IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : Lekker koken en eten (recepten topic) Vorige pagina | Volgende pagina
Leviathanica
Usericon van Leviathanica
Posted 04-10-2006 21:49 by Leviathanica Profiel van Leviathanicahttp://www.youtube.com/user/Craptavaganza

quote:
Op 4 oktober 2006 21:48 schreef MMayo het volgende:
De snelle versie kan ook met voorgesneden groente uit groentepakket.


quote:
Op 4 oktober 2006 21:48 schreef mental het volgende:
hehehe. deze knul heeft over 2 weken zijn eerste kookles.

Wat voor soort koken? Een bepaald land of gewoon algemeen?


Iedereen heeft recht op mijn mening.


MMayo
Whut?
Usericon van MMayo
Posted 04-10-2006 21:53 by MMayo Profiel van MMayo

quote:
Op 4 oktober 2006 21:49 schreef mental het volgende:
Dat eerste, mevrouw.


Waar ga je dat doen dan? Bij M thuis?


mental
Bro's before Ho's
Usericon van mental
Posted 04-10-2006 21:53 by mental Profiel van mental

algemeen,waarom zou ik me vastpinnen op 1 land ?


Fuck the world and fuck you


mental
Bro's before Ho's
Usericon van mental
Posted 04-10-2006 21:55 by mental Profiel van mental

quote:
Op 4 oktober 2006 21:53 schreef MMayo het volgende:
Waar ga je dat doen dan? Bij M thuis?
Nee, een vriendin van me leert me koken,zij is erg goed.


Fuck the world and fuck you


Dodo
Usericon van Dodo
Posted 04-10-2006 22:42 by Dodo Profiel van Dodo

Heeft iemand nog lekkere (griekse) recepten met fetakaas?


M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 04-10-2006 22:45 by M. Profiel van M.

Yep.


Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


Dodo
Usericon van Dodo
Posted 04-10-2006 22:57 by Dodo Profiel van Dodo

ja zeg dan


M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 04-10-2006 23:02 by M. Profiel van M.

Alleen als je belooft echte feta bij de kaasboer te halen.


Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 04-10-2006 23:03 by Jenje (Speciaal lid) Profiel van Jenje

gewoon door een sla mikken met wat zoete dressing , wat lijfjes, tomaatjes ...

Niet zo moeilijk doen ...


spectre
Usericon van spectre
Posted 04-10-2006 23:04 by spectre Profiel van spectre

Bij de kaasboer? Jak, M. Ik heb een schaap in de tuin staan. Die pruttel van de markt hoef ik niet te hebben hoor


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


Vampire_girl
rabiës
Usericon van Vampire_girl
Posted 04-10-2006 23:25 by Vampire_girl Profiel van Vampire_girlhttp://www.sfu420.com/

Griekse salade met FETA KAAS

-Sla (geen ijsbergsla, want daar zit toch geen smaak aan)
-Groene Olijven
-Tomaten
-Rode ui in ringen gesneden
-Komkommer in blokjes
-Rode en groene paprika in blokjes
-FETA KAAS

Alle groentes mengen en bestrooien met verse Oregano. Drupje goede olijfolie eroverheen. Flink stuk FETA KAAS erop en klaar is je Griekse salade!


the only pleasure is pain


M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 04-10-2006 23:28 by M. Profiel van M.

Voor Deaudeau en de rest:

Moussaka

Ingredienten voor vier min of meer natuurlijke personen:
2 rode uien, in stukjes
halve bol knoflook, de teentjes geplet
1 courgette, in plakjes
1 aubergine, in plakjes
bloem
ca. 300 gr. feta (meer mag ook hoor)
50 gr. pijnboompitten
400 gr. rundergehakt
olijfolie
zwarte peper, zeezout
verse thijm
roomboter
nog meer bloem
melk

Verder nodig:
grote ovenschaal
oven

Moussaka is een grieks ovengerecht. Qua hoeveelheden heb ik maar wat neergezet. Als je meer van knoflook houdt, gebruik je meer knoflook. Vind je pijnboompitten vies en walnoten lekker, gebruik dan walnoten. Zoveel maakt het allemaal niet uit, zolang je van alles maar "genoeg hebt". Het staat of valt wel een beetje met de juiste hoeveelheid courgette en aubergine.
Dat gezegd hebbende, kunnen we verder. Het idee van moussaka is dat je laagjes courgette/aubergine afwisselt met laagjes "gehaktsaus". Dat wordt dan afgedekt met een bechamelsaus waarna het in de oven gaat.
De courgette en aubergine vergen enige voorbereiding, vooral de aubergine (oh ja, en als je niet van aubergine houdt gebruik je lekker alleen maar courgettes, of vice versa). Snij deze groenten dwars in plakjes van ca. 0,5 - 1 cm. dik. Bestrooi de plakjes aubergines aan beide kanten met zout en laat ze een half uur liggen (ga in de tussentijd de andere voorbereidingen treffen). Was het zout daarna van de aubergineplakjes af met koud water. Het zout trekt veel vocht uit de plakjes, dit vocht is erg bitter. Dep ze na het wassen even droog met keukenrol. Als je dit doet, heb je a. een lekkerder moussaka b. een minder vochtige moussaka.
Strooi een hoop bloem uit op een plat bord. Druk daarna de plakjes courgette en aubergine in de bloem, aan beide kanten. De "bebloemde" plakjes moet je vervolgens in een grote koekenpan met een flinke hoeveelheid olijfolie aan beide zijden bruin bakken. Omdat dit nogal wat plakjes zullen zijn moet je waarschijnlijk meerdere pannen gebruiken (anders ben je eeuwen bezig). Zet, voordat je dit doet, een groot vergiet of zo klaar bedekt met toiletpapier. Hierop kunnen de reeds gebakken plakjes uitlekken. Vergeet niet vaak genoeg olie bij te schenken in de pan, de plakjes nemen nogal wat op (hou dus het vuur vrij hoog, dan beperk je dat).

Dan de saus. Fruit de uitjes en knoflook in een pan met olijfolie. Als de uitjes glazig beginnen te zien, doe dan de rundergehakt erbij. Roerbak de handel, terwijl je intussen royale hoeveelheden zwarte peper boven de pan maalt en desgewenst wat zeezout. De peper is wel belangrijk (de plakjes courgette en aubergine slokken veel smaak op dus wees royaal). Rooster intussen de pijnboompitten in een droge pan ernaast en doe ze, vlak voordat de gehakt helemaal goed gebakken is, erbij.
Desgewenst kan je ook nog zongedroogde tomaten of zelfs gewone tomaten (ontveld en in kwarten gesneden) toevoegen. Hiervan wordt de saus wel vochtiger, wat een nadeel kan zijn.

Snij de feta in blokjes (en als je goede hebt, is een beetje verkruimelen al genoeg).

Bechamelsaus: iedereen heeft zijn eigen manier om dit te doen. Wat ik doe, is boter smelten in een pan. Als de boter helemaal gesmolten is, doe ik wat bloem erbij, meng het en dan weer bloem. Etc., totdat ik ongeveer evenveel bloem als boter heb toegevoegd. Je hebt dan feitelijk een niet erg handelbaar deegklompje. Dan moet er een beetje melk bij (KLEIN BEETJE!!). Heel goed mengen, waarschijnlijk krijg je nu een nóg onhandelbaarder klomp deeg. Weer wat melk erbij, weer heel goed mengen, weer wat melk erbij, weer goed mengen, etc. Na de vijfde kleine toevoeging of zo wordt het iets handelbaarder (hou het vuur laag, anders brandt de boel aan). Blijf echter telkens kleine hoeveelheden toevoegen (in de orde van grootte van één eetlepel), anders krijg je klonten in je saus en die zijn zeer moeilijk te verhelpen. Op een gegeven moment wordt de saus licht vloeibaar en kan je iets meer melk per keer toevoegen. Blijf zo doorgaan totdat je de gewenste dikte en hoeveelheid hebt. Het moet genoeg zijn om de hele ovenschaal te kunnen bedekken. Desgewenst kan je geklopt eiwit toevoegen, dan krijg je een luchtiger saus. Het is echter niet nodig. Als de saus klaar is, kan je er zwarte peper doorheen malen, maar je kan er bv. ook wat (feta)kaas doorheen smelten, is lekker. N.B. laat de saus niet koken!!!
Terwijl je die saus zo maakt, kan je alvast de moussaka gaan "bouwen". Bestrijk de binnenkant van de ovenschaal hiervoor met olijfolie. Begin vervolgens met een laagje courgette- en aubergineplakjes. Doe hieroverheen een laagje gehakt"saus", en bestrooi dat dan weer met een deel van de feta. Nu weer een laagje plakjes, laagje gehaktsaus en wat feta. Etc. totdat alles op is. Bedek dan het geheel met je bechamelsaus.
Dit plaats je in de reeds lang voorverwarmde oven (zo'n 175 graden), daar moet het dan weer een half uur à drie kwartier aan (hangt een beetje van de oven af en van de hoeveelheid die je maakt).

EET SMAKELIJK!!!!!

Serveer dit gerecht met een frisse salade en verder niet teveel erbij, het is nogal machtig. Het is ook een teringklus, maar als je het goed uitvoert, is het erg lekker.


Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


Vampire_girl
rabiës
Usericon van Vampire_girl
Posted 04-10-2006 23:48 by Vampire_girl Profiel van Vampire_girlhttp://www.sfu420.com/

Moussaka duurt me veel te lang in de keuken. Dan ga ik liever uit eten om het gerecht te bestellen. 2 weken geleden heb ik het nog in Kreta gegeten, errug lekker hoor


the only pleasure is pain


MMayo
Whut?
Usericon van MMayo
Posted 05-10-2006 17:55 by MMayo Profiel van MMayo

quote:
Op 4 oktober 2006 17:55 schreef MMayo het volgende:
een lekkere bolognese saus erbij met gehakt, prei, champignons, rode ui, witte ui, gesneden pepertje, knoflook (vers gesneden allemaal enzo). Edit: En zongedroogde tomaten erdoor.



Dit met penne samen in een schotel en huppekee met wat kaas erover zo de oven in. Restjes


Dodo
Usericon van Dodo
Posted 05-10-2006 17:58 by Dodo Profiel van Dodo

oh ja ik was vergeten om te zeggen dat ik geen sla en courgettes lust

maarja.. ga van't weekend ff grieks koken.
Tomatenrijst, gegrilde feta met tomaatjes en uit, en (ff naam kwijt) gehakt met feta erin, en misschien nog wat gyroszooi er bij ofzo

I love grieks eten


MMayo
Whut?
Usericon van MMayo
Posted 05-10-2006 17:59 by MMayo Profiel van MMayo

quote:
Op 5 oktober 2006 17:58 schreef Dodo het volgende:
oh ja ik was vergeten om te zeggen dat ik geen sla en courgettes lust

maarja.. ga van't weekend ff grieks koken.
Tomatenrijst, gegrilde feta met tomaatjes en uit, en (ff naam kwijt) gehakt met feta erin, en misschien nog wat gyroszooi er bij ofzo

I love grieks eten


Tering, dat is zwaar voedsel als je ook nog eens gehakt met feta en gyros erbij doet.


Dodo
Usericon van Dodo
Posted 05-10-2006 18:04 by Dodo Profiel van Dodo

ja nouja dat gehakt met feta weet ik niet zeker of ik dat er bij doe, maar het klinkt wel lekker .. misschien voor een andere keer dan


spectre
Usericon van spectre
Posted 05-10-2006 18:06 by spectre Profiel van spectre

Lijkt mij een smerige combinatie eerlijk gezegd


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 05-10-2006 18:07 by ZelThoR Profiel van ZelThoR

Gehakt met feta, prima, Gyros met feta, prima, maar alles bij elkaar? Damn, instant heart attack!


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


MMayo
Whut?
Usericon van MMayo
Posted 05-10-2006 18:09 by MMayo Profiel van MMayo

quote:
Op 5 oktober 2006 18:04 schreef Dodo het volgende:
ja nouja dat gehakt met feta weet ik niet zeker of ik dat er bij doe, maar het klinkt wel lekker .. misschien voor een andere keer dan


Doe je toch gewoon salade zonder feta, gehakt met feta en een beetje gyros samen met de tomaten rijst? Ook al zou ik zelf de gyros gewoon weglaten.

Edit: Of gewoon rijst weglaten en gekruide aardappelschijfjes uit de oven maken met ui, tomaat en feta en dan wat lam erbij.

[Dit bericht is gewijzigd door MMayo op 05-10-2006 18:12]


Dodo
Usericon van Dodo
Posted 05-10-2006 18:18 by Dodo Profiel van Dodo

ja ik denk dat dit het word

als "voorgerecht"
gegrilde feta met tomaten en ui

"hoofdgerecht"
tomatenrijst met gyros


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 15-10-2006 19:13 by Chelman Profiel van Chelman



Kijk eens wat mijn buurvrouw voor me meenam uit de Utrechtse heuvelrug.


Schoonmaken, paneren en bakken als een karbonaadje. De kleine worden gebruikt om samen met wat uitjes de basis voor een saus te vormen.


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 15-10-2006 19:20 by Jenje (Speciaal lid) Profiel van Jenje

Grote kans dat menig hond daar fiks overheen heeft staan zeiken

Bon appetit!


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 15-10-2006 19:22 by ZelThoR Profiel van ZelThoR

quote:
Op 15 oktober 2006 19:13 schreef Chelman het volgende:
Schoonmaken, paneren en bakken als een karbonaadje. De kleine worden gebruikt om samen met wat uitjes de basis voor een saus te vormen.
Wat zonde van die visjes


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 15-10-2006 19:23 by Jenje (Speciaal lid) Profiel van Jenje

Serieuze vraag: zijn alle rassen aardappelen geschikt om in de schil te koken/bakken?

Hoe kun je ze het beste in de schil klaarmaken?


Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen