M. |
Schwarzgerät |
|
|
|
Posted 29-12-2004 23:11 by M. |
|
|
Forumgenoten,
vandaag de dag hoor ik nogal wat negatieve retoriek over "de jeugd", over "Slipknot-tieners" of zelfs "breezer-gothics" die de sfeer op concerten zouden verpesten, die niets van metal zouden begrijpen, die alleen maar stoer zouden doen en het niet zouden zijn of die geen verstand van muziek hebben en maar één band zouden kennen. De gemiddelde leeftijd van deze aangeduide categorie zou dan rond de zestien liggen, en deze categorie wordt over het algemeen (door de mensen die erover praten) zeer irritant en hinderlijk gevonden. Tenminste, die conclusie trek ik, men heeft het er in ieder geval nogal vaak over dus blijkbaar speelt het een grote rol in de hoofden en harten van onze ware metal-elite!
Naar mijn mening is dit volkomen onnodig en geeft dit soort denken blijk van een vastgeroeste en zelf-destructieve mentaliteit. Om de een of andere reden zijn de criticasters van bovengenoemde generatie altijd mensen "op leeftijd" die zich blijkbaar niet meer thuis voelen tussen het normale publiek op concerten. Ik zeg "normale publiek" want als ik naar de meerderheid van de concertbezoekers kijk kom ik qua gemiddelde leeftijd toch echt niet hoger dan een jaar of 20. Daar is niets mis mee.
Sterker nog, voornoemde criticasters vergeten vaak het cruciale feit dat, voor de "tieners", een concert een onvergetelijke belevenis is. Het samen bier drinken en kut roepen met vrienden is iets dat deze jonge mensen voor het eerst meemaken. Zij zijn bezig met het zoeken en vinden van een eigen identiteit, zij zijn bezig op een zoektocht die we allemaal gemaakt hebben en (en dit is het belangrijkst) zij vinden het geweldig. Zij Hebben Lol.
De voornoemde criticasters hebben geen Lol. En vooral hebben zij geen lol, omdat zij vergeten zijn hoe het is om dat gevoel te hebben. Het enige dat zij kunnen doen, om hun eigen identiteit te bewaren, is neerkijken op de mensen om hen heen, die WEL weten hoe het is om lol te maken. Vaak zijn deze criticasters hopeloos vastgeroest in hun eigen retoriek, dragen ze al 20 jaar dezelfde kleren en zitten ze al 20 jaar op hetzelfde dode spoor waar ze NOG 20 jaar op zullen zitten, totdat ze oud en verbitterd (en sommigen langharig) met pensioen zullen gaan, geen spat wijzer geworden en een hoop hersencellen armer. Met enig geluk zullen ze nog wat reutelen over "de metalscene" van vroeger, zodat je extra lol hebt als je ze uitlacht. Een spontane belevenis kennen ze niet meer, alles is oud, verdord, en was vroeger beter. De herinnering aan hun laatste toffe concert valt samen met de herinnering aan hun laatste erectie, omstreeks 1983.
Ik wil dan ook een kleine handreiking geven aan deze zelfverklaarde "mossels" en roep ze dan ook van harte toe (onderwijl genietend van een groene Breezer in mijn trendy Evanescence-baggy pants, Slipknot-gympen en Linkin Park-hoodie):
het leven is WEL leuk!!!!!!
Met vriendelijke groet,
M.
Fickt nicht mit dem Raketemensch!!
|