quote:
Op 4 april 2006 12:18 schreef chaoss het volgende:
Ik heb het idee dat weinig mensen hier iets van kraken afweten en vooral de media napraten.
1) kraken heeft als doel het aan de kaak stellen van woningnood in vooral grote steden. Daar is weldegelijk sprake van woningnood. Hoofdzakelijk komt dat door vastgoedspeculanten die huizen opkopen en er vervolgens niet mee doen. Huizen worden dan slechts gezien als financiele speeltjes of voor witwaspraktijken en niet als gebruiksmiddel. Kraakgroepen kraken zelden voor zichzelf, maar vooral voor andere mensen die hard woonruimte nodig hebben (zoals studenten en vluchtelingen).
Door de grenzen open te zetten zitten de steden letterlijk vol, als men meer huizen wilt moet men of de grenzen dicht gooien en wat buitenlanders (die zelfs een 2e huis in hun eigen land hebben) eruit flikkeren zodat er meer ruimte is.
of gewoon ergens anders gaan wonen, de meeste krakers in Amsterdam zijn van die crusties uit Spanje en Italie, en die doen alles behalve studeren.
quote:
2) Het merendeel van de gekraakte woningen in Amsterdam zijn eigendom van reeds geliquideerde of andersinds voor criminele activiteiten veroordeelde vastgoedmagnaten. Dat deze panden nog steeds in hun bezit zit (met goedkeuring van de overheid) mag toch op zijn minst vreemd genoemd worden.
ach gezien links zegt dat criminelen slachtoffers zijn van de maatschappij
quote:
3) Men stelde hier ergens dat bezit een recht is. Daartegenover stel ik dat wonen een basisrecht is en zelfs opgenomen in de universele rechten van de mens. Bezit is in dit geval een luxerecht. De vergelijking tussen fietsendiefstal en kraken gaat nergens op. Een fiets is geen basisrecht, een woning wel. Er is in Nederland geen tekort aan fietsen, wel aan betaalbare woningen.
vind je het gek, wij zijn mede dankzij links een van de meest overbevolkste landen van de wereld.
quote:
4) Er zijn regels gesteld voor kraken (dit geldt iets anders voor herkraak). Je mag pas een pand kraken als het bewezen meer dan een jaar leegstaat. Deze regel wordt ook gehanteerd door kraakgroepen. Wanneer na de kraak door de politie huisvrede geconstateerd is, mag de kraakgroep of de bewoner waarvoor gekraakt is in het pand blijven. Bij herkraak gaat het vooral om protestkraak, waarbij ontruimde panden opnieuw gekraakt worden om duidelijk te maken dat de eigenaar er nog steeds aangedaan heeft.
Overigens zijn er ook wildkrakers. Deze mensen houden zich minder vaak aan de regels.
Als men zich echt aan de kraakregels had gehouden zouden ze ook geen verzet bieden als men eruit moet, want het uitzetten wanneer de echte eigenaar het wilt is ook onderdeel van diezelfde regels dat men mag kraken.
quote:
5) Dat huizen door krakers verder afgebroken worden is een algemeen fabeltje dat graag gebruikt wordt door gedupeerde huiseigenaren. In veel gevallen zijn de panden voor de kraak meer verkrot dan na de kraak. Want wie gaat er in Godsnaam zijn eigen huis verder de tering in helpen? Opmerkelijk genoeg wordt er pas na ontruiming iets gedaan aan het pand door de eigenaar of de gemeente.
Bij in gebruikname van de krakers wordt het binnenwerk van de huizen opgeknapt zodat het bewoonbaar is. Dat er allerlei barricade materiaal voor de ramen zit heeft voornamelijk te maken met bescherming tegen bijvoorbeeld knokploegen van agressieve huiseigenaren.
Daarnaast worden kraakpanden in gebruik genomen voor sociaal-culturele doeleinden zoals een weggeefwinkel/ruilwinkel, voku (gaarkeuken), podium, bioscoop of café. Deze ruimten zijn voor iedereen beschikbaar en het kost vaak niks of weinig om er binnen te kunnen komen.
ach ik heb het met mijn eigen ogen gezien, die buitenlandse krakers aka crusties schijten zelfs op de vloer.
een aantal rechtse rakkers hadden ook een keer een pand gekraakt, maar toen vond de krakerswereld (linksewereld) dat kraken ineens niet voor iedereen was.
quote:
6) Het is niet altijd nodig dat de politie moet ontruimen. Als men in overleg met de krakers besluit te ontruimen en de krakers stemmen in met de bestemming van het pand, dan is er over het algemeen niets aan de hand. Vaker is het zo dat er of geen overleg is geweest met de krakers, of de krakers twijfelen aan de bestemming (welke vaak alleen leegstand tot gevolg heeft), dan pleegt men verzet. Doel hierachter is wederom het aan de kaak stellen van het woonbeleid van de desbetreffende gemeente.
Hoe komt het dat de meeste studenten helemaal niet kraken!
quote:
7) Ook zegt men dat huizen goed betaalbaar zijn. Een bedrag van 400 euro per maand kale huur voor een oppervlakte van net 12m2 (niet ongewoon in de stad) vind ik niet goedkoop. De huizenprijzen (en kamerprijzen) in grote steden zijn buitenproportioneel. Dat komt vooral doordat huurverhogingen losgekoppeld zijn van de koopkracht en inkomens (wordt nog leuker bij de liberalisering van de huren). Wie wil wonen in Nederland moet over een flink inkomen beschikken, of rijke ouders hebben.
vind je het gek met zo'n drukke stad, Nederland vol proppen met mensen heeft geen positieve gevolgen.
quote:
8) Krakers zijn uitkeringstrekkers is ook grote onzin. Een groot deel van de kraakscene is gewoon student en heeft een baan. Een klein deel daarvan trekt inderdaad uitkering. Maar dat geldt voor alle bevolkingsgroepen.
lol terwijl het merendeel van de krakers in Amsterdam buitenlandse junkies zijn.
Een aanzienlijk percentage van de Amsterdamse kraakscene komt
tegenwoordig van over de grens. 'Ik schat dat het om vijftig tot
vijfenzeventig procent gaat.
http://www.createphpbb.com/phpbb/viewtopic.php?p=14&mforum=monthlywonder#12
quote:
Ik vind het opmerkelijke dat op een metalforum mensen aangevallen worden op hun uiterlijk (lui, laf en lelijk (hmz... Brigade M is een extreem-rechtse nationalistische band)), terwijl de meeste 'gewone' mensen hetzelfde plachten te zeggen over metalheads. Eng, lelijk en vieze lange haren. Een kwestie van de pot verwijt de ketel?
ik heb zelf niks tegen kraken alleen wat tegen de krakers wereld en de meeste (niet alle) krakers.
[Dit bericht is gewijzigd door Morghodius op 10-04-2006 10:40]