IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : Waar heidenen zullen branden (Christendom topic) Vorige pagina | Volgende pagina
WMP
Usericon van WMP
Posted 20-06-2018 14:35 by WMP Profiel van WMP

Verlaten kerken zorgen wel weer voor godsgruwelijke mooie plaatjes. En best natuurvriendelijk ook.



spectre
Usericon van spectre
Posted 20-06-2018 15:34 by spectre Profiel van spectre

Ondertussen maken ze er in Amerika een flink potje van, maar gelukkig hebben ze een boek waar je het mee kunt goed praten.

https://www.bbc.com/news/world-us-canada-44499048

[Dit bericht is gewijzigd door spectre op 20-06-2018 15:34]


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 20-06-2018 15:57 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

Dat boekje is even interessant als de koran als je dingen wil goedpraten. Het is even handig als doorsnee black metal als je van slechte wil bent en waarschijnlijk net daarom trekt het ook zoveel psycho's en overtreders aan.
Enige verschil is dat ze vaker naar de kapper gaan en hun kruis omdraaien.

[Dit bericht is gewijzigd door Hypnos op 20-06-2018 15:57]


signature


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 21-06-2018 16:01 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

het is toch een stuk minder leuk zonder morele ridder die zich vastrijdt in zijn eigen moeras


signature


F.Jacobse
Usericon van F.Jacobse
Posted 15-07-2018 21:31 by F.Jacobse Profiel van F.Jacobsehttp://www.metal-archives.com/artists/Wim_van_Burken/73487



"De Tegenpartij is de bonafideste, de soliedeste en de dynamooste partij van heel Nederland."


spectre
Usericon van spectre
Posted 19-07-2018 9:54 by spectre Profiel van spectre

https://nos.nl/artikel/2242208-australische-premier-veroordeelde-aartsbisschop-moet-worden-ontslagen.html

Bizar dat er blijkbaar aangedrongen moet worden deze smeerpijp te laten vallen, zegt veel


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 19-07-2018 10:01 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

Ja maar hij gelooft in de Heer, dan kun je geen slecht mens zijn.


signature


spectre
Usericon van spectre
Posted 19-07-2018 10:17 by spectre Profiel van spectre

Of ze geloven er niks van bij de RK, of hij heeft al boete gedaan door wat extra te bidden.

Het staat in ieder geval mijlenver af van het echte leven


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 19-07-2018 10:37 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

Het gaat allemaal om vergiffenis schenken. We zijn allemaal zondige mensen. Als we die mens niet kunnen vergeven, waar gaat het dan naartoe met deze wereld?


signature


spectre
Usericon van spectre
Posted 29-07-2018 9:21 by spectre Profiel van spectre



Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 29-07-2018 10:46 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

Gelukkig deed hij geen kippen !!!

[Dit bericht is gewijzigd door Hypnos op 29-07-2018 10:50]


signature


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 29-07-2018 14:18 by bastianus Profiel van bastianus

Net terug van een vakantie in Occitanië. Niet te geloven hoeveel mensen de kerk daar vermoord heeft in opdracht van de paus, zo'n 700 jaar geleden. Alleen omdat die christenen, de Katharen, een wat milder en vooruitstrevendere versie van het geloof hadden. Voeg daar nog de latere heksenverbrandingen en jodenvervolgingen aan toe, en het hoeft niemand te verbazen dat e.e.a. uiteindelijk in iets gruwelijks als de Holocaust heeft geresulteerd
De eerste de beste "progressieve" gristenen die het hebben over hun vreedzame geloof of een contradictio in terminis als een "joods-christelijke" traditie hebben kilo's boter op het hoofd. Sterker nog: ik vermoed dat de moslims waar veel (orthodoxe) gristenen zo bang voor zijn, een veel vreedzamere traditie hebben.

[Dit bericht is gewijzigd door bastianus op 29-07-2018 14:20]


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 30-07-2018 9:08 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 29 juli 2018 14:18 schreef bastianus het volgende:
Net terug van een vakantie in Occitanië. Niet te geloven hoeveel mensen de kerk daar vermoord heeft in opdracht van de paus, zo'n 700 jaar geleden. Alleen omdat die christenen, de Katharen, een wat milder en vooruitstrevendere versie van het geloof hadden. Voeg daar nog de latere heksenverbrandingen en jodenvervolgingen aan toe, en het hoeft niemand te verbazen dat e.e.a. uiteindelijk in iets gruwelijks als de Holocaust heeft geresulteerd
De eerste de beste "progressieve" gristenen die het hebben over hun vreedzame geloof of een contradictio in terminis als een "joods-christelijke" traditie hebben kilo's boter op het hoofd. Sterker nog: ik vermoed dat de moslims waar veel (orthodoxe) gristenen zo bang voor zijn, een veel vreedzamere traditie hebben.
Jij moet echt eens geschiedenis studeren. Het christendom is niet één homogene groepering die je collectief al het ooit door christenen berokken leed kunt verwijten. Het christendom staat bol van onderdrukking maar ook onderdrukt worden, van heldendaden en gruweldaden etc. Je rekent nu al de Katharen niet tot de christenen. Raar.

Heksenvervolging? Ja, ik geloof zo'n 150k in 4 eeuwen wereldwijd. Verschrikkelijk maar geen precursor voor de Holocaust. Net zoals 'de' Jodenvervolging van 'de' christenen dat niet was. En ook niet de vervolging van de Katharen (een groep waar ik best affiniteit mee heb overigens). De Holocaust? Daar speelde de kerk slechts een zijdelinge rol in. Ook daar verhalen van meewerken aan de vervolging alsmede verzet tot zelfs actief verzet. De Nazi top bestond meer uit paganisten, occultisten, en anti-kerkelijken dat uit christenen. De Katholieken werden ook vervolgd. De Jehova's weigerden mee te werken en werden ook vervolgd. De Nazi's wouden Duitsland aanvankelijk (en volgens vele hlistorici ook na de oorlog) comoleet ontkerstenen.

Ikbzou qua islam wat inlezen over slavernij, vermoorden van krijgsgevangenen, bloedige expansie in Afrika en hoe Berberstammen werden behandeld


When your people matter, menstrual health matters


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 30-07-2018 9:14 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

En je lijkt ook te suggereren dat voornamelijk orthodox christelijken bang zijn voor de islam? Moet je GeenStijl.nl een bezoeken. Of een PVV bijeenkomst of whatever.

In mijn omgeving (maar dat zijn denk ik niet t soort 'de' christenen die jij uit je al dan niet voormalige omgeving kent) wordt er nauwelijks over moslims gesproken. En als t gebeurt in termen van samenwerking zoeken, voor en met ze bidden, en oh ja, vluchtelingen uit moslimlanden in huis opvangen of in vluchtelingenkampen redden etc


When your people matter, menstrual health matters


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 30-07-2018 11:16 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

Fijn ja, dat andere religies mogelijk nóg erger waren. Maar hey, liever genocide dan een kip neuken toch?


signature


spectre
Usericon van spectre
Posted 30-07-2018 11:17 by spectre Profiel van spectre

de RK is echt wel meer dan zijdelings betrokken geweest bij de Holocaust, en ik vind dat eigenlijk ook helemaal niet zo raar.


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 30-07-2018 11:49 by bastianus Profiel van bastianus

Kerkvader Augustinus, voorbeeld voor veel orthodoxe gristenen, schreef een haatpamflet tegen joden. Luther: rabiaat antisemiet. Calvijn: uitvinder van de gruwelijke predestinateleer. Liet andersdenkenden doden vanwege zijn eigen overtuiging. De katholieke kerk hoeven we het al helemaal niet over te hebben, daar is enorme ellende door aangericht.
Kijk, mijn ouders waren ook van de progressieve en vredige beweging in de kerk, net als b.v. Huub Oosterhuis, Anja Meulenbelt en Kees Fens. En de eerste gristenen hadden natuurlijk ook best een goede en sociale verzetsbeweging tegen de overheersers van toen, en kwamen op voor de zwakken. Toch denk ik dat godsdienst, en dan vooral de monotheïstische versie ervan, vooral ellende brengt, met name door de beoefenaars ervan. Zelfs progressieve beoefenaars als Oosterhuis, Meulenbelt, Kuitert, Van der Meiden of fens blijven ervan overtuigd dat ze op grond van hun geloof/levensstijl/roeping/theologische opleiding een superieure mening hebben. Vandaar dat het van die gelujkhebberige drammers zijn. Ze zijn, net als b.v. de Jezus uit het Marcusevangelie, geëxalteerde, naïeve en betweterige praalhanzen, overtuigd van hun heilige opdracht.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


spectre
Usericon van spectre
Posted 30-07-2018 13:36 by spectre Profiel van spectre

quote:
Op 19 juli 2018 9:54 schreef spectre het volgende:
https://nos.nl/artikel/2242208-australische-premier-veroordeelde-aartsbisschop-moet-worden-ontslagen.html

Bizar dat er blijkbaar aangedrongen moet worden deze smeerpijp te laten vallen, zegt veel


Nog zo'n geval. Zelfs al MET een uitgesproken gevangenisstraf moet er op aangedrongen worden deze smerige vent te ontslaan.

[Dit bericht is gewijzigd door spectre op 30-07-2018 15:41]


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 30-07-2018 14:09 by bastianus Profiel van bastianus

@ Fusion:
Wat ik vooral niet snap, is dat iemand die het goede wil doen dat gaat doen in naam van het gristelijke geloof. Die discussie heb ik ook altijd met mijn ouders. Zij zijn zo teleurgesteld in de kerk en hun gemeente, terwijl ik als twaalfjarige al zei dat het een grote poppenkast was. Als ik de kwalijke gevolgen van het kapitalisme wil gaan bestrijden ga ik me toch ook niet laten inspireren of sponsoren door Shell of Unilever?


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 30-07-2018 16:52 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.


signature


WMP
Usericon van WMP
Posted 30-07-2018 16:59 by WMP Profiel van WMP

quote:
Op 30 juli 2018 14:09 schreef bastianus het volgende:
@ Fusion:
Wat ik vooral niet snap, is dat iemand die het goede wil doen dat gaat doen in naam van het gristelijke geloof. Die discussie heb ik ook altijd met mijn ouders. Zij zijn zo teleurgesteld in de kerk en hun gemeente, terwijl ik als twaalfjarige al zei dat het een grote poppenkast was. Als ik de kwalijke gevolgen van het kapitalisme wil gaan bestrijden ga ik me toch ook niet laten inspireren of sponsoren door Shell of Unilever?


Je zou bij die omschrijving bijna kunnen denken aan een variatie van het stockholmsyndroom.


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 30-07-2018 17:24 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 30 juli 2018 11:49 schreef bastianus het volgende:
Kerkvader Augustinus, voorbeeld voor veel orthodoxe gristenen, schreef een haatpamflet tegen joden. Luther: rabiaat antisemiet. Calvijn: uitvinder van de gruwelijke predestinateleer. Liet andersdenkenden doden vanwege zijn eigen overtuiging. De katholieke kerk hoeven we het al helemaal niet over te hebben, daar is enorme ellende door aangericht.
Kijk, mijn ouders waren ook van de progressieve en vredige beweging in de kerk, net als b.v. Huub Oosterhuis, Anja Meulenbelt en Kees Fens. En de eerste gristenen hadden natuurlijk ook best een goede en sociale verzetsbeweging tegen de overheersers van toen, en kwamen op voor de zwakken. Toch denk ik dat godsdienst, en dan vooral de monotheïstische versie ervan, vooral ellende brengt, met name door de beoefenaars ervan. Zelfs progressieve beoefenaars als Oosterhuis, Meulenbelt, Kuitert, Van der Meiden of fens blijven ervan overtuigd dat ze op grond van hun geloof/levensstijl/roeping/theologische opleiding een superieure mening hebben. Vandaar dat het van die gelujkhebberige drammers zijn. Ze zijn, net als b.v. de Jezus uit het Marcusevangelie, geëxalteerde, naïeve en betweterige praalhanzen, overtuigd van hun heilige opdracht.
Most ik nu pareren met een lijst van invloedrijke christenen die Joden verdedigden, redden uit Nazi of Stalinistische handen etc? Nee toch? Snap je mijn punt toch wel? (serieuze, niet-rwtorische vraag)

Je psychoanalytische inzichten over Jezus waren me al eerder duidelijk. Vergeet niet zijn megalomane woedeuitbarsting in t tempelplein aan te halen


When your people matter, menstrual health matters


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 30-07-2018 17:25 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 30 juli 2018 14:09 schreef bastianus het volgende:
@ Fusion:
Wat ik vooral niet snap, is dat iemand die het goede wil doen dat gaat doen in naam van het gristelijke geloof. Die discussie heb ik ook altijd met mijn ouders. Zij zijn zo teleurgesteld in de kerk en hun gemeente, terwijl ik als twaalfjarige al zei dat het een grote poppenkast was. Als ik de kwalijke gevolgen van het kapitalisme wil gaan bestrijden ga ik me toch ook niet laten inspireren of sponsoren door Shell of Unilever?
Wellixht is voor sommigen het goede en Jezus één en dezelfde? Is toxh niet moeilijk te vattem, ondanks wellicht je eigen andere mening?


When your people matter, menstrual health matters


Negatieveling
See You Next Tuesday!
Usericon van Negatieveling
Posted 30-07-2018 18:28 by Negatieveling Profiel van Negatieveling

quote:
Op 30 juli 2018 9:08 schreef Fusion het volgende:
Het christendom is niet één homogene groepering die je collectief al het ooit door christenen berokken leed kunt verwijten.


Fair enough.






Maar dan:

quote:
Op 30 juli 2018 9:08 schreef Fusion het volgende:
Ikbzou qua islam wat inlezen over slavernij, vermoorden van krijgsgevangenen, bloedige expansie in Afrika en hoe Berberstammen werden behandeld


'Islam' op één hoop gooien is dan wel geoorloofd? De logica is wat mij betreft weer onnavolgbaar.



Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 30-07-2018 18:47 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

Ik zeg niet dat 'de' islam zich daar verantwoorijk moet voelen laat staan dat vredelievende moslims die zeggen dat de religie van de vrede is kilo's boter op hun hoofd hebben. Toegegeven, het kwam in de buurt. Als tegengas voor de eenzijdige kijk van Basitianus. Het christendom daar weet ik wel e.e.a. van, en bastianus komt soms over als een boze exgelovige en heeft daar wel vaker last van. Het christendom is een te divers fenomeen om voor dat simpele uitspraken te vatten. Ik ga er maar van uit dat dit voor de islam ook zou kunnen gelden, maar mijn kennis over de islam is zeer oppervlakkig.


When your people matter, menstrual health matters


Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen