IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : Waar heidenen zullen branden (Christendom topic) Vorige pagina | Volgende pagina
spectre
Usericon van spectre
Posted 26-08-2018 22:04 by spectre Profiel van spectre



Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 27-08-2018 9:00 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

Het houdt je bezig? Het lijkt wel t topic waar je t mees over post.


When your people matter, menstrual health matters


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 27-08-2018 9:23 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

http://www.standaard.be/cnt/dmf20180826_03683302

Discussie over erediensten op tv laait op na vrouwonvriendelijk bijbelcitaat

gaan we weer


signature


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 27-08-2018 9:26 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

maar ach... we moeten dat niet letterlijk nemen volgens Fusion, het is een kwestie van interpretatie toch?

"Vrouwen, wees onderdanig aan uw man als de man aan de heer."

dat moet je natuurlijk zien op een andere, ongeschreven manier, die wij niet kennen als ongelovigen. Je moet het ziet op een niet letterlijke, onlogische manier, los van de betekenis, meta eigenlijk, het is hetgeen er achter zit. Of er over, of er onder. Een kip snapt het wel, daarom moet je ze ook neuken in piramides.


signature


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 27-08-2018 10:01 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 27 augustus 2018 9:26 schreef Hypnos het volgende:
maar ach... we moeten dat niet letterlijk nemen volgens Fusion, het is een kwestie van interpretatie toch?

"Vrouwen, wees onderdanig aan uw man als de man aan de heer."

dat moet je natuurlijk zien op een andere, ongeschreven manier, die wij niet kennen als ongelovigen. Je moet het ziet op een niet letterlijke, onlogische manier, los van de betekenis, meta eigenlijk, het is hetgeen er achter zit. Of er over, of er onder. Een kip snapt het wel, daarom moet je ze ook neuken in piramides.
Ja Hypnos. Of t gebrek aan intelligentie is of onwil weet ik niet. Ik gok een samenspel van beide. Maar je produceert wel de soort diarree die een klein clubje mensen die vaak in dit topic reageren wil horen


When your people matter, menstrual health matters


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 27-08-2018 10:03 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

quote:
Op 27 augustus 2018 10:01 schreef Fusion het volgende:
Ja Hypnos. Of t gebrek aan intelligentie is of onwil weet ik niet. Ik gok een samenspel van beide. Maar je produceert wel de soort diarree die een klein clubje mensen die vaak in dit topic reageren wil horen


Oh verhip zeg, mijn oprechte excuses aan de christelijke gemeenschap op ZM. Ik hoop dat mijn diarree jullie geconstipeerde houding ten gevolge van jullie statische wereldbeeld wat in beweging kan zetten.


signature


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 27-08-2018 10:37 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

anyway, waar komt God eigenlijk vandaag? Zou God zich nooit de vraag stellen waar hij/zij/X vandaan komt?


signature


Mythics
Usericon van Mythics
Posted 27-08-2018 10:45 by Mythics Profiel van Mythics

quote:
Op 27 augustus 2018 10:37 schreef Hypnos het volgende:
anyway, waar komt God eigenlijk vandaag?


Hopelijk niet in een kindje


I didn't want any flowers, I only wanted to lie with my hands turned up and be utterly empty. How free it is, you have no idea how free. The peacefulness is so big it dazes you. - Sylvia Plath


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 27-08-2018 11:58 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

dat is zijn Geilige Geest


signature


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 27-08-2018 12:20 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 27 augustus 2018 10:37 schreef Hypnos het volgende:
anyway, waar komt God eigenlijk vandaag? Zou God zich nooit de vraag stellen waar hij/zij/X vandaan komt?


En waar kom jij vandaan?


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Ralph
GROTE ENGE TOR
Usericon van Ralph
Posted 27-08-2018 12:24 by Ralph (Speciaal lid) Profiel van Ralphhttp://soundsfromthedarkside.com

Ik ben er nog niet over uit wie er nu eigenlijk irritanter is in dit hele verhaal, Fusion of Hypnos. Wat een enorme droevenis, en het wordt echt per dag zieliger.


http://soundsfromthedarkside.com "GEICO does not cover Autobot Matrix of Leaderships."


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 27-08-2018 12:53 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

quote:
Op 27 augustus 2018 12:20 schreef ElitE het volgende:
En waar kom jij vandaan?


ik ben één van alle mogelijkheden binnen de reeks DNA-variaties van wat wij het menselijke ras noemen, mij bevindend in wat wij een universum noemen, iets wat zich bevindt tussen het niets en het alles. Een vrij absurde mengvorm van chaos en orde, met bizarre verschijnselen die het minder absurd willen laten lijken (even on topic blijven).


signature


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 27-08-2018 12:56 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 27 augustus 2018 12:53 schreef Hypnos het volgende:
ik ben één van alle mogelijkheden binnen de reeks DNA-variaties van wat wij het menselijke ras noemen, mij bevindend in wat wij een universum noemen, iets wat zich bevindt tussen het niets en het alles. Een vrij absurde mengvorm van chaos en orde, met bizarre verschijnselen die het minder absurd willen laten lijken (even on topic blijven).
Je beantwoordt de vraag niet.


When your people matter, menstrual health matters


WMP
Usericon van WMP
Posted 27-08-2018 13:05 by WMP Profiel van WMP

Pot, ketel, zwart.


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 27-08-2018 13:28 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 27 augustus 2018 13:05 schreef WMP het volgende:
Pot, ketel, zwart.
Je verwart een vraag negeren met een omfloerst antwoord geven wat niet op de vraag ingaat.


When your people matter, menstrual health matters


Ralph
GROTE ENGE TOR
Usericon van Ralph
Posted 27-08-2018 13:33 by Ralph (Speciaal lid) Profiel van Ralphhttp://soundsfromthedarkside.com



http://soundsfromthedarkside.com "GEICO does not cover Autobot Matrix of Leaderships."


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 27-08-2018 13:55 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 27 augustus 2018 12:53 schreef Hypnos het volgende:
ik ben één van alle mogelijkheden binnen de reeks DNA-variaties van wat wij het menselijke ras noemen, mij bevindend in wat wij een universum noemen, iets wat zich bevindt tussen het niets en het alles. Een vrij absurde mengvorm van chaos en orde, met bizarre verschijnselen die het minder absurd willen laten lijken (even on topic blijven).


Ja maar waar komt dat vandaan.

Voor zowel religeuze als wetenschappelijke visies blijft de vraag onbeantwoord.

Het enige wat een god minder aannemelijk maakt met dit is occams razor.

Maar dan niet zo:


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 27-08-2018 14:38 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

quote:
Op 27 augustus 2018 13:55 schreef ElitE het volgende:
Ja maar waar komt dat vandaan.

Voor zowel religeuze als wetenschappelijke visies blijft de vraag onbeantwoord.

Het enige wat een god minder aannemelijk maakt met dit is occams razor.

Maar dan niet zo:




In dat eerste is een God ook helemaal niet nodig. Ik hou een God nog open als mogelijkheid als symbolische voorstelling van het quotiënt tussen orde en chaos maar voor de rest is het een zucht naar grip en houvast uit schrik voor het onbekende. Je weet je het niet, forceer dan ook geen antwoord, godboi's.
Met onze huidige intelligentie kan de mens niet weten waar we vandaan komen, laat staan waarom dat zo is. De menselijke vraagstelling is misschien ook helemaal irrelevant in het verloop van "de dingen", wie weet, net zoals ethiek. Maar we kunnen het ons wel afvragen, waar we vandaan komen.
Door die vraagstelling leer je tenminste al zien wat voor wetmatigheden er spelen rondom ons. Wetenschap bijvoorbeeld. Dat betekent niet dat de wetenschap de drijvende kracht is achter "waar we vandaag komen" of "wat de zin van alles is", maar bijvoorbeeld wel waar we nu staan. In die puur wetenschappelijke zin kan ik dus wel al een antwoord proberen formuleren op het antwoord "waar komen we vandaan" of "waar gaan we naartoe", eentje die een stuk minder gevoelsmatig of verhalend is dan "van het scheppingsverhaal tot de apocalyps", wat dat kan een fantasierijke puber ook uit zijn duim zuigen ...



signature


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 27-08-2018 14:44 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

Wetenschap gaat niet over motieven, het gaat over wetmatigheden. "Motieven", dat is iets menselijks. Is de zin van een batterij dat hij stroom kan afleveren? Is de zin van een magneet dat hij aantrekkingskracht heeft?
Neen
Is de zin van een maag dat hij helpt voedsel verteren?


De functie van iets verklaart niet per se de zin er van. En dat is ook zo met tijd, met beweging, met evolutie.
Maar veel mensen denken graag dat dat wél zo is. Daarom zijn er bvb ook dieren (om opgegeten te worden).
Dat is een kinderlijke vorm van redeneren, om een gevoel van veiligheid te kunnen krijgen en het idee dat je de wereld om je heen snapt en dus niet onveilig gehecht bent met de realiteit.

Sommige mensen met ballen en inzicht - zoals ikzelf - kunnen gelukkig die stap wel zetten om over hun onzekerheden en nietigheid te raken, te accepteren dat we het niet weten, omdat hun ego sterk genoeg is. Anderen gaan dan weer te leen bij religieuze instanties voor wat zingevende narcotica, of leven volgens hun functie (geld verdienen, kinderen maken, voor anderen zorgen, dikke fun maken) die genoeg drive geeft om 's morgens op te staan en een gevoel van zin te geven. Heerlijk toch, dat overleven? Mijn leven heeft op zich geen zin, dat van mijn kinderen wel. Kun je heerlijk de vraag mee doorgeven van wat de zin nu eigenlijk is. sommigen proberen het ook door zichzelf wijs te maken dat er geen zin is en dus ook geen functie en stoppen er ergens halfweg mee
Of gelukkig zijn, nog zo een goeie. Ja, gelukkig zijn is fijn, dus dat zal wel de zin van het leven zijn. Wat toevallig dat de zin van het leven zo positief uitdraait voor de gevoelige mens zeg, kijk es aan.
Maar die van de reli is toch echt wel de beste. Want hoera, er is leven na het leven. dus eigenlijk hoef je je ook geen vragen te stellen bij waar je vandaan komt, het gaat in feite allemaal over waar je naartoe gaat. En daar is het Alles, sowieso kom je na dit Tranendal van Goed en Kwaad, van Orde en Chaos, terecht in het Alles, waar alles perfect is in zijn Oneindigheid. Kweek daarin maar eens een onderzoekende houding. Alles wat je zou kunnen ontdekken (en dus afwijkt van het Perfecte) zou slecht nieuws betekenen voor je emozieltje. niet doen dus! Of jawel, we pakken het commercieel aan en verwijzen de OUT-groep naar de hel. Heerlijk, bam naar de hel als je er niet wil bij horen. recht naar de duivel, want die houdt van wanorde en anarchie en hij zal de mensen die daar ook van houden pijn doen ... ja, want dat is logisch ... toch? Want de duivel ... duldt geen concurrentie. Dat is het!

PS: zelfs als dat laatste symbolisch zou zijn en mensen die niet ethisch geleefd hebben in een andere wereld zouden terechtkomen (de hel) waar het nog slechter is dan het tranendal - laat ons zeggen de 13e eeuw tov de 20e eeuw - dan verdient de mens op zijn minst iets sterkers dan het Christendom om ze guidance te geven over hoe ze hun leven zouden moeten zin geven om in het Alles te komen. Een incentive die kan tellen - een blik op het Alles - het eeuwige "leven" na dit leven bijvoorbeeld. Wat voor zwakke God ben je als je niet weet hoe je mensen de weg moet tonen, rekening houdende met het feit dat je weet hoe mensen in elkaar zitten. Alsof het een smerige selectieproef is. En hoe goedkoop en makkelijk verleidbaar ben je niet als je met dat beetje aanwezigheid van God in het Goede en de Liefde in dit Tranendal mee instapt in dat verhaal dat je leven zin moet blijven geven tot het bittere einde.

Dit is toch duidelijk een emotioneel piramidespel ...

[Dit bericht is gewijzigd door Hypnos op 27-08-2018 16:03]


signature


F.Jacobse
Usericon van F.Jacobse
Posted 27-08-2018 18:08 by F.Jacobse Profiel van F.Jacobsehttp://www.metal-archives.com/artists/Wim_van_Burken/73487

Even lachen in deze topic, hoewel het natuurlijk om te janken is.






"De Tegenpartij is de bonafideste, de soliedeste en de dynamooste partij van heel Nederland."


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 27-08-2018 23:40 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

ik doe mee



signature


spectre
Usericon van spectre
Posted 28-08-2018 10:02 by spectre Profiel van spectre

quote:
Op 27 augustus 2018 9:00 schreef Fusion het volgende:
Het houdt je bezig? Het lijkt wel t topic waar je t mees over post.


dat heb je heel goed gezien, ik ben niet van de RK namelijk


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 28-08-2018 10:43 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 28 augustus 2018 10:02 schreef spectre het volgende:
dat heb je heel goed gezien, ik ben niet van de RK namelijk
Ik snap de samenhang niet zo goed tussen de twee deelzinnen. Het kan je toch ook bezighouden als je wel van de RK bent?


When your people matter, menstrual health matters


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 28-08-2018 15:26 by bastianus Profiel van bastianus

quote:
Op 28 augustus 2018 10:43 schreef Fusion het volgende:
Ik snap de samenhang niet zo goed tussen de twee deelzinnen. Het kan je toch ook bezighouden als je wel van de RK bent?
Heb je deze serie interviews al gezien?
https://www.ntr.nl/Kijken-in-de-Ziel/55/tekst/Religieuze-leiders/348

Ik vind het machtig interessant. Wat me vooral opvalt:
De dogmatische, weinig empathische en vooral humorloze opstelling van met name de hulpbisschop, de bevindelijk gereformeerde, de opperrabbijn en de imam met de Marokkaanse achternaam. De non, de vrijzinnige rabbijn, de boeddhiste en de hindoepriester vind ik dan weer heel relaxt, wijs en holistisch (het geloof omvat meer dan het eigen kleine kringetje) overkomen.
Ik denk dat vooral star en dogmatisch denken veel ellende veroorzaakt, zowel in als buiten de religieuze wereld. Daarbij snap ik wel dat ik op jou ook star en drammerig kan overkomen, maar dat komt vooral door mijn afkeer voor heilige boeken. Als god of de goden hadden gewild dat je blind regels uit een boek volgde, waarom zou(den) hij/zij/ze je dan van een geweten hebben voorzien?
Maar één dilemma van de bevindelijke dominee (h)erken ik dan weer wel, vooral door mijn eigen christelijke opvoeding:
Als delen van de bijbel als symbolisch/mythisch/niet van belang of betekenis moeten worden beschouwd, wat is dan de waarde van dat heilige boek als geheel? De Bergrede uit het Mattheüs-evangelie vond/vind ik nog steeds één van de mooiste verhalen, met al die treffende gelijkenissen en symboliek, maar ik geloof dat ze beter aan de schrijfcapaciteiten van de evangelist dan daadwerkelijk gesproken woorden van Jezus kan worden toegeschreven. M.a.w.: hoe belangrijk is dat hele heilige boek van een geloof nou eigenlijk?


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


spectre
Usericon van spectre
Posted 28-08-2018 18:18 by spectre Profiel van spectre

bedankt voor de tip bas


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen