IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 17 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
Auteur:
Topic : Is de mens van nature goed of slecht? Vorige pagina | Volgende pagina
far
ik ben wat ik zie, maar als ik mijn ogen dan sluit
Usericon van far
Posted 21-10-2003 14:34 by far Wijzig reactieProfiel van farQuote dit berichthttp://www.fschoutens.nl

quote:
Op 21 oktober 2003 14:13 schreef campske666 het volgende:
Yep, groot gelijk.
Egoisme heeft een zwaar neatieve klank om zich heen maar dat hoeft niet zo te zijn. Je bent zelf nog altijd de belangrijkste persoon in je leven. Want je bent je leven.
Je ziet alles vanuit eigen perspectief, en alles wat je doet is in principe uit eigenbelang. Zelfs anderen helpen, want dat doe je omdat het je goed doet voelen (voor sommigen dan, ik help anderen niet, want het boeit me niks).
Toen ik dat tegen een vriendin (zit in de ziekenzorg) uitlegde raakte ze best wel pissed.


tothet moment dat je zelf hulp nodig hebt... dan interesseert het anderen ook niet....


euh..ja...headbang!!!!!


Matthijz Filth
Boze Meneer
Usericon van Matthijz Filth
Posted 21-10-2003 14:36 by Matthijz Filth Wijzig reactieProfiel van Matthijz FilthQuote dit bericht

tenzij hun weer uit eigenbelang jou helpen,,,,



Skull
Usericon van Skull
Posted 21-10-2003 14:37 by Skull Wijzig reactieProfiel van SkullQuote dit berichthttp://www.sammath.nl

Leer Nederlands

[Dit bericht is gewijzigd door Skull op 21-10-2003 14:38]


- Mutatis mutandis -


campske666
Usericon van campske666
Posted 21-10-2003 14:40 by campske666 Wijzig reactieProfiel van campske666Quote dit bericht

quote:
Op 21 oktober 2003 14:32 schreef far het volgende:
lol... op zijn teentjes getrapt... is goed.. germaans erfgoed...lol... fijn als mensen zo uit hun nek lullen en er proberen uit te komen.... je bent gewoon een fascist...



Ja, gooi maar weer met labels. En probeer vooral niks te begrijpen en volledig te blijven hangen in de "moderne" populaire manier van denken. En idereen die dat niet doet: uitmaken !!


campske666
Usericon van campske666
Posted 21-10-2003 14:41 by campske666 Wijzig reactieProfiel van campske666Quote dit bericht

quote:
Op 21 oktober 2003 14:34 schreef far het volgende:
tothet moment dat je zelf hulp nodig hebt... dan interesseert het anderen ook niet....


Gelijk mr filth al heeft vermeld: tuurlijk wel, omdat sommige mensen gewoon zo zijn.


far
ik ben wat ik zie, maar als ik mijn ogen dan sluit
Usericon van far
Posted 21-10-2003 14:46 by far Wijzig reactieProfiel van farQuote dit berichthttp://www.fschoutens.nl

een mens is geen egoist; dit omdat de mens als individu niet kan overleden; het sociale netwerk maakt de overlevingskanst voor deze organisme groter.

Dat sommige mensen zich meer als egoist zien, lijk mij een projectie van sociaal onvermogen... misschien dat vroeger mensen gepest zijn geworden of nog na worden gekeken vanwege haren, kleren, etc.

Vaak worden deze dingen gebruikt als, wat men psychologisch ziet, afweergedrag.... en nog maals egoisme is ondenkbaar voor mensen..want wie zou jou helpen als jij in de shit zit... misschien je vrienden?..dat is al het begin van sociaal gedrag en sluit vormen van egoisme uit.

Sommige mensen geven aan dat ze "gebruikt worden" dat iemand anders hun emotioneel kwetst...maar vaker is dat de gekwetste persoon in een afhankelijkheidspositie is en daarvanuit.. zich laat misbruiken (dit geld mij inziens niet voor incest/ verkrachting en andere zedemisdrijven.. hierbij bestaat er een fysiek machtsverschil). Vaak helpt het al om je eigen grenzen aan te geven of te breken met de persoon die fout bezig is.... is eigen keuzes maken hetzelfde al egoisme?... is egoisme hetzelfde als egocentrisme?

Veel metalliefhebbers (zoals ik mijzef ook onder reken, zullen zichzelf zien als eigen individu die niemand anders nodig hebben.. maar als 1e... je hebt andere metalgasten nodig om je metalidentitieit te projecteren..identificatie noemen ze dat..groepsgedrag...sociaal gedrag!!! het bestaan van dit soort forums.. of cafe's..etc geeft al aan dat metalgasten elkaar willen ontmoeten.. sociaal gedrag.

vind het egoisme-discussie dus niet zinnig, omdat het tegen de algemene natuur van de mens gaat

Literatuur; lees satre, voltair, plato, descartes, habermas, marx, anton la vey, Jung, maslov en maak dan een minder emotionele afweging.......

[Dit bericht is gewijzigd door far op 21-10-2003 14:49]


euh..ja...headbang!!!!!


campske666
Usericon van campske666
Posted 21-10-2003 14:49 by campske666 Wijzig reactieProfiel van campske666Quote dit bericht

quote:
Op 21 oktober 2003 14:46 schreef far het volgende:
een mens is geen egoist; dit omdat de mens als individu niet kan overleden; het sociale netwerk maakt de overlevingskanst voor deze organisme groter.


Dus je gedraagt je sociaal om je eigen overlevingskans te vergroten. Dat is dus wat hierboven bedoelt werd met egoisme. Je doet het niet voor de anderen, je gaat met anderen om voor jezelf.


far
ik ben wat ik zie, maar als ik mijn ogen dan sluit
Usericon van far
Posted 21-10-2003 14:53 by far Wijzig reactieProfiel van farQuote dit berichthttp://www.fschoutens.nl

je hebt niet goed gelezen.... een vraag die ik stel is; is egoisme hetzelfde als egocentrisme.... en zoniet, wat betekent egocentrisme? ik denk dat men dit door elkaar haalt. en als er verschil zou bestaan... wat is gezond en ongezond egocentrisme; is ongezond egocentrisme..egoisme? daar zou ik van de heren hier een antwoord willen krijgen

[Dit bericht is gewijzigd door far op 21-10-2003 14:55]


euh..ja...headbang!!!!!


Elfensteen
Usericon van Elfensteen
Posted 21-10-2003 14:54 by Elfensteen Wijzig reactieProfiel van ElfensteenQuote dit bericht

IMO:

egoisme: Alles voor jezelf willen hebben.

egocentrisme: Denken dat alles om jou draait.


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 21-10-2003 14:54 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 21 oktober 2003 14:46 schreef far het volgende:
vind het egoisme-discussie dus niet zinnig, omdat het tegen de algemene natuur van de mens gaat

Literatuur; lees satre, voltair, plato, descartes, habermas, marx, anton la vey, Jung, maslov en maak dan een minder emotionele afweging.......


Ik stel voor dat jij eens een aantal van de bovengenoemde boeken leest. Jij verwart nogmaals het egoisme zoals dat in dagelijks taalgebruik gebezigd wordt met de formele zin des woords.

Egoisme is gaat niet tegen de natuur van de mens in maar is een verschijnsel dat zich bij alle diersoorten voordet.

Enne....dat lijstje van filosofen/psychologen moest ik toch hartelijk om lachen....je hebt een aantal grote namen genoemd en in hun midden..Anton LaVey...als er iemand was die voor mij relaxerend op mijn sluitspier inwerkt dan is hij dat


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


far
ik ben wat ik zie, maar als ik mijn ogen dan sluit
Usericon van far
Posted 21-10-2003 14:58 by far Wijzig reactieProfiel van farQuote dit berichthttp://www.fschoutens.nl

quote:
Op 21 oktober 2003 14:54 schreef Chelman het volgende:
Ik stel voor dat jij eens een aantal van de bovengenoemde boeken leest. Jij verwart nogmaals het egoisme zoals dat in dagelijks taalgebruik gebezigd wordt met de formele zin des woords.

Egoisme is gaat niet tegen de natuur van de mens in maar is een verschijnsel dat zich bij alle diersoorten voordet.

Enne....dat lijstje van filosofen/psychologen moest ik toch hartelijk om lachen....je hebt een aantal grote namen genoemd en in hun midden..Anton LaVey...als er iemand was die voor mij relaxerend op mijn sluitspier inwerkt dan is hij dat


ik ben geen satanist..... maar voor het "satanisme" wordt zijn naam vaak genoemd... ik heb ook mein kamf gelezen.. alleen om te weten wat er instond.. maar ik geeft toe.. het is moelijk om objectief te kijken

en nogmaals... voordat men probeerd mij op een laffe manier af te kraken... nog steeds is de vraag NIET beantwoord; is egoisme hetzelfde als egocentrisme?


euh..ja...headbang!!!!!


Elfensteen
Usericon van Elfensteen
Posted 21-10-2003 15:00 by Elfensteen Wijzig reactieProfiel van ElfensteenQuote dit bericht

quote:
Op 21 oktober 2003 14:58 schreef far het volgende:
en nogmaals... voordat men probeerd mij op een laffe manier af te kraken... nog steeds is de vraag NIET beantwoord; is egoisme hetzelfde als egocentrisme?
quote:
Op 21 oktober 2003 14:54 schreef Elfensteen het volgende:
IMO:

egoisme: Alles voor jezelf willen hebben.

egocentrisme: Denken dat alles om jou draait.
*kraakt laf af* leer kijken


campske666
Usericon van campske666
Posted 21-10-2003 15:02 by campske666 Wijzig reactieProfiel van campske666Quote dit bericht

quote:
Op 21 oktober 2003 14:58 schreef far het volgende:
ik ben geen satanist..... maar voor het "satanisme" wordt zijn naam vaak genoemd... ik heb ook mein kamf gelezen.. alleen om te weten wat er instond.. maar ik geeft toe.. het is moelijk om objectief te kijken

en nogmaals... voordat men probeerd mij op een laffe manier af te kraken... nog steeds is de vraag NIET beantwoord; is egoisme hetzelfde als egocentrisme?


Egoisme: handelen uit eigenbelang (niet negatief, iets wat iedereen doet)
Egocentrisme: jezelf in het centrum van alles zetten (iets wat je altijd doet, want jij bent je eigen wereld).

En wat heef mein kampf (wat een kut-boek btw) hiermee te maken ?


mörke
van örk
Usericon van mörke
Posted 21-10-2003 15:05 by mörke Wijzig reactieProfiel van mörkeQuote dit berichthttp://www.nattekrant.net/~mark

n.a.v. titel.

Kijk maar naar mij, Goed dus.


Dit slaat nergens op.


far
ik ben wat ik zie, maar als ik mijn ogen dan sluit
Usericon van far
Posted 21-10-2003 15:06 by far Wijzig reactieProfiel van farQuote dit berichthttp://www.fschoutens.nl

toch vaag is het dat ik daarna in deze discussie het bovenstaande verschil niet terugkomt..

Ja DE MENS zal alles uit zijn perceptie.. visie bekijken en daaruit ook handelen. Hierbij dient hij rekening te houden met de behoeften van anderen.. en door samenwerken zal mensen als groepsdier overleven.

Mijn inziens is er wel een grens.. als mensen hun eigen zin doordrijven en hun behoeftes ten koste van anderen bevredigd kan het voorkomen dat deze mens "de egoist" verstoten wordt.. vinden hem niet leuk of geven er een term aan die in het scheldwoordenboek thuishoort...

Op welke manier kan gezond egocentrisme gevormd worden?


euh..ja...headbang!!!!!


far
ik ben wat ik zie, maar als ik mijn ogen dan sluit
Usericon van far
Posted 21-10-2003 15:07 by far Wijzig reactieProfiel van farQuote dit berichthttp://www.fschoutens.nl



euh..ja...headbang!!!!!


campske666
Usericon van campske666
Posted 21-10-2003 15:08 by campske666 Wijzig reactieProfiel van campske666Quote dit bericht

quote:
Op 21 oktober 2003 15:06 schreef far het volgende:


Mijn inziens is er wel een grens.. als mensen hun eigen zin doordrijven en hun behoeftes ten koste van anderen bevredigd kan het voorkomen dat deze mens "de egoist" verstoten wordt.. vinden hem niet leuk of geven er een term aan die in het scheldwoordenboek thuishoort...



Een logische redenering die in de praktijk dikwijls niet opgaat. Egoisten komen namelijk heel sterk en zelfzeker over. zwakkere persoonlijkheden worden hierdoor aangetrokken, en laten zich onderbewust "gebruiken". De mega-egoist wordt dus niet verstoten, maar geliefd.


winter throned
under the knife
Usericon van winter throned
Posted 21-10-2003 15:12 by winter throned Wijzig reactieProfiel van winter thronedQuote dit bericht

Ik vind dat de mens van nature goed is,maar door een rede veranderen mensen van gedachten en ze worden slecht


far
ik ben wat ik zie, maar als ik mijn ogen dan sluit
Usericon van far
Posted 21-10-2003 15:12 by far Wijzig reactieProfiel van farQuote dit berichthttp://www.fschoutens.nl

dat is ook wat ik boven aangaf.. mensen laten zich gebruiken... ik heb vaak meegemaakt dat, als deze mensen "ontmaskerd worden" deze aan de kant worden gezet... kunnen ze opnieuw beginnen.

egoisme werkt alleen goed als er een afhankelijksrelatie is.. de ander is zwakker.. zo te redeneren is (bijv) dutroux een egoist....leven TEN KOSTE van anderen.

Maar is het verkeerd om als individu je grenzen aan te geven voor je leefomgeving en dat deze mensen die grenzen respecteren.. ofwel "de vrijheid van jezelf wordt begrenst door de vrijheid van de ander"? Dit lijkt mijn inziens een vorm van, wat ik noem, gezond egocetrisme


euh..ja...headbang!!!!!


campske666
Usericon van campske666
Posted 21-10-2003 15:15 by campske666 Wijzig reactieProfiel van campske666Quote dit bericht

quote:
Op 21 oktober 2003 15:12 schreef far het volgende:


Maar is het verkeerd om als individu je grenzen aan te geven voor je leefomgeving en dat deze mensen die grenzen respecteren.. ofwel "de vrijheid van jezelf wordt begrenst door de vrijheid van de ander"? Dit lijkt mijn inziens een vorm van, wat ik noem, gezond egocetrisme


Waarom zou een ander zich aan jouw grenzen houden ?


winter throned
under the knife
Usericon van winter throned
Posted 21-10-2003 15:16 by winter throned Wijzig reactieProfiel van winter thronedQuote dit bericht



[Dit bericht is gewijzigd door winter throned op 21-10-2003 15:17]


winter throned
under the knife
Usericon van winter throned
Posted 21-10-2003 15:18 by winter throned Wijzig reactieProfiel van winter thronedQuote dit bericht

quote:
Op 21 oktober 2003 15:15 schreef campske666 het volgende:
Waarom zou een ander zich aan jouw grenzen houden ?


waarom niet als mensen dat denken


mislyd
hihi
Usericon van mislyd
Posted 21-10-2003 15:21 by mislyd Wijzig reactieProfiel van mislydQuote dit berichthttp://mislyd.deviantart.com/

quote:
Op 21 oktober 2003 15:12 schreef far het volgende:
dat is ook wat ik boven aangaf.. mensen laten zich gebruiken... ik heb vaak meegemaakt dat, als deze mensen "ontmaskerd worden" deze aan de kant worden gezet... kunnen ze opnieuw beginnen.

egoisme werkt alleen goed als er een afhankelijksrelatie is.. de ander is zwakker.. zo te redeneren is (bijv) dutroux een egoist....leven TEN KOSTE van anderen.



Ach neen, de mens is van nature egoïstisch, nieuwsgierig en inventief en bijgevolg manipulatief. Kijk maar naar jonge kinderen.. Verder hoef je niet te zoeken.


Not all who wander are lost. - JRR Tolkien


far
ik ben wat ik zie, maar als ik mijn ogen dan sluit
Usericon van far
Posted 21-10-2003 15:21 by far Wijzig reactieProfiel van farQuote dit berichthttp://www.fschoutens.nl

quote:
Op 21 oktober 2003 15:15 schreef campske666 het volgende:
Waarom zou een ander zich aan jouw grenzen houden ?


hmm *denk*; stel voor je komt een mooie meid tegen... jij hebt zoiets van jahaha..hoppa.. en wilt die meid aanraken... maar als het meisje er niet van gediend is en jij door blijf gaan kan de meid op verschillende manieren haar grenzen aangeven;
- ze zegt NEE
- Ze geeft je een mep
- Je ballen krijgen een knietje
- Hopelijk dat ze niet aan vechtkunst doet..want anders
- Of een portier komt en je wordt op non-verbale wijze duidelijk gemaakt dat je toch een andere kroeg moet zoeken...

Jij luisterde niet naar haar grens... en nu sta je buiten.... en je hebt nog steeds geen pils!!!!!!!

[Dit bericht is gewijzigd door far op 21-10-2003 15:22]


euh..ja...headbang!!!!!


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 21-10-2003 15:22 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

De aard van mensen kun je idd het beste bij kinderen observeren. Die nemen de moeite namelijk niet om die aard te verbergen.

De mens is dus 100% slecht.


Dit topic is 17 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen