IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : Lekker koken en eten (recepten topic) Vorige pagina | Volgende pagina
Hades
Meneer de Ontbijtman
Usericon van Hades
Posted 05-12-2006 14:06 by Hades Profiel van Hadeshttp://www.enschedeseheadbangers.nl

Komend weekend hebben we ons 15-gangen kerstdiner en ik wilde dit jaar een vega hoofdgerecht maken. Probleem is alleen dat kaas niet echt een goede basis is, aangezien je dan al te snel vol zit, vis wordt er ook al genoeg geserveerd en imitatie-vlees is ook niet echt geschikt. De enige basis die ik nog echt kan bedenken zijn noten, maar dat lijkt me dan weer zo'n ontzettend kleine maaltijd worden. Iemand nog suggesties?


Digerdoden
Usericon van Digerdoden
Posted 05-12-2006 14:10 by Digerdoden Profiel van Digerdoden

een kleine salade met noten er door, of sushi


"Martyrdom is the only way a man can become famous without ability. " Arthur Schopenhauer


M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 05-12-2006 14:17 by M. Profiel van M.

M.a.w. een vega hoofdgerecht bij een kerstdiner is een slecht idee. Sommige dingen moet je gewoon niet willen...


Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


spectre
Usericon van spectre
Posted 05-12-2006 14:30 by spectre Profiel van spectre


Tuurlijk wel, er zijn zat alternatieven...


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


Psychonaut
Usericon van Psychonaut
Posted 05-12-2006 14:32 by Psychonaut Profiel van Psychonaut

Vissen hebben ook gevoelens hoor!


Iskariot
Vulgaris Magistralis
Usericon van Iskariot
Posted 05-12-2006 14:33 by Iskariot Profiel van Iskariot

quote:
Op 5 december 2006 14:06 schreef Hades het volgende:
Komend weekend hebben we ons 15-gangen kerstdiner en ik wilde dit jaar een vega hoofdgerecht maken.
Jij gaat vrienden maken


aerodis
Usericon van aerodis
Posted 05-12-2006 14:35 by aerodis Profiel van aerodis

15 gangen, roffele.


Mikeee
whiskypedia
Usericon van Mikeee
Posted 05-12-2006 15:36 by Mikeee Profiel van Mikeee

15 maal groenvoer. Chapeau.
Jij hebt zeker het boek gelezen "When best to aggravate people you hate" en "How to make christmas at your place *truly* unforgettable".
Als mij zoiets overkomt zou ik echt onmiddelijk opstaan en me lam zuipen bij gebrek aan beter.

Groenvoer omdat het groen moet zijn. Kanker nederlandse vega-mentaliteit. A curse upon alle veggie-organisaties!






(tenzij iedere aanwezige uitgesproken vega is. Dan heb ik niks gezegd)



spectre
Usericon van spectre
Posted 05-12-2006 15:37 by spectre Profiel van spectre

Er staat toch duidelijk vega hoofdgerecht...


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


Lionheart
|"| |''| |"| >')
Usericon van Lionheart
Posted 05-12-2006 15:47 by Lionheart Profiel van Lionheart

quote:
Op 5 december 2006 14:06 schreef Hades het volgende:
Komend weekend hebben we ons 15-gangen kerstdiner en ik wilde dit jaar een vega hoofdgerecht maken. Probleem is alleen dat kaas niet echt een goede basis is, aangezien je dan al te snel vol zit, vis wordt er ook al genoeg geserveerd en imitatie-vlees is ook niet echt geschikt. De enige basis die ik nog echt kan bedenken zijn noten, maar dat lijkt me dan weer zo'n ontzettend kleine maaltijd worden. Iemand nog suggesties?


Polonium 210.


Digerdoden
Usericon van Digerdoden
Posted 05-12-2006 15:49 by Digerdoden Profiel van Digerdoden

quote:
Op 5 december 2006 15:47 schreef Lionheart het volgende:
Polonium 210.
lekker hoor!


"Martyrdom is the only way a man can become famous without ability. " Arthur Schopenhauer


watery black
Usericon van watery black
Posted 05-12-2006 15:55 by watery black Profiel van watery black

quote:
Op 5 december 2006 14:06 schreef Hades het volgende:
Komend weekend hebben we ons 15-gangen kerstdiner en ik wilde dit jaar een vega hoofdgerecht maken. Probleem is alleen dat kaas niet echt een goede basis is, aangezien je dan al te snel vol zit, vis wordt er ook al genoeg geserveerd en imitatie-vlees is ook niet echt geschikt. De enige basis die ik nog echt kan bedenken zijn noten, maar dat lijkt me dan weer zo'n ontzettend kleine maaltijd worden. Iemand nog suggesties?


veel succes daarmee

maareh, gevulde tomaten of gevulde paprika's misscchien een idee? rijst erin, wat feta erbij, en nug wat van groente erdoor ofzo. wel de rijst ergens mee p smaak brengen, anders wordt t saai. misschien wat knoflookolie erdoor ofzo.

maargoed... ik zou me er niet aan wagen

[Dit bericht is gewijzigd door watery black op 05-12-2006 15:55]


"There will come a time when you'll have the chance to do something courageous, to do the right thing." "I love those moments. I like to wave at them as they pass by."


Mikeee
whiskypedia
Usericon van Mikeee
Posted 05-12-2006 16:02 by Mikeee Profiel van Mikeee

quote:
Op 5 december 2006 15:49 schreef Digerdoden het volgende:
lekker hoor!

Mjah, valt een beetje zwaar op de maag heb ik gehoord.



Snaack
Usericon van Snaack
Posted 05-12-2006 16:05 by Snaack Profiel van Snaack

Een 15 gangen kerstdiner, dan ben je beide kerstdagen bezig met eten


Mikeee
whiskypedia
Usericon van Mikeee
Posted 05-12-2006 16:08 by Mikeee Profiel van Mikeee

Of je maakt van de 15 gangen simpelweg een smörgåsbord.



Digerdoden
Usericon van Digerdoden
Posted 05-12-2006 16:08 by Digerdoden Profiel van Digerdoden

quote:
Op 5 december 2006 16:02 schreef Mikeee het volgende:
Mjah, valt een beetje zwaar op de maag heb ik gehoord.

Een 15-gangen diner niet dan?
Tenzij je vanaf vroeg in de middag bezig bent, en de gerechten minder als 30 gram zijn


"Martyrdom is the only way a man can become famous without ability. " Arthur Schopenhauer


M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 06-12-2006 23:24 by M. Profiel van M.

Lamskofta à la M.

Kofta zijn balletjes. Deze versie betreft balletjes lamsgehakt met pittige kruiden. Serveer bv. met rijst, nanbrood en een tomatensalsa (tomaat + rode ui + limoensap + verse koriander).

Dit is een hoeveelheid voor 2 flinke eters of 3 normale eters.

Kofta:
500 gr. lamsgehakt
4 tenen knoflook
1 rode ui (of enkele kleine thaise rode ui = lekkerder)
6 groene chilipepers (van die kleine hete, haal de pitjes eruit)
stukje gemberwortel van een paar cm, geschild en gesneden
2 tl. korianderzaad, fijngestampt in de vijzel
2 tl. komijnzaad, ook in de vijzel
enkele kruidnagelen, ook in de vijzel
(rooster de specerijen voordat je ze in de vijzel knalt even in een droge koekenpan, hierdoor komt er meer smaak vrij)
1 stengel citroengras, fijngehakt
1 hand vers korianderblad
1 ei, losgeklopt
boter of zonnebloemolie

Saus:
handje ongezouten cashewnoten, even geroosterd in droge koekenpan en daarna fijngehakt
handje ontvelde amandelen, even geroosterd in droge koekenpan en daarna fijngehakt
2 rode uien (of weer meer van die kleine thaise), fijngesneden
3 teentjes knoflook, geplet
stukje gemberwortel van ca. 1 à 2 cm., fijngesneden
1 tl. kurkuma
1 tl. chilipoeder
tomaten (ca. 3 grote of 6 kleine), fijngehakt
4 à 6 eetl. yoghurt (van die griekse/bulgaarse die al relatief droog is, als je dat niet hebtis gewone ook OK, maar misschien goed om die eerst een paar uur of zelfs een nacht uitlekken in een schone theedoek)
zout naar smaak
verse muntblaadjes, fijngehakt
boter of zonnebloemolie

Disclaimer: bovenstaande hoeveelheden zorgen voor "mild pittige" kofta. Iemand die niets gewend is vindt dit "heet". Variaties in de hoeveelheden worden niet gemodereerd.

Er zijn 2 mogelijkheden om de balletjes te kneden: met de hand of in de keukenmachine. Als je het met de hand doet, zorg dan dat alle ingredienten érg fijn gesneden zijn. Meng alles in een grote kom en kneed het goed door elkaar.
Als je de keukenmachine gebruikt, flikker je alles gewoon in de mengkom en zet je het ding aan.
Rol van het mengsel balletjes van een cm. of 2. Yep, da's klein, dat moet ook. Groter mag natuurlijk altijd maar dan zal je meer moeite moeten doen om de balletjes niet uit elkaar te laten vallen + om ze gelijkmatig gaar te laten worden.
Bak de balletjes lekker bruin in de boter of zonnebloemolie en zet ze even apart.

Begin aan de saus: fruit ui, knoflook, kurkuma, chilipoeder en gember in boter of zonnebloemolie. Als dit een paar minuten lekker bezig is, doe er dan de tomaten bij. Bak dit lekker "smeuiig" en voeg de yoghurt, noten en amandelen toe. Zacht bakken totdat de olie zich begint af te scheiden. Voeg de balletjes toe, goed door elkaar scheppen en laat dit alles 15 à 20 minuten sudderen. Hou een deksel op de pan anders droogt je saus teveel uit. Terwijl dit alles suddert (af en toe roeren) kan je je bezighouden met de rijst, het nanbrood en de tomatensalsa.
Doe op het laatst wat fijngehakte verse munt door de saus en garneer met enkele hele blaadjes munt. Dit staat leuk.

Aanbevolen tafelwijn: een pittige rode zoals een Shiraz.

Eet smakelijk .

[Dit bericht is gewijzigd door M. op 06-12-2006 23:25]


Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


Immortella
Only the good die young!
Usericon van Immortella
Posted 06-12-2006 23:30 by Immortella Profiel van Immortella

Damn! Dat klinkt onzettend lekker M.! Zeker een recept om eens te maken.


..."Hate can only create more hate"...


FRNK
Thin out the numbers!
Usericon van FRNK
Posted 07-12-2006 1:25 by FRNK Profiel van FRNKhttp://myspace.com/frnk

Wat een gedoe voor een gehaktbal zeg


Iskariot
Vulgaris Magistralis
Usericon van Iskariot
Posted 07-12-2006 1:29 by Iskariot Profiel van Iskariot




Slechtheid
Usericon van Slechtheid
Posted 07-12-2006 3:13 by Slechtheid Profiel van Slechtheid

Die wilde ik net gaan posten. Fok dat gedoe van M. Het zal wel net ietsje lekkerder zijn enzo, maar fok it evengoed.

Ik wijk wel af: Je moet gehaktrolletjes maken eigenlijk. Nou, ik maak kleine balletjes en braad die eerst gewoon. Voor dat lekkere korstje idd.
Rijst serveer ik niet apart maar wordt gewoon aan het einde onder de Kofta geroerd. Een enkele pan op tafel, geen gedoe met doorgeven.
Courgettes moeten eigenlijk 2 a 3 minuten meegebakken worden. Doe ik ook niet. Courgette doe ik er zo laat mogelijk in [net voor de rijst] zodat de 'bite' van de courgette niet verloren gaat [leze: de vaste vorm].

Eet smakelijk!


Mikeee
whiskypedia
Usericon van Mikeee
Posted 07-12-2006 4:15 by Mikeee Profiel van Mikeee

quote:
Op 7 december 2006 1:29 schreef Iskariot het volgende:



Hehehe dit is nou precies waarom de meeste nederlanders 0,0 culinair besef hebben. Word dan gelijk zonder smaakpapillen geboren!



M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 07-12-2006 6:19 by M. Profiel van M.

quote:
Op 7 december 2006 4:15 schreef Mikeee het volgende:
Hehehe dit is nou precies waarom de meeste nederlanders 0,0 culinair besef hebben. Word dan gelijk zonder smaakpapillen geboren!


+1, Knorr is voor zwijnen .


Wat een ellende


Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


karnivoor
Usericon van karnivoor
Posted 07-12-2006 6:29 by karnivoor Profiel van karnivoorhttp://www.kanker.nl/

wit brood
ham
kaas
kruidenkaas

tosti


Je moeder.


Slechtheid
Usericon van Slechtheid
Posted 07-12-2006 6:38 by Slechtheid Profiel van Slechtheid

quote:
Op 7 december 2006 6:19 schreef M. het volgende:
+1, Knorr is voor zwijnen .


Wat een ellende
Als je voor 6 man moet koken, etenstijd is 6 uur en je komt om half 6 binnen druppelen, geloof me, dan is Knorr je beste vriend.

Edit: Hebben M. & Mikee de Knorr varianten zelf eigenlijk al geprobeerd?

Zoja: Zwijnen!

[Dit bericht is gewijzigd door Slechtheid op 07-12-2006 6:41]


Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen