IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 17 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
Auteur:
Topic : Is de mens van nature goed of slecht? Vorige pagina | Volgende pagina
karnivoor
Usericon van karnivoor
Posted 16-12-2006 4:12 by karnivoor Wijzig reactieProfiel van karnivoorQuote dit berichthttp://www.kanker.nl/

quote:
Op 13 november 2006 13:10 schreef Misanthrope het volgende:
Dus je denkt aan anderen opdat je jezelf niet slecht voelt?


zoals iedereen die geld aan goede doelen geeft


Je moeder.


karnivoor
Usericon van karnivoor
Posted 16-12-2006 4:17 by karnivoor Wijzig reactieProfiel van karnivoorQuote dit berichthttp://www.kanker.nl/

quote:
Op 15 december 2006 15:29 schreef Rouwend in de Mist het volgende:
De mens is van nature net zo goed of slecht als elk ander dier, dat zien de meeste mensen over het hoofd. Hoe graag mensen zichzelf ook als beter dan dieren willen zien, hun daden blijven het resultaat van biochemische reacties in hun hoofd, voor een groot deel aangestuurd door het dna, net als dieren. Alleen is de mens wel de enige diersoort die zijn eigen leefomgeving verneukt omwille van abstracte begrippen als economie (cijfertjes die ten opzichte van andere cijfertjes veranderen waardoor je geld kan maken waar niets concreets tegenover staat{effe terzijde..... klinkt als inflatie}), ik ben voor slecht.... of anders op zijn minst te dom (of niet bewust genoeg) om zijn eigen slechtheid in te zien en er iets aan te doen.


vreten vangen voor overleven -> vreten ruilen voor ander vreten voor overleven -> vreten ruilen voor geld voor vreten voor overleven -> geld voor veten om te overleven

wat zit je nu te miepen over economie dan? degenen die geld hebben zijn de sterkeren in deze hedendaagse (darwinistische) samenlevening. fuck zwakheid


Je moeder.


Lionheart
|"| |''| |"| >')
Usericon van Lionheart
Posted 16-12-2006 17:30 by Lionheart Wijzig reactieProfiel van LionheartQuote dit bericht

quote:
Op 16 december 2006 4:12 schreef karnivoor het volgende:
zoals iedereen die geld aan goede doelen geeft


Is dat niet gewoon je schuldgevoel afkopen?


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 16-12-2006 18:27 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

Wat een aarsdom topic?????!!!!!!!!!!

is de mens van nature goed of slecht? Goed en slecht, WTF is dat??? Er is toch alleen maar een "menselijk" goed en slecht?! of kwaad, whatever, same difference.
hoe kan de mens nu bepalen wat volgens de wereld, de natuur waarin hij leeft, naast zijn eigen kleine leefwereld, goed en slecht is. Wat een pretentie!

De mens bepaalt wat goed en slecht is, en het zou nogal belachelijk zijn om dan te zeggen dat de mens van nature slecht is.... tsssssssssss





van nature ... komaan zeg, wat een domme stelling


dat is als vragen "waar wil je die nieuwe kernraketten, in je tuin of in je kelder"

Compleet naast de kwestie, essentie of whatever


grrrrrrrrrrrrrrrrrrrr


signature


Psychonaut
Usericon van Psychonaut
Posted 16-12-2006 18:28 by Psychonaut Wijzig reactieProfiel van PsychonautQuote dit bericht

Ik heb geen kelder.


soepkoeltoer
Fashion Police
Usericon van soepkoeltoer
Posted 16-12-2006 18:35 by soepkoeltoer Wijzig reactieProfiel van soepkoeltoerQuote dit bericht

Rousseau dacht goed. Voltaire dacht van niet.
Wie zal het weten? Maar het belangrijkste: is het boeien?


Timebaby
niks moet... ...niksen mag
Usericon van Timebaby
Posted 16-12-2006 21:00 by Timebaby Wijzig reactieProfiel van TimebabyQuote dit bericht

Ik denk dat een mens van nature niet weet wat goed of slecht is. de mens doet gewoon wat ie doet in eerste instantie uit ontwetendheid. De mens denkt wel na over zijn acties. Dat is een eigenschap die een guppy nog bezit, wat leeft wil overleven. ( over natuurlijk gedrag gesproken..) de mens wil overleven.


Why to be innocent daughter of Embla?Behold, in the beast's embrace the flower has withered. Why are you fighting for your land youth of the north? they sold your father's grave for the petty gold.


skarmoon
*kwispel*
Usericon van skarmoon
Posted 16-12-2006 21:36 by skarmoon Wijzig reactieProfiel van skarmoonQuote dit berichthttp://www.myspace.com/skarmoon

quote:
Op 16 december 2006 18:27 schreef Hypnos het volgende:
Wat een aarsdom topic?????!!!!!!!!!!

is de mens van nature goed of slecht? Goed en slecht, WTF is dat??? Er is toch alleen maar een "menselijk" goed en slecht?! of kwaad, whatever, same difference.
hoe kan de mens nu bepalen wat volgens de wereld, de natuur waarin hij leeft, naast zijn eigen kleine leefwereld, goed en slecht is. Wat een pretentie!

De mens bepaalt wat goed en slecht is, en het zou nogal belachelijk zijn om dan te zeggen dat de mens van nature slecht is.... tsssssssssss





van nature ... komaan zeg, wat een domme stelling


dat is als vragen "waar wil je die nieuwe kernraketten, in je tuin of in je kelder"

Compleet naast de kwestie, essentie of whatever


grrrrrrrrrrrrrrrrrrrr


3 jaar na de openingspost "slotje" roepen?
Maar verder gaat het hoop ik wel met je?


Phriar
Hutkippie voor bok en spenen
Usericon van Phriar
Posted 17-12-2006 13:36 by Phriar Wijzig reactieProfiel van PhriarQuote dit berichthttp://metal.20m.com

quote:
Op 16 december 2006 4:12 schreef karnivoor het volgende:
zoals iedereen die geld aan goede doelen geeft


Bullshit.

Je kan toch ook gewoon geld aan goede doelen geven omdat je denkt dat ze goed werk doen?



"Toen hij, in plaats van groenteman, besloot bakker te worden, waren de gevolgen niet te aubergine"


Misanthrope
Il Principe
Usericon van Misanthrope
Posted 17-12-2006 13:40 by Misanthrope Wijzig reactieProfiel van MisanthropeQuote dit bericht

quote:
Op 17 december 2006 13:36 schreef Phriar het volgende:
Bullshit.

Je kan toch ook gewoon geld aan goede doelen geven omdat je denkt dat ze goed werk doen?


Dat staat er los van. Het gaat er om dat je geld geeft aan een goed doel, omdat het je een beter gevoel over jezelf geeft. Er zijn maar weinig mensen die geld aan een goed doel geven, zonder dat er eigenbelang bij komt kijken.

Alles draait om het eigen overleven en het eigen geluk, alles draait om eigenbelang. Dat is de mens.


Gelijkheid is een uitvinding van het gepeupel om wraak te nemen op de sterken.


Phriar
Hutkippie voor bok en spenen
Usericon van Phriar
Posted 17-12-2006 13:50 by Phriar Wijzig reactieProfiel van PhriarQuote dit berichthttp://metal.20m.com

Ik denk niet dat het gevoel van geluk per se vooraf moet gaan aan de realisatie dat een bepaald doel goed werk verricht, en daar gaat het om. Als er eerst de overweging is geweest: "zal ik dit goede doel steunen?", en je hebt de voors en tegen afgewogen (minder geld, betere leefomgeving voor anderen), dan is het geluk een bijkomstigheid, een prettige bijkomstigheid, toegegeven.


"Toen hij, in plaats van groenteman, besloot bakker te worden, waren de gevolgen niet te aubergine"


Misanthrope
Il Principe
Usericon van Misanthrope
Posted 17-12-2006 13:55 by Misanthrope Wijzig reactieProfiel van MisanthropeQuote dit bericht

quote:
Op 17 december 2006 13:50 schreef Phriar het volgende:
Ik denk niet dat het gevoel van geluk per se vooraf moet gaan aan de realisatie dat een bepaald doel goed werk verricht, en daar gaat het om. Als er eerst de overweging is geweest: "zal ik dit goede doel steunen?", en je hebt de voors en tegen afgewogen (minder geld, betere leefomgeving voor anderen), dan is het geluk een bijkomstigheid, een prettige bijkomstigheid, toegegeven.
Daarvoor is nog altijd de vraag 'waarom ga ik aan een goed doel geven?'. En dat wordt, weliswaar onbewust, door de meeste mensen beantwoord met 'omdat het mij een goed gevoel geeft'.
Het gaat om het goede gevoel dat mensen krijgen van geven en niet om wat het geven de ander oplevert, dat is slechts een bijkomstigheid.


Gelijkheid is een uitvinding van het gepeupel om wraak te nemen op de sterken.


wouter 666
pain, lots of pain
Usericon van wouter 666
Posted 26-08-2007 21:24 by wouter 666 Wijzig reactieProfiel van wouter 666Quote dit bericht

de mens denkt in 1e plaats aan overleven, waardoor hij slechte dingen doet. maar er zijn natuurlijk overwegend rotte types die na al die jaren van "beschaving" er plezier in scheppen zwakkeren te teroriseren (ik spreek over bepaalde amerikaanse presidenten en dergelijke machthebbers)


putting the laughter in manslaughter since 1991


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 27-08-2007 4:39 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 17 december 2006 13:55 schreef Misanthrope het volgende:
Daarvoor is nog altijd de vraag 'waarom ga ik aan een goed doel geven?'. En dat wordt, weliswaar onbewust, door de meeste mensen beantwoord met 'omdat het mij een goed gevoel geeft'.
Het gaat om het goede gevoel dat mensen krijgen van geven en niet om wat het geven de ander oplevert, dat is slechts een bijkomstigheid.


Zo egoistisch vind ik het nou ook weer niet want als donateur voel je je pas goed als de andere mensen zich beter voelen. Nu zal niet iedereen goed geholpen worden door dat geld en maar weinig mensen zullen verder kijken dan de collectebus. Maar de intentie blijft jezelf beter voelen omdat een ander zich beter gaat voelen. Dat is niet het eenvoudige egosime waar je het over hebt.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Pandora
munch time
Usericon van Pandora
Posted 27-08-2007 14:13 by Pandora Wijzig reactieProfiel van PandoraQuote dit bericht

Goed, helemaal compleet goed. Slecht is relatief en daardoor een nietszeggend begrip.

En aangezien ik geen behoefte heb dat mijn geloof hierin aan het wankelen wordt gebracht ga ik daar ook geen discussie over aan.


VodeVilicious
kudthippie
Usericon van VodeVilicious
Posted 27-08-2007 14:14 by VodeVilicious Wijzig reactieProfiel van VodeViliciousQuote dit bericht

quote:
Op 27 augustus 2007 14:13 schreef Pandora het volgende:
Goed, helemaal compleet goed. Slecht is relatief en daardoor een nietszeggend begrip.

En aangezien ik geen behoefte heb dat mijn geloof hierin aan het wankelen wordt gebracht ga ik daar ook geen discussie over aan.


Is goed ook niet relatief dan?


Erotisch is met een veertje, kinky is met de hele kip


Pandora
munch time
Usericon van Pandora
Posted 27-08-2007 14:24 by Pandora Wijzig reactieProfiel van PandoraQuote dit bericht

quote:
Op 27 augustus 2007 14:14 schreef VodeVilicious het volgende:
Is goed ook niet relatief dan?


Nee joh, goed is een keihard feit waar niemand omheen kan.

Oh en mijn oplossing is heel simpel hoor. Elfensteen is bijv. geen mens maar een monster uit een andere demensie die hier per ongeluk terecht is gekomen.


Faolan
Fight it back!!
Usericon van Faolan
Posted 27-08-2007 14:29 by Faolan Wijzig reactieProfiel van FaolanQuote dit berichthttp://www.facebook.com/profile.php?id=759647949

Aangezien 'goed' en 'slecht' menselijke termen zijn waar wij bepaalde waarde aangehecht hebben, is dit een behoorlijk loze stelling denk ik.

Maar kheb het wel niet allemaal doorgelezen, dus mss ook niet volgens anderen Volste recht, daar niet van.


Lainedil
Gebroeders Grey
Usericon van Lainedil
Posted 27-08-2007 14:40 by Lainedil (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van LainedilQuote dit berichthttp://www.quantumtheory.nl

Stimmt. Goed en slecht zijn bedenksels van menselijke geesten, en daarmee haal je het hele topic onderuit.

Maar lul gerust verder, en doe alsof men intellectueel is. Hose runter: Schwanzvergleich.

Doeiman.


Bruce Banner


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 27-08-2007 14:55 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 27 augustus 2007 14:29 schreef Faolan het volgende:
Aangezien 'goed' en 'slecht' menselijke termen zijn waar wij bepaalde waarde aangehecht hebben, is dit een behoorlijk loze stelling denk ik.



Ja en? Muziek is ook een menselijke term, schoonheid, recht, rechtvaardigheid etc. ook. Dat wil niet zeggen dat je daar geen standpunten over kan innemen.


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


Faolan
Fight it back!!
Usericon van Faolan
Posted 27-08-2007 15:01 by Faolan Wijzig reactieProfiel van FaolanQuote dit berichthttp://www.facebook.com/profile.php?id=759647949

Kzeg niet dat je er geen standpunt over kan innemen, maar wel dat ik het zinloos vind erover te discusiëren aangezien de termen 'goed' en 'slecht' een mens niet definiëren. Het is maar welke waarde je er aan geeft en wat nu net goed of juist slecht is. Onmogelijk.


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 27-08-2007 15:23 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

maar in veel geloven is er wel een (redelijk) vast verschil tussen goed en fout. En ook veel ongelovigen hebben een gevoel voor goed en fout.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Faolan
Fight it back!!
Usericon van Faolan
Posted 27-08-2007 15:34 by Faolan Wijzig reactieProfiel van FaolanQuote dit berichthttp://www.facebook.com/profile.php?id=759647949

Zeker. Maar zet al die geloven en al dan niet gelovige mensen naast elkaar en het blijft niets anders dan een subjectief punt. Ieders mening gaat verschillen. Misschien niet altijd even drastisch, maar soms ook weer wel. Het blijft een kwestie van de invulling die je zelf (!) aan de term geeft.


Pandora
munch time
Usericon van Pandora
Posted 27-08-2007 15:48 by Pandora Wijzig reactieProfiel van PandoraQuote dit bericht

quote:
Op 27 augustus 2007 15:23 schreef ElitE het volgende:
maar in veel geloven is er wel een (redelijk) vast verschil tussen goed en fout. En ook veel ongelovigen hebben een gevoel voor goed en fout.


Ahh, maar kijk dat is dus mijn punt. Omdat goed en slecht relatief is streep ik slecht weg en dan blijft er alleen goed over wat hierdoor geen relatief punt meer is maar een vast gegeven.

Soms kan je de wereld om je heen ook gewoon makkelijker zien dan die daadwerkelijk is, maakt je leven een stuk prettiger.


Faolan
Fight it back!!
Usericon van Faolan
Posted 27-08-2007 15:52 by Faolan Wijzig reactieProfiel van FaolanQuote dit berichthttp://www.facebook.com/profile.php?id=759647949

quote:
Op 27 augustus 2007 15:48 schreef Pandora het volgende:

Soms kan je de wereld om je heen ook gewoon makkelijker zien dan die daadwerkelijk is, maakt je leven een stuk prettiger.


Achzo. Misschien ben ik het, maar dat klinkt als een synoniem voor naïviteit. De realiteit blijft immers even moeilijk (of zelfs makkelijk voor sommigen)?


Dit topic is 17 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen