|
Dit topic is 40 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 |
||||
Auteur: |
|
|
Bijna alle grote namen in de metal & rock staan live enorm hard te blazen met hun versterkers vanaf het podium. Het zal wel niet voor niks zijn dat ze dit doen. Dirty Bird Studio for recording, mixing, mastering for CD & vinyl, re-amping, drumediting |
|
quote:Nouja, vaak hebben ze hun versterkers wel helemaal open om de buizensaturatie tussen voorversterker- en poweramp buizen volledig tot zijn recht te laten komen, maar hebben er dan zoals ik al omschreef een powersoaker of loadbox tussen de amp en cab zodat ze het volume nog redelijk binnen de perken kunnen houden. Een 120 watt buizen amp op volle kracht is bijna niet uit te mic'en. Dat gaat zo verdomd hard, dat is bijna niet fatsoenlijk in te draaien, als het al niet clippend binnenkomt op het mengpaneel. Allicht staat de amp wel stukken harder dan slaapkamer niveau, maar vol open zelden. Maar zoals ik al begreep van DrDoom is die Sunn nu ook weer niet zó hard. My friend, watch out for traitors... |
|
maar het kan wel |
|
quote: Hehehe, het is ook wel erg lekker om soms knalhard te blazen met Grindbashers oefen ik nu ook stereo, vanuit de XT live naar een Labseries en naar de Engl eindtrap. Beukt als een gek. Ik heb trouwens na die Engl nog een eq zitten, daardoor kan ik de Engl vol open gooien en met die eq de volume bepalen, ook een soort Powersoaker of iets dergelijks dus. Werkt erg fijn! Valt me op dat ik live trouwens bijna nooit wat aan mijn standaard volume hoef te doen. Boeiender |
|
quote: Ik zie zelden een soaker bij metalbands. Zelfs met een mastervolume wil men hard staan. Een dynamische mic kan met gemak deze hoge volumes aan. Maar een goed geluid krijgt men uiteraard ook op laag volume. Dat is mij immers ook tijdens de geluids opleiding geleerd. Ik persoonlijk vind het juist lekker dat er vanaf het podium ook behoorlijk volume komt, wat ook gebeurd bij de grotere bands. Let daar maar eens op.... Dit vult het centrale deel voorin de zaal ook weer op. Dirty Bird Studio for recording, mixing, mastering for CD & vinyl, re-amping, drumediting |
|
@ Mathieu. Hehehe, je volume met je samson eq instellen geld niet als een powersoak dude Beetje ander concept [Dit bericht is gewijzigd door jbassist op 11-09-2008 17:10] "BONKE! next time you fuck in my bathroom, fucking throw the condoms into the toilet! not in or on top of the goddamn sink...." |
|
En Fredde heeft gelijk! In kleine zalen werkt zijn aanpak 10 keer beter als amps zachter zetten. Mits je een ontzettende hoerebankline/versterkers/geluid hebt, dan kan je beter een geluid zoveel mogelijk issoleren/weren vanaf het podium en vanaf de p.a kneden tot een "gangbaar" geluid. Helaas zijn 90% van bands uitgerust met of klote gear of een smakeloos idee van geluid hehe Hierdoor komt het idee weer dus dat het beter is om je amps zacht tezetten op podium denk ik dan hehe Sowiso kan je makkelijk EN luid staan EN goed klinken in de zaal. Je zal vanaf de zaal gewoon het geluid wat van het podium komt moeten aanvullen/aandikken wat tegek klinkt als dat goed gebeurt (als de geluidsman snapt wat ie moet doen.) [Dit bericht is gewijzigd door jbassist op 11-09-2008 17:19] "BONKE! next time you fuck in my bathroom, fucking throw the condoms into the toilet! not in or on top of the goddamn sink...." |
|
quote: Euh, jawel toch joh! Ik jens die Engl dr vol in en met die volume van de eq demp in hem weer, heb je toch alle buizen erin zitten. Toch? En een hard geluid is wel vet, maar een zaaltje moet het ook maar aankunnen, als je bijvoorbeeld de zang niet superhard kan uitversterken heeft het ook niet veel zin om de rest superhard te zetten toch? Ik ga altijd uit van het principe dat je op een podium de gitaren afsteld op de drummer (zonder monitoring dan, gewoon puur de drums), dan ben je als gitarist / bassist ook niet zo afhankelijk van eventuele monitoring. Boeiender |
|
quote: Dat is ook dé manier imho.. Toen ik nog mons deed ging ik tijdens de moncheck ook altijd op het podium luisteren, als daar geen balans is kan je daar met mons ook weinig meer mee.. Monitor geluid zie ik (tenzij je op een MEGA podium staat) als aanvulling op die balans. Vooral kick en zang dus. Als een band (in een kleine zaal) hard speelt geldt voor FOH eigenlijk hetzelfde.. Je voegt iets toe aan wat al van het podium komt, ipv zelf een geluid neer te zetten. Maar zoals Jables al aangeeft werkt dat alleen als een band een coole sound heeft. [Dit bericht is gewijzigd door Snaack op 11-09-2008 18:45] |
|
Sja, als band moet je wel nadenken over wat je wil natuurlijk, en al proberen zo evenwichtig mogelijk qua frequenties te zitten. Kan mooi in een oefenruimte afgesteld worden, en als alles daar in orde is, moet het heel raar lopen wil het op een podium in ene keer compleet anders zijn. Helaas zijn niet alle bands zich er van bewust. Boeiender |
|
Nah, ligt maar net aan de ruimte. Als je in een klein zwaar geïsoleerd oefenhoek repeteert klinkt je set op een relatief "open" podium echt wel anders.. Dat door akoestische verschillen.. Daarom altijd je sound checken als je je zooi opgebouwd hebt. (dat klinkt heel logisch maar veel bands zijn al lang blij als alles na al dat gesjouw eenmaal op het podium staat.. is mijn ervaring..) |
|
quote: Ohja, ik ga te makkelijk uit van mooie oefenruimtes, damn, hahahaa, sorry! Maar als je een beetje een ruimte hebt met niet teveel demping is wat ik schreef wel een goed iets. En inderdaad altijd even checken op het podium, met name de volume als je met 2 gitaristen speelt. Boeiender |
|
quote:Precies, iets wat ik altijd doe. Als ik ergens niet tegen kan is het lelijk gitaargeluid. Ik ben het sowieso onwijs beu dat sommige bands menen dat die mid eq nooit verder dan de 2 mag omdat hun geluid dan zo lekker zwaar en scooped klinkt. Beginnen ze te spelen verzuipt de hele gitaar, maar als je er wat van zegt dan zijn ze verontwaardigd. My friend, watch out for traitors... |
|
quote: Dikke +1. Boeiender |
|
Ik maak me er inmiddels al niet meer druk om. Als ik geluid doe en iemand heeft een kutgeluid maak ik nog wel eens een suggestie als ik denk dat ik het beter kan. Als bezoeker van iets ga ik dan ergens bierdrinken waar ik de band niet kan horen "BONKE! next time you fuck in my bathroom, fucking throw the condoms into the toilet! not in or on top of the goddamn sink...." |
|
Ik ben opzoek naar basversterker/19'' advies Denk Deathmetal, strakke maar brute sound. En ik heb geen idee welke versterkers het goed doen in dat straatje, advies svp.= |
|
Budget? |
|
plus minus 800 euro |
|
|
|
quote: Nee ik denk van niet. Volgens mij zit die eq tussen je preamp en je eindtrap. Dus je eindtrap gaat niet voluit (levert niet zijn max - wees blij, 2 x 60 Watt voluit is ). Maar dat geeft niet, liever niet zelfs, jouw buizen zijn 6L6 en die zijn bedoeld om vet maar clean de distortion van je preamp weer te geven. Jouw eq werkt dus eigenlijk als een extra mastervolume na je preamp. En dat is goed bedacht gezien het feit dat jouw engl preamp zo'n programmeerbare is en je dus met je eq het overall volume kan instellen los van de preset die je kiest. Only sick music makes money today - Nietsche. |
|
quote: Precies! Maar het werkt voor mij dus wel handig. (DAMN, kom je dat een keer onder het genot van een biertje uitleggen? Hehehehehe) Boeiender |
|
sorry voor de Offtopic, maar wat een nick heb jij @Dick Wolkendeck [Dit bericht is gewijzigd door Hypnos op 23-09-2008 22:45] signature |
|
Verkeerde topic. [Dit bericht is gewijzigd door Sjaakie op 24-09-2008 10:22] |
|
quote:Huh welke engl-preamp heb je dan nu?? :D |
Dit topic is 40 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 |
Index / Muziek algemeen | Vorige pagina | Volgende pagina |