IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : Depressie, Schizofrenie, Psychose [geestelijke aandoeningen e.d.] Vorige pagina | Volgende pagina
MMayo
Whut?
Usericon van MMayo
Posted 20-07-2007 14:01 by MMayo Profiel van MMayo

quote:
Op 20 juli 2007 13:25 schreef altx het volgende:
Hoezo niet?




Omdat depressie een ziekte is en neerslachtigheid/depressieve bui is een tijdelijke verandering van stemming.


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 20-07-2007 14:02 by WhiteRider Profiel van WhiteRider

quote:
Op 20 juli 2007 14:01 schreef MMayo het volgende:
Omdat depressie een ziekte is en neerslachtigheid/depressieve bui is een tijdelijke verandering van stemming.

de·pres·sie (de ~ (v.), ~s)
1 [meteo.] lagedrukgebied
2 geestelijke stoornis gekenmerkt door bedroefdheid, pessimisme en een gebrek aan zelfvertrouwen
3 gevoel van neerslachtigheid

4 periode van economische inzinking => recessie



Hm, toch opvallend.


MMayo
Whut?
Usericon van MMayo
Posted 20-07-2007 14:04 by MMayo Profiel van MMayo

quote:
Op 20 juli 2007 13:54 schreef altx het volgende:
Elke dip kan mijns inziens een depressie tot gevolg hebben als je niet uit kijkt. Zoals ik ertegenaan kijk, is een depressie een "uit de hand gelopen dip". Depressie als de overtreffende trap van dip; inderdaad niet precies hetzelfde nee.


Ik ben het niet met je eens dat een depressie een uit de hand gelopen dip is. Bij een depressie is er veel meer aan de hand, ook lichamelijk gezien (tekort aan bepaalde stoffen enzovoorts, daarbij kan "medicatie" dus helpen met "aanvullen").

Als een depressie in zijn geheel viel op te lossen middels alleen maar praten, zouden er een stuk minder mensen moeten rondlopen met een depressie.


MMayo
Whut?
Usericon van MMayo
Posted 20-07-2007 14:05 by MMayo Profiel van MMayo

quote:
Op 20 juli 2007 14:02 schreef WhiteRider het volgende:
de·pres·sie (de ~ (v.), ~s)
1 [meteo.] lagedrukgebied
2 geestelijke stoornis gekenmerkt door bedroefdheid, pessimisme en een gebrek aan zelfvertrouwen
3 gevoel van neerslachtigheid

4 periode van economische inzinking => recessie



Hm, toch opvallend.


Wat is opvallend? Het stoornis deel? Of het gevoel van neerslachtigheid?


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 20-07-2007 14:05 by WhiteRider Profiel van WhiteRider

Het verschil tussen 2 en 3 vind ik best opvallend.


altx
Iron Maiden's gonna get you
Usericon van altx
Posted 20-07-2007 14:07 by altx Profiel van altx

quote:
Op 20 juli 2007 14:04 schreef MMayo het volgende:
Ik ben het niet met je eens dat een depressie een uit de hand gelopen dip is. Bij een depressie is er veel meer aan de hand, ook lichamelijk gezien (tekort aan bepaalde stoffen enzovoorts, daarbij kan "medicatie" dus helpen met "aanvullen").

Als een depressie in zijn geheel viel op te lossen middels alleen maar praten, zouden er een stuk minder mensen moeten rondlopen met een depressie.


Moet ik jou nu gaan uitleggen dat er twee soorten depressies zijn, die met en die zonder lichamelijke oorzaak?

En ik zei er nog bij (maar dat laat je gemakshalve maar weg uit de quote) dat ik NIET doelde op depressies met een lichamelijke oorzaak.



Jij beweert nu dat als er geen lichamelijke oorzaak te vinden is, je dus ook nooit depressief kan zijn. Beetje kort door de bocht vind je niet?


Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!


MMayo
Whut?
Usericon van MMayo
Posted 20-07-2007 14:08 by MMayo Profiel van MMayo

quote:
Op 20 juli 2007 14:05 schreef WhiteRider het volgende:
Het verschil tussen 2 en 3 vind ik best opvallend.


Hoezo?

neer·slach·tig (bn.)
1 zo somber dat men niets meer uitvoert => depressief, depri, down, gedeprimeerd

Als dit lange tijd (dus niet een paar dagen) aan blijft houden, kan het duiden op een depressie.


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 20-07-2007 14:09 by WhiteRider Profiel van WhiteRider

Er staat "gevoel van neerslachtigheid", en iets heet niet pas een gevoel als je het langer dan een X aantal dagen hebt.


MMayo
Whut?
Usericon van MMayo
Posted 20-07-2007 14:12 by MMayo Profiel van MMayo

quote:
Op 20 juli 2007 14:09 schreef WhiteRider het volgende:
Er staat "gevoel van neerslachtigheid", en iets heet niet pas een gevoel als je het langer dan een X aantal dagen hebt.


Hoe wil je het dan noemen? Depressie is immers ook iets wat je voelt.


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 20-07-2007 14:15 by WhiteRider Profiel van WhiteRider

quote:
Op 20 juli 2007 14:12 schreef MMayo het volgende:
Hoe wil je het dan noemen? Depressie is immers ook iets wat je voelt.

Eh, ik kan je even niet meer volgen.


Jällö
Usericon van Jällö
Posted 20-07-2007 14:16 by Jällö Profiel van Jällö

quote:
Op 20 juli 2007 13:42 schreef Krulspeld het volgende:
*ook eens met Altx*

het zou toch eigenlijk niet uit moeten maken hoe het heet? [zijn overigens nog een boel varianten van 'de depressie'] gaat erom dat je actie onderneemt: praten, praten, praten, óók [of misschien wel helemaal] als je geen zin hebt!

Praten, praten, praten, the key to succes! Geloof het of niet, maar sommige lui worden nou juist depressief door al dat gepraat (ik bijv.).

Bovendien maakt wel degelijk uit hoe het heet, als iemand aan SAD lijdt kun je nog zoveel praten maar een UV-bak heeft meer effect, om maar een voorbeeldje te noemen.


Information is not knowledge is not wisdom is not truth


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 20-07-2007 14:22 by Snaack Profiel van Snaack

Wat een geneuzel om definities hier weer zeg.

Je kunt toch zeggen: "ik voel me depressief", net als "ik heb een zware depressie".. 2 verschillende dingen, zelfde woord.


MMayo
Whut?
Usericon van MMayo
Posted 20-07-2007 14:24 by MMayo Profiel van MMayo

quote:
Op 20 juli 2007 14:07 schreef altx het volgende:
Moet ik jou nu gaan uitleggen dat er twee soorten depressies zijn, die met en die zonder lichamelijke oorzaak?

En ik zei er nog bij (maar dat laat je gemakshalve maar weg uit de quote) dat ik NIET doelde op depressies met een lichamelijke oorzaak.

Jij beweert nu dat als er geen lichamelijke oorzaak te vinden is, je dus ook nooit depressief kan zijn. Beetje kort door de bocht vind je niet?


Vind jij het zelf niet een beetje kort door de bocht om hier te melden dat je middels praten uit je depressie komt? Ik namelijk wel.

Ik denk namelijk dat een depressie weg komt uit een tekort aan serotonine in de hersenen of een te snelle afbraak daarvan. Anyway, niet iedereen die depressief is, lijdt aan een depressie. Je hebt depressie en depressieve symptomen.

Maar goed, wellicht vind men het boeiend om wat meer over te lezen:

http://www.spreekuurthuis.nl/themapag.html?thema=Depressie&hfdstk=3


quote:
Op 20 juli 2007 14:22 schreef Snaack het volgende:
Wat een geneuzel om definities hier weer zeg.



Is men een keer ontopic met een discussie, komt er weer een modje zeuren. Het is ook nooit goed he



[Dit bericht is gewijzigd door MMayo op 20-07-2007 14:28]


altx
Iron Maiden's gonna get you
Usericon van altx
Posted 20-07-2007 14:32 by altx Profiel van altx

quote:
Op 20 juli 2007 14:24 schreef MMayo het volgende:
Vind jij het zelf niet een beetje kort door de bocht om hier te melden dat je middels praten uit je depressie komt? Ik namelijk wel.

Ik denk namelijk dat een depressie weg komt uit een tekort aan serotonine in de hersenen of een te snelle afbraak daarvan. Anyway, niet iedereen die depressief is, lijdt aan een depressie. Je hebt depressie en depressieve symptomen.

Maar goed, wellicht vind men het boeiend om wat meer over te lezen:

http://www.spreekuurthuis.nl/themapag.html?thema=Depressie&hfdstk=3




Is men een keer ontopic met een discussie, komt er weer een modje zeuren. Het is ook nooit goed he




IK ZEG HELEMAAL NIET DAT JE DOOR PRATEN UIT EEN DEPRESSIE KOMT!!!

Ik zeg dat je door niet te praten steeds verder in een depressie raakt. Minor detail.

Waarom doe jij by the way net alsof je de wijsheid in pacht hebt om te beweren dat ALLE depressies een lichamelijke oorzaak hebben? Heb jij een hotline met God of zo?


Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 20-07-2007 14:34 by Snaack Profiel van Snaack

Dat zegt Mayo toch helemaal niet?

Of heb ik nog een bak koffie nodig..


MMayo
Whut?
Usericon van MMayo
Posted 20-07-2007 14:37 by MMayo Profiel van MMayo

quote:
Op 20 juli 2007 14:32 schreef altx het volgende:
Waarom doe jij by the way net alsof je de wijsheid in pacht hebt om te beweren dat ALLE depressies een lichamelijke oorzaak hebben? Heb jij een hotline met God of zo?


*ding dong* God bestaat niet.

Enne wat de rest betreft, je hoeft niet pissig te reageren hoor. Een normale discussie voeren moet mogelijk zijn lijkt mij. Vervelend he als mensen je dingen in de schoenen schuiven.. doe het zelf dan ook niet. (edit: dit was netter)

Check de link, zou ik zeggen.

[Dit bericht is gewijzigd door MMayo op 20-07-2007 14:41]


mental
Bro's before Ho's
Usericon van mental
Posted 20-07-2007 14:44 by mental Profiel van mental

Dat is nou precies mijn probleem met MMayo ook.


Fuck the world and fuck you


altx
Iron Maiden's gonna get you
Usericon van altx
Posted 20-07-2007 14:45 by altx Profiel van altx

quote:
Op 20 juli 2007 14:37 schreef MMayo het volgende:
*ding dong* God bestaat niet.

Enne wat de rest betreft, je hoeft niet pissig te reageren hoor. Een normale discussie voeren moet mogelijk zijn lijkt mij. Vervelend he als mensen je dingen in de schoenen schuiven.. doe het zelf dan ook niet. (edit: dit was netter)

Check de link, zou ik zeggen.


In een "normale" discussie beweer je niet dat de ander dingen zegt die hij helemaal niet gezegd heeft, maar goed...

Kusje erop?


Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!


MMayo
Whut?
Usericon van MMayo
Posted 20-07-2007 14:45 by MMayo Profiel van MMayo

Sja ik kan er weinig aan doen dat mensen woorden als

"ik denk" of "ik vind"

aanzien voor iets wat als feit wordt verkondigt. Dat zegt meer over de ander, dan dat het over mij doet. @ Mental.

Ps: Als je zoveel problemen met mij hebt, mag je me best mailen. Wellicht kan ik er wat mee.

[Dit bericht is gewijzigd door MMayo op 20-07-2007 14:52]


MMayo
Whut?
Usericon van MMayo
Posted 20-07-2007 14:47 by MMayo Profiel van MMayo

quote:
Op 20 juli 2007 14:45 schreef altx het volgende:
In een "normale" discussie beweer je niet dat de ander dingen zegt die hij helemaal niet gezegd heeft, maar goed...

Kusje erop?


Hey! Ik vroeg je nog netjes of je het op die manier bedoelde. Waarop jij kwam met je dus jij zegt dat.. en ik daarop op eenzelfde manier terug reageerde.

Doe mij maar een biertje.

Maarre Aaargh is de expert hier, Aaargh de verpleegkundige

[Dit bericht is gewijzigd door MMayo op 20-07-2007 14:49]


altx
Iron Maiden's gonna get you
Usericon van altx
Posted 20-07-2007 14:53 by altx Profiel van altx

quote:
Op 20 juli 2007 14:47 schreef MMayo het volgende:
Hey! Ik vroeg je nog netjes of je het op die manier bedoelde. Waarop jij kwam met je dus jij zegt dat.. en ik daarop op eenzelfde manier terug reageerde.

Doe mij maar een biertje.

Maarre Aaargh is de expert hier, Aaargh de verpleegkundige


Het ging mij even om het gedeelte waarin jij mij "verweet" dat ik beweerd had dat je door te praten gegarandeerd uit een depressie komt.

Terwijl ik alleen maar zeg dat je door *niet* te praten steeds verder die negatieve spiraal in duikelt.

Laat ik het zo formuleren: Niet praten gaat sowieso niet helpen. Baat praten niet, dan schaadt het ook niet.


Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!


MMayo
Whut?
Usericon van MMayo
Posted 20-07-2007 14:58 by MMayo Profiel van MMayo

quote:
Op 20 juli 2007 14:53 schreef altx het volgende:
Laat ik het zo formuleren: Niet praten gaat sowieso niet helpen. Baat praten niet, dan schaadt het ook niet.


Kijk, dat is al beter



WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 20-07-2007 14:59 by WhiteRider Profiel van WhiteRider

quote:
Op 20 juli 2007 14:53 schreef altx het volgende:
Laat ik het zo formuleren: Niet praten gaat sowieso niet helpen. Baat praten niet, dan schaadt het ook niet.

quote:
Op 20 juli 2007 14:16 schreef Jällö het volgende:
Geloof het of niet, maar sommige lui worden nou juist depressief door al dat gepraat (ik bijv.).



Jällö
Usericon van Jällö
Posted 20-07-2007 15:03 by Jällö Profiel van Jällö

Moraal van het verhaal: Wat je ook beweert, der valt altijd wel iets op aan te merken.
Oud nieuws, wat mij betreft.


Information is not knowledge is not wisdom is not truth


MMayo
Whut?
Usericon van MMayo
Posted 20-07-2007 15:06 by MMayo Profiel van MMayo

quote:
Op 20 juli 2007 15:03 schreef Jällö het volgende:
Moraal van het verhaal: Wat je ook beweert, der valt altijd wel iets op aan te merken.
Oud nieuws, wat mij betreft.


Dat is het mooie van een discussie voeren juist in dit soort topics zijn vaak boeiende discussies, vind ik.


Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen