|
Dit topic is 40 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 |
||||
Auteur: |
|
|
dat vind ik mooi. |
|
quote: Heb ik dus ook, kijk: Je hebt zeg maar van die "tuners" aan de zijkanten, bij de rand zo. Als het goed is heb je een drumkey erbij gekregen toen je dat ding kocht. Als je daarmee aan alle tuners draait in een sterpatroon (zie plaatje hieronder) kun je hem dus strakker draaien naar eigen gewenste strakheid. Dit kun je met alle pads doen die erop zitten. Snappez vous? |
|
Die "tuners" worden meestal spanschroefjes genoemd en drumkey = stemsleutel. Dat stemmen in sterpatroon klinkt logisch maar in de praktijk maakt het niet uit is mijn ervaring. Je kunt net zo goed in de rondte gaan, als je maar niet teveel in één keer aandraait. Dat laatste moet je sowieso niet doen natuurlijk. |
|
Je snapp Vladimir: That passed the time. Estragon: It would have passed in any case. |
|
'Breken' jullie ook altijd je nieuwe vellen voor je ze op je trommels draait? Ik zag het iemand eens doen en vond het best wel logisch. Je kant ook draaien tot ze knallen, maar wie zegt dat ze dan goed gestemd blijven. Gewoon lekker voor-'breken', wat?! Ja hoor... |
|
Dat was een tijdje geleden de trend maar de drumbouwers (zoals Gert van Lignum Drums, Pekka van Kumu) raden het resoluut af. Je kunt maar beter niks forceren en zuinig zijn op je bearing edges (draagranden). Als je nieuwe vellen hebt moet je in het begin gewoon wat vaker bijstemmen, maar dat is ook niet meer dan "een slag in de rondte". Ik heb eind vorig jaar trouwens een setje "locking nuts" gekocht voor m'n toms zodat deze minder snel ontstemmen. Ik heb er drie op elke tom, aan de kant waar ik sla. Ideaal, vooral als je je toms laag stemt zoals ik. http://www.thomann.de/fi/pearl_tl_20_10_tension_rod_lock_nuts.htm |
|
Ik stem de toms op gehoor. Als je op de rand van het vel tikt in de buurt van de schroeven kan je een toon horen, en dan bijstellen tot die toon overal hetzelfde is. Alleen een snare fatsoenlijk geluid geven, hoe doen jullie dat? Ik vind die van mij zo hoog klinken vaak, maar als ik losser draai rammelt het zo. Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht. |
|
Misschien je snares eens wat strakker aandraaien? Wat misschien een tip is; ik stem de resokant van de snare altijd lager dan de batterside. Reso gaat meestal op een A en batter op een C of Cis. Je kan ook een een B + D/Dis pakken voor een hogere klank of G + B/Bes voor wat lager, maar ik raad aan het wel op een kleine of grote terts te houden en die verhouding iig niet te vergroten. Een tip om je reso dan te stemmen; (dat is dus de onderkant) draai je snare om op je standaard, zet de snares eraf (op dof dus, met dat hendeltje) en doe heel voorzichtig een stok onder je snares zodat hij een soort brug vormt van de ene rand naar de andere, zo heb je altijd twee handen vrij om te stemmen en hoef je bijvoorbeeld niet met je hand de hele tijd die snares omhoog te houden. Stem wel altijd de overkanten op elkaar af. Als je namelijk die naast elkaar gaat stemmen blijf je soms echt eeuwig bezig. Ook voor de batterside (bovenkant dus gewoon, waar je op slaat) te stemmen zonder je snares aan en ze een beetje losgedraaid zodat je echt een doffe tom klank krijgt zeg maar. Trouwens, wat dat stemmen betreft, toch prefereer ik en zal ik ook altijd sterpatroon aanraden. Mijn ervaring is met als je ze een voor een doet dat het minder moeilijk is om ze fine te tunen. Als je een sterpatroon aanhoud verdeel je de spanning meer over het vel en blijf de algehele tuning meer even dan als je ze een voor een doet. [Dit bericht is gewijzigd door ColdheartMinor op 01-02-2011 17:58] |
|
Om het geluid van een snare compact te houden wordt het ondervel ("resovel") vaak juist wat strakker gespannen dan het slagvel. Om het ratelen van de snaremat tegen te gaan kun je de 4 schroeven die "grenzen" aan de snaremat iets losser draaien dan de rest. Je snaremat veel strakker draaien dan normaal is vaak een verloren zaak. Als het nodig is, is je matje vaak verrekt en als deze dat nog niet is wordt ie het wel. Bijna elke oude snaredrum gaat er op vooruit met een nieuw matje en ondervel trouwens. Nog een ding: Laat iemand anders af en toe op je trommel slaan en luister zelf op een afstandje! Dat klinkt echt heel anders. Ik stem bijna nooit in m'n uppie. Lang verhaal, maar ColdHeartMinor verteld zo'n beetje het omgekeerde dus ik moest wel even. Ben je nog wakker, bastianus?! |
|
quote: Een beetje zoals John Longstreth, bedoel je? |
|
quote:Ja, dank. Ik denk dat ik jouw tips ga gebruiken, ik heb het slagvel namelijk al vrij strak t.o.v. het ondervel. Dus klinkt jouw uitleg in mijn oren logischer. En die mat even vervangen denk ik. Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht. |
|
Ja, ik wil je niet op kosten jagen maar soms scheelt een kleine aankoop uren gepruts en de snare is toch wel het hart van je kit he. Pearl maakt goede snare matjes voor normale prijzen, EUR 15,- oid. Matje "I" is de standaard, type "D" is gevoeliger en "C"-type is wat makkelijker, minder gevoelig, minder buzzy doordat de buitenste snaren strakker staan dan de binnenste. |
|
Snaren onder je snare strak spannen is wel het minst goede idee ooit, dempt veel te veel. Ik heb liever dat het wat rammelt, dat hoor je toch amper als je met een hele band speelt. |
|
quote: Om er nog maar even een keer op in te gaan. Je zegt in principe ook dat je harder moest slaan alleen dan met een techniekje, Moeller misschien??? Dan klopt het toch wat ik zeg? En dat sneller vermoeid, waar slaat dat op? Als metaldrummer moet je sowieso hard werken anders kan je beter in een bruiloftsbandje gaan spelen. |
|
Ja de Muller techniek. maar 't is maar net wat je onder "hard slaan" verstaat. Ik versta daar onder met je zowat je hele armspieren gaan blasten, daar word ik dus vrij moe van. |
|
quote: Dat hard werken is inderdaad een drama, gister zat ik na 5 minuten buiten adem, ook dikke fail qua conditie :') En @CHM, ik heb er niet veel verstand van, maar als je met je hele armspier blast doe je volgens mij iets verkeerd, ik men echt dat je snelheid en kracht uit je polsen moet komen, en wat SJon zegt, oefenen |
|
quote: Jemig de peemig... ik wist niet dat drummers net zo nerderig als gitaristen konden zijn. Ik let NOOIT op welk boogje er in mijn snarematje zit (al vind ik het interessante stof). Ik stem NOOIT mijn trommels in Cis, Bes of wat de fuck iemand hier ook schrijft. Gewoon op gehoor, ondervel iets hoger dan bovenvel en muffle rings er op. Ik vind het uiterst vermakelijk en informatief, ga vooral zo door. Helaas ben ik zo'n drummer die enkel in de oefenruimte kan beuken en thuis nooit op zijn eigen kit kan spelen vanwege de buurt. Derhalve ben ik niet zo heel erg veel met mijn lieve kitje bezig (Yamaha Power V special). Ja hoor... |
|
quote: Moeller. |
|
quote: Jammer. Die power-v kan je echt wel vet laten klinken zonder extra hulpmiddelen. Is een te gekke kit voor het geld! Touché, pussycat! |
|
@Jolly Roger 666, drumnerd ja... ik ben hier veel mee bezig omdat ik enkele kameraden in de studiowereld zitten en m'n drumstel wordt vaak uitgeleend/verhuurd voor opnames. Ik bemoei me dan alleen maar met set-up/stemming/etc van het drumstel en volg de drum "nabewerking" dus ik heb al de nodige ellende meegemaakt (ook met mezelf als drummer). ... Als je wilt dat opnames puur, "onbewerkt" en toch "pro" klinken moet je er voor zorgen dat de basis sound van je kit 100% in orde is (NB dit is wat anders dan "perfect"). Dit mag dan klinken als een no-brainer maar wat "lekker klinkt" en in een oefenruimte acceptabel is, werkt niet per se lekker in de studio en een "goeie" drummer is ook bepaald geen garantie voor succes. Als álles klopt, zoals bij John Bonham, Steve Gadd of Jeff Porcaro, kun je met drie microfoons opnemen, is er nauwelijks nabewerking nodig en het resultaat is zowel geschikt voor de radio als voor audiofielen. Dát vind ik dus drumporno. Als de drumsound en drummer niet 100% in orde is heb je twee opties: A. Je houdt het "puur" en je klink als een garage/demo band (kan ook cool zijn) of B. Je gaat het flink editen; dan kun je een "pro" sound bereiken maar in 99% van de gevallen klinkt het vooral qua drums "modern/digitaal". Het laatste is de standaard tegenwoordig, maar ik vind het verschrikkelijk!!! (tenzij de muziek ècht een techno/industrial vibe heeft). |
|
"Tue Madsen (producer of Halford, Sick of it all, Vader, The Haunted, Behemoth, Hatesphere, Mnemic and many more) in Antfarm Studio." is het ongeveeer met me eens. Deze dude heeft het m.i. ook wel begrepen (naar mijn mening tenminste) Lekker groove na 2:19 |
|
quote: Die power V is inderdaad een geweldige kit voor de pegels die 'ie kost. Normaal gesproken heb ik er pin stripes op liggen. Mocht je betere ideeën hebben, let me know. Ik speelde met die muffles destijds snelle US-style death metal. Klanken moesten dus kort en duidelijk zijn. Nu ga ik veel meer old school DM en mag het wat mij betreft lekker rond. Zo kijk ik nu ook tegen mijn snare aan. @ Rotor; motiverend stukje tekst. Zodra de gelegenheid zich voordoet ga ik mijn kit weer eens even wat tlc geven. Ja hoor... |
|
Cool, daar hoopte ik op. Voor de toms zweer ik bij coated Remo Emperors, die zijn wat iets opener/resonanter dan Pinstipes. Clear vellen ben ik hoe dan ook geen fan van, maar ook dat is persoonlijk. |
|
Zo, nieuwe 10" Masterwork Troy splash, nieuwe 14" china, nieuwe standaards, nieuwe bekken-opstelling.. Holy crap, die Masterwork splashes zijn geniaal! Heb eigenlijk elke mogelijke splash onder de 100 euro geprobeerd, en deze won hands down! Niet zo iel als een hoop anderen, niet zo pannendekselig als een heeeeleboel anderen.. 55 euro! Nu nog een 8" splash en dan denk ik dat ik klaar ben. Eventueel nog een keer een sidesnare. En een rack. En wellicht nog eens x-hats. Wellicht een koebel. Ooit. Hi! I'm a signature virus. Please copy me into your sig to help me spread. |
Dit topic is 40 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 |
Index / Muziek algemeen | Vorige pagina | Volgende pagina |