quote:
Op 15 november 2017 12:27 schreef ElitE het volgende:
Klopt, maar dat menselijke perspectief wordt tegenwoordig in praktijk steeds minder waarde gegeven als er niet daarnaast wetenschappelijk of logisch iets te rijmen valt. Anders heeft het niet meer waarde dan de mening van een chimpansee.
De wetenschap zegt iedere dag 40 versdhillende, tegenstijdige dingen over voedsel. Heeft inmiddels niet zo veel waarde meer dan de mening van een chimp. Daarentegen zegt de wetenschap niets over de experientie. Ze kan urenlang lullen over evolutionaire voordelen van liefde, over welke delen van de hersenen oplichten in scans en welke chemicalien erbij betrokken zijn, maar het is uiteindelijk alleen maar opeervlakkige beschrijving van fysische processen. De mens leeft niet in fysische processen. De mens IS fysische processen, maar LEEFT in experientie. Ik denk dat je wetenschappelijke onderbouwing overschat. Ze heeft ons heel ver gebracht, maar het is experientie, moraal, emotie etc die bepalen wat wij doen met onze wetnenschappelijke inzicht.
quote:
klopt. Daarnaast krijg je standaard voor elke religie een pakket erbij wat vol falsifieerbare zooi staat.
Snappumnie.
quote:
ieder mag zelf kiezen wat onder kut valt en wat onder peren Nee ik heb geen fundamentele jeuk van religie, maar in praktijk wel vaak
Duidelijk dank.
quote:
Wetenschap is niet etisch of onethisch, dat is voorbehouden aan wetenschappers. MEt elk krachtig technologisch middel kun je goede en foute dingen doen. Maar we hebben vooralsnog de grootste moeite met wat goed en fout is
Oneens. De wetenschap is meer dan alleen maar de empirische bevinding. Ze is het gehele body aan kennis, methoden, formules, wetenschappers etc. En daar horen diermodellen intrinsiek bij. Ik denk dat de meeste mensen een groot aantal van de proeven als ze die zouden bijwonen zeer onethisch zouden vinden. Natuurlijk kun je in postmoderne fashion aangeven dat 'ethisch en onetisch' relatief zijn, maar als een dier krijst van de pijn dan neem ik de vrijheid om te zeggen 'dat is niet oke'. De wetenschap doet geen uitspraken over 'dit is goed' 'dat is fout', maar doet wel een aantal zaken zelf fout. Dat is in simpeke bewoording wat ik bedoel.
quote:
Ik moet die Sam Harris docu nog zien maar ik verwacht dat het gaat om een neurobiologische basis te vinden voor ethiek. En dus zoekende naar een methode die ethische houdingen weet te quantificeren. Nu is dit naar mijn idee misschien wel een stap voorwaards. Maar het doet niets af aan mijn eerdere punt: je hebt mensen nodig als input voor die waardes. wetenschap geeft alleen een quantificeerbare methode. vooralsnog het ultime utilistische middel, en er zijn genoeg ethische stellingen tegen deze methode.
Eens.