IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 22 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22
Auteur:
Topic : Studies Volgende pagina
Ruben[Obscuritas]
Usericon van Ruben[Obscuritas]
Posted 11-07-2007 18:37 by Ruben[Obscuritas] Wijzig reactieProfiel van Ruben[Obscuritas]Quote dit bericht

Hallo luitjes,

vandaag ga ik jullie om advies vragen, jawel. Laatst ben ik 18 geworden, en daarmee hopelijk ook een beetje volwassen...nu dat ik mijn diploma behaald heb, moet er dan ook een studie gekozen worden. Tot nu toe heb ik "maar" gekozen voor bouwkunde (TUDelft), om in ieder geval iets gekozen te hebben. Eigenlijk ben ik nog geen studie tegen gekomen die me echt iets lijkt, mijn enige interesses liggen tot nu toe in de muziek (veelal black, in ’t bandje spelen, etc.). Van veel mensen rondom mij die ook klaar zijn met school hoor ik dat ze een studie kiezen waarmee je later in de organisatie (geluid etc.) van festivals komt. Dit lijkt mij wel wat, maar aan de andere kant staat er niet voor niets Gymnasium op mijn diploma. Nu wil ik jullie graag om advies vragen; zou het erg dom zijn om te kiezen voor een studie van “lager” niveau (niet universitair), waar ik waarschijnlijk meer plezier aan zal beleven? Hoe zit het met geld verdienen later, iemand ervaring? Alle tips zijn natuurlijk welkom (behalve: ga in een grot wonen en studeer niks, want dat is cult…).
Alvast bedankt

Groet Ruben


Tenderstrike
Nailed.Dead.Risen.
Usericon van Tenderstrike
Posted 11-07-2007 18:42 by Tenderstrike Wijzig reactieProfiel van TenderstrikeQuote dit bericht




Snaack
Usericon van Snaack
Posted 11-07-2007 18:42 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

Hadden ze op jouw gymnasium geen decanen?


karnivoor
Usericon van karnivoor
Posted 11-07-2007 18:47 by karnivoor Wijzig reactieProfiel van karnivoorQuote dit berichthttp://www.kanker.nl/

hm, bekijk eerst wat je wil doen en dan pas de weg die je moet nemen om er te komen. en iets om op terug te vallen is nooit verkeerd. daarnaast lijkt het me erg moeilijk om iets in de muziek te vinden waarmee je echt je hoofd boven water kan houden tenzij je echt goed bent. met gewoon leuk vinden red je het iig niet. en ook kan het betekenen dat je ook vaak genoeg dingen moet doen die je niet leuk vindt in de muziek.

daarnaast kun je iets van muziek altijd nog ernaast doen he, kun je altijd nog kijken of de toenemende itensiteit je nog bevalt na een paar jaar


Je moeder.


MetalViking
Usericon van MetalViking
Posted 11-07-2007 18:49 by MetalViking Wijzig reactieProfiel van MetalVikingQuote dit bericht

ben binnen 2 maand ook 18, maar moet nog een jaartje doen.. Ik zou als je nog niet echt weet wat eens een jaartje gaan werke ofzo, wat ervaring op de werkvloer daarna zie je wel.


Verlekkerd op dood metaal


karnivoor
Usericon van karnivoor
Posted 11-07-2007 18:52 by karnivoor Wijzig reactieProfiel van karnivoorQuote dit berichthttp://www.kanker.nl/

wel oppassen dat je niet nooit meer terug gaat, met alleen middelbare school kom je niet ver...


Je moeder.


M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 11-07-2007 18:56 by M. Wijzig reactieProfiel van M.Quote dit bericht

Dat bandje is niet voor altijd en meestal verschuift de muzikale interesse ook wat meer naar de achtergrond (komen gewoon andere dingen bij). Vaak blijkt dat muziek als hobby leuk is, totdat je er tijd aan "moet" besteden. Denk er dus goed over na voordat je zoiets doet.

Mijn advies zou zijn om twee studies op te pakken van twee verschillende aandachtsgebieden die je allebei liggen. Die keuze voor bouwkunde lijkt niet echt ergens over te gaan. Je zou het toch aan kunnen pakken (of misschien iets fundamentelers zoals fysica of zo?) en iets heel anders erbij, bv. economie of geschiedenis of een taal of psychologie, verzin het maar -- zolang het je maar aanspreekt.

Om ervaring op te doen in het muziekwereldje lijkt het me een beter idee om lid te worden van een studenten/jongerenvereniging en te zorgen dat je daar eens wat bandjes gaat boeken e.d. Kan je zien of je dat wel of niet leuk vindt. Om meteen al je eieren in één mandje te leggen is niet zo'n goed idee.

P.S. eerst een jaar werken is mss ook een goed idee als de komende jaren je écht als een groot eng beest aanstaren.

[Dit bericht is gewijzigd door M. op 11-07-2007 18:57]


Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


Pandora
munch time
Usericon van Pandora
Posted 11-07-2007 19:08 by Pandora Wijzig reactieProfiel van PandoraQuote dit bericht

Ehm, als je het niet weet neem je toch een tussenjaar?

Maar nu even voor een stukje heel bruut er grof advies:
Voordat je gaat studeren ken jezelf, weet wat je wilt.
Niet gaan studeren als je niet zeker bent, geeft uiteindelijk alleen maar schuld.
Twee, let niet op waar je begint maar waar je wilt eindigen.
Drie geld doet er uiteindelijk niet toe, gelukkig zijn met je leven en wat je doet wel.
Vier, zorg wel dat je studie een uitdaging is, anders doe je er niets voor en loop je de kantjes eraf. En dat is zonde van het potentieel dat je in je hebt.

Kortom, geen keuze maken omdat je moet kiezen en zeker geen keuze maken omdat je dan later 1000 euro in de maand meer binnenhaald. Denk liever een jaartje na. Ga reizen, ga de wereld zien, je bent achttien verdorrie man. Hartstikke jong nog, je hoeft nog niet verder.

Maar ga nooit en dan ook nooit iets studeren omdat je toch iets moet kiezen. Dat is DOM STOM en vreselijk ONBENULLIG.

Ohh en zonde van je VWO? Hoezo, niemand zegt fdat VWO automatisch verplicht tot WO. Ik heb ook VWO, maar doe nu MBO, gewoon omdat ik een echt beroep wou leren en met m'n handen wou werken. Waarschijnlijk is dit niet m'n laatste studie, maar het is in elk geval iets wat ik echt wil doen. Als je er niet echt voor gaat, wordt het toch niets. En als je het nu nog niet weet, zou ik als ik jou was toch echt een jaartje er tussenuit. Kan je nadenken over wie je bent en waar je jezelf in tien jaar ziet. Dat wil wel helpen.



Ruben[Obscuritas]
Usericon van Ruben[Obscuritas]
Posted 11-07-2007 19:11 by Ruben[Obscuritas] Wijzig reactieProfiel van Ruben[Obscuritas]Quote dit bericht

@Snaack: Jawel die hadden we, er werd ook opzich goede hulp geboden bij het kiezen van een studie, maar ik ben op universitair niveau echt niks tegen gekomen wat me goed ligt (heb natuurlijk universiteiten bezocht enz.)

@MetalViking en M.: een jaartje gaan werken zit er voor mij niet in, het is gelijk studeren (woon nu nog bij m'n ouders, die willen dat ik gelijk door ga

allen bedankt voor de reacties


Pandora
munch time
Usericon van Pandora
Posted 11-07-2007 19:18 by Pandora Wijzig reactieProfiel van PandoraQuote dit bericht

ruben, je bent achttien, oftewel je hoeft niet naar je ouders te luisteren. Je hebt een eigen mening.
En het is echt niet verplicht om aan de universiteit verder te gaan.


Misanthrope
Il Principe
Usericon van Misanthrope
Posted 11-07-2007 19:19 by Misanthrope Wijzig reactieProfiel van MisanthropeQuote dit bericht

Studieadviseur...


Gelijkheid is een uitvinding van het gepeupel om wraak te nemen op de sterken.


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 11-07-2007 19:32 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 11 juli 2007 19:11 schreef Ruben[Obscuritas] het volgende:

@MetalViking en M.: een jaartje gaan werken zit er voor mij niet in, het is gelijk studeren (woon nu nog bij m'n ouders, die willen dat ik gelijk door ga



En gelijk hebben ze. Een studie doe je niet alleen om in een bepaalde branche te werken maar vooral om een bepaald denk en werkniveau te bereiken waarmee je voor jezelf deuren opent. Hoe eerder je daarmee begint hoe meer profijt in de toekomst (niet per se financieel profijt).

Verder moet je niet alleen iets kiezen wat 'leuk' is. Je moet iets kiezen wat interessant is maar tevens je bepaalde vaardigheden leert die wel nuttig zijn in de praktijk.

Veel mensen komen op hun 40ste achter dat ze beter wel meteen hadden kunnen doorstuderen of dat ze toch geen concert-technician cq. baliemdewerkster op het stadhuis tot hun ambities rekenen. Als je een studie achter de rug hebt kan je die dingen alsnog doen maar je houdt in ieder geval de opties voor jezelf open.


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


General Skullfucker
Eerlijk delen
Usericon van General Skullfucker
Posted 11-07-2007 19:41 by General Skullfucker Wijzig reactieProfiel van General SkullfuckerQuote dit berichthttp://www.metalhints.nl

Waarom ga je niet een half jaartje werken en dan een half jaar naar het buitenland om een taal te leren? Ik heb na mijn middelbare school bijvoorbeeld een half jaartje gewerkt en daarna ben ik een half jaar naar Spanje geweest om Spaans te leren.
Je kunt natuurlijk ook je Engels gaan verbeteren of zelfs een heel jaar naar het buitenland gaan (als je daar kunt werken of als je ouders je sponsoren). Ik heb zelf in die tijd veel geleerd en het erg naar mijn zin gehad. Daarna heb ik alsnog drie studies verkloot, maar dat is een ander verhaal



Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 11-07-2007 19:42 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 11 juli 2007 19:18 schreef Pandora het volgende:
ruben, je bent achttien, oftewel je hoeft niet naar je ouders te luisteren. Je hebt een eigen mening.



Jaaahh....want als je 18 bent dan ben je opeens de magische grens van wijsheid in pacht gepasseerd en je ouders die iets meer levenservaring hebben; dat zijn gewoon oude lullen die niet weten waarover ze het hebben.

Bovendien je eigen leven kan je pas nar eigendunken inrichten als je volledig zelfvoorzienend bent en dat zijn de meeste jongeren en bijvoorbeeld bijstandszuigers niet, daarom moeten zij zich aan bepaalde regels van hun broodheer houden.

[Dit bericht is gewijzigd door Chelman op 11-07-2007 19:42]


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


General Skullfucker
Eerlijk delen
Usericon van General Skullfucker
Posted 11-07-2007 19:43 by General Skullfucker Wijzig reactieProfiel van General SkullfuckerQuote dit berichthttp://www.metalhints.nl

quote:
Op 11 juli 2007 19:42 schreef Chelman het volgende:
Jaaahh....want als je 18 bent dan ben je opeens de magische grens van wijsheid in pacht gepasseerd en je ouders die iets meer levenservaring hebben; dat zijn gewoon oude lullen die niet weten waarover ze het hebben.

Bovendien je eigen leven kan je pas nar eigendunken inrichten als je volledig zelfvoorzienend bent en dat zijn de meeste jongeren en bijvoorbeeld bijstandszuigers niet, daarom moeten zij zich aan bepaalde regels van hun broodheer houden.


Aan de andere kant kan het ook zo zijn dat je ouders gristelijk zijn en dus blijkt dat je op je 18e significant meer wijsheid in pacht hebt dan je ouders...



Pandora
munch time
Usericon van Pandora
Posted 11-07-2007 20:03 by Pandora Wijzig reactieProfiel van PandoraQuote dit bericht

ach, je kan altijd gaan kraken.
Sorry hoor, maar er zijn genoeg mogelijkheden en je ouders hoeven je weg echt niet te bepalen.
Mijn broer was verdorrie nog geen zeventien toen die het huis uitging en die is ook op z'n pootjes terechtgekomen.

Maar ja, je kan ook de makkelijk weg kiezen en alles doen wat je ouders zeggen. Daar wordt je echt gelukkig van ja.


Ivo
Usericon van Ivo
Posted 11-07-2007 20:15 by Ivo Wijzig reactieProfiel van IvoQuote dit bericht

Voor festival en evenementenorganisatie moet je echt een regelnicht zijn, 20 dingen tegelijk onthouden en vlot prioriteiten kunnen stellen. Soepeltjes kunnen communiceren is ook wel handig

Daarnaast is het een harde markt waarin het niet altijd even makkelijk is om overeind te blijven.. De beloning is wel een hele vette kick als het uiteindelijk allemaal staat.

Je zou (voor de podiumkunsten hoek) eens kunnen kijken of je als vrijwilliger (bijv. stagemanager of hand) aan de slag kan bij een middelgrote zaal. Heb het zelf een tijd gedaan bij De Boerderij in Zoetermeer. Erg leerzaam en je ziet bands eens van een andere hoek.


Ruben[Obscuritas]
Usericon van Ruben[Obscuritas]
Posted 11-07-2007 20:44 by Ruben[Obscuritas] Wijzig reactieProfiel van Ruben[Obscuritas]Quote dit bericht

Nou, m'n ouders zijn geen verzuurde kerkgaande kutgristenen of slaven van een ander geloof, maar omdat ze weten dat het zo'n grote stap is die ik toch ooit zal moeten nemen, dringen ze er op aan dat ik het gelijk ga doen, nu ik nog vers ben zeg maar
Zelf vind ik het niet erg om gelijk te beginnen, maar als ik dan toch m'n visie op het leven moet gaan verbreden en zelfstandiger moet gaan worden, doe ik dat liever met een studie die te maken heeft met m'n grootste passie dan tussen de n3wrds op de TUDelft.


Ivo
Usericon van Ivo
Posted 11-07-2007 20:51 by Ivo Wijzig reactieProfiel van IvoQuote dit bericht

Misschien ook niet onbelangrijk, hier in Delft is het percentage schoon vrouwvolk beduidend lager dan in Leiden of Utrecht.


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 11-07-2007 20:54 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

een jaartje werken + nadenken wat je zelf vind is natuurlijk ook niet weggegooit. Alleen is het dan wel belangrijk dat je je weer tot leren kan aanzetten in de studie die je daarna kiest.

bovendien zou ik niet de studie kiezen met de leukste studenten, maar gewoon die je zelf interessant vind. heb je te weinig interesses dan zou je rechten kunnen proberen.

k wou altijd iets met werktuigbouwkunde doen, maar rond de zesde wou vond ik biologie langzamerhand veel leuker, en dat heeft goed uitgepakt. ik ben bijna klaar met mn propedeuse en ben niet eens toe aan vakantie, ik vind het veelste leuk


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 11-07-2007 20:57 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 11 juli 2007 20:51 schreef Ivo het volgende:
Misschien ook niet onbelangrijk, hier in Delft is het percentage schoon vrouwvolk beduidend lager dan in Leiden of Utrecht.


hehe zou een beetje dom zijn om dat je studie te laten bepalen. met een OV zit je zo tussen de vrouwen Delft - Leiden is maar 20 minuten ofzo



♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Ivo
Usericon van Ivo
Posted 11-07-2007 21:19 by Ivo Wijzig reactieProfiel van IvoQuote dit bericht

quote:
Op 11 juli 2007 20:57 schreef ElitE het volgende:
hehe zou een beetje dom zijn om dat je studie te laten bepalen. met een OV zit je zo tussen de vrouwen Delft - Leiden is maar 20 minuten ofzo



was ook niet geheel serieus bedoeld


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 12-07-2007 11:59 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

quote:
Op 11 juli 2007 18:37 schreef Ruben[Obscuritas] het volgende:
Nu wil ik jullie graag om advies vragen; zou het erg dom zijn om te kiezen voor een studie van “lager” niveau (niet universitair), waar ik waarschijnlijk meer plezier aan zal beleven?


Nu hoef je geen gymnasium gedaan te hebben om te weten dat het antwoord hierop nee is.

Maar dan moet je wel goed kunnen inschatten of je het werk dat bij het "lagere" niveau hoort wel zo leuk vindt.

Daarnaast is HBO niet altijd van lager niveau (soms wel overigens), en worden niet alle studies op WO niveau niveau gegeven.

En, als je echt zo slim bent, (en bereid bent om hard te werken) doe je toch beide? Waarom een van de twee uitsluiten?

succes!


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 12-07-2007 12:02 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

quote:
Op 11 juli 2007 19:08 schreef Pandora het volgende:
Maar nu even voor een stukje heel bruut er grof advies:
Voordat je gaat studeren ken jezelf, weet wat je wilt.
Niet gaan studeren als je niet zeker bent, geeft uiteindelijk alleen maar schuld.
Twee, let niet op waar je begint maar waar je wilt eindigen.



gheghe ik deed het precies andersom, en het bevalt prima... het mooie van WO is dat je veel vakken van andere studies kunt volgen (ook op andere universiteiten) zonder dat het extra geld kost (wel tijd natuurlijk).

Je kunt je bijvoorbeeld voor rechten inschrijven, maar daarnaast veel vakken van psychologie volgen, of filosofie of economie.


moon1976
Stultorum infinitus numerus est
Usericon van moon1976
Posted 12-07-2007 12:02 by moon1976 Wijzig reactieProfiel van moon1976Quote dit berichthttp://www.myspace.com/anemoontje

Goed nadenken over wat je wilt,
niet doen waar je alleen maar goed in bent.

Suc6!!


Ik ben niet lief! Ik ben niet lief! Ik ben niet lief! Ik ben niet lief! Ik ben niet lief! Ik ben niet lief! Ik ben niet lief!


Aaargh
Hel jawel!
Usericon van Aaargh
Posted 12-07-2007 12:04 by Aaargh Wijzig reactieProfiel van AaarghQuote dit berichthttp://www.zwangerschapspagina.nl

Vooruit denken... Tja...

Als ik om me heen kijk naar mijn oud-klasgenoten van het VWO dan ben ik ontzettend blij dat ik niet zo ver vooruit heb gedacht als zij destijds. Na een dooie studie bedrijfskunde blijven hangen bij je eerste werkgever en er nooit meer weg kunnen omdat je vast zit aan een tophypotheek, een man, een lease-auto en twee kinderen. Ugh!

Ik had na het VWO ook geen flauw idee, en ik heb uiteindelijk HBO journalistiek gekozen, omdat die studie me net wat praktischer leek dan Nederlands. Tuurlijk, als journalist verdien je slecht, maar als neerlandicus heb je het ook niet echt breed, en het was in ieder geval iets wat ik toen echt leuk vond.

Na veel omzwervingen ben ik uiteindelijk als MBO verpleegkundige in de psychiatrie gaan werken, en daar voel ik me echt thuis. Had ik op mijn 18e al geweten dat dit mijn vakgebied was dan was ik misschien psychologie gaan studeren. Maar hell, dat wist ik toen nog niet. Ondertussen leid ik nu wel een leven waar ik erg blij mee ben: Ik woon in de stad waar ik van houd, ik heb tijd en geld voor muziek en literatuur, en als het me niet meer bevalt dan kan ik morgen nog iets anders gaan doen.

Misschien ben ik een laatbloeier. Ik keek altijd vol bewondering naar de klasgenoten die wel wisten wat ze wilden, maar ik weet zeker dat er veel tussen zitten die inmiddels, nu we de dertig gepasseerd zijn, veel spijt hebben van hun overtuigingen van toen.

Wat ik maar wil zeggen is dit: Geef jezelf de ruimte om te ontdekken wat je wilt. Dat hoef je echt niet allemaal al op een rijtje te hebben nu. En als je ouders erop staan dat je gelijk gaat studeren, gebruik dan je studententijd om die shit uit te vogelen. Zolang je jezelf niet ketent met een duur huis en huwelijkse voorwaarden is het nooit te laat om iets anders te gaan doen als je daar zin in hebt.


“Be regular and orderly in your life so that you may be violent and original in your work.”


Dit topic is 22 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen