IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 17 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
Auteur:
Topic : Is de mens van nature goed of slecht? Vorige pagina | Volgende pagina
eukaryoot
high fidelity
Usericon van eukaryoot
Posted 08-07-2003 2:52 by eukaryoot Wijzig reactieProfiel van eukaryootQuote dit bericht

quote:
Op 8 juli 2003 2:48 schreef B6R6A6M het volgende:
Dit neem ik terug. Ik heb er over na zitten denken en denk niet dat je alignment in het echte leven van tevoren wordt bepaalt.

Wel denk ik nog steeds dat de keuzes die iemand maakt, en die dus ook bepalen of iemand in de ogen van de meeste mensen goed of slecht is, steeds kunnen veranderen en beinvloed worden door enorm veel factoren. En dat begint denk ik al vanaf het moment dat je geboren wordt.


Dan klopt de topic naam niet, NATURE is aangeboren en nuture is aangeleerd.


grrr


B6R6A6M
Usericon van B6R6A6M
Posted 08-07-2003 2:54 by B6R6A6M Wijzig reactieProfiel van B6R6A6MQuote dit bericht

quote:
Op 8 juli 2003 2:33 schreef Blackjack het volgende:



Dit was natuurlijk slechts een vergelijking met het echte leven, maar ik denk dat deze vergelijking aardig in de buurt komt.

quote:
Op 8 juli 2003 2:50 schreef Blackjack het volgende:
En met alignment bedoel jij...?


In rpg's gebruikt men alignment, letterlijk betekent het richtlijn, en er zijn er verschillende: Good, neutral en evil. Natuurlijk is dat erg zwart wit want de grens is moeilijk te trekken, maar ik bedoel ermee wat de mens is, dus goed of slecht.

quote:
Op 8 juli 2003 2:52 schreef eukaryoot het volgende:
Dan klopt de topic naam niet, NATURE is aangeboren en nuture is aangeleerd.


In dat geval denk ik dat de mens van nature niet goed of slecht is maar alles afhangt van de nuture.

[Dit bericht is gewijzigd door B6R6A6M op 08-07-2003 2:55]


Blackjack
Ja bakker...
Usericon van Blackjack
Posted 08-07-2003 2:58 by Blackjack Wijzig reactieProfiel van BlackjackQuote dit bericht

Okee, ik begrijp wat je bedoelt.

Ik heb nog eens wat nagezocht en volgens mij is de mens van nature goed.
Maar door nurture (chemische, biologische en in grotere mate ook spirituele corruptie) wordt hij slecht, meer primitief en dierlijk in feite.


Misty morning, clouds in the sky- Without warning, the wizard walks by- Casting his shadow, weaving his spell- Funny clothes, tinkling bell. Never talking- Just keeps walking- Spreading his magic


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 08-07-2003 9:06 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

waarom moet iedereen nou weer slecht of iedereen nou weer goed zijn. niet zo generaliseren ja!!


Blackjack
Ja bakker...
Usericon van Blackjack
Posted 08-07-2003 14:25 by Blackjack Wijzig reactieProfiel van BlackjackQuote dit bericht

Oooooo. kee.

Maar goed: geen ideeen Ghoulliette?


Misty morning, clouds in the sky- Without warning, the wizard walks by- Casting his shadow, weaving his spell- Funny clothes, tinkling bell. Never talking- Just keeps walking- Spreading his magic


far
ik ben wat ik zie, maar als ik mijn ogen dan sluit
Usericon van far
Posted 20-10-2003 15:35 by far Wijzig reactieProfiel van farQuote dit berichthttp://www.fschoutens.nl

quote:
Op 3 juni 2003 20:19 schreef MBMarduk het volgende:
De mens is van nature egoistisch en de ene persoon-Y kan daar z'n voordeel mee behalen, de andere persoon-Z z'n nadeel.
De Ys en Zs gaan dan zelf hun mening opmaken mbt het goed of slecht zijn van dit mens.
"Goed", "slecht", blabla, BS.
Net zoiets vaags als "links" en "rechts".
Zit de aardbol rechtop in het universum? (!)



Nee mike, egocentrisch.. niet egoistisch... ofwel "alles draait om mij ipv ikke en de recht kan rucken! "


euh..ja...headbang!!!!!


far
ik ben wat ik zie, maar als ik mijn ogen dan sluit
Usericon van far
Posted 20-10-2003 15:37 by far Wijzig reactieProfiel van farQuote dit berichthttp://www.fschoutens.nl

quote:
Op 3 juni 2003 20:24 schreef Dargull het volgende:
Dat gaat eigenlijk voorbij aan de vraag want het gaat mij dus eigenlijk om de vraag, of je van nature goed of slecht bent als mens.

Als de mens dus van nature goed zou zijn, zou hij dan ondanks een slechte omgeving en ondanks dat hij niet anders kent toch nog instinctief weten wat goed of slecht is?


Het gaat meer over het maken van keuzes.. niet wat men van nature is.... natuur heeft geen moraal.. het is er gewoon..de essentie is het ZIJN


euh..ja...headbang!!!!!


far
ik ben wat ik zie, maar als ik mijn ogen dan sluit
Usericon van far
Posted 20-10-2003 15:39 by far Wijzig reactieProfiel van farQuote dit berichthttp://www.fschoutens.nl

quote:
Op 3 juni 2003 20:27 schreef MBMarduk het volgende:
Dargull heb jij een definitie van "goed" en "slecht"?
Nee? Is het daarom dat je die andere topic tegelijkertijd hebt geopend?

Kip-en-ei dames en heren. Loos.



nee.. het goed/ slecht is een moralistsch begrip die door een individu zlef wordt vastgesteld... maar moraal is het eigenlijk het opleggen van de meerderheid op de minderheid..zoals christendom


euh..ja...headbang!!!!!


far
ik ben wat ik zie, maar als ik mijn ogen dan sluit
Usericon van far
Posted 20-10-2003 15:40 by far Wijzig reactieProfiel van farQuote dit berichthttp://www.fschoutens.nl

quote:
Op 3 juni 2003 21:02 schreef attila_de_hun het volgende:
aannemende dat de mens de enige bewuste soort in het heelal is dan.

en op jou laatste vraag. theoretisch gezien niks, praktisch gezien heel erg veel.


de mens en bewust; leg uit........


euh..ja...headbang!!!!!


far
ik ben wat ik zie, maar als ik mijn ogen dan sluit
Usericon van far
Posted 20-10-2003 15:41 by far Wijzig reactieProfiel van farQuote dit berichthttp://www.fschoutens.nl

quote:
Op 7 juli 2003 23:23 schreef Appel het volgende:
bla ik weet het ook ni
dit soort ond ga ik altijd te veel van nadenken want eg zooveel dingen kunnen
als je in geesten gelooft dan kan je ook zeggen dat goedheid en slechtheid in die geest zit
ik zie het wel als ik dood ben



WEEBLE!!!!!WEEBLE!!!!! AND SOMETIME BOB!!!!!
PIE!!!!!!!!!!!!!!


euh..ja...headbang!!!!!


campske666
Usericon van campske666
Posted 20-10-2003 15:43 by campske666 Wijzig reactieProfiel van campske666Quote dit bericht

Ik vind De Mens nogal zuigen, maar ik ken er ook niet zoveel liedjes van.






zillah-morte
Feed me, fuck me, and shut the fuck up, bitch...
Usericon van zillah-morte
Posted 20-10-2003 15:43 by zillah-morte (Bestuurslid stichting) Wijzig reactieProfiel van zillah-morteQuote dit berichthttp://aeterna.cjb.net

De mens (ik) is van nature goed.


On the black path she grinds her way to the death lands. OFFICIEEL LID VAN DE WALIBI HEERSCH CREW.


Elfensteen
Usericon van Elfensteen
Posted 20-10-2003 15:43 by Elfensteen Wijzig reactieProfiel van ElfensteenQuote dit bericht

Ik van nature slecht.

Ik kan namelijk niks goed doen


Voice Of Doom
kotsende chaoot
Usericon van Voice Of Doom
Posted 20-10-2003 15:44 by Voice Of Doom Wijzig reactieProfiel van Voice Of DoomQuote dit bericht

quote:
Op 20 oktober 2003 15:43 schreef Elfensteen het volgende:
Ik van nature slecht.

Ik kan namelijk niks goed doen
Welcome to the club!


I've got no trust to give, I've got no heart to break, Nothing for me to fucking lose, because I never had a fucking thing


far
ik ben wat ik zie, maar als ik mijn ogen dan sluit
Usericon van far
Posted 20-10-2003 15:45 by far Wijzig reactieProfiel van farQuote dit berichthttp://www.fschoutens.nl

quote:
Op 3 juni 2003 21:47 schreef ghoulliette het volgende:
kortom je zit teveel tussen de vrouwen.

intressante site misschien? http://www.libertarian.nl/main.html


ken het.... 10 jaar geleden was er een libertijn in het belgisch parlament; jean paul van Rossum... ik heb voor het vak politicologie les gehad van zijn 1e secretaris... vage vent maar super interessant.... hmm maar geef mij maar anarcho syndicalisme......


euh..ja...headbang!!!!!


Elfensteen
Usericon van Elfensteen
Posted 20-10-2003 15:45 by Elfensteen Wijzig reactieProfiel van ElfensteenQuote dit bericht

quote:
Op 20 oktober 2003 15:44 schreef Voice Of Doom het volgende:
Welcome to the club!
ah..lotgenoot! Maar ik heb het dan toch wel weer van iemand anders te horen gekregen dan mezelf hoor!


bazzio
opa lives!
Usericon van bazzio
Posted 20-10-2003 15:46 by bazzio Wijzig reactieProfiel van bazzioQuote dit bericht

Hmmz, mens is van nature ego. de wil tot overleven, macht uit oefenen zit in het bloed. Dus slecht zou ik zeggen.


Bazzio Attacks!!!


Voice Of Doom
kotsende chaoot
Usericon van Voice Of Doom
Posted 20-10-2003 15:47 by Voice Of Doom Wijzig reactieProfiel van Voice Of DoomQuote dit bericht

Whahaha...bij mij is iedereen het er over eens...


I've got no trust to give, I've got no heart to break, Nothing for me to fucking lose, because I never had a fucking thing


Elfensteen
Usericon van Elfensteen
Posted 20-10-2003 15:48 by Elfensteen Wijzig reactieProfiel van ElfensteenQuote dit bericht

quote:
Op 20 oktober 2003 15:47 schreef Voice Of Doom het volgende:
Whahaha...bij mij is iedereen het er over eens...
Nah...ik niet!


zillah-morte
Feed me, fuck me, and shut the fuck up, bitch...
Usericon van zillah-morte
Posted 20-10-2003 15:51 by zillah-morte (Bestuurslid stichting) Wijzig reactieProfiel van zillah-morteQuote dit berichthttp://aeterna.cjb.net

quote:
Op 20 oktober 2003 15:43 schreef Elfensteen het volgende:
Ik van nature slecht.

Ik kan namelijk niks goed doen

Nou vast wel... (zie hoe goed ik ben, ik probeer te helpen) noem eens een positief ding van jezelf op


On the black path she grinds her way to the death lands. OFFICIEEL LID VAN DE WALIBI HEERSCH CREW.


Elfensteen
Usericon van Elfensteen
Posted 20-10-2003 15:52 by Elfensteen Wijzig reactieProfiel van ElfensteenQuote dit bericht

quote:
Op 20 oktober 2003 15:51 schreef zillah-morte het volgende:
Nou vast wel... (zie hoe goed ik ben, ik probeer te helpen) noem eens een positief ding van jezelf op



edit: Wacht, ik kan goed bier drinken en thrash luisteren

[Dit bericht is gewijzigd door Elfensteen op 20-10-2003 15:54]


zillah-morte
Feed me, fuck me, and shut the fuck up, bitch...
Usericon van zillah-morte
Posted 20-10-2003 15:56 by zillah-morte (Bestuurslid stichting) Wijzig reactieProfiel van zillah-morteQuote dit berichthttp://aeterna.cjb.net

quote:
Op 20 oktober 2003 15:52 schreef Elfensteen het volgende:
edit: Wacht, ik kan goed bier drinken en thrash luisteren

Zie je nou wel, komt helemaal goed met je


On the black path she grinds her way to the death lands. OFFICIEEL LID VAN DE WALIBI HEERSCH CREW.


Elfensteen
Usericon van Elfensteen
Posted 20-10-2003 15:57 by Elfensteen Wijzig reactieProfiel van ElfensteenQuote dit bericht

quote:
Op 20 oktober 2003 15:56 schreef zillah-morte het volgende:
Zie je nou wel, komt helemaal goed met je
lol, het probleem is dat ik alleen maar ruzie zoek (schijnt het)


zillah-morte
Feed me, fuck me, and shut the fuck up, bitch...
Usericon van zillah-morte
Posted 20-10-2003 15:59 by zillah-morte (Bestuurslid stichting) Wijzig reactieProfiel van zillah-morteQuote dit berichthttp://aeterna.cjb.net

quote:
Op 20 oktober 2003 15:57 schreef Elfensteen het volgende:
lol, het probleem is dat ik alleen maar ruzie zoek (schijnt het)

Vind ik wel meevallen, je hebt geen ruzie met mij


On the black path she grinds her way to the death lands. OFFICIEEL LID VAN DE WALIBI HEERSCH CREW.


Elfensteen
Usericon van Elfensteen
Posted 20-10-2003 15:59 by Elfensteen Wijzig reactieProfiel van ElfensteenQuote dit bericht

quote:
Op 20 oktober 2003 15:59 schreef zillah-morte het volgende:
Vind ik wel meevallen, je hebt geen ruzie met mij
wacht maar heb ik zo voor mekaar!

en de mensheid is van nature gewoon een beetje goed/beetje slecht!


Dit topic is 17 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen