IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 17 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
Auteur:
Topic : Is de mens van nature goed of slecht? Vorige pagina | Volgende pagina
Egregius
Usericon van Egregius
Posted 15-06-2003 23:21 by Egregius Wijzig reactieProfiel van EgregiusQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2003 22:20 schreef ghoulliette het volgende:
daarom vind ik hem er niet tussen passen.

Machiavelli en Hobbes zijn bijvoorbeeld veel "strenger" in hun mening over de menselijke aard. Ze hebben een koning/heerser nodig omdat zij zonder dit gezag elkaar zouden afmaken (in een oorlog van allen tegen allen bla bla bla blaat)


Het frappante van Hobbes vindt ik dat hij door m'n docenten telkens uitgelegd wordt als aanhanger van het beeld dat de mens van nature slecht is. Zo zie ik dat helemaal niet. Nu ik Leviathan aan het lezen ben zie ik nergens zoiets. Hij zegt alleen dat complete vrijheid minder wenselijk is dan licht gerestricteerde vrijheid. En daar kan je het moeilijk met hem oneens over zijn.

IMO is de mens neutraal, aangezien definities van goed/slecht altijd arbitrair zijn.

Toen we nog in bomen rondhingen hadden we geen kennis van goed en kwaad, en konden we alleen doen wat ons van nature inkwam (en meekregen van onze troep mede-apen). Dit was paradijs, en zodra we na konden denken over goed en kwaad ging het mis. Staat zelfs helemaal vooraan in de bijbel.


windkracht10
Iced Nerd
Usericon van windkracht10
Posted 15-06-2003 23:38 by windkracht10 Wijzig reactieProfiel van windkracht10Quote dit bericht

quote:
Is de mens van nature goed of slecht?

je stelt achterlijke vragen. In jouw geval zou ik zeggen DOM.


mvg wk10


Elfensteen
Usericon van Elfensteen
Posted 15-06-2003 23:42 by Elfensteen Wijzig reactieProfiel van ElfensteenQuote dit bericht

quote:
Op 15 juni 2003 23:38 schreef windkracht10 het volgende:
je stelt achterlijke vragen. In jouw geval zou ik zeggen DOM.


dude, volgens mij spoor je niet helemaal (het tast ook de hersenen aan, ja! dat wist je niet he? ) ik vind dat juist een zeer goede vraag. Wie weet het antwoord? waarschijnlijk niemand, dus kunnen we er lekker op los filosoferen


windkracht10
Iced Nerd
Usericon van windkracht10
Posted 15-06-2003 23:44 by windkracht10 Wijzig reactieProfiel van windkracht10Quote dit bericht

quote:
Op 15 juni 2003 23:42 schreef Ellesar of Gondor het volgende:
dude, volgens mij spoor je niet helemaal (het tast ook de hersenen aan, ja! dat wist je niet he? ) ik vind dat juist een zeer goede vraag. Wie weet het antwoord? waarschijnlijk niemand, dus kunnen we er lekker op los filosoferen


Neem eens een paddo dude. Dan heb je je antwoord zeker en vast


mvg wk10


Elfensteen
Usericon van Elfensteen
Posted 15-06-2003 23:45 by Elfensteen Wijzig reactieProfiel van ElfensteenQuote dit bericht

quote:
Op 15 juni 2003 23:44 schreef windkracht10 het volgende:
Neem eens een paddo dude. Dan heb je je antwoord zeker en vast

triest


windkracht10
Iced Nerd
Usericon van windkracht10
Posted 15-06-2003 23:46 by windkracht10 Wijzig reactieProfiel van windkracht10Quote dit bericht

quote:
Op 15 juni 2003 23:45 schreef Ellesar of Gondor het volgende:
triest

Zullen we weer effe verder doen op mijn topic, WINNERS.


mvg wk10


Kragh'Zyl
Usericon van Kragh'Zyl
Posted 26-06-2003 19:22 by Kragh'Zyl Wijzig reactieProfiel van Kragh'ZylQuote dit bericht

mens is van nature niet goed of slecht omdat goed een slecht een principe is adat bedacht is door de mens en niet door de natuur.


Hier zwelgde lange tijd de goddeloze schaar der beulen in grote razernij, van 't bloed der onschuld nooit verzadigd. Nu 't land weer veilig en het hol van de moord is gebroken bloeit leven en heil waar de dood zo wreedaardig eens heerste.


lord Kaas
Usericon van lord Kaas
Posted 28-06-2003 10:32 by lord Kaas Wijzig reactieProfiel van lord KaasQuote dit bericht

Dat is niet helemaal waar. Goed en slecht zijn alleen wel redelijk subjectieve begrippen.


maar goed, is de mens goed of slecht....

Ik vind het nogal kortzichtig om zo'n 6 miljard eenheden als zo absoluut te ervaren. Zeker als we er zelf nog zo weinig van af weten.

In mijn visie is de mens een mens, de drang naar "goed" en/of "slecht" is in een ieder aanwezig. Ik denk dat de een "goed" en de ander "slecht" wordt geboren in uitzonderingen. Maar het gros van de mensheid wordt geboren met een hang naar beide kanten en wordt door zijn keuzes hierin voornamelijk beïnvloed door externe factoren.


Slechtheid
Usericon van Slechtheid
Posted 28-06-2003 10:33 by Slechtheid Wijzig reactieProfiel van SlechtheidQuote dit bericht

quote:
Op 28 juni 2003 10:32 schreef lord Kaas het volgende:
In mijn visie is de mens een mens




R.
Usericon van R.
Posted 28-06-2003 10:58 by R. Wijzig reactieProfiel van R.Quote dit bericht

Slecht. Moge dat duidelijk zijn.


Kragh'Zyl
Usericon van Kragh'Zyl
Posted 28-06-2003 13:04 by Kragh'Zyl Wijzig reactieProfiel van Kragh'ZylQuote dit bericht

Beetje de misanthroop uithangen.


Hier zwelgde lange tijd de goddeloze schaar der beulen in grote razernij, van 't bloed der onschuld nooit verzadigd. Nu 't land weer veilig en het hol van de moord is gebroken bloeit leven en heil waar de dood zo wreedaardig eens heerste.


windkracht10
Iced Nerd
Usericon van windkracht10
Posted 28-06-2003 13:26 by windkracht10 Wijzig reactieProfiel van windkracht10Quote dit bericht

Is water blauw of transparant?


mvg wk10


mislyd
hihi
Usericon van mislyd
Posted 28-06-2003 13:27 by mislyd Wijzig reactieProfiel van mislydQuote dit berichthttp://mislyd.deviantart.com/

De mens wordt per definitie als goed én slecht geboren, omdat beide begrippen typisch menselijk zijn.


Not all who wander are lost. - JRR Tolkien


Heiden_reich
Usericon van Heiden_reich
Posted 28-06-2003 15:41 by Heiden_reich Wijzig reactieProfiel van Heiden_reichQuote dit bericht

quote:
mens is van nature niet goed of slecht omdat goed een slecht een principe is adat bedacht is door de mens en niet door de natuur.


Juist!


Wodan met ons!


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 28-06-2003 18:31 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

na een dag werken bij de hema ben ik ervan overtuigd dat de mens in en in slecht is een dood moet aan biologische wapens, uit irak als het even kan


Kragh'Zyl
Usericon van Kragh'Zyl
Posted 28-06-2003 18:36 by Kragh'Zyl Wijzig reactieProfiel van Kragh'ZylQuote dit bericht

hehe, warscijnlijk zul je nog wel eens zoiets meemaken. Het is weer eens tijd voor een pandemie want laatste was z'n 80 jaar geleden, en om de 80jaatr ongeveer heerst er een pandemie.


Hier zwelgde lange tijd de goddeloze schaar der beulen in grote razernij, van 't bloed der onschuld nooit verzadigd. Nu 't land weer veilig en het hol van de moord is gebroken bloeit leven en heil waar de dood zo wreedaardig eens heerste.


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 28-06-2003 18:42 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

pandemie? pande epidemie?? huh watte?


Kragh'Zyl
Usericon van Kragh'Zyl
Posted 28-06-2003 18:43 by Kragh'Zyl Wijzig reactieProfiel van Kragh'ZylQuote dit bericht

pandemie is wereld wijde epidemie.


Hier zwelgde lange tijd de goddeloze schaar der beulen in grote razernij, van 't bloed der onschuld nooit verzadigd. Nu 't land weer veilig en het hol van de moord is gebroken bloeit leven en heil waar de dood zo wreedaardig eens heerste.


lord Kaas
Usericon van lord Kaas
Posted 29-06-2003 9:50 by lord Kaas Wijzig reactieProfiel van lord KaasQuote dit bericht

quote:
Op 28 juni 2003 13:27 schreef mislyd het volgende:
De mens wordt per definitie als goed én slecht geboren, omdat beide begrippen typisch menselijk zijn.


Het principe goed of slecht is NIET door de mens bedacht, dat is natuurlijk.
De definitie tussen wat goed of slecht is alleen wel.


Faceless Unknown
Brutality is Law
Usericon van Faceless Unknown
Posted 29-06-2003 13:06 by Faceless Unknown Wijzig reactieProfiel van Faceless UnknownQuote dit bericht

De mens is niet goed of slecht: de mens verkeerd in verschillende gradaties van onwetendheid. Goed en slecht zijn relatieve begrippen: Beter is beter in vergelijking tot goed, maar beter is slechter dan best . . .


There is no religion higher than Truth!


Kragh'Zyl
Usericon van Kragh'Zyl
Posted 29-06-2003 14:47 by Kragh'Zyl Wijzig reactieProfiel van Kragh'ZylQuote dit bericht

quote:
Op 29 juni 2003 9:50 schreef lord Kaas het volgende:
Het principe goed of slecht is NIET door de mens bedacht, dat is natuurlijk.
De definitie tussen wat goed of slecht is alleen wel.


Wat is er natuurlijk aan goed en slecht? Geen enkel dier kan je goe dof slecht noemen.


Hier zwelgde lange tijd de goddeloze schaar der beulen in grote razernij, van 't bloed der onschuld nooit verzadigd. Nu 't land weer veilig en het hol van de moord is gebroken bloeit leven en heil waar de dood zo wreedaardig eens heerste.


mislyd
hihi
Usericon van mislyd
Posted 29-06-2003 17:11 by mislyd Wijzig reactieProfiel van mislydQuote dit berichthttp://mislyd.deviantart.com/

quote:
Op 29 juni 2003 9:50 schreef lord Kaas het volgende:
Het principe goed of slecht is NIET door de mens bedacht, dat is natuurlijk.
De definitie tussen wat goed of slecht is alleen wel.

Dat slaat toch nergens op?
Waar is de formule voor 'goed'?


Not all who wander are lost. - JRR Tolkien


mörke
van örk
Usericon van mörke
Posted 04-07-2003 18:40 by mörke Wijzig reactieProfiel van mörkeQuote dit berichthttp://www.nattekrant.net/~mark

'Goed' is naar mijn idee dat wat de eigen persoon of stam verder brengt, of dat nu moord, roof, sex, eten of slapen is.

'Slecht' is dat wat jou of jouw 'clan' schade berokkent. en daarmee de kansen voor jouw voortbestaan en voortplanting vermindert.


Dit slaat nergens op.


Azagthoth
One RG2550EX in the pocket!
Usericon van Azagthoth
Posted 04-07-2003 18:42 by Azagthoth Wijzig reactieProfiel van AzagthothQuote dit berichthttp://www.playsomeguitar.com

Hehe, dat is niet eens zo gek...



mislyd
hihi
Usericon van mislyd
Posted 04-07-2003 21:01 by mislyd Wijzig reactieProfiel van mislydQuote dit berichthttp://mislyd.deviantart.com/

quote:
Op 4 juli 2003 18:40 schreef mörke het volgende:
'Goed' is naar mijn idee dat wat de eigen persoon of stam verder brengt, of dat nu moord, roof, sex, eten of slapen is.

'Slecht' is dat wat jou of jouw 'clan' schade berokkent. en daarmee de kansen voor jouw voortbestaan en voortplanting vermindert.

Kan dat niet korter, aangezien die 'clan' eigenlijk alleen maar een hulpstuk is voor jezelf.

Slecht = wat je schade toebrengt
Goed = al de rest


Not all who wander are lost. - JRR Tolkien


Dit topic is 17 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen