IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 14 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Auteur:
Topic : omgekeerde kruizen/pentagrammen Volgende pagina
Imotep
metal drummer
Usericon van Imotep
Posted 31-08-2003 14:11 by Imotep Wijzig reactieProfiel van ImotepQuote dit berichthttp://listen.to/imothep

Waarom lopen veel metalheads met deze tekens rond? Zo zie ik geregeld kettingen met omgekeerde kruizen/pentagrammen.

Ook shirts en patches zijn vaak voorzien van omgekeerde kruizen/pentagrammen.
Dit geld tevens voor metal cd's.

Wat is de exacte betekenis van deze symbolen, en waarom heten ze omgekeerde kruizen/pentagrammen. Je weet toch niet welk symbool er eerst was?

En waarom komen deze symbolen alleen bij metal voor, en niet bij andere muziekstromingen

Het lijkt mij dat de meesten toch een verklaring moeten kunnen geven waarom ze met deze tekens rondlopen. Je gaat immers niet rondlopen met iets waar je de betekenis niet van weet


blasten, double-bass, en dat zo snel mogelijk!!!!


MBMarduk
Este usuario está muerto. Q.E.P.D.
Usericon van MBMarduk
Posted 31-08-2003 14:16 by MBMarduk Wijzig reactieProfiel van MBMardukQuote dit bericht

quote:
Op 31 augustus 2003 14:11 schreef Imotep het volgende:
..
Dit geld tevens voor metal cd's...


GeldT.
Eerst naar school dan wordt alles duidelijk.


Dunne_Hein
stfu Donny
Usericon van Dunne_Hein
Posted 31-08-2003 14:18 by Dunne_Hein Wijzig reactieProfiel van Dunne_HeinQuote dit bericht

Ha, ik heb een keer aan een meisje gevraagd waarom ze met een pentagram om dr nek liep. Dat wist ze dus niet. En toen kwam haar vriend vertellen waarom ze het droeg. Wat een giller...


I can't shoot straight unless I've had a pint!


Babylon
De enige echte
Usericon van Babylon
Posted 31-08-2003 14:24 by Babylon Wijzig reactieProfiel van BabylonQuote dit bericht

Dat pentagram met 1 punt omhoog staat voor iets wazigs van natuurkrachten en die met 2 punten voor Satan.. Tenminste dat dacht ik. Omgekeerde kruizen zal wel iets zijn van tegen het geloof ofzo?

Zelf draag ik die dingen niet, vind het onzinnig.


zo kan ie wel weer


MBMarduk
Este usuario está muerto. Q.E.P.D.
Usericon van MBMarduk
Posted 31-08-2003 14:24 by MBMarduk Wijzig reactieProfiel van MBMardukQuote dit bericht

Ik zou eens misschien met een omgekeerd kruis om mijn nek kunnen gaan lopen vanwege het anti-chritelijke karater ervan maar ik vind dat (en pentagrammen om den nek) toch zooooo cheesy dat ik dat gewoon niet kan.


Leviathanica
Usericon van Leviathanica
Posted 31-08-2003 14:25 by Leviathanica Wijzig reactieProfiel van LeviathanicaQuote dit berichthttp://www.youtube.com/user/Craptavaganza

quote:
Op 31 augustus 2003 14:24 schreef Babylon het volgende:
Dat pentagram met 1 punt omhoog staat voor iets wazigs van natuurkrachten en die met 2 punten voor Satan.. Tenminste dat dacht ik. Omgekeerde kruizen zal wel iets zijn van tegen het geloof ofzo?

Zelf draag ik die dingen niet, vind het onzinnig.

Volgens mij is het een soort anarchie tegen de kerk.


Iedereen heeft recht op mijn mening.


IronGlory
More Metal Than You
Usericon van IronGlory
Posted 31-08-2003 14:25 by IronGlory Wijzig reactieProfiel van IronGloryQuote dit berichthttp://users.pandora.be/malagant/

quote:
Wanted: Dead
(or, if not possible, alive)
‘Kenny X.’

Persoonsbeschrijving: Kenny is zestien jaar oud en heeft halflang blond haar tot halverwege het oor. Soms draagt Kenny zwarte shirts van obscure rock-groepen met namen als ‘Cradle of Filth’ of ‘Dimmu Borgir.’ Op andere tijdstippen -tijdens het weekend bijvoorbeeld, op de locale house-fuif- durft Kenny echter ook wel eens blauwe of witte jeans te dragen, met bijbehorend hemd van een bekend merk en debardeur. Als hij naar zijn favoriete rockfestival ‘Rock Werchter’ gaat, draagt hij steevast bovengenoemde zwarte shirts. Als Kenny naar een concert gaat -wat heel zeldzaam is, maar toch-, laat hij zich soms verleiden tot een vreemd fenomeen dat door insiders ‘corpsepaint’ genoemd wordt: dan bekladt hij zijn knappe, met lieve puistjes bezaaide gezichtje met zwarte en witte verf. Op de vraag waarom hij dat doet, antwoordt Kenny telkens weer opnieuw: ‘Wel, omdat Dimmu Borgir dat ook doet” of “Ik ben evil!” En om dat laatste kracht bij te zetten, draagt Kenny soms ook een omgekeerd crucifix -sorry, kruisbeeld- en dito pentagram. Kenny is dus overtuigd satanist, en op de vraag ‘vanwaar dat pentagram?’ antwoordt Kenny gevat: ‘wel, dat is het teken van Satan!’

Kenny luistert naar eigen zeggen naar ‘Black Metal’, een soort harde rock-muziek. Dit genre heeft hij echter nog maar een 4-tal maanden geleden ontdekt. In zijn CD-collectie vinden we dus naast enkele CD’s van bovenvermeld genre ook groepen als Nirvana, Biohazard, The Offspring en zelfs de nieuwe van The Prodigy. Kenny heeft dus een brede smaak. Toch geeft hij de voorkeur aan Black Metal, en wel omdat die muziek zo duivels is. Nog een bewijs van het pure satanisme van Kenny dus. En dat het niet enkel bij woorden blijft, heeft hij onlangs nog maar eens duidelijk gemaakt in de godsdienstles. Hij durfde er openlijk tegen de juf zeggen dat ‘god niet bestaat!’, en de dag erop draaide hij zelfs voor een paar minuten het kruisbeeld in de klas ondersteboven, en dat terwijl al zijn vrienden hem bezig zagen! Onnodig te zeggen dat Kenny zichzelf heel ruig vond.
Kenny heeft onlangs een CD gehoord van een band die Luuhubruum (of zo, de naam was hij al vergeten) heette. Hij vond hem niet zo goed, want de klank van de CD was slecht en er werden geen synthesizers gebruikt -dus geen sfeer. Overigens is er in het Luuhubruum-logo geen omgekeerd kruis te bespeuren, dus was de CD niet evil en satanisch, en zo moet Black Metal zijn. En wat meer is: de teksten waren in het Nederlands (haha!), en ze handelden niet over Satan. Nee, Kenny houdt enkel van de échte Black Metal, uit Noorwegen dus, Dimmu Borgir, The Kovenant en Emperor (die hebben al twee CD’s uit trouwens, ‘Reverence’ en ‘IX Equilibrium’)

Kenny heeft onlangs op een concert twee vreemde, langharige mannen horen praten. Ze droegen lelijke, simpele truitjes van ‘Arckanum’ (of zo, heel moeilijk te lezen) en Barathrum. Hij kon allerlei rare woorden opvangen: ‘paganisme’, ‘Venom’, ‘Underground’, ‘Gentse Bieste’ (euh?!), ‘Cernunnos’, enzovoort. Kenny fronste zijn wenkbrauwen en ging nog een cola halen. De laatste wel te verstaan, want over tien minuutjes zou papa hem komen oppikken met de mercedes. De grijze, deze keer.


Als u Kenny X. -of één van zijn kompanen- zou zien, aarzel dan vooral niet om hem met het allerbrutaalste geweld een kopje kleiner te maken. (Misschien vormen de lyrics van Serial Butcher wel een goede inspiratiebron?)



Too Much Of Your Lippstikk Is Too Much On My Dippstikk


Leviathanica
Usericon van Leviathanica
Posted 31-08-2003 14:28 by Leviathanica Wijzig reactieProfiel van LeviathanicaQuote dit berichthttp://www.youtube.com/user/Craptavaganza

Inderdaad!


Iedereen heeft recht op mijn mening.


Heiden
Postheiden
Usericon van Heiden
Posted 31-08-2003 14:30 by Heiden Wijzig reactieProfiel van HeidenQuote dit bericht

Ik ben het eens met MBMarduk, ik heb wel een omgekeerd kruis boven mijn voordeur hangen.
Voor mij persoonlijk betekent een geïnverteerd kruis niets meer als een daad van blasfemie, heeft niks met Satanisme te maken voor mij. Maar ik hou het fijn op mijn Mjöllnir-hanger om mijn nek.


Een Betekenisloos Bestaan in de Onmeetbare Enormiteit van Ruimte en Tijd.


JFrost
dead
Usericon van JFrost
Posted 31-08-2003 14:32 by JFrost Wijzig reactieProfiel van JFrostQuote dit bericht

quote:
Op 31 augustus 2003 14:30 schreef Heiden het volgende:
Maar ik hou het fijn op mijn Mjöllnir-hanger om mijn nek.


...en een omgekeerd kruis op je voorhoofd.


this user is dead


Babylon
De enige echte
Usericon van Babylon
Posted 31-08-2003 14:32 by Babylon Wijzig reactieProfiel van BabylonQuote dit bericht

quote:
Op 31 augustus 2003 14:25 schreef IronGlory het volgende: Verhaal



lol

Erger is nog wel dat er bij ons op school zo'n gedrocht zit dat een pentagram draagt en een shirt van Good Charlotte (schande dat ik die band ken)..
Als je idealen hebt en zo'n ding draagt vind ik het best, maar als je nieteens weet wat het inhoudt

[Dit bericht is gewijzigd door Babylon op 31-08-2003 14:32]


zo kan ie wel weer


Heiden
Postheiden
Usericon van Heiden
Posted 31-08-2003 14:33 by Heiden Wijzig reactieProfiel van HeidenQuote dit bericht

quote:
Op 31 augustus 2003 14:32 schreef JFrost het volgende:
...en een omgekeerd kruis op je voorhoofd.


Scherp opgemerkt.


Een Betekenisloos Bestaan in de Onmeetbare Enormiteit van Ruimte en Tijd.


MBMarduk
Este usuario está muerto. Q.E.P.D.
Usericon van MBMarduk
Posted 31-08-2003 14:33 by MBMarduk Wijzig reactieProfiel van MBMardukQuote dit bericht

LOL @ relaas...
quote:
Op 31 augustus 2003 14:25 schreef IronGlory het volgende:...debardeur...




Que? Even een vlaams-neerlands woordenboek raadplegen a.u.b.
(staat echt niet in de van Dale)

[Dit bericht is gewijzigd door MBMarduk op 31-08-2003 14:35]


IronGlory
More Metal Than You
Usericon van IronGlory
Posted 31-08-2003 14:34 by IronGlory Wijzig reactieProfiel van IronGloryQuote dit berichthttp://users.pandora.be/malagant/

overjasje denk ik


Too Much Of Your Lippstikk Is Too Much On My Dippstikk


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 31-08-2003 14:35 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

Kruizen heten 'omgekeerd' omdat ze, vergeleken met de meestal voorkomende vorm, omgekeerd zijn! Met een omgekeerd kruis draag je in feite uit dat je de normen en waarden van de christelijke godsdienst 'omdraait'. Dus in plaats van vroomheid, bescheidenheid, nederigheid, naastenliefde etc. krijg je dan eigendunk, trots, individualisme/egoïsme etc.

Maar het is ook zo dat een omgekeerd kruis een soortement 'statement' is à la "ik haat het christendom".

Het is schering en inslag geworden...

Het pentagram is een van oorsprong pre-christelijk symbool maar ik weet niet waar het nu eigenlijk ècht vandaan komt. Het getal 'vijf' is op zoveel dingen toe te passen. Bijvoorbeeld de vijf elementen: aarde, water, lucht, vuur en ether. Uitgaande van dat grondbeginsel werd vroeger veel alchemie bedreven. Symmetrie is 'mooi', spreekt aan, valt op, en mensen dachten vroeger dat er (bovennatuurlijke) krachten toe te schrijven waren aan sommige vormen denk ik.
Allemaal vrij goddeloos natuurlijk, en de christelijke kerk moest niets van die praktijken hebben. Sommige praktijken werden geadopteerd, alsook het pentagram. Met de punt omhoog is het op de hemel gericht, met de punt omlaag naar de hel. De meeste bands gebruiken het dan ook in die betekenis: het 'helse' pentagram.

Ik zou er maar niet al te veel achter zoeken, en het gebruik voor je eigen band achterwege laten, als je niet precies weet waar het op slaat.


webblaster wim
Onzin-narrator
Usericon van webblaster wim
Posted 31-08-2003 15:08 by webblaster wim Wijzig reactieProfiel van webblaster wimQuote dit berichthttp://www.judgementday.nl

ik zat pas te pielen met alt-codes en kwam op alt 0134 uit: †

iemand enig idee hoe ik die op z'n kop krijg?


Oud Vuil.


Babylon
De enige echte
Usericon van Babylon
Posted 31-08-2003 15:11 by Babylon Wijzig reactieProfiel van BabylonQuote dit bericht

Ik had wel een keer 2 van die dingen in elkaar ofzo.. Eentje boven en 1 beneden.

En bij google kwam ik op deze: http://www.coloryourprofyle.com/phade/alt.html

Is dus geen omgekeerde zo te zien.


zo kan ie wel weer


madeline usher
The sow is mine!!
Usericon van madeline usher
Posted 31-08-2003 16:29 by madeline usher Wijzig reactieProfiel van madeline usherQuote dit bericht

Hé,bestaat die Kenny nu echt of is dat gewoon een manier om te zeggen dat posers niet welkom zijn? En ja, ik heb die
' wanted ' een tijdje geleden in de Frontline zien hangen...


Hello-hooray-let the show begin-I've been ready


Sarah
Thor
Usericon van Sarah
Posted 31-08-2003 16:36 by Sarah Wijzig reactieProfiel van SarahQuote dit bericht

Ik heb voor mijn 17e verjaardag een pentagram met 2 punten naar boven gekregen van mijn broertje.
Heb m een jaar gedragen puur omdat ik t wel mooi vind, maar met 1 punt naar boven had me ook niet geboeid
Ik kreeg er zoveel commentaar op dat ik m op een gegeven moment maar af heb gedaan toen ik een onwijs ander mooi sieraad kreeg voor mn 18e verjaardag van mijn toenmalige vriend


LAI LAI HEI


IronGlory
More Metal Than You
Usericon van IronGlory
Posted 31-08-2003 16:47 by IronGlory Wijzig reactieProfiel van IronGloryQuote dit berichthttp://users.pandora.be/malagant/

quote:
Op 31 augustus 2003 16:29 schreef madeline usher het volgende:
Hé,bestaat die Kenny nu echt of is dat gewoon een manier om te zeggen dat posers niet welkom zijn? En ja, ik heb die
' wanted ' een tijdje geleden in de Frontline zien hangen...
optie B! weg ermee!
en das al lang geleden! in de FL, op een groen papierke hehe, damn, wor es den tijd...


Too Much Of Your Lippstikk Is Too Much On My Dippstikk


mörke
van örk
Usericon van mörke
Posted 31-08-2003 16:48 by mörke Wijzig reactieProfiel van mörkeQuote dit berichthttp://www.nattekrant.net/~mark

Petruskruizen zijn de omgekeerde kruizen waar veel metalheads mee om lopen tegenwoordig, het is het kruis waar de heilkige Petrus aan gekruisigd is, ik meen omdat het bijzonder onprettig is om met je hoofd naar beneden aan een kruis te hangen.

Rare jongens, die romeinen.


Dit slaat nergens op.


Infaustus
Fetus Eater
Usericon van Infaustus
Posted 31-08-2003 16:49 by Infaustus Wijzig reactieProfiel van InfaustusQuote dit bericht

Omgekeerde kruizen zijn gay, tenzij deze met stempels zijn gemaakt.


No meat is sweater


Fire
Usericon van Fire
Posted 31-08-2003 16:50 by Fire (Bestuurslid stichting) Wijzig reactieProfiel van FireQuote dit berichthttp://www.gratix.nl

quote:
Op 31 augustus 2003 15:08 schreef webblaster wim het volgende:
ik zat pas te pielen met alt-codes en kwam op alt 0134 uit: †

iemand enig idee hoe ik die op z'n kop krijg?
Photoshop, monitor omdraaien Maar volgens mij is die er niet. Dit teken komt wel voor omdat het achter een naam gezet kan worden als iemand reeds is overleden.



mörke
van örk
Usericon van mörke
Posted 31-08-2003 16:51 by mörke Wijzig reactieProfiel van mörkeQuote dit berichthttp://www.nattekrant.net/~mark

quote:
Op 31 augustus 2003 16:49 schreef Infaustus het volgende:
Omgekeerde kruizen zijn gay, tenzij deze met stempels zijn gemaakt.


Hij zit er nog steeds


Dit slaat nergens op.


Infaustus
Fetus Eater
Usericon van Infaustus
Posted 31-08-2003 16:52 by Infaustus Wijzig reactieProfiel van InfaustusQuote dit bericht

Mooizo!


No meat is sweater


SQT
Usericon van SQT
Posted 31-08-2003 16:54 by SQT Wijzig reactieProfiel van SQTQuote dit berichthttp://basswinkels.blogspot.se/

quote:
Op 31 augustus 2003 16:48 schreef mörke het volgende:
Petruskruizen zijn de omgekeerde kruizen waar veel metalheads mee om lopen tegenwoordig, het is het kruis waar de heilkige Petrus aan gekruisigd is, ik meen omdat het bijzonder onprettig is om met je hoofd naar beneden aan een kruis te hangen.

Rare jongens, die romeinen.

Als er een heilige op deze manier is gekruisigd, hoe komt het dan dat dit Petruskruis nu als symbool tegen het Christendom wordt gebruikt? Waarom is het niet net als bij Jezus een Christelijk symbool? Was Petrus zo'n lul dan?


Dit topic is 14 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen