IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : Depressie, Schizofrenie, Psychose [geestelijke aandoeningen e.d.] Vorige pagina | Volgende pagina
skullfuck
smaakvervanger
Usericon van skullfuck
Posted 02-10-2006 1:11 by skullfuck Profiel van skullfuckhttp://

quote:
Op 2 oktober 2006 1:00 schreef BARABAS het volgende:
Met Ritalin gekapt. Nu Dextroamfetamine, veel beter. Veel minder bijwerkingen


Bedankt, dit "neem ik mee". Ik weet nog niet of ik wel weer medicijnen wil gebruiken. Afhankelijkheid vergeet ik nOOOOOOOIT weer.

Ik zie het wel.


Suck my piss


Phriar
Hutkippie voor bok en spenen
Usericon van Phriar
Posted 02-10-2006 9:29 by Phriar Profiel van Phriarhttp://metal.20m.com

Vanacht de helft van ontdekking van de hemel gelezen in een poging te kunnen slapen...

scheitwakkerhoudgedachten


"Toen hij, in plaats van groenteman, besloot bakker te worden, waren de gevolgen niet te aubergine"


Rouwend in de Mist
Usericon van Rouwend in de Mist
Posted 03-10-2006 12:02 by Rouwend in de Mist Profiel van Rouwend in de Misthttp://www.myspace.com/branislavplesa

Heb jij daar ook last van? Ik wordt geteisterd door dromen van shit die me overkomen is en kan dan niet meer slapen, lees het gemiddelde boek van 300 pagina's daarentegen wel in een nacht tijd uit, heeft zo zijn voor en nadelen. Ik heb alleen een waanzinnige schurfthekel aan psychiaters, psychologen, medicijnen en de medische wetenschap op zich. Noem me paranoïde, maar ik vind het genoeg zeggen dat mensen die zelf in ziekenhuizen/psychiatrische inrichtingen werken daar liefst pas heen gaan om geholpen te worden als het een kwestie van leven of dood is i.p.v. eerder, daarnaast krijg ik altijd hele heftige bijwerkingen van medicijnen, een doodsimpel aspirientje word ik al duizelig van, en heb ooit eens heftige pijnstillers gehad voor mijn verstandskiezen (alle 4 tegelijk ) waar ik de hele dag van aan het trippen was en compleet niet meer kon functioneren.



Aaargh
Hel jawel!
Usericon van Aaargh
Posted 06-10-2006 11:39 by Aaargh Profiel van Aaarghhttp://www.zwangerschapspagina.nl

quote:
Op 29 september 2006 3:37 schreef lygophile het volgende:
raar trouwens, ik zie geen enkele relatie tussen hyperactieviteit en braindamage.


Onder MBD (later omgedoopt tot minimal brain dysfunction, wat de lading mijns inziens al beter dekt) vielen vroeger allerlei symptomen. Tegenwoordig zijn die symptomen uitgesplitst in onder andere de diagnoses ADHD, PDD-NOS, NLD, ADD...

Ze noemden het destijds minimal braindamage/dysfunction omdat ze geen betere manier hadden om het te diagnosticeren. Het waren/zijn afwijkingen van het normale ontwikkelingspatroon, maar ze waren/zijn niet afwijkend genoeg om keihard onder bijvoorbeeld autisme te vallen.

Mijn broertje is een klassieke MBD-er: Medisch kinderdagverblijf omdat hij op de gewone kleuterschool niet kon functioneren (hij was te druk en er waren teveel prikkels voor hem), daarna MLK en SVO, thans magazijnmedewerker in een bouwmarkt. Mijn ouders vonden het belangrijker dat mijn broertje goed begeleid werd dan dat hij een etiketje opgeplakt kreeg, dus hij is nooit verder uitgediagnosticeerd. Als ik hem nu bekijk, met de kennis die ik heb over dit soort shit (ik ben psychiatrisch verpleegkundige), dan vind ik hem zowel ADHD-trekken als PDD-NOS trekken hebben.

Braindamage lijkt me niet aan de orde, maar er is natuurlijk wel een verband tussen hyperactiviteit en een bepaald disfuntioneren (al zou ik het zelf liever een variant binnen het menselijk spectrum noemen dan een disfunctie). Net zoals er een verstoorde stofwisseling in de hersenen is bij bijvoorbeeld depressie en psychose. Hoe we daar tegenaan kijken en wat we ermee doen is mijns inziens cultureel bepaald. Maar dat is weer een hele andere discussie...

Edit: 'mijns inzoens'? Jezus, ik ben misschien een hippie, maar dit gaat wel erg ver!

[Dit bericht is gewijzigd door Aaargh op 06-10-2006 11:40]


“Be regular and orderly in your life so that you may be violent and original in your work.”


skullfuck
smaakvervanger
Usericon van skullfuck
Posted 06-10-2006 13:08 by skullfuck Profiel van skullfuckhttp://

cultuur heerscht


Suck my piss


daffodil
sort
Usericon van daffodil
Posted 08-10-2006 22:43 by daffodil Profiel van daffodilhttp://www.myspace.com/pickingdaisies

quote:
Op 29 september 2006 5:20 schreef lygophile het volgende:
of bedoelde je NLD. das een stoornis...ja gerelateerd aan de autisme groep (pervasieve ontwikkelings stoornissen)....maar ik weet eigenlijk niet zeker of t officieel wel in die groep zit..


Mijn oudste zoon van 8 heeft het syndroom van Asperger, dat valt ook binnen de groep autisme spectrum stoornis. Hij gaat wel naar het regulier onderwijs, heeft begeleiding, is een intelligent joch, weet meer over het heelal en biologie en techniek dan papa en mama bij mekaar, maar de angsten die hij 's avonds heeft voordat hij in kan slapen.......onbeschrijflijk..... Al jaren lang. Hij krijgt (nog) geen medicijnen. Ik vind het moeilijk hem te zien lijden aan die angsten Straks, als hij de puberteit in gaat verwacht ik een nog veel moeilijkere fase. Hij zal nooit een "normaal" leven lijden. Gelukkig zijn we de eerste psychose nog voor en gaat het goed, maar toch ligt dat gevaar altijd op de loer. De begeleiding die hij krijgt vanuit instanties, Centrum voor jeugdpsychiatrie en de extra begeleiding van onderwijsassistentes en onlangs het toegewezen "rugzakje" zijn erg nodig om hem zo goed mogelijk te laten functioneren. Ik hoop dat hij op zijn manier een gelukkig mens wordt. Hij is in ieder geval overtuigd dat hij een wetenschapper wordt


maandier
Usericon van maandier
Posted 08-10-2006 23:08 by maandier Profiel van maandier

allemaal bullshit, ik daag iedereen uit om me er te van overtuigen dat deze psychosen en/of hun oplossingen echt bestaan. Zelf hecht ik er nul geloof aan. ik beloof dat ik een eerlijke discussie aan ga en ook toe te geven als ik fout zit. De vraag is of je de waarheid wil aanvaarden.


urenlang de liefde bedrijven op donkere deuntjes


MMayo
Whut?
Usericon van MMayo
Posted 08-10-2006 23:25 by MMayo Profiel van MMayo

Al die studies, onderzoeken.. allemaal onzin inderdaad. Mensen met een psychose, die stellen zich gewoon aan. Er bestaan gewoon geen geestelijke aandoeningen.. allemaal fake.

Right.

Goed Maandier, we draaien het even om.. waarom zouden dit soort dingen niet bestaan?


Burzum
Usericon van Burzum
Posted 09-10-2006 2:04 by Burzum Profiel van Burzumhttp://www.last.fm/user/Raymond1982

+1

Omdat meneer er nooit mee te maken heeft gehad bestaat het niet?

Geloof mij dan maar dat het wel degelijk bestaat.

[Dit bericht is gewijzigd door Burzum op 09-10-2006 2:04]


lygophile
de rogue
Usericon van lygophile
Posted 09-10-2006 6:21 by lygophile Profiel van lygophile

quote:
Op 8 oktober 2006 22:43 schreef daffodil het volgende:
Mijn oudste zoon van 8 heeft het syndroom van Asperger, dat valt ook binnen de groep autisme spectrum stoornis. Hij gaat wel naar het regulier onderwijs, heeft begeleiding, is een intelligent joch, weet meer over het heelal en biologie en techniek dan papa en mama bij mekaar, maar de angsten die hij 's avonds heeft voordat hij in kan slapen.......onbeschrijflijk..... Al jaren lang. Hij krijgt (nog) geen medicijnen. Ik vind het moeilijk hem te zien lijden aan die angsten Straks, als hij de puberteit in gaat verwacht ik een nog veel moeilijkere fase. Hij zal nooit een "normaal" leven lijden. Gelukkig zijn we de eerste psychose nog voor en gaat het goed, maar toch ligt dat gevaar altijd op de loer. De begeleiding die hij krijgt vanuit instanties, Centrum voor jeugdpsychiatrie en de extra begeleiding van onderwijsassistentes en onlangs het toegewezen "rugzakje" zijn erg nodig om hem zo goed mogelijk te laten functioneren. Ik hoop dat hij op zijn manier een gelukkig mens wordt. Hij is in ieder geval overtuigd dat hij een wetenschapper wordt

psychose? dat hoort niet bij een asperger stoornis. dat hoeft niet te zeggen dat je zoon niet door een andere oorzaak zon risico loopt maar...
en voor aspergers kan t heel moeilijk zijn, vooral als adolescent. meer dan de helft van de aspergers ondervind minimaal 1 maal in zn leven een depressieve episode. maar uiteindelijk vinden ze wel hun weg, als ze wat ouder zijn. voornamelijk omdat hun omgeving tegen die tijd toleranter is, maar ook de symptomen nemen zowiezo met de jaren af, buiten dat je er ook mee leert omgaan. hun levensweg is ongewoon, maar uiteindelijk komt het wel goed. ze hebben zeker wel een kans om een nagenoeg "normaal" leven te lijden, uiteindelijk.
en de meeste aspergers accepteren het als een deel van hen. ze vinden dat het hun eerder uniek maakt dan mankerend. althans dat merkte ik op deze site: www.wrongplanet.net. een asperger "community".
ofschoon ik er zelf tegen ben vind k t toch een mooi iets dat ze het zo opvatten.

bij mij hebben ze ook herhaaldelijk gedacht aan asperger (onder velen andere), vandaar dat ik ermee in aanraking kwam en er zo geintereseerd in raakte.


Zenial
Usericon van Zenial
Posted 09-10-2006 8:04 by Zenial Profiel van Zenialhttp://www.zenial.nl

quote:
Op 6 oktober 2006 11:39 schreef Aaargh het volgende:
Onder MBD

My Brying Dide


Zenial


Aaargh
Hel jawel!
Usericon van Aaargh
Posted 09-10-2006 10:37 by Aaargh Profiel van Aaarghhttp://www.zwangerschapspagina.nl

quote:
Op 8 oktober 2006 23:08 schreef maandier het volgende:
allemaal bullshit, ik daag iedereen uit om me er te van overtuigen dat deze psychosen en/of hun oplossingen echt bestaan. Zelf hecht ik er nul geloof aan. ik beloof dat ik een eerlijke discussie aan ga en ook toe te geven als ik fout zit. De vraag is of je de waarheid wil aanvaarden.


Maandier, heb je wel eens iemend gesproken die in een psychose zat op het moment van het gesprek? Ik kan je niet vertellen hoe indrukwekkend zulke gesprekken zijn. Je moet je iemand voorstellen die gek wordt van angst, bijvoorbeeld omdat hij voelt dat er beesten onder zijn huid kruipen, omdat hij ziet dat de mensen om hem heen veranderen in aliens, omdat hij stemmen hoort die hem vertellen dat ze zijn familie gaan martelen en vermoorden, omdat hij voortdurend de zwaveldampen van de hel ruikt...

We weten nog lang niet alles van psychose, maar zoals ik het begrepen heb is het een soort anti-parkinson: De dopamine-huishouding in de hersenen is op hol geslagen, waardoor iemand zintuigelijke prikkels in zijn hersenen krijgt die niet gebaseerd zijn op gebeurtenissen in de buitenwereld (met andere woorden: je hersenen krijgen bijvoorbeeld de boodschap dat ze stemmen horen, maar die boodschap is niet van de oren afkomstig).

Met antipsychotica kun je de dopaminehuishouding weer normaliseren, waardoor de verschijnselen van een psychose snel afnemen. Jammer genoeg hebben de antispychotica vaak veel ongewenste bijwerkingen, zoals slaperigheid, verstijving van de spieren, gewichtstoenamen etc. Toch is snel ingrijpen met medicatie geboden, omdat psychoses kunnen leiden tot geheugen- en concentratieproblemen, en hoe langer een psychose duurt, hoe moeilijker het is om er weer vanaf te komen.

Als je meer wilt weten over psychose, dan kun je bijvoorbeeld eens hier of hier klikken.

Maandier, kun je me vertellen waarom je niet gelooft in psychoses? Waarop is jouw mening gebaseerd? De mijne (namelijk dat ze wel bestaan) is gebaseerd op mijn ervaringen. Ik ben psychiatrisch verpleegkundige en in mijn dagelijkse praktijk ontmoet ik veel mensen met psychoses. Ik praat met ze, ik probeer ze te helpen om hun leven weer op poten te zetten en ik neem deel aan hun dagelijks leven in de kliniek. Als al deze mensen toneelspelen, dan barst de wereld van de uitstekende acteurs en dan begrijp ik niet waarom GTST door zo'n stelletje amateurs wordt gespeeld, terwijl er in ieder psychiatrisch ziekenhuis tientallen acteurs zitten die beter en overtuigender spelen dan alle Victoria Koblenko's van de wereld.

Anyway... Kom maar op met je argumenten of met je ervaringen, Maandier.

Zuster Aaargh at your service.


“Be regular and orderly in your life so that you may be violent and original in your work.”


BARABAS
CONTRACOINTELPRO
Usericon van BARABAS
Posted 09-10-2006 12:42 by BARABAS Profiel van BARABAS

quote:
Op 9 oktober 2006 6:21 schreef lygophile het volgende:
maar ook de symptomen nemen zowiezo met de jaren af

Ik ben geneigd dit sterk in twijfel te trekken. Enne, kunnen er volgende keer ook hoofdletters bij? Dat leest wat fijner...


Lijst van het spoor 1. "Afvlakken van emoties" Markeerde het begin van een grote stilistische verandering voor de Dood. De werkelijke geluid van het album is veel meer technisch volleerd en progressiever dan eerdere inspanningen van de Dood.


Aaargh
Hel jawel!
Usericon van Aaargh
Posted 09-10-2006 12:57 by Aaargh Profiel van Aaarghhttp://www.zwangerschapspagina.nl

Asperger-humor.

Doe de test en ontdek of ook jij last hebt van het neurotypisch syndroom.


“Be regular and orderly in your life so that you may be violent and original in your work.”


skullfuck
smaakvervanger
Usericon van skullfuck
Posted 09-10-2006 13:37 by skullfuck Profiel van skullfuckhttp://

quote:
Op 9 oktober 2006 12:57 schreef Aaargh het volgende:
Asperger-humor.

Doe de test en ontdek of ook jij last hebt van het neurotypisch syndroom.


Er zijn echt veel test te vinden online die me doen denken aan ziektebeeldlingo. hihih

Ik kwam weer wat leuke termen tegen;

quote:
Tot in de zeventiger jaren van de 20e eeuw dacht men vooral aan kleine hersenbeschadigingen als oorzaak. Kinderen met aandachtsstoornissen, al dan niet vergezeld van verschijnselen, zoals hyperactiviteit, leerproblemen, dyslectie, impulsiviteit, onrijpheid van het zenuwstelsel en coördinatieproblemen, werden ondergebracht in syndromen met diverse benamingen, zoals Strauss syndrome, hyperkinetic syndrome, minimal neurological dysfunction, clumsy child syndrome, minimal brain damage en hyperactive child.


WOW die termen De tijd vliegt als je lol hebt.


Suck my piss


Aaargh
Hel jawel!
Usericon van Aaargh
Posted 09-10-2006 14:15 by Aaargh Profiel van Aaarghhttp://www.zwangerschapspagina.nl

Heh heh heh, om nog maar te zwijgen over de 'autistische psychopaat van Asperger', zoals mensen met Asperger syndroom vroeger werden genoemd. Een goede vriend van me heeft Asperger en hij is dol op die term. Maar goed, hij is ook dol op extreme grindcore...


“Be regular and orderly in your life so that you may be violent and original in your work.”


Daops
Usericon van Daops
Posted 09-10-2006 14:43 by Daops Profiel van Daops

quote:
Op 8 oktober 2006 23:08 schreef maandier het volgende:
allemaal bullshit, ik daag iedereen uit om me er te van overtuigen dat deze psychosen en/of hun oplossingen echt bestaan. Zelf hecht ik er nul geloof aan. ik beloof dat ik een eerlijke discussie aan ga en ook toe te geven als ik fout zit. De vraag is of je de waarheid wil aanvaarden.
Ik twijfel of je niet gewoon loopt te stangen met deze redeneringen. Toch een serieus antwoord (ben je werkelijk serieus, wil ik er uitgebreider op ingaan).

Ik heb zelf een tijdje onderzoek gedaan naar o.a. schizofrenie, autisme. Ik kan je uit ruime ervaring verzekeren dat psychosen allesbehalve bullshit zijn. Zoals aaargh al vertelde zijn dit gewoon keihard aantoonbare balansverstoringen van bepaalde stoffen in je hersenen. Daarbij zijn bepaalde hersengebieden bij schizo's ook anders ontwikkeld. Over-(of juist onder) activatie van bepaalde gebieden (die gerelateerd zijn aan zintuiglijke waarneming) kan leiden tot hallucinaties, zoals het horen van stemmen en het hebben van waanbeelden. Ontkennen van het bestaan van psychosen is hetzelfde als het ontkennen van bijvoorbeeld suikerziekte of kanker..


www.progpower.com "Ik woon zelf buitenaf maar van mensen uit plaatsen waar wel Moslims wonen proef je de angst. Sommigen durven geen karbonade of schnitzel op de BBQ te gooien uit angst voor ruzies."


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 09-10-2006 14:45 by Chelman Profiel van Chelman

quote:
Op 9 oktober 2006 12:57 schreef Aaargh het volgende:
Asperger-humor.

Doe de test en ontdek of ook jij last hebt van het neurotypisch syndroom.



"How Common Is It?
Tragically, as many as 9625 out of every 10,000 individuals may be neurotypical."

Als 96% ergens aan lijdt kan je dan nog spreken van een afwijking?

edit: oeps ik dacht dat het een serieuze pagina was.

[Dit bericht is gewijzigd door Chelman op 09-10-2006 14:46]


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


lygophile
de rogue
Usericon van lygophile
Posted 09-10-2006 20:14 by lygophile Profiel van lygophile

quote:
Op 9 oktober 2006 12:57 schreef Aaargh het volgende:
Asperger-humor.

Doe de test en ontdek of ook jij last hebt van het neurotypisch syndroom.

geweldig!
en ik ben geen neurotypical, ik haal A niet, alleen A1 een beetje.


maandier
Usericon van maandier
Posted 09-10-2006 20:54 by maandier Profiel van maandier

Ik begrijp de verwarring als een nietig wezen als mezelf begrippen als 'psychosen' aan kaak stelt en dan nog het lef heeft om te ontkennen dat er ook maar zotiets bestaat als een psychose.Ik heb jaren in contact gestaan met personen die ze alles behalve op een rijtje hebben om het zo te stellen. Nog onlangs kwam één van deze individuen langs omdat hij bij me wou blijven tot de dageraad kwam, omdat hij achtervolgt werd door een soort hagedissen-aliens die energie stal van de mensen.
Ik ben van nature uit iemand met veel fantasie; toegegeven; en ik ben niet bang om er vanuit te gaan dat deze persoon niet noodzakelijk doorslaat, maar als ik de betekenis van een psychose goed begrepen heb, dan kan ik de meest voorkomende psychosen onderbrengen in een heel eenvoudige verklaring: een combinatie van basisemoties, waar de persoon in kwestie niet in slaagt om ze te ontleden. Als een vastgelopen gedachtengang een psychose is dan zal dat in de eerste plaats de schuld zijn van een schrijnende kortzichtigheid in de omgeving.Hoe lossen we dat dan op? wees vrij een oplossing te bieden...


urenlang de liefde bedrijven op donkere deuntjes


lygophile
de rogue
Usericon van lygophile
Posted 09-10-2006 22:47 by lygophile Profiel van lygophile

zover ik weet, is bij schizofrenie, een psychose veroorzaakt doordat hun hersens niet (goed) in staat zijn waarnemingen van buiten die niet van belang zijn, waar de aandacht niet op gericht is, eruit te filteren, waardoor de hersendelen verantwoordelijk voor het verwerken/interpreteren van deze waarnemingen overbelast raken, en zo het waarnemen verstoord raakt (hallucinaties), kennelijk met inbegrip van het interpreteren van wat dingen die om hen heen gebeuren betekenen enzo (wanen).
ofzoiets.


Immortella
Only the good die young!
Usericon van Immortella
Posted 09-10-2006 23:44 by Immortella Profiel van Immortella

quote:
Op 9 oktober 2006 14:43 schreef Daops het volgende:
Ik twijfel of je niet gewoon loopt te stangen met deze redeneringen. Toch een serieus antwoord (ben je werkelijk serieus, wil ik er uitgebreider op ingaan).

Ik heb zelf een tijdje onderzoek gedaan naar o.a. schizofrenie, autisme. Ik kan je uit ruime ervaring verzekeren dat psychosen allesbehalve bullshit zijn. Zoals aaargh al vertelde zijn dit gewoon keihard aantoonbare balansverstoringen van bepaalde stoffen in je hersenen. Daarbij zijn bepaalde hersengebieden bij schizo's ook anders ontwikkeld. Over-(of juist onder) activatie van bepaalde gebieden (die gerelateerd zijn aan zintuiglijke waarneming) kan leiden tot hallucinaties, zoals het horen van stemmen en het hebben van waanbeelden. Ontkennen van het bestaan van psychosen is hetzelfde als het ontkennen van bijvoorbeeld suikerziekte of kanker..


Danku.

Ik werk dagelijks met o.a. schizofrene danwel psychotische mensen, ontkennen dat deze 'ziektebeelden' bestaan is dan ook verschrikkelijk dom. Zoals Daops al zegt, is dat het ontkennen van een feitelijk gegeven. Als je dat wil doen, prima. Maar besef dan wel dat je een niet bepaald grote realiteitszin hebt.
En waar doel je op met ....en hun 'behandelmethoden' (ik ben er even niet zeker van dat je dit woord gebruikte). Je weet neem ik aan dat er middelen als antipsychotica bestaan, en dat deze ook daadwerkelijk (bewezen) helpen?
Ik ben blij dat er medicijnen als Risperdal, Dipiperon en Haldol bestaan, om er maar even een paar te noemen.

Oja.
Ik ben groot voorstander van het nature/nurture denken. Ik denk dat er bij stoornissen wel degelijk 99 van de 100 keer sprake is van zowel een oorzaak in de basis van een persoon, zijn eigen 'natuur' dus, als dat er een oorzaak te vinden is in omgevingsfactoren.
Maar ik denk echt dat je bij een psychose niet zover moet gaan. Dit gebeurt in beginsel inderdaad (zoals al een paar keer gezegd) in de hersenen van een persoon, en heeft weinig te maken met de kortzichtigheid van een omgeving o.i.d.
Als je het hebt over het 'bestrijden' of behandelen van een psychose, dan kan de omgeving veel invloed hebben. Een psychose kan erger worden naarmate het aantal prikkels toeneemt of de omgeving onbegrip heeft jegens een psychotisch persoon. Maar de basis ontstaat in de hersenen.

[Dit bericht is gewijzigd door Immortella op 09-10-2006 23:49]


..."Hate can only create more hate"...


Aaargh
Hel jawel!
Usericon van Aaargh
Posted 10-10-2006 8:56 by Aaargh Profiel van Aaarghhttp://www.zwangerschapspagina.nl

quote:
Op 9 oktober 2006 23:44 schreef Immortella het volgende:
Ik ben groot voorstander van het nature/nurture denken. Ik denk dat er bij stoornissen wel degelijk 99 van de 100 keer sprake is van zowel een oorzaak in de basis van een persoon, zijn eigen 'natuur' dus, als dat er een oorzaak te vinden is in omgevingsfactoren.
Maar ik denk echt dat je bij een psychose niet zover moet gaan. Dit gebeurt in beginsel inderdaad (zoals al een paar keer gezegd) in de hersenen van een persoon, en heeft weinig te maken met de kortzichtigheid van een omgeving o.i.d.


Amen to that, sister!

Of, zoals één van onze psychiaters het altijd zegt: Je moet er talent voor hebben. Iedereen heeft z'n kwetsbaarheden. Voor de één is dat z'n maag, voor de ander z'n hart, een derde heeft aanleg om depressief te worden, of psychotisch. Iemand kan van nature een kwetsbaarheid hebben voor psychosen, maar nooit psychotisch worden. Als je leven in balans is en je hebt geen overmatige stress, dan blijf je langer gezond dan wanneer er sprake is van veel verstorende factoren.

Het is niet voor niets dat mensen vaak psychotisch worden bij grote gebeurtenissen als afstuderen, het verbreken van een relatie of bijvoorbeeld emigratie. Op zo'n moment krijgt iemand extra veel te verwerken, en dat kan net de druppel zijn. Net zoals een ander bijvoorbeeld een maagzweer krijgt bij stress, of een hartinfarct.

Maandier, uit jouw verhaal begrijp ik dat jij psychose ziet als een ongezonde reactie op omgevingsfactoren. Het is bewezen dat omgevingsfactoren een rol spelen bij het ontstaan van psychosen. Maar is het daarmee geen ziekte? Is iemand die een hartinfarct krijgt als hij te lang onder veel stress moet functioneren een aansteller en moet hij gewoon rust nemen? Nee, natuurlijk niet! Zo iemand is wel degelijk ziek, en die ziekte moet bestreden worden. Dotteren die handel! En in het geval van een psychose: Antipsychotica erin!

Als vervolgens de ziekte weer onder controle is, dan kun je eens gaan kijken hoe je een volgende episode zou kunnen voorkomen. Iemand die een hartinfarct heeft gehad, krijgt het advies om niet meer 80 uur per week te werken, en iemand die psychotisch is geweest die kan ook leren om zijn leven zo rustig en voorspelbaar mogelijk te houden, zodat hij niet weer psychotisch wordt.

Maar weet je, dat is altijd achteraf. Vaak weet je pas wat je kwetsbaarheid is als het te laat is, als je al ziek bent geworden. En dan is het maar hopen dat je nog een kans krijgt om nadien goede preventie toe te passen, want je kunt er ook dood aan gaan.

Aaargh.


“Be regular and orderly in your life so that you may be violent and original in your work.”


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 10-10-2006 10:46 by Jenje (Speciaal lid) Profiel van Jenje

Denk dat Maandier's ervaringen zich beperken tot de wannabee psychoten ...

Waar er veel van zijn, aanstellers die maar ziektebeeld na ziektebeleed zichzelf opdringen om aandacht te krijgen en om op te vallen binnen de vriendengroep waar dit soort gedrag als stoer en opvallend gezien wordt (immers, in je armen snijden is passé).

Waardoor de echte patiënten regelmatig niet herkend of erkend worden.


Daops
Usericon van Daops
Posted 10-10-2006 11:20 by Daops Profiel van Daops

Precies, bij zowat elke ziekte heb je ook mensen die het faken, of er (ten onrechte) heilig van overtuigd dat ze het wel hebben. Dit kan meerdere oorzaken hebben: aandachtsgebrek, verkeerde interpretatie van een ander wel aanwezig ziektebeeld, zelf doktertje spelen aan de hand van gelezen tijdschriften etc.

Maandier, ik begrijp dat als je een paar 'fakers' in je omgeving zo meemaakt dat je wat kritisch wordt. Maar hiermee doe je de ware patienten wel tekort.

Verder sluit ik me volledig aan bij wat Immo en Aaargh zeggen. Ieder mens heeft z'n zwakke plekken. Schizofrenen worden geboren met de latentie tot psychotisch gedrag, wat zich meestal jaren later pas openbaart. Is gewoon hetzelfde als een kind met een aangeboren hartafwijking, ademhalingsproblemen, hogere kans op een spierziekte.. ga zo maar door.


www.progpower.com "Ik woon zelf buitenaf maar van mensen uit plaatsen waar wel Moslims wonen proef je de angst. Sommigen durven geen karbonade of schnitzel op de BBQ te gooien uit angst voor ruzies."


Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen