IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : Vegetarisme / veganisme Vorige pagina | Volgende pagina
ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 13-09-2009 17:08 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 13 september 2009 14:53 schreef Rotzak het volgende:
Ik vreet veel soja, maar het wordt inderdaad wel vaker vermeld. Ik heb er nog geen last van iig:')


je bezwangert elke week wat meisjes om dat te controleren?


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 13-09-2009 19:53 by XXL Profiel van XXL

Ik denk dat hij het feit dat hij hem nog omhoog krijgt verwart met het wel of niet vruchtbaar zijn.


Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 13-09-2009 21:16 by bastianus Profiel van bastianus

quote:
Op 13 september 2009 15:17 schreef Lalena het volgende:
Net als die reclames nu om vlees te promoten, zoals die over kalfsvlees

Je reinste beflikkerij, veroorzaakt door ons totaal scheefgetrokken landbouwsysteem. Vorige week was bij Llink een docu (die overigens duidelijk qua opzet gejat was van Keuringsdienst van Waarde) over melk, de vraagtekens over hoe gezond melk en melkproducten zijn en over hoe krom het is dat er nu weer een campagne gaande is om het drinken van melk te bevorderen en meer afzet voor de producenten te krijgen.
De pest is dat met subsidies allerlei bedrijven in stand worden gehouden, vraag naar en aanbod van landbouwproducten totaal niet meer in overeenstemming zijn en er hierdoor een gigantisch overschot aan voedsel is waar niks mee gedaan wordt. Het enige creatieve wat het ministerie van Landbouw dan kan bedenken is om reclame te maken om meer producten kwijt te raken.
Terwijl het veel efficiënter is om minder te produceren en vraag en aanbod op elkaar af te stemmen. Verder is de prijs van vlees en zuivel voor de producent heel erg laag, terwijl de prijs in de winkel alleen maar hoger is geworden. Dus tussen productie en verkoop wordt er ook nog eens heel veel verdiend over de rug van consument en producent.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 13-09-2009 21:17 by Jenje (Speciaal lid) Profiel van Jenje



Mooi, zo'n kapitein aan wal.


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 13-09-2009 21:20 by bastianus Profiel van bastianus

Ho es. Ik werk op een boerderij. Waar ook geproduceerd wordt. Kleinschalig weliswaar, maar we zijn wel lid van het LTO.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 13-09-2009 21:22 by Jenje (Speciaal lid) Profiel van Jenje

ROFL

LTO zijn ook de stem van de boeren wil je zeggen? Vraag mening varkens-, kippenboer of agrarier maar eens wat ze van LTO vinden ..



ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 13-09-2009 21:26 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

Hehe idd.

hmm volgens mij is het wel zo dat landbouw niet echt meer vrije markt is te noemen door verstoringen van subsidies en aan de andere kant weer hoge boetes, en allerlei belastingen en verplichtingen.

kun je hier wat meer over toelichten jenje?

@ bastianus: de campagnes zijn idd een beetje vreemd, en melk is idd niet altijd gezond, onder bepaalde omstandigheden kan melk zelfs slecht zijn voor je botten. (je moet ook voldoende magnesium binnenkrijgen om het op te nemen en magnesium is al laag in een normaal westers eetpatroon)
En het is natuurlijk bedoeld om een kalfje in een paar jaar honderden kilo's aan te laten komen.


[Dit bericht is gewijzigd door ElitE op 13-09-2009 21:27]


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 13-09-2009 21:34 by Jenje (Speciaal lid) Profiel van Jenje

Marktwerking werkt in de landbouw naar mijn mening inderdaad erg slecht. Maar ik vind niet dat het politiek beleid daar (volledig) schuld aan is.

- Tussenhandel/afnemer, deze heeft een te grote macht (zeker supermarktconcerns). Als de boeren echt vbrij willen zijn, moeten ze dat echter zelf aan pakken ipv bij elke tegenslag gillend naar de minister te roepen dat er geld bij moet.

- Boeren zelf, er zijn nog veel te veel boeren die niet nadenken over wat ze produceren en of er wel vraag voor is. De boeren zijn ook slecht georganiseerd, er zijn wel stantsorganisaties (LTO oa) maar die slaan de laatste paar jaar de plank fors mis. Daarnaast vertrouwen de boeren zelf nog teveel op subsidies. Zodra het weer slecht is, hangen ze aan de telefoon of ze vergoeding krijgen, naar mijn mening is dat bedrijfsrisico.

Over torenhoge boetes ben ik het niet met je eens, veel van de regels die er zijn zijn heel simpel en duidelijk. Maar boeren zoeken de marges en de randen op of denken dat zij toch geen boetes zullen krijgen, tja, eigen schuld, dikke bult.

Ik ben absoluut voor een compleet vrij landbouwmarkt, maar zonder subsidies red een groot deel van de Nederlandse landbouw het niet, in het buitenland produceert men fors goedkoper, en in Nederland is de boer niet gewend marktgericht te werken.


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 13-09-2009 21:38 by bastianus Profiel van bastianus

quote:
Op 13 september 2009 21:26 schreef ElitE het volgende:
kun je hier wat meer over toelichten jenje?



Ja precies, probeer mijn zwart-witte gelul eens wat te nuanceren? En vooral, probeer eens te verklaren hoe het kan dat we nog steeds een melkplas en een gigantisch zuiveloverschot hebben?
Edit: Sorry, dank voor de uitleg.

[Dit bericht is gewijzigd door bastianus op 13-09-2009 21:39]


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 13-09-2009 21:40 by Jenje (Speciaal lid) Profiel van Jenje

Melkplas? Melkpremie bestaat niet meer ..


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 13-09-2009 21:43 by bastianus Profiel van bastianus

Sorry, boterberg en melkpoederoverschot dan.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 13-09-2009 21:45 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 13 september 2009 21:34 schreef Jenje het volgende:
Marktwerking werkt in de landbouw naar mijn mening inderdaad erg slecht. Maar ik vind niet dat het politiek beleid daar (volledig) schuld aan is.

- Tussenhandel/afnemer, deze heeft een te grote macht (zeker supermarktconcerns). Als de boeren echt vbrij willen zijn, moeten ze dat echter zelf aan pakken ipv bij elke tegenslag gillend naar de minister te roepen dat er geld bij moet.


Overheid is dan eigenlijk toch ook schuldig door het dan ook te geven? Tja wel lastig om een vuist te maken tegenover supermarkten want in het buitenland gaat het een stuk gemakkelijker.

quote:
- Boeren zelf, er zijn nog veel te veel boeren die niet nadenken over wat ze produceren en of er wel vraag voor is. De boeren zijn ook slecht georganiseerd, er zijn wel stantsorganisaties (LTO oa) maar die slaan de laatste paar jaar de plank fors mis. Daarnaast vertrouwen de boeren zelf nog teveel op subsidies. Zodra het weer slecht is, hangen ze aan de telefoon of ze vergoeding krijgen, naar mijn mening is dat bedrijfsrisico.


Hierzo is het ook zo dat overheid niet zomaar schadeloos moet stellen, (bij schade door bedreigde diersoorten en onder laten lopen van het land is het natuurlijk wel geoorloofd)



quote:
Over torenhoge boetes ben ik het niet met je eens, veel van de regels die er zijn zijn heel simpel en duidelijk. Maar boeren zoeken de marges en de randen op of denken dat zij toch geen boetes zullen krijgen, tja, eigen schuld, dikke bult


Dat is wel logisch maar je moet natuurlijk ook kijken waarvoor soms boetes zijn opgesteld, dat kan nogwelleens scheef zijn. Om maar een voorbeeld te noemen: er nog veel biologische bestrijdingsmiddelen verboden, niet omdat ze echt schadelijk zijn maar vooral omdat het niet getest is en bedrijven als bayer dat niet wilt en aan het procederen gaat als middelen op de markt worden verkocht.
Zo is het dus verboden om melk te gebruiken als bestrijdingsmiddel...


quote:
Ik ben absoluut voor een compleet vrij landbouwmarkt, maar zonder subsidies red een groot deel van de Nederlandse landbouw het niet, in het buitenland produceert men fors goedkoper, en in Nederland is de boer niet gewend marktgericht te werken.

Lastig probleem jah, het is eigenlijk te druk, daardoor hogere grondprijzen en milieuproblemen.
Maarja de landbouweconomie is erg groot in Nederland(glastuinbouw alleen schijnt al meer omzet te hebben als europort), het heeft daarmee ook erg veel kennis die we daardoor kunnen exporteren. En onafhankelijkheid is ook belangrijk.

@ marktgericht werken: in tuinbouw zie je daar toch een groter bewustzijn voor, maar vooral de oudere tuinders willen gewoon kweken en niet de manager uithangen. Ook de reden dat ik erg twijfel of ik het bedrijf van mn pa later wel wil voortzetten.

[Dit bericht is gewijzigd door ElitE op 13-09-2009 21:49]


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 13-09-2009 21:53 by Jenje (Speciaal lid) Profiel van Jenje

quote:
Op 13 september 2009 21:45 schreef ElitE het volgende:
Overheid is dan eigenlijk toch ook schuldig door het dan ook te geven? Tja wel lastig om een vuist te maken tegenover supermarkten want in het buitenland gaat het een stuk gemakkelijker.

Hierzo is het ook zo dat overheid niet zomaar schadeloos moet stellen, (bij schade door bedreigde diersoorten en onder laten lopen van het land is het natuurlijk wel geoorloofd)



Veel subsidie van tegenwoordig is uit Brussel he, door het niet te geven sla je de concurrentiepositie van de Nederlandse landbouw helemaal lam. Maar nagenoeg alle subisides worden de komende jaren fors afgebouwd. (ik laat hier idd de natuursubsidies en de schadevergoeding voor schade door beschermde diersoorten even buiten de discussie, ander gesprek lijkt me)

quote:

Dat is wel logisch maar je moet natuurlijk ook kijken waarvoor soms boetes zijn opgesteld, dat kan nogwelleens scheef zijn. Om maar een voorbeeld te noemen: er nog veel biologische bestrijdingsmiddelen verboden, niet omdat ze echt schadelijk zijn maar vooral omdat het niet getest is en bedrijven als bayer dat niet wilt en aan het procederen gaat als middelen op de markt worden verkocht.
Zo is het dus verboden om melk te gebruiken als bestrijdingsmiddel...
Ik geloof er niks van dat bedrijven daar invloed in hebben, die komen namelijk in de goedkeuringsprocedure niet eens voor.

True, goedkeuringsprocedures zijn erg tijdrovend, de overheid werkt met name met dat soort dingen erg traag. Moet ook absoluut veranderen. Maar bij het uitrijden vabn mest bijvoorbeeld, ze weten allemaal heel goed waar aan te houden, maar elke keer weer janken als ze betrapt worden.

quote:
Hmm in tuinbouw zie je daar toch een groter bewustzijn voor, maar vooral de oudere tuinders willen gewoon kweken en niet de manager uithangen. Ook de reden dat ik erg twijfel of ik het bedrijf van mn pa later wel wil voortzetten.


Qua werk zit ik minder in de tuinbouw, die ken ik meer vanuit mijn jeugd/ouders, en idd vooral de ouderen kijken puur naar "veel produceren, dan gaat het vast wel goed". Ik zie te weinig ondernemerschap in de landbouw, wat erg jammer is want er zit veel innovativiteit in de Nederlandse landbouw.


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 13-09-2009 21:58 by Jenje (Speciaal lid) Profiel van Jenje

quote:
Op 13 september 2009 21:43 schreef bastianus het volgende:
Sorry, boterberg en melkpoederoverschot dan.
Waren ook gevolg van het systeem van voor het melkquotum, zijn er dus (nagenoeg) niet meer. Bedrijven die boter wilde uit de boterberg hebben momenteel pech namelijk


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 13-09-2009 22:04 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 13 september 2009 21:53 schreef Jenje het volgende:
Veel subsidie van tegenwoordig is uit Brussel he, door het niet te geven sla je de concurrentiepositie van de Nederlandse landbouw helemaal lam. Maar nagenoeg alle subisides worden de komende jaren fors afgebouwd. (ik laat hier idd de natuursubsidies en de schadevergoeding voor schade door beschermde diersoorten even buiten de discussie, ander gesprek lijkt me)

Jah idd lastig dat het in de gehele EU zo werkt, het verstoord de vrije marktwerking behoorlijk. Goed dat ze het afbouwen


quote:
Ik geloof er niks van dat bedrijven daar invloed in hebben, die komen namelijk in de goedkeuringsprocedure niet eens voor.


Nee veel invloed op de goedkeuringsprovcedure hebben ze ook niet, maar bepaalde middelen waarvan vrij duidelijk is dat ze onschadelijk zijn en gewoon al verkocht worden worden aangekaart door bayer. Zo wordt het middel opeens uit de handel genomen en moet het nog jaren door moeilijke procedures.
Aan de ene kant is testen niet verkeerd maar sommmige middelen is het overduidelijk onschadelijk.

quote:
True, goedkeuringsprocedures zijn erg tijdrovend, de overheid werkt met name met dat soort dingen erg traag. Moet ook absoluut veranderen. Maar bij het uitrijden vabn mest bijvoorbeeld, ze weten allemaal heel goed waar aan te houden, maar elke keer weer janken als ze betrapt worden.


Tja tis ook wel een kut regeling wat behoorlijk veel geld kost, logisch dat je niet moet overbemesten, maar het is wel een grote strop voor boeren.



quote:
Qua werk zit ik minder in de tuinbouw, die ken ik meer vanuit mijn jeugd/ouders, en idd vooral de ouderen kijken puur naar "veel produceren, dan gaat het vast wel goed". Ik zie te weinig ondernemerschap in de landbouw, wat erg jammer is want er zit veel innovativiteit in de Nederlandse landbouw.

in tuinbouw heb je daar bemiddelingsbureau;s voor die je erg op weg helpen met verkopen. Ik weet niet hoe dat geregeld is bij boeren.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 14-09-2009 7:36 by bastianus Profiel van bastianus

Tja, zelf denk ik toch echt dat een partij als het CDA, die veel achterban bij boeren heeft, nauwelijks structureel iets aan de problemen durft te doen, en dat het niet voor niks is dat juist een CDA-minister met van die campagnes komt. Verder zie ik hier dat in die speciale landbouwgebieden van die varkensflats en megastallen ontstaan, terwijl de kleinschaligere bedrijven door de lagere prijzen wel over de kop gaan, en dat is toch niet wat de overheid voor ogen had lijkt me.
Maar er zijn ook boeren met creatieve oplossingen, hier in de regio had je b.v. een streekfair van lokale corporatie de Maashorstboeren. Erg interessant, vooral omdat met natuurorganisaties en recreatieve doelen wordt gewerkt.
http://www.maashorstboeren.nl/


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 11-01-2010 0:25 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos



Ich bin ein Vegetarier!


signature


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 11-01-2010 0:26 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/



♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


nuclearwarfare
Usericon van nuclearwarfare
Posted 11-01-2010 0:45 by nuclearwarfare Profiel van nuclearwarfare

Geniaal, echt waar..


6sic6
Zotte ros!
Usericon van 6sic6
Posted 11-01-2010 0:46 by 6sic6 Profiel van 6sic6

quote:
Op 11 januari 2010 0:25 schreef Hypnos het volgende:


Ich bin ein Vegetarier!


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 11-01-2010 0:49 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/



♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 11-01-2010 0:57 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos



signature


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 03-10-2013 14:19 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

@ Heresie en Hearscheairschaap:

Wat zijn jullie motieven om geen schattige diertjes een rondleiding te geven in de tunnel der nutrietionele degradatie?


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Hérésie
Usericon van Hérésie
Posted 03-10-2013 14:30 by Hérésie Profiel van Hérésiehttp://[url=http://www.last.fm/user/Willekeur]Last.fm[/url]

Morele bezwaren + ecologische overwegingen. Ik ben trouwens (nog) geen vegetariër, al vind ik het wel belangrijk om alvast zo weinig mogelijk vlees te eten. Zoals ik al zei: het hoeft geen zwart-witkwestie te zijn. Je kan ook minderen, als meer mensen dat doen scheelt dat ook al wat. Kan je mensen niet in dwingen, maar je kan het wel promoten. Hier in Gent doen ze daar wel actief aan alleszins, vind ik een goeie zaak. Gent is trouwens onlangs door een of ander tijdschrift uitgeroepen tot een van de vegetarische topsteden van Europa (of hoe zeg je dat), naast Londen en Berlijn. Je hebt hier veel vegetarische restaurants, veel frituren hebben een uitgebreid vegetarisch aanbod en ook de universiteit werkt eraan mee: zo is in de studentenresto's vegetarisch eten goedkoper, is donderdag 'veggiedag' en heb je dan keuze uit 3 vegetarische schotels en 1 vleesschotel, en is er onlangs een 'omgekeerde resto' geopend, waar het vegetarische aanbod veel groter is dan het vlees-/visaanbod. Als je een vegetarische maaltijd neemt krijg je een gratis appel als dessert. En tonijn is verbannen van de menu's. Goeie zaak, dat. Promoten zonder te dwingen.


Willekeur en dictatuur!


Haeresiarch Sr.
Usericon van Haeresiarch Sr.
Posted 03-10-2013 14:32 by Haeresiarch Sr. Profiel van Haeresiarch Sr.

Thanks voor 't linken van het topic, ElitE!

quote:
Op 3 oktober 2013 14:16 schreef ElitE het volgende:
Absoluut, Daarbij komt echter wel dat vegetarisme enkel en alleen kan door moderne wereldeconomie waarbij seizoensinvloed weggenomen is. (voor sommigen die off the grid willen is vegetarisme dus geen keuze).

Mee eens. Maar juist omdat het nu dus wel mogelijk is, zijn er alleen maar minder redenen om het niet te doen.


Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen