Snaack |
|
|
|
|
Posted 28-08-2002 2:09 by Snaack |
|
|
quote: Op 27 augustus 2002 19:50 schreef Zenial het volgende:
Heb die van mij ook net veranderd. Okee, het LIJKEN gewoon een stel stuiterende balletjes, maaar....
Deze animatie heb ik dus gemaakt met een raytrace programma dat ik aan het schrijven ben.
Wat is nou raytracen? Dat is een manier om met de computer via een stel formules fotorealistische plaatjes te genereren. Het principe is bedacht door een griekse filosoof, weet niet precies meer wie, die had bedacht dat alles wat je ziet het resultaat is van lichtstralen die door de zon worden uitgezonden. Als je elk straaltje zou volgen die via verstrooiing, weerspiegeling en lichtbreking je ogen bereiken dan wordt daarmee het beeld opgebouwd wat je ziet. De raytrace methode werkt net iets anders omdat er geen lichtstralen vanuit de lichtbron (de zon) worden gevolgd, maar vanuit de camera (de toeschouwer). Voor elke pixel wordt een straal een 3d-ruimte ingestuurd die gevuld is met een aantal objecten, en de kleur van het eerste object dat de straal tegenkomt wordt de kleur van de pixel. Omdat met deze methode ook rekening gehouden kan worden met lichtval, schaduw, weerspiegeling, lichtbreking, etc kunnen hier erg realistische afbeeldingen mee gemaakt worden.
Als je wat voorbeelden wil zien van dit soort computergegenereerde afbeeldingen kan je eens kijken op mijn irtc site http://www.zenial.nl/irtc ...Hier kan je plaatjes zien die hebben gewonnen in de IRTC, dat is een raytrace wedstrijd die maandelijks met een ander thema wordt gehouden.
Het raytrace programma dat ik schrijf is nog niet zo ver dat er echt realistische plaatjes en animaties mee gemaakt kunnen worden. Er kunnen nog maar twee soorten objecten gedefinieerd worden: een bol en een kubus. Omdat bij de raytrace techniek objecten gedefinieerd moeten worden door middel van wiskundige formules is de bol het makkelijkst te maken object, die heeft namelijk als formule x^2 + y^2 + z^2 = r^2. De kubus is al heel wat ingewikkelder aangezien dat een combinatie is van 6 formules voor de zijkanten. Lichteffecten als slagschadus en eigen schaduw zitten er wel al in zoals je in het filmpje kan zien, en als je goed oplet zie je dat het grondvlak ook reflecteert (40%)
Verder is de pad dat de stuiterende balletjes afleggen berekend met de natuurkundige formule voor zwaartekracht, maar dan wel zonder wrijving (vacuum) aangezien ze na het stuiteren weer precies op dezelfde hoogte terugkomen als waar ze begonnen.
Dus bedenk je voordat je zegt "oh gewoon wat stuiterende balletjes"
HEERSCH!!!
C++ ?
|