IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : Belijdenis gedaan en discussiepunten Vorige pagina | Volgende pagina
ProgTon
when love is lost only hell will remain
Usericon van ProgTon
Posted 01-04-2010 13:06 by ProgTon Profiel van ProgTonhttp://www.myspace.com/progton

quote:
Op 1 April 2010 12:57 schreef ZelThoR het volgende:
Ik zie in ieder geval alleen maar staan dat hij in zijn eentje bidt. In ieder geval staat er nergens dat hij in de nabijheid van anderen bidt. Ja, hij leert zijn discipelen de tekst van een gebed, dat is niet hetzelfde als bidden in aanwezigheid van.

Dat gekoppeld met de regel die hij stelt in Mat 6:6 maakt dat als je hem echt wil volgen je je dus verre moet houden van gezamenlijk / gelijktijdig bidden.


Ik denk inderdaad dat je het beste in stilte kunt bidden in je eentje afgesloten van de rest. Zodat je je hart kunt openen.

Discipelen inderdaad, volgelingen

Toch denk ik niet dat als er mensen in de kerk samen in gebed zijn niet echt erg is, eerder positief

[Dit bericht is gewijzigd door ProgTon op 01-04-2010 13:07]



ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 01-04-2010 13:06 by ZelThoR Profiel van ZelThoR

quote:
Op 1 April 2010 13:05 schreef ProgTon het volgende:
ok dus als jou ouders je zonder geloof opvoeden dan neem jij dat toch ook aan? Kortom de grootste onzin

Iemand geen geloof bijbrengen is wat anders dan iemand bijbrengen dat je niet moet geloven.

En verder heeft hier überhaupt niemand gezegd dat je kinderen atheïstisch moet opvoeden.


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


Dentz
Usericon van Dentz
Posted 01-04-2010 13:07 by Dentz Profiel van Dentz

quote:
Op 1 April 2010 13:05 schreef ProgTon het volgende:
ok dus als jou ouders je zonder geloof opvoeden dan neem jij dat toch ook aan? Kortom de grootste onzin

Wat neem ik aan?


... Ik houd niet zo van metal door mijn grindcore.


ProgTon
when love is lost only hell will remain
Usericon van ProgTon
Posted 01-04-2010 13:09 by ProgTon Profiel van ProgTonhttp://www.myspace.com/progton

quote:
Op 1 April 2010 13:06 schreef ZelThoR het volgende:
Iemand geen geloof bijbrengen is wat anders dan iemand bijbrengen dat je niet moet geloven.

En verder heeft hier überhaupt niemand gezegd dat je kinderen atheïstisch moet opvoeden.


okeuj, maar indoctrinatie is bij mij niet van toepassing.
Die keuze moet je uiteindelijk toch zelf maken of je geloof of niet.
Sommigen worden gedwongen ja dat is niet gezond maar was bij mij nvt



ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 01-04-2010 13:09 by ZelThoR Profiel van ZelThoR

quote:
Op 1 April 2010 13:09 schreef ProgTon het volgende:
okeuj, maar indoctrinatie is bij mij niet van toepassing.
Die keuze moet je uiteindelijk toch zelf maken of je geloof of niet.
Sommigen worden gedwongen ja dat is niet gezond maar was bij mij nvt

Als je Christelijk wordt opgevoed is het misschien geen dwang, maar evengoed indoctrinatie.


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


zijschroeier
vinyl tot aan het gaatje
Usericon van zijschroeier
Posted 01-04-2010 13:11 by zijschroeier Profiel van zijschroeier

Sinterklaas is pas de grootste indoctrinatie waar menig kind een trauma aan heeft overgehouden!


Here kitty kitty kitty!


ProgTon
when love is lost only hell will remain
Usericon van ProgTon
Posted 01-04-2010 13:12 by ProgTon Profiel van ProgTonhttp://www.myspace.com/progton

quote:
Op 1 April 2010 13:09 schreef ZelThoR het volgende:
Als je Christelijk wordt opgevoed is het misschien geen dwang, maar evengoed indoctrinatie.


nou dan zijn er wel veel ingedoctrineerde getuigen die echt niet allemaal onder dwang zijn gaan geloven.

Je moet eens getuigenissen lezen van Nick Mcbrain, Brian Head Welch, dan zie je maar wat voor radicale omwentelingen dat teweeg kan brengen.
Mensen die geboeid worden vanwege het feit hoe God tegen ze aankijkt wat daar over geschreven wordt etc.
Dat is geen indoctrinatie dat is een KEUZE, net zoals ik die heb gemaakt, wat mij betreft een punt achter deze discussie

waar wil je het nu over hebben ?


[Dit bericht is gewijzigd door ProgTon op 01-04-2010 13:13]



Nix
Usericon van Nix
Posted 01-04-2010 13:13 by Nix Profiel van Nix

Of mensen die denken een eigen keuze gemaakt te hebben.


I generally avoid temptation...unless I can't resist it.


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 01-04-2010 13:13 by ZelThoR Profiel van ZelThoR

quote:
Op 1 April 2010 13:11 schreef zijschroeier het volgende:
Sinterklaas is pas de grootste indoctrinatie waar menig kind een trauma aan heeft overgehouden!

Hahaha, toevallig laatst nog een gigantische discussie over gehad.

Sinterklaas leert ons op een bijzonder Christelijke manier moraliteit aan. Ik vind het wat dat betreft opvoedkundig gezien erg fout. Zitten ook absoluut goede kanten aan, hoor

[Dit bericht is gewijzigd door ZelThoR op 01-04-2010 13:17]


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


zijschroeier
vinyl tot aan het gaatje
Usericon van zijschroeier
Posted 01-04-2010 13:14 by zijschroeier Profiel van zijschroeier

Die baard! Die zak! Die grote engen zwarte mannen!

Correctie: enge

[Dit bericht is gewijzigd door zijschroeier op 01-04-2010 13:14]


Here kitty kitty kitty!


Nix
Usericon van Nix
Posted 01-04-2010 13:14 by Nix Profiel van Nix

@ Zelthor; een gigantische

[Dit bericht is gewijzigd door Nix op 01-04-2010 13:15]


I generally avoid temptation...unless I can't resist it.


Dentz
Usericon van Dentz
Posted 01-04-2010 13:15 by Dentz Profiel van Dentz

Indoctrinatie (of: indoctrineren) is een vorm van manipulatie door het systematisch en eenzijdig onderwijzen van aanvechtbare overtuigingen of opvattingen, met de bedoeling dat deze kritiekloos worden aanvaard. Het woord heeft een sterke negatieve connotatie en als gewenst beschouwde beïnvloeding wordt niet als indoctrinatie betiteld.

Een van de kenmerken van indoctrinatie is dat er, in tegenstelling tot leren, vaak straf gezet wordt op het bespreekbaar willen maken van de over te dragen overtuigingen of opvattingen, die straf kan een heel scala beslaan van fysieke straffen tot (stilzwijgende) uitsluiting uit de groep of uit allerlei dreigementen.


Christendom valt er redelijk in dacht ik zo.


... Ik houd niet zo van metal door mijn grindcore.


ProgTon
when love is lost only hell will remain
Usericon van ProgTon
Posted 01-04-2010 13:15 by ProgTon Profiel van ProgTonhttp://www.myspace.com/progton

quote:
Op 1 April 2010 13:13 schreef Nix het volgende:
Of mensen die denken een eigen keuze gemaakt te hebben.


wat wil je daar mee zeggen.
Je kunt in jou opvatting ook zeggen dat God zich geopenbaart heeft in hun leven, en dat ze niet anders konden dan ja zeggen



ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 01-04-2010 13:16 by ZelThoR Profiel van ZelThoR

quote:
Op 1 April 2010 13:12 schreef ProgTon het volgende:
nou dan zijn er wel veel ingedoctrineerde getuigen die echt niet allemaal onder dwang zijn gaan geloven.

Ja, your point being? Dwang is niet hetzelfde als indoctrinatie. Sterker nog, dwang hoort volgens mij überhaupt niet bij indoctrinatie.

Indoctrinatie is niet goed.
quote:
Je moet eens getuigenissen lezen van Nick Mcbrain, Brian Head Welch, dan zie je maar wat voor radicale omwentelingen dat teweeg kan brengen.
Mensen die geboeid worden vanwege het feit hoe God tegen ze aankijkt wat daar over geschreven wordt etc.

Dat het effect kan hebben geloof ik meteen, ja. Maakt dat het waar?


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 01-04-2010 13:16 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 1 April 2010 13:04 schreef ZelThoR het volgende:
Nee. Niet net zo goed. Dat doet normaal onderwijs ook, maar minder.


nouja einde middelbare school mag je nog wat kiezen en moet je een eigen mening hebben.

Maar vooral op de basisschool worden er regels en dingen gestampt. Je wordt toch echt wel op een hele duidelijke manier gestuurd en gevormd, natuurlijk ook wel wat vrijheden maar dat heeft de kerk ook wel.

Ik vind het ook wel goed je kan niet ver komen als je alles zelf moet uitvinden, maar zo vind een christen het ook goed dat er kerk is.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


ProgTon
when love is lost only hell will remain
Usericon van ProgTon
Posted 01-04-2010 13:16 by ProgTon Profiel van ProgTonhttp://www.myspace.com/progton

quote:
Op 1 April 2010 13:15 schreef Dentz het volgende:
Indoctrinatie (of: indoctrineren) is een vorm van manipulatie door het systematisch en eenzijdig onderwijzen van aanvechtbare overtuigingen of opvattingen, met de bedoeling dat deze kritiekloos worden aanvaard. Het woord heeft een sterke negatieve connotatie en als gewenst beschouwde beïnvloeding wordt niet als indoctrinatie betiteld.

Een van de kenmerken van indoctrinatie is dat er, in tegenstelling tot leren, vaak straf gezet wordt op het bespreekbaar willen maken van de over te dragen overtuigingen of opvattingen, die straf kan een heel scala beslaan van fysieke straffen tot (stilzwijgende) uitsluiting uit de groep of uit allerlei dreigementen.


Christendom valt er redelijk in dacht ik zo.


Atheisme ook of zien mensen dat tegenwoordig ook al als een overtuiging



Nix
Usericon van Nix
Posted 01-04-2010 13:17 by Nix Profiel van Nix

quote:
Op 1 April 2010 13:15 schreef ProgTon het volgende:
wat wil je daar mee zeggen.
Je kunt in jou opvatting ook zeggen dat God zich geopenbaart heeft in hun leven, en dat ze niet anders konden dan ja zeggen



Dat er mensen zijn die denken een eigen keuze gemaakt te hebben. Dat wil ik ermee zeggen.

[Dit bericht is gewijzigd door Nix op 01-04-2010 13:17]


I generally avoid temptation...unless I can't resist it.


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 01-04-2010 13:17 by ZelThoR Profiel van ZelThoR

quote:
Op 1 April 2010 13:14 schreef Nix het volgende:
@ Zelthor; een gigantische

Hehehe, dammit


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


Dentz
Usericon van Dentz
Posted 01-04-2010 13:17 by Dentz Profiel van Dentz

Nee.


... Ik houd niet zo van metal door mijn grindcore.


zijschroeier
vinyl tot aan het gaatje
Usericon van zijschroeier
Posted 01-04-2010 13:18 by zijschroeier Profiel van zijschroeier

Waarom proberen jullie elkaar van je eigen gelijk te overtuigen? Mooi toch dat wij allemaal een eigen mening, wil, levensvisie etc. hebben? Geloof wat je wilt maar val mij daar niet mee lastig zeg ik altijd maar.


Here kitty kitty kitty!


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 01-04-2010 13:18 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 1 April 2010 13:13 schreef Nix het volgende:
Of mensen die denken een eigen keuze gemaakt te hebben.


Gaan we het over vrije wil hebben vanuit eigen perspectief is het dan vrij maar als je maar genoeg invloeden van iemand bekijken is er geen vrije wil in iemand te vinden.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


ProgTon
when love is lost only hell will remain
Usericon van ProgTon
Posted 01-04-2010 13:18 by ProgTon Profiel van ProgTonhttp://www.myspace.com/progton

quote:
Op 1 April 2010 13:16 schreef ZelThoR het volgende:
Ja, your point being? Dwang is niet hetzelfde als indoctrinatie. Sterker nog, dwang hoort volgens mij überhaupt niet bij indoctrinatie.

Indoctrinatie is niet goed.

Dat het effect kan hebben geloof ik meteen, ja. Maakt dat het waar?


In hun ogen misschien wel ja, zij geloven er in het is misschien geen feit maar voor hun is het waarheid



Nix
Usericon van Nix
Posted 01-04-2010 13:20 by Nix Profiel van Nix

quote:
Op 1 April 2010 13:18 schreef zijschroeier het volgende:
Geloof wat je wilt maar val mij daar niet mee lastig zeg ik altijd maar.



En dat stiekem toch doen; posters, flyers, bezoekjes, persoonlijke toenadering of zelfs op een forum

Hihi


I generally avoid temptation...unless I can't resist it.


ProgTon
when love is lost only hell will remain
Usericon van ProgTon
Posted 01-04-2010 13:20 by ProgTon Profiel van ProgTonhttp://www.myspace.com/progton

quote:
Op 1 April 2010 13:18 schreef zijschroeier het volgende:
Waarom proberen jullie elkaar van je eigen gelijk te overtuigen? Mooi toch dat wij allemaal een eigen mening, wil, levensvisie etc. hebben? Geloof wat je wilt maar val mij daar niet mee lastig zeg ik altijd maar.


ja we vervallen langzaam in het wel en niettus verhaal, nodig weer een discussiepunt aanbrengen. Heb jij erheen



ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 01-04-2010 13:20 by ZelThoR Profiel van ZelThoR

quote:
Op 1 April 2010 13:14 schreef zijschroeier het volgende:
Die baard! Die zak! Die grote engen zwarte mannen!

Correctie: enge

Dat bedoelde ik niet met de goede kanten
quote:
Op 1 April 2010 13:16 schreef ProgTon het volgende:
Atheisme ook of zien mensen dat tegenwoordig ook al als een overtuiging

Noem eens een voorbeeld van indoctrinatie door atheïsten? Kan niet veel zijn. Sowieso lang niet zoveel als bij Christenen.
quote:
Op 1 April 2010 13:16 schreef ElitE het volgende:
nouja einde middelbare school mag je nog wat kiezen en moet je een eigen mening hebben.

Maar vooral op de basisschool worden er regels en dingen gestampt. Je wordt toch echt wel op een hele duidelijke manier gestuurd en gevormd, natuurlijk ook wel wat vrijheden maar dat heeft de kerk ook wel.

Ik vind het ook wel goed je kan niet ver komen als je alles zelf moet uitvinden, maar zo vind een christen het ook goed dat er kerk is.

Ik zie die gelijkenis wel, maar de mate waarin verschilt behoorlijk. Ik vind het goed dat je zo'n brede blik houdt en op alles kritisch bent, maar door het op gelijk niveau te zetten vervuil je de discussie enorm. En het een veel voorkomend vuil gelovigen-trucje; kritiek op het geloof toepassen op een mini-elementje uit de seculiere wereld om daarmee aan te tonen dat het geloof helemaal niet zo erg is.


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen