen zomaar gratuit te grabbel gegooid worden.


De schrijvers hebben bij het schenken van hun geschriften expliciet toestemming gegeven voor (wetensschappelijk)onderzoek en publicatie, dus dat gebeurt sowieso niet. Van Casteren probeert altijd mensen te spreken. Dat is zijn manier van werken. Zie ook zijn rubriek Eenzame uitvaart, of zijn boek Het been in de IJssel.

Edit: Wat over een komisch en aan te raden boek van Van Casteren is, is Is u bekend met het alfabet.

[Dit bericht is gewijzigd door KwelgeestIV op 30-03-2026 16:40]


Haat is een deugd! https://www.last.fm/user/kwellie "Five heavy dinosaurs looking in wonder and bewilderment at the stars."


Freduk
Usericon van Freduk
Posted 30-03-2026 23:58 by Freduk Wijzig reactieProfiel van FredukQuote dit bericht

quote:
Op 2 januari 2026 20:54 schreef KwelgeestIV het volgende:
Ah. Oprecht nou net de enige die ik niet heb gelezen. Staat wel in de kast. Dat wel. Gaat over Alexander Pechtold.



Ik heb dit Houelebecqje ondertussen uit. Maar 'onderworpen' gaat niet over Alexander Pechtold maar vertelt het reilen en zeilen van een docent literatuur aan de Sorbonne universiteit die moet omgaan met een ingrijpend veranderd Frankrijk, nadat de invloed van de moslimbroederschap steeds en steeds groter wordt.

Het is een vlot leesbaar vrij dun boekje. Ik denk dat dit onderwerp je wel aan zal staan, het is mooi hoe hij zijn kritiek uit.


Winter is coming


KwelgeestIV
Usericon van KwelgeestIV
Posted 31-03-2026 7:16 by KwelgeestIV Wijzig reactieProfiel van KwelgeestIVQuote dit berichthttp://https://www.last.fm/user/kwellie

quote:
Op 30 maart 2026 23:58 schreef Freduk het volgende:
Ik heb dit Houelebecqje ondertussen uit. Maar 'onderworpen' gaat niet over Alexander Pechtold maar vertelt het reilen en zeilen van een docent literatuur aan de Sorbonne universiteit die moet omgaan met een ingrijpend veranderd Frankrijk, nadat de invloed van de moslimbroederschap steeds en steeds groter wordt.

Het is een vlot leesbaar vrij dun boekje. Ik denk dat dit onderwerp je wel aan zal staan, het is mooi hoe hij zijn kritiek uit.
Neenee, het gaat over een centrist die zichzelf moet bekennen dat hij eigenlijk wel sympathie voor het kalifaat heeft: Alexander Pechtold.


Haat is een deugd! https://www.last.fm/user/kwellie "Five heavy dinosaurs looking in wonder and bewilderment at the stars."


Freduk
Usericon van Freduk
Posted 31-03-2026 20:46 by Freduk Wijzig reactieProfiel van FredukQuote dit bericht

Zo had ik jouw eerdere omschrijving niet begrepen (vond het ergens al gek, een boekje van Houelebecq over Alexander Pechtold) maar blijkbaar weet jij toch vrij precies waar het allemaal over gaat.


Winter is coming


KwelgeestIV
Usericon van KwelgeestIV
Posted 31-03-2026 20:48 by KwelgeestIV Wijzig reactieProfiel van KwelgeestIVQuote dit berichthttp://https://www.last.fm/user/kwellie

Zo rol ik.


Haat is een deugd! https://www.last.fm/user/kwellie "Five heavy dinosaurs looking in wonder and bewilderment at the stars."


XnegativeX
Usericon van XnegativeX
Posted 06-04-2026 13:42 by XnegativeX Wijzig reactieProfiel van XnegativeXQuote dit berichthttp://https://www.facebook.com/dennis.janssen.946

Om de heftigheid van American Psycho even achter me te laten ben ik nu begonnen in het tweede deel van de Dungeon Crawler Carl series; Carl's Doomsday Scenario. Een sciencefiction-fantasy LitRPG noemt Google dit geloof ik. Het leest in ieder geval lekker weg, is humoristisch, sterk geschreven en soms zelfs best diepzinnig. Fans van Discworld en the Hitchhicker's Guide to the Galaxy zou ik dit zeker aanraden.


I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.


PandroidJack
The Paranoid Android
Usericon van PandroidJack
Posted 16-04-2026 7:38 by PandroidJack Wijzig reactieProfiel van PandroidJackQuote dit bericht

Zo, mijn Michel Houellebecq-ontmaagding is een feit. Op goed geluk had ik in de bib deze titel uitgekozen. Ik heb het graag gelezen, ook al was ik niet altijd goed mee (toch niet in de uitgesproken wetenschappelijke/filosofische passages), al bij al heb ik me er vlot kunnen doorlezen. De sfeer en stijl meandert wel tussen enerzijds racisme, mysogenie en vulgariteit (een harde mot in het gezicht voor elke Woke-aanhanger) en anderzijds contemplatieve, elegante mijmeringen (zeker naar het einde toe). Bizar, maar het werkt wel.



The man who comforts himself not with what he achieves, but with what he dreams of achieving.


KwelgeestIV
Usericon van KwelgeestIV
Posted 16-04-2026 7:50 by KwelgeestIV Wijzig reactieProfiel van KwelgeestIVQuote dit berichthttp://https://www.last.fm/user/kwellie

"Ah u is racist, heel goed. Nee, we kunnen niet zomaar publiceren wat we daadwerkelijk denken. Wat denk u wel niet. Het is de tijd van Celine niet!"

Vrije parafrasering uit het hoofd zo'n tien jaar later.


Haat is een deugd! https://www.last.fm/user/kwellie "Five heavy dinosaurs looking in wonder and bewilderment at the stars."


XnegativeX
Usericon van XnegativeX
Posted 16-04-2026 9:54 by XnegativeX Wijzig reactieProfiel van XnegativeXQuote dit berichthttp://https://www.facebook.com/dennis.janssen.946

Ik heb moeite met volwassen mensen die het woord "woke" on-ironisch gebruiken. Vind ik altijd lastig.


I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.


Tanteloos
Usericon van Tanteloos
Posted 06-06-2026 15:49 by Tanteloos Wijzig reactieProfiel van TanteloosQuote dit bericht

Op zoek naar een leuk boek over retro-futurisme. Met plaatjes natuurlijk.


Freduk
Usericon van Freduk
Posted 06-06-2026 21:02 by Freduk Wijzig reactieProfiel van FredukQuote dit bericht

Ik lees "Finse Dagen" van Herman Koch. Typisch Koch, en dat betekent een met vlagen wat geestig en makkelijk weglezend verhaal.


Winter is coming


Ralph
GROTE ENGE TOR
Usericon van Ralph
Posted 06-06-2026 22:25 by Ralph (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van RalphQuote dit berichthttp://soundsfromthedarkside.com

Bezig in 1984 van Orwell. Eerste keer, maar toch ietwat raar om te lezen omdat je het hele verhaal eigenlijk wel kent. Merk dat ik vooral de neiging heb om Terry Gilliam's Brazil te herkijken.


http://soundsfromthedarkside.com "GEICO does not cover Autobot Matrix of Leaderships."


Morwyn
Vuigaert
Usericon van Morwyn
Posted 06-06-2026 22:41 by Morwyn Wijzig reactieProfiel van MorwynQuote dit bericht


Heeft iemand voor me gevonden in een kringloop, binnenkort eens aan beginnen.



zodiac lung
Usericon van zodiac lung
Posted 06-06-2026 23:19 by zodiac lung Wijzig reactieProfiel van zodiac lungQuote dit berichthttp://https://www.last.fm/user/Panzerke

Mooi werk is dat. Ik zou het niet in één ruk uitlezen, mij ging de herhaling daardoor iets tegenstaan, en dat is zonde.



Morwyn
Vuigaert
Usericon van Morwyn
Posted 06-06-2026 23:28 by Morwyn Wijzig reactieProfiel van MorwynQuote dit bericht

Dingen in 1 ruk uitlezen lukt me toch niet



bokkie666
Usericon van bokkie666
Posted 06-06-2026 23:58 by bokkie666 Wijzig reactieProfiel van bokkie666Quote dit bericht

Dodeman van Uschi Cop. Heel leuk, ik voel me een spaander nu.


"Succes lijkt in de toekomst te liggen."


PandroidJack
The Paranoid Android
Usericon van PandroidJack
Posted 15-06-2026 7:28 by PandroidJack Wijzig reactieProfiel van PandroidJackQuote dit bericht

Eindelijk is hij uit, deze kloeffer van over de 1000 pagina's. Met de geel gekleurde pagina-randen heeft 'ie helemaal wat weg van een telefoonboek.

Sommige hoofdstukken hebben er effectief wat van weg; een willekeurig samengegooide verzameling woorden, waarvan ik de helft niet begrijp. Toch heb ik doorgezet en uiteindelijk beginnen de twee verhaallijnen zich meer duidelijk af te tekenen en nog verder in het verhaal maakt het sarcasme soms wel eens plaats voor oprechte schoonheid.

Je kan de analogie van een technische deathmetal-band boven halen; die muzikanten zullen zeker en vast erg goed kunnen spelen, maar een consistent nummer schrijven waar je als luisteraar met mee bent, is minder hun forte. Of de analogie van het lopen van de 10 miles; onderweg heb ik meermaals afgevraagd 'Waarom doe ik dit toch?', maar uiteindelijk ben ik wel blij dat ik het gedaan heb.

Voor de doorzetters dus.



The man who comforts himself not with what he achieves, but with what he dreams of achieving.


Ralph
GROTE ENGE TOR
Usericon van Ralph
Posted 15-06-2026 22:10 by Ralph (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van RalphQuote dit berichthttp://soundsfromthedarkside.com

Klinkt als werk, laat maar.

Een verhaal kan best wat lastig op gang komen en het ene boek kost inderdaad wat meer moeite in om te komen dan het andere, maar als je je constant af zit te vragen waarom je dit in vredesnaam ter ontspanning zit te lezen, ben je gewoon je eigen tijd aan het verdoen.


http://soundsfromthedarkside.com "GEICO does not cover Autobot Matrix of Leaderships."


KwelgeestIV
Usericon van KwelgeestIV
Posted 16-06-2026 7:53 by KwelgeestIV Wijzig reactieProfiel van KwelgeestIVQuote dit berichthttp://https://www.last.fm/user/kwellie

Ik ben de stripversie van De naam van de roos aan het lezen. Prachtig, subtiel, en sereen geïllustreerd. Echt een genot voor het oog. Zonde om snel doorheen te gaan.


Haat is een deugd! https://www.last.fm/user/kwellie "Five heavy dinosaurs looking in wonder and bewilderment at the stars."


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 16-06-2026 12:56 by bastianus Wijzig reactieProfiel van bastianusQuote dit bericht

Ik heb net De beschermengel van Coelho uit. Vage spirituele hippieshit, maar wel geloofwaardig en herkenbaar geschreven ofzo.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


powertieke
Die by the Fjørd
Usericon van powertieke
Posted 16-06-2026 13:11 by powertieke Wijzig reactieProfiel van powertiekeQuote dit berichthttp://www.retribution.nl

Heb de ondraaglijke lichtheid van het bestaan liggen.

Blijft nog even zo. Geen zin in.


"I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by." -- Retribution ( http://www.retribution.nl/ http://www.facebook.com/retributionmetal ) -- The Assault ( http://www.facebook.com/ourotherrideisyourmomma )


Dit topic is 14 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2026 Stichting ZwareMetalen