Cadaveria |
Curver! |
 |
 |
|
Posted 14-05-2008 11:20 by Cadaveria |
  |
|
quote: Op 13 mei 2008 23:24 schreef Valorian het volgende:
De oude kop is min of meer gaar gereden nadat ik er 40.000 km mee heb gereden op LPG en de vorige eigenaar misschien ook nog wel een hoop. Mij is bij aankoop wijs gemaakt dat er al geharde klepzetels in zaten, maar de kop is zo snel afgesleten dat dit waarschijnlijk niet het geval geweest is. Helaas kun je dit pas zien als de kop eraf gehaald wordt, dus dat valt bij aankoop niet te controleren tenzij je een bon hebt van de revisiemotor of iets dergelijks.
De motor loopt nog wel maar een van de zuigers heeft geen compressie meer en valt niet meer te stellen, dit zat er al een tijdje aan te komen. Ik kan er nog wel mee rijden maar doe dat pas op de 24ste, als 'ie naar de garage gaat. Daar laat ik door een hobbyist met een garage tegen bescheiden uurtarief de hele operatie uitvoeren. Even kleppen stellen of olie of pakkingen verwisselen lukt me nog wel maar een revisiekop van 400 euro monteren laat ik toch liever door een vakman doen 
Geharde klepzetels zijn bij LPG en loodvrije benzine noodzakelijk omdat deze een hogere verbandingstemperatuur hebben, waardoor de kleppen sneller inbranden dan bij loodhoudende benzine. Normaliter tank je met een oldtimer dan ook meestal loodhoudende benzine, tenzij je een cylinderkop met van die geharde klepzetels hebt laten monteren, wat mensen weer meestal doen bij de montage van een LPG-tank in zo'n auto. Echter de goedkopere oplossing bij LPG is om geen geharde klepzetels te nemen en dan een beetje rustig aan te doen, niet te veel toeren te maken en geen topsnelheid rijden. Dan kun je nog heel lang plezier hebben van je oude cylinderkop. Zeker voor hen die zo'n auto als tweede auto hebben en er vooral zondagsritjes mee maken is het niet zo noodzakelijk. Maar ik rij dagelijks in mijn Amazon en dat rustig aan doen lukt ook niet zo goed, dus nu, na 2 jaar en 40.000 km is het tijd voor een nieuwe kop!
NB: Ik hoop overigens dat het onderblok onbeschadigd is, als dit niet het geval is dan is het maar de vraag of het de moeite is er een nieuwe kop op te zetten. Dan zou de keuze ineens een stuk lastiger worden: complete nieuwe revisiemotor a 2000 euro exclusief montage van 2 dagen (= 800 euro) of de auto laten voor wat 'ie is... Maar goed, laten we van dat ergste nog maar even niet uit gaan
 red de amazon!!
Je mag mijn auto zolang wel lenen hoor
Enne fijn van die pc. Heb je dat scherm er ook bij? Eindelijk die koelkast van 21 inc van het bureau af.. Nog meer ruimte om troep te verzamelen
@Robbemans: Gave boot!!! heb je ém al?
[Dit bericht is gewijzigd door Cadaveria op 14-05-2008 11:29]
Op 9 december 2008 16:54 schreef Illusione het volgende: Lies, Verwoester van Edele Porseleinen Tronen!
 |