IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Nieuws, actualiteit en media Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 27 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27
Auteur:
Topic : Interessant wetenschappelijk nieuws Vorige pagina | Volgende pagina
attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 04-03-2013 9:23 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

nou kijk eens aan!

'Routeplanner' menselijk lichaam brengt revolutie teweeg in geneeskunde

Op maat gemaakte diëten ter vervanging van geneesmiddelen. Het einde van de hielprik. Betere kankergeneesmiddelen. Volgens wetenschappers ligt het allemaal in het verschiet, nu systeembiologen voor het eerst een complete biochemische 'routekaart' van de mens hebben voltooid.


We begrijpen nu voor het eerst hoe een mens zichzelf precies maakt uit de voeding die hij tot zich neemt
Hans Westerhoff, hoogleraar systeembiologie
De kaart, die zondagavond werd onthuld in Nature Biotechnology, mag gerust 'een van de grootste wetenschappelijke doorbraken aller tijden' heten, vindt hoogleraar systeembiologie Hans Westerhoff. 'We begrijpen nu voor het eerst hoe een mens zichzelf precies maakt uit de voeding die hij tot zich neemt. Als het dna een overzicht is van alle huizen, dan is dit de wegenkaart die aangeeft hoe de verkeersstromen kunnen lopen.'

De kaart is een aanvulling op het menselijk genoom, de gehele dna-volgorde van de mens. Experts als Westerhoff stellen zich voor dat in de toekomst al op jonge leeftijd - of zelfs al via de ouders - het hele genoom wordt uitgelezen, waarna de stofwisselingskaart erop wordt geprojecteerd. Ieder mens kan dan in theorie zien voor welke ziektes hij aanleg heeft, welke tekorten aan welke voedingsstoffen hem parten kunnen gaan spelen, en welke voeding en eventueel medicijnen het meest geschikt zijn om ziektes te voorkomen of te behandelen. 'Ik verwacht dat we minder afhankelijk zullen worden van medicijnen, en vaker verschuivingen richting bepaalde voeding of activiteiten zullen zien', zegt Westerhoff.

Forse revolutie
De 'routekaart' zal de komende jaren een forse revolutie teweegbrengen, verwacht Westerhoff, die de kaart samen met een internationaal conglomeraat van tientallen wetenschappers samenstelde uit vijf eerdere schetsen en plaatselijke detailkaarten. 'Diëten kunnen sterk geprofessionaliseerd worden. Veel aandoeningen worden net niet herkend als ziekte, maar zijn subtiele verstoringen van onze stofwisseling. Als je die verhelpt, kunnen mensen zich veel gezonder en prettiger voelen. De mogelijkheden zitten overal.'

Wetenschappers kijken al lang uit naar een gedetailleerd, omvattend inzicht in de stofwisseling die zich afspeelt in cellen. Tien jaar geleden werd zo'n overzicht in vakbladen al aangemerkt als een 'revolutie in de maak'. Vormen de eiwitten en genen waaruit ons lichaam is opgebouwd het decor, de omzetting van stofjes in andere stoffen is wat zich tegen dat decor afspeelt. Haast 7.500 biochemische reacties hebben de wetenschappers nu in kaart gebracht, volgens Westerhoff zo'n 90 procent van het menselijke totaal. De kaart zal 'de verkenning van nieuwe grenzen' in de geneeskunde mogelijk maken, schrijft het team in Nature Biotechnology.

Stofwisselingsziektes
De kaart is van groot belang voor het begrip van stofwisselingsziektes, maar ook van stapelingsziektes zoals de ziekte van Fabry, de erfelijke aandoening die wegens de hoge behandelkosten veel stof doet opwaaien. Westerhoff: 'Zo'n ziekte openbaart zich pas op latere leeftijd. Mogelijk kunnen we binnenkort de vraag beantwoorden: hoe moet ik mijn dieet veranderen om deze specifieke blokkade in mijn stofwisseling te omzeilen en de ziekte te voorkomen?'

Een andere toepassing is kanker. Tumoren hebben de neiging een eigen manier op te tuigen om aan energie te komen. Die manieren kunnen met de kaart erbij beter worden geblokkeerd, verwacht Westerhoff. 'We begrijpen wel de autoweg, maar niet de N-weggetjes die zo'n tumor kiest om onze medicijnen te omzeilen. Met deze kaart kunnen we zeggen: hoeveel wegen gaan er naar Rome, en waar moeten we ze in die tumor allemaal blokkeren?'

'Daarnaast zullen we de medicijnen die we hebben steeds meer geïndividualiseerd toepassen. Ik denk dat een heleboel al bestaande geneesmiddelen die op de plank zijn blijven liggen terugkomen, omdat we straks precies kunnen bepalen op welke patiënt ze effect zullen hebben.


Helvete
Usericon van Helvete
Posted 04-03-2013 10:06 by Helvete Wijzig reactieProfiel van HelveteQuote dit bericht

Wat een onzin zeg. Dat er mensen zijn die hier intrappen.


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 04-03-2013 10:36 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 4 maart 2013 10:06 schreef Helvete het volgende:
Wat een onzin zeg. Dat er mensen zijn die hier intrappen.



Hoezo? dat ze nu een goede kennis van de die processen in het menselijke lichaam zullen ongetwijfeld kloppen. (de resultaten zijn ook gepubliceerd in een goed tijdschrift waar je niet zomaar een artikel in kunt plaatsen). Wellicht dat de gevolgen/toepassingen van deze studies nog wat vrijelijk worden neergeschreven maar de kern lijkt mij in ieder geval gewoon te kloppen.


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 04-03-2013 11:14 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 4 maart 2013 10:36 schreef attila_de_hun het volgende:
Hoezo? dat ze nu een goede kennis van de die processen in het menselijke lichaam zullen ongetwijfeld kloppen. (de resultaten zijn ook gepubliceerd in een goed tijdschrift waar je niet zomaar een artikel in kunt plaatsen). Wellicht dat de gevolgen/toepassingen van deze studies nog wat vrijelijk worden neergeschreven maar de kern lijkt mij in ieder geval gewoon te kloppen.

Tis wel een grote stap dat we meer naar systeem biologie kijken en op een iets holistischere manier naar de mens gaan kijken waar wetenschap en geneeskunde zich eerst blind staarde op kleine processen en alles wilde oplossen met 1 ziekte 1 pil met 1 stofje.
Het mist preventie en subtielere oplossingen voor lange termijn.

Maar in dit stukje is de kaart gigantisch overdreven, we hebben misschien zo'n kaart maar ik geloof nooit dat alles erop staat en iig niet alle variaties bij mensen. Daarnaast wil een kaart niet zeggen dat we het al begrijpen. Mooie ontwikkelingen maar het is absoluut neit de beste ontdekking allertijden in geneeskunde. Gewoon weer een goede stap in de richting. Geneeskunde heeft nog een hoop te veranderen en goed gebruik van zo'n kaart laat nog lang op zich wachten. Nee echt zwaar overdreven geschreven.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Helvete
Usericon van Helvete
Posted 04-03-2013 11:27 by Helvete Wijzig reactieProfiel van HelveteQuote dit bericht

quote:
Op 4 maart 2013 10:36 schreef attila_de_hun het volgende:
Hoezo? dat ze nu een goede kennis van de die processen in het menselijke lichaam zullen ongetwijfeld kloppen.
Dat ligt er maar net aan wat je goede kennis noemt. ElitE zou waarschijnlijk zeggen dat we nog maar net iets beginnen te begrijpen en ik denk dat daar net zo goed iets voor te zeggen is. Verder is dit bericht natuurlijk helemaal geen nieuws en ik zou de vooruitgangen op dit gebied ook echt geen revolutie noemen, al gaat het de laatste jaren wel een stuk sneller vanwege nieuwe technieken. Ze zijn hier al tientallen jaren in duizenden labs over de hele wereld mee bezig en ik kan uit dit bericht niet opmaken wat er nu zo vernieuwend is aan deze publicatie. Helaas is de schrijver van dit bericht zo stom geweest om niet eens de titel hiervan te noemen, waardoor ik weer zelf moet gaan zoeken.
quote:
Op 4 maart 2013 10:36 schreef attila_de_hun het volgende:
(de resultaten zijn ook gepubliceerd in een goed tijdschrift waar je niet zomaar een artikel in kunt plaatsen).
Ik twijfel dan ook niet aan de kwaliteit van het onderzoek en ik wil ook best wel geloven dat hiermee een grote stap vooruit gemaakt is. Het zijn zoals gewoonlijk de journalisten die het verdraaien en wellicht deze onderzoeker die net iets te enthousiast over zijn werk wil vertellen. Net als duizenden andere onderzoekers de hele dag wat oplossingen bij elkaar en in apparaten gooien en na jaren werken een klein stapje verder komen in de fundamentele wetenschap klinkt natuurlijk niet zo interessant als kanker genezen.

Wat ik het ergste vind, is dat mensen als attila_de_hun het liefst aangedikte en opgeleukte berichten als deze willen lezen in plaats van gewoon willen weten hoe het werkelijk zit. Naar mijn idee ben je dan niet geïnteresseerd in wetenschap en al helemaal niet in dit soort fundamentele. Misschien kan je dan maar beter weer Nu.nl-berichten in het nieuwstopic gaan posten.

[Dit bericht is gewijzigd door Helvete op 04-03-2013 11:44]


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 04-03-2013 12:01 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 4 maart 2013 11:14 schreef ElitE het volgende:
Tis wel een grote stap dat we meer naar systeem biologie kijken en op een iets holistischere manier naar de mens gaan kijken waar wetenschap en geneeskunde zich eerst blind staarde op kleine processen en alles wilde oplossen met 1 ziekte 1 pil met 1 stofje.
Het mist preventie en subtielere oplossingen voor lange termijn.

Maar in dit stukje is de kaart gigantisch overdreven, we hebben misschien zo'n kaart maar ik geloof nooit dat alles erop staat en iig niet alle variaties bij mensen. Daarnaast wil een kaart niet zeggen dat we het al begrijpen. Mooie ontwikkelingen maar het is absoluut neit de beste ontdekking allertijden in geneeskunde. Gewoon weer een goede stap in de richting. Geneeskunde heeft nog een hoop te veranderen en goed gebruik van zo'n kaart laat nog lang op zich wachten. Nee echt zwaar overdreven geschreven.


Is die Westerhoff dan een prutser? In het artikel worden namelijk vooral uitspraken van die man vermeld.


Helvete
Usericon van Helvete
Posted 04-03-2013 12:17 by Helvete Wijzig reactieProfiel van HelveteQuote dit bericht

quote:
Op 4 maart 2013 12:01 schreef attila_de_hun het volgende:
Is die Westerhoff dan een prutser? In het artikel worden namelijk vooral uitspraken van die man vermeld.
Hij zal vast een goede onderzoeker zijn, maar de dingen die hij de media wil laten geloven (als dit klopt) doen lijken alsof hij aan grootheidswaan lijdt.

Voor de liefhebber, de publicatie in Nature:
A community-driven global reconstruction of human metabolism


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 04-03-2013 12:21 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

foutje

[Dit bericht is gewijzigd door attila_de_hun op 04-03-2013 12:21]


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 04-03-2013 12:34 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 4 maart 2013 11:27 schreef Helvete het volgende:

Wat ik het ergste vind, is dat mensen als attila_de_hun het liefst aangedikte en opgeleukte berichten als deze willen lezen in plaats van gewoon willen weten hoe het werkelijk zit. Naar mijn idee ben je dan niet geïnteresseerd in wetenschap en al helemaal niet in dit soort fundamentele. Misschien kan je dan maar beter weer Nu.nl-berichten in het nieuwstopic gaan posten.


je zal ongetwijfeld veel meer verstand van dit onderwerp hebben dan ik en de meesten hier op ZM. Dan wordt het door mij in ieder geval hoog gewaardeerd wanneer je zulke artikelen in beter daglicht neerzet (alhoewel de meesten wel door hebben dat er in pers nogal vrij wordt geïnterpreteerd). Om mensen in een bepaalde hoek weg te zetten is hierbij echter niet nodig, hoe superieur je kennis verder ook is.



ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 04-03-2013 12:49 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 4 maart 2013 11:27 schreef Helvete het volgende:


Wat ik het ergste vind, is dat mensen als attila_de_hun het liefst aangedikte en opgeleukte berichten als deze willen lezen in plaats van gewoon willen weten hoe het werkelijk zit. Naar mijn idee ben je dan niet geïnteresseerd in wetenschap en al helemaal niet in dit soort fundamentele. Misschien kan je dan maar beter weer Nu.nl-berichten in het nieuwstopic gaan posten.


NOuja Atilla is zich heus wel bewust van de vedraaiingen in het nieuws, echter is het bij dit artikel wel heel erg gebakken lucht. Het doet vermoeden dat het minstens zoiets is als het Human Genome Project wat het nog lang niet is.
Ik weet ook het fijne niet van dit gebied, maar ik weet wel dat we echt nog maart net zijn begonnen met systeem biologie.

Verwijzen dat attilla niet geintereseerd is lijkt me niet nodig, je kan niet altijd ruiken of een artikel licht verkleurt is of helemaal verdraait. Nu.nl is inderdaad geen goede wetenschapsbron omdat er daar geen echte wetenschappers in de redactie zitten maar journalisten. Volkskrant heeft wel echte wetenschapsjournalisten en dat is een van de laatste kranten. Voor ander wetenschappelijk nieuws raad ik wetenschap24 aan het oude noorderlicht. ook die hebben enkele wetenschapsjournalisten in dienst. Dat leest ook als leek wel goed weg.

De meeste mensen hebben overigens vrijwel nooit toegang tot echte wetenschappelijke artikelen en je kan je voorstellen dat je bij de abstract bij iig 90% van de artikelen afhaakt vanwege ondoorzichtige zinnen vol jargon. Als interesse voor vermaak is haak je dan al snel af hoor.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Helvete
Usericon van Helvete
Posted 04-03-2013 13:00 by Helvete Wijzig reactieProfiel van HelveteQuote dit bericht

quote:
Op 4 maart 2013 12:34 schreef attila_de_hun het volgende:
je zal ongetwijfeld veel meer verstand van dit onderwerp hebben dan ik en de meesten hier op ZM. Dan wordt het door mij in ieder geval hoog gewaardeerd wanneer je zulke artikelen in beter daglicht neerzet (alhoewel de meesten wel door hebben dat er in pers nogal vrij wordt geïnterpreteerd). Om mensen in een bepaalde hoek weg te zetten is hierbij echter niet nodig, hoe superieur je kennis verder ook is.
Ik weet hier niet zo veel over en dat is ook helemaal niet nodig om de betrouwbaarheid van een krantenartikel in te kunnen schatten. In het nieuwstopic zit ik net zo goed steeds weer te zeuren over de berichten die heel ergens anders over gaan. Ik zou graag willen dat mensen niet iets meteen vertrouwen omdat het in de Volkskrant staat of er een of andere hoogleraar geciteerd wordt. Bij wetenschappelijk nieuws is dit nog niet eens zo'n groot probleem, want met die informatie doe je meestal toch niet zo veel.

Als dit nieuws op een eerlijke (en begrijpbare) manier gebracht zou worden, zouden zo weinig mensen het willen lezen dat het niet meer in de kranten komt. Ik lees liever niets dan dat ik voor de gek word gehouden, maar dat geldt dus niet voor iedereen.


Helvete
Usericon van Helvete
Posted 04-03-2013 13:19 by Helvete Wijzig reactieProfiel van HelveteQuote dit bericht

quote:
Op 4 maart 2013 12:49 schreef ElitE het volgende:
echter is het bij dit artikel wel heel erg gebakken lucht.
quote:
Op 4 maart 2013 12:49 schreef ElitE het volgende:
Volkskrant heeft wel echte wetenschapsjournalisten en dat is een van de laatste kranten.
Die worden blijkbaar niet gebruikt. Dit bericht is op de website van de Volkskrant te vinden. En zo staat de Volkskrant vaak genoeg vol met dit soort troep.
quote:
Op 4 maart 2013 12:49 schreef ElitE het volgende:De meeste mensen hebben overigens vrijwel nooit toegang tot echte wetenschappelijke artikelen en je kan je voorstellen dat je bij de abstract bij iig 90% van de artikelen afhaakt vanwege ondoorzichtige zinnen vol jargon.
Daarom is het ook zo jammer dat journalisten het vaak niet naar iets begrijpbaars kunnen vertalen zonder het zo op te blazen. Ik heb net zo goed geen zin om de bron erbij te moeten halen om iets te kunnen vertrouwen, al zou ik er iets van begrijpen.
quote:
Op 4 maart 2013 12:49 schreef ElitE het volgende:
Als interesse voor vermaak is haak je dan al snel af hoor.
Klopt. En voor mij is de lol er net zo goed af als je niets meer kan vertrouwen.


Mark
Better to rule in Hell than to serve in Heaven.
Usericon van Mark
Posted 04-03-2013 13:26 by Mark Wijzig reactieProfiel van MarkQuote dit bericht

quote:
Op 4 maart 2013 13:19 schreef Helvete het volgende:
Die worden blijkbaar niet gebruikt.


Probleem is dat zodra een artikel 'promoveert' van het wetenschapskatern naar algemeen nieuws of zelfs de voorpagina, de wetenschapsjournalisten er regelmatig meteen eraf gehaald worden ten faveure van een meer high-profile journalist.


She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper.


Mark
Better to rule in Hell than to serve in Heaven.
Usericon van Mark
Posted 04-03-2013 13:37 by Mark Wijzig reactieProfiel van MarkQuote dit bericht

Overigens ook een interessant nieuwtje over de eerste 'HIV-genezing'. Een 2-jarige Amerikaanse baby die geboren was met een HIV-infectie, is inmiddels volledig infectievrij verklaard. Na behandeling vanaf de geboorte nu ruim een jaar al geen HIV detecteerbaar meer in het bloed (al is er waarschijnlijk nog wel een minieme hoeveelheid virus in haar systeem, dus geen idee of ze anderen kan besmetten).

Helaas zal de behandeling waarschijnlijk niet werken op latere leeftijd of bij meer langsdurige blootstelling in de baarmoeder, want waarschijnlijk was het effectief doordat ze de behandeling startten voordat de T-helper (CD4) cells geinfecteerd raakten.

Ook is dit uiteraard n=1, dus het is evenmin uit te sluiten dat het hier om een incidenteel verschijnsel gaat en het misschien helemaal niet gaat werken in andere pasgeboren babies.

Maar goed, volgens mij wel het eerste gedocumenteerde geval van volledige genezing van HIV.


She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper.


nark
Nieuwe spellin, aude spelling, coronaspelling....
Usericon van nark
Posted 04-03-2013 13:42 by nark Wijzig reactieProfiel van narkQuote dit bericht

Allemaal mooi en wel maar dit betekend dus nog meer overbevolking van de aarde, dat moet toch eens mis gaan denk ik dan zo......


Nieuwe spellin, aude spelling, coronaspelling....


PandroidJack
The Paranoid Android
Usericon van PandroidJack
Posted 04-03-2013 13:57 by PandroidJack Wijzig reactieProfiel van PandroidJackQuote dit bericht

Da's toch wel een heel cynische bedenking. Net goed dat pasgeborenen niet zo 'geslachtofferd' worden door hun ouders.
Als het aankomt op geboortebeperking, kunnen ze misschien ook eens beginnen in religieuze kringen om anti-conceptiemateriaal te omarmen, en dat beeld van 'groot, kroostrijk gezin' af te bouwen.


The man who comforts himself not with what he achieves, but with what he dreams of achieving.


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 04-03-2013 14:15 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 4 maart 2013 13:37 schreef Mark het volgende:
Overigens ook een interessant nieuwtje over de eerste 'HIV-genezing'. Een 2-jarige Amerikaanse baby die geboren was met een HIV-infectie, is inmiddels volledig infectievrij verklaard. Na behandeling vanaf de geboorte nu ruim een jaar al geen HIV detecteerbaar meer in het bloed (al is er waarschijnlijk nog wel een minieme hoeveelheid virus in haar systeem, dus geen idee of ze anderen kan besmetten).

Helaas zal de behandeling waarschijnlijk niet werken op latere leeftijd of bij meer langsdurige blootstelling in de baarmoeder, want waarschijnlijk was het effectief doordat ze de behandeling startten voordat de T-helper (CD4) cells geinfecteerd raakten.

Ook is dit uiteraard n=1, dus het is evenmin uit te sluiten dat het hier om een incidenteel verschijnsel gaat en het misschien helemaal niet gaat werken in andere pasgeboren babies.

Maar goed, volgens mij wel het eerste gedocumenteerde geval van volledige genezing van HIV.


Ik geloof dat dit niet hetzelfde geval was maar er was al eens iemand verholpen van HIV door beenmerg transplantatie (moest al vanwege andere ziekte geloof ik)en die kreeg met opzet het beenmerg van iemand met delta 32 mutatie(HIV en toevallig ook pest) resistentie. Daarbij was diegene ook HIV vrij.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Mark
Better to rule in Hell than to serve in Heaven.
Usericon van Mark
Posted 04-03-2013 14:54 by Mark Wijzig reactieProfiel van MarkQuote dit bericht

Oh, daar had ik nog niet vaqn gehoord. Eerste geval van genezing via medicatie dan.


She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper.


jeroen83
Usericon van jeroen83
Posted 03-04-2013 19:56 by jeroen83 Wijzig reactieProfiel van jeroen83Quote dit bericht

Mogelijk bewijs voor donkere materie ontdekt

Wetenschappers hebben met behulp van een speciale spectrometer op het internationale ruimtestation ISS waarschijnlijk voor het eerst bewijs waargenomen voor het bestaan van zogenoemde donkere materie.

Hoewel donkere materie nog nooit met zekerheid is waargenomen vermoeden wetenschappers dat het alle deeltjes in het universum massa geeft.

De wetenschappers hebben met behulp van de Alpha Magnetic Spectrometer (AMS), die twee jaar geleden de ruimte in werd gestuurd, een grote hoeveelheid positronen waargenomen.

Dat zijn positief geladen subatomaire deeltjes en de onderzoekers vermoeden dat deze positronen ontstaan als deeltjes donkere materie op elkaar botsen en elkaar vernietigen.

Detectiveverhaal

De data van de AMS wordt verzameld en geanalyseerd door wetenschappers bij het Europese onderzoeksinstituut CERN. Natuurkundige en Nobelprijswinnaar Samuel Ting, die het onderzoeksteam leidt, zei woensdag te verwachten binnen enkele maanden meer te kunnen zeggen over de metingen.

Het resultaat van de metingen is belangrijk omdat vermoed wordt dat het heelal voor een kwart uit donkere materie bestaat.

De ontdekking ervan kan wetenschappers helpen verklaren waar het heelal uit bestaat en hoe sterrenstelsels bij elkaar worden gehouden. "Dit is een tachtig jaar oud detectiveverhaal en het einde is in zicht", aldus natuurkundige Michael Turner van de University of Chicago.

http://www.nu.nl/wetenschap/3388487/mogelijk-bewijs-donkere-materie-ontdekt.html


Never have so many sacrificed so much for so few


PandroidJack
The Paranoid Android
Usericon van PandroidJack
Posted 25-04-2013 10:27 by PandroidJack Wijzig reactieProfiel van PandroidJackQuote dit bericht

In Uruguay zijn schapen geboren die oplichten onder ultraviolet licht. Het gaat niet om een speling van de natuur: de schapen werden genetisch gemodificeerd met een fluorescent gen van een kwal.
De geboorte van de fluorescente schapen, een primeur in Latijns-Amerika, werd bekendgemaakt door een groep Uruguayaanse wetenschappers, samen met het Pasteur-instituut in de hoofdstad Montevideo. "Het genetisch modificeren van schapen was nog niet gedaan in Latijns-Amerika. Dit succes plaatst Uruguay op het hoogste niveau in de wetenschappelijke wereld", klinkt het.

De fluorescente schapen werden in oktober vorig jaar geboren. Ze groeiden volkomen normaal op. Hun enige bijzonderheid is dat ze fluorescent zijn als ze onder ultraviolet licht worden geplaatst.

De genetische modificatie had geen specifiek doel, behalve om de effectiviteit na te gaan van de methode om een vreemd gen te plaatsen in het DNA van de dieren.

Eerder werden in Latijns-Amerika al de genen gewijzigd van koeien in Argentinië en van geiten in Brazilië. Beide diersoorten produceerden door de modificatie menselijke eiwitten.



Zo, na tatoes en piercings wordt dit misschien wel de nieuwe hype..licht geven in het donker


The man who comforts himself not with what he achieves, but with what he dreams of achieving.


White Tree
Filmmaker
Usericon van White Tree
Posted 25-04-2013 10:53 by White Tree Wijzig reactieProfiel van White TreeQuote dit berichthttp://www.audiovisueelontwerp.nl

lol, totdat blijkt dat de wol prikt :p



ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 25-04-2013 12:44 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 25 april 2013 10:27 schreef PandroidJack het volgende:
Dit succes plaatst Uruguay op het hoogste niveau in de wetenschappelijke wereld", klinkt het.




Dit is hartstikke simpel en dit eiwit is al jaren common practice.

Eduardo Kac deed dit deed in 1999 met een konijn(of hij het echt deed is de vraag maar het idee is oud en het was toen al goed te doen)

Zoek maar eens op GFP op google images...




♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Lijdend Voorwerp
24/7 F5-en
Usericon van Lijdend Voorwerp
Posted 03-05-2013 9:04 by Lijdend Voorwerp Wijzig reactieProfiel van Lijdend VoorwerpQuote dit bericht

Onderzoekers maken bionisch oor met 3d-printer

Onderzoekers van Princeton hebben met behulp van een 3d-printer een bionisch oor geprint dat in staat is om veel meer frequenties te ontvangen dan het menselijk oor. Voor het bionische oor werden cellen van een kalf en nanodeeltjes gebruikt.

De Princeton-onderzoekers benadrukken dat ze voor het maken van het bionische oor doorsnee-3d-printers hebben gebruikt, die door iedereen kunnen worden gekocht. Het doel van de onderzoekers was om een goedkope en efficiënte manier te vinden om weefsel te vermengen met elektronica. Los van de 3d-printer waren nog kraakbeencellen van een kalf nodig, evenals nanodeeltjes.

De onderzoekers slaagden erin om niet alleen de functionaliteit van een oor na te bootsen, maar die zelfs te verbeteren. Het 'bionische oor' is in staat om frequenties te ontvangen die niet door mensen worden waargenomen. Het oor kan bijvoorbeeld dienen als gehoorapparaat, maar daarvoor moet nog wel het nodige werk worden verricht. De input uit het bionische oor moet dan worden doorgegeven aan de zenuwen, iets waarin de onderzoekers nog niet zijn geslaagd.



Bron.


Op 10 januari 2005 19:47 schreef kwelgeest het volgende: Geen idee of jij het tof vindt maar je kan'm anders zeker voor meer doorverkopen.


White Tree
Filmmaker
Usericon van White Tree
Posted 06-05-2013 17:52 by White Tree Wijzig reactieProfiel van White TreeQuote dit berichthttp://www.audiovisueelontwerp.nl

Hopelijk komt die dan wel met filter, want anders hoor je ineens subsonisch gebrom of enorm hoog gefluit dat normaal onopgemerkt blijft.

Buiten dat:
indrukwekkend: ze kunnen kleien met cellen.
Blijft het ook goed, of bederft het oor na 3 dagen buiten de koelkast?



Black Jew
Metallic Blond
Usericon van Black Jew
Posted 06-05-2013 17:54 by Black Jew Wijzig reactieProfiel van Black JewQuote dit berichthttp://050

Dokter, ik wil een nieuwe oor!

Is goed, dan krijgt U er gratis tinnitus bij.

[Dit bericht is gewijzigd door Black Jew op 06-05-2013 17:54]


IMA LETCHU GET A SHOT BUT IMA GO FIRRS PUT IN REVERSE LEMME SEE YUH FOOTWORK


Dit topic is 27 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27
Index / Nieuws, actualiteit en media Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen