IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Nieuws, actualiteit en media Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 27 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27
Auteur:
Topic : Interessant wetenschappelijk nieuws Vorige pagina | Volgende pagina
Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 05-08-2013 14:15 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

http://culturedbeef.net/

Een burger van kweekvlees! Dankzij een Nederlandse wetenschapper. Wordt 'nu' gebakken.

Is hoe dan ook nog niet op exploitabel niveau, maar mogelijk een mooi proof of concept iets

[Dit bericht is gewijzigd door Ascendant Grotesque op 05-08-2013 14:16]


I wish I was a butterfly


Hérésie
Usericon van Hérésie
Posted 05-08-2013 14:37 by Hérésie Wijzig reactieProfiel van HérésieQuote dit berichthttp://[url=http://www.last.fm/user/Willekeur]Last.fm[/url]

quote:
Op 5 augustus 2013 14:15 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
http://culturedbeef.net/

Een burger van kweekvlees! Dankzij een Nederlandse wetenschapper. Wordt 'nu' gebakken.

Is hoe dan ook nog niet op exploitabel niveau, maar mogelijk een mooi proof of concept iets


Ik ben enorm benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen. Meer algemeen eigenlijk, wat in de nabije toekomst nog allemaal mogelijk gaat worden d.m.v. stamcelonderzoek. Enkele dagen geleden las ik dat men nu ook al dicht staat bij het creëren van nieuwe tanden voor mensen die tanden verloren zijn. Super.


Willekeur en dictatuur!


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 05-08-2013 14:44 by XXL Wijzig reactieProfiel van XXLQuote dit bericht

Ik ben wel benieuwd of het ook echt naar traditioneel vlees smaakt.

Ik bedoel, er zit nu ook al best wel verschil tussen bijvoorbeeld gewoon vlees en scharrelvlees.


Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 05-08-2013 14:50 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 5 augustus 2013 14:44 schreef XXL het volgende:
Ik ben wel benieuwd of het ook echt naar traditioneel vlees smaakt.

Ik bedoel, er zit nu ook al best wel verschil tussen bijvoorbeeld gewoon vlees en scharrelvlees.

Volgens de mensen daar leek het er aardig op, het was vooral te droog. Logisch ook, want dit was alleen spierweefsel. Er wordt gekeken naar manieren om er ook vet doorheen te regelen.

En het is logisch dat er altijd wat verschil blijft, zelfs bij vermalen vlees (zoals bij zo'n hamburger dus). Maar denk dat het beduidend minder verschil is/wordt dan met plantgebaseeerde alternatieven, en dat je in potentie bvb. voor de hoeveelheden gehakt die je door de rijkgevulde pastasaus echt geen verschil meer merkt.

[Dit bericht is gewijzigd door Ascendant Grotesque op 05-08-2013 14:58]


I wish I was a butterfly


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 05-08-2013 14:53 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 5 augustus 2013 14:44 schreef XXL het volgende:
Ik ben wel benieuwd of het ook echt naar traditioneel vlees smaakt.

Ik bedoel, er zit nu ook al best wel verschil tussen bijvoorbeeld gewoon vlees en scharrelvlees.


ik denk niet dat ik ooit een hap van dat kweek"vlees"ga eten. (ik eet sowieso al weinig vlees en dan alleen biologisch). ik ben dan ook benieuwd of veel mensen dit gaan aanschaffen als het eenmael zo ver is


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 05-08-2013 14:54 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 5 augustus 2013 14:53 schreef attila_de_hun het volgende:
ik denk niet dat ik ooit een hap van dat kweek"vlees"ga eten.

Waarom niet?
quote:
(ik eet sowieso al weinig vlees en dan alleen biologisch). ik ben dan ook benieuwd of veel mensen dit gaan aanschaffen als het eenmael zo ver is

Pfft, gewoon een klein labeltje op de verpakking zetten en ik je verzeker je dat heel wat mensen het zullen eten zonder het door te hebben


I wish I was a butterfly


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 05-08-2013 14:56 by XXL Wijzig reactieProfiel van XXLQuote dit bericht

Mijn idee ging inderdaad een beetje richting een mix van vlees en vega-alternatieven maar dan wel meer neigend naar echt vlees omdat vanuit die basis uiteindelijk wordt gekweekt.



Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


Hérésie
Usericon van Hérésie
Posted 05-08-2013 14:57 by Hérésie Wijzig reactieProfiel van HérésieQuote dit berichthttp://[url=http://www.last.fm/user/Willekeur]Last.fm[/url]

quote:
Op 5 augustus 2013 14:54 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Waarom niet?

Pfft, gewoon een klein labeltje op de verpakking zetten en ik je verzeker je dat heel wat mensen het zullen eten zonder het door te hebben


Zou het na verloop van tijd ook niet een stuk goedkoper worden dan gewoon vlees? Dat zou ook al veel mensen over de brug trekken, denk ik.


Willekeur en dictatuur!


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 05-08-2013 14:58 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 5 augustus 2013 14:57 schreef Hérésie het volgende:
Zou het na verloop van tijd ook niet een stuk goedkoper worden dan gewoon vlees? Dat zou ook al veel mensen over de brug trekken, denk ik.

In potentie, ja. En mits het volledig geautomatiseerd kan worden, zou er ook geen tot weinig antibiotica e.d. nodig zijn.


I wish I was a butterfly


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 05-08-2013 15:00 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 5 augustus 2013 14:54 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Waarom niet?

Pfft, gewoon een klein labeltje op de verpakking zetten en ik je verzeker je dat heel wat mensen het zullen eten zonder het door te hebben


Ik vind het een stap in de verkeerde richting(namelijk nog verder van het natuurlijke systeem af). Ik vind de juiste stap dat men minder vlees moet gaan eten (nu zeg ik moeten maar ik bedoel dit niet dwingend).
Ik vraag mij af hoe ze zulke kweekfabrieken gaan maken. Daar moeten ze toch tonnen antibiotica gaan gebruiken. De bacteriën/schimmels etc. staan al te dansen van vreugde voor het aanbod kweek"vlees"denk ik toch.

En je hebt gelijk wat betreft de aanschaf. Het is mij dan ook een doorn in het oog dat niet duidelijk op verpakking staat wat erin zit (alhoewel hier ook we l tegen in valt te brengen dat men zelf ook best wel eens wat mag nakijken).

[Dit bericht is gewijzigd door attila_de_hun op 05-08-2013 15:03]


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 05-08-2013 15:03 by XXL Wijzig reactieProfiel van XXLQuote dit bericht

quote:
Op 5 augustus 2013 14:53 schreef attila_de_hun het volgende:
Ik eet sowieso al weinig vlees en dan alleen biologisch. ik ben dan ook benieuwd of veel mensen dit gaan aanschaffen als het eenmael zo ver is


Ik denk dat er een aardige groep mensen is die biologisch eten, maar dat ook deels doen vanuit milieu oogpunt.
Dat zou dus een rede kunnen zijn het juist wel te proberen.


Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 05-08-2013 15:04 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 5 augustus 2013 15:03 schreef XXL het volgende:
Ik denk dat er een aardige groep mensen is die biologisch eten, maar dat ook deels doen vanuit milieu oogpunt.
Dat zou dus een rede kunnen zijn het juist wel te proberen.

Dat ligt er nog al aan in hoe milieubelastend die fabrieken zullen zijn. denk ook bijv. aan gebruik van antibiotica etc.


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 05-08-2013 15:05 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 5 augustus 2013 15:00 schreef attila_de_hun het volgende:
Ik vind het een stap in de verkeerde richting(namelijk nog verder van het natuurlijke systeem af).

Want wat gaat er dan verkeerd? Als het hetzelfde materiaal is wat via natuurlijke processen in een kunstmatige omgeving verkregen is? Het is niet natuurlijk, dat klopt, maar dat maakt het niet per se slecht. In potentie is het materiaal identiek, en waar dat het niet is kan ons lichaam daar best tegen.
quote:
Ik vind de juiste stap dat men minder vlees moet gaan eten (nu zeg ik moeten maar ik bedoel dit niet dwingend).

Dat is, voor het geheel, ook zeker beter maar gaat simpelweg niet gebeuren. In het Westen wel, in het Oosten niet en de vleesconsumptie gaat hoe dan ook toenemen.
quote:
Ik vraag mij af hoe ze zulke kweekfabrieken ook zullen zijn. Daar moeten ze toch tonnen antibiotica gaan gebruiken. De bacteriën/schimmels etc. staan al te dansen van vreugde voor het aanbod kweek"vlees"denk ik toch.

Dat schijnt dus ontzettend mee te vallen. Als je er mensen kan weghouden is het mogelijk zelfs niet meer nodig.
quote:

En je hebt gelijk wat betreft de aanschaf. Het is mij dan ook een doorn in het oog dat niet duidelijk op verpakking staat wat erin zit (alhoewel hier ook we l tegen in valt te brengen dat men zelf ook best wel eens wat mag nakijken).

Er is nu nog geen sprake van duidelijk wel/niet erop staan, hè Ik maakte maar een grapje, gebaseerd op inderdaad de laksheid van mensen om dingen zelf na te kijken.


I wish I was a butterfly


Hérésie
Usericon van Hérésie
Posted 05-08-2013 15:06 by Hérésie Wijzig reactieProfiel van HérésieQuote dit berichthttp://[url=http://www.last.fm/user/Willekeur]Last.fm[/url]

quote:
Op 5 augustus 2013 15:00 schreef attila_de_hun het volgende:
Ik vind het een stap in de verkeerde richting(namelijk nog verder van het natuurlijke systeem af). Ik vind de juiste stap dat men minder vlees moet gaan eten (nu zeg ik moeten maar ik bedoel dit niet dwingend).



Ik ga akkoord dat minder vlees eten een goede zaak zou zijn, maar dat is gewoon minder realistisch. In een ideale wereld zouden meer mensen bewuster gaan kopen en eten, maar we leven niet in zo'n wereld. Als campagnes mensen er niet (of slechts gedeeltelijk) toe kunnen brengen minder vlees te eten, dan lijkt dit me net een uitstekend alternatief. Ik zie voorlopig eigenlijk enkel voordelen: geen dierenmishandeling, veel betere controle op de productie mogelijk, geen nood om dieren allerlei stoffen toe te dienen, milieu, wellicht de prijs. Als we er vanuit gaan dat je mensen nooit zover zal krijgen geen vlees meer te eten lijkt dit me toch zeker een 'lesser of two evils'.

Edit: wat AG zei dus.

[Dit bericht is gewijzigd door Hérésie op 05-08-2013 15:08]


Willekeur en dictatuur!


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 05-08-2013 15:07 by XXL Wijzig reactieProfiel van XXLQuote dit bericht

quote:
Op 5 augustus 2013 15:00 schreef attila_de_hun het volgende:
Daar moeten ze toch tonnen antibiotica gaan gebruiken. De bacteriën/schimmels etc. staan al te dansen van vreugde voor het aanbod kweek"vlees"denk ik toch.



Gewoon zo manipuleren dat het ongevoelig is voor die problemen. Wellicht kunnen we het in de toekomst dan ook wel ongekoeld bewaren.


Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 05-08-2013 15:13 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

Ik kan weinig inbrengen tegen de duidelijke argumenten van Ag en Heresie en het is dan voor mij dan ook meer een gevoelskwestie. Ik vind zeker het argument van dierenleed sterk.
Het is natuurlijk wel weer een technisch hoogstandje en we zullen wel zien hoe het erover tijd voor zal staan (misschien is diegene die net dat vlees heeft gegeten de aanstichter van een zombieapocalyps ofzo)


bokkie666
Usericon van bokkie666
Posted 05-08-2013 15:13 by bokkie666 Wijzig reactieProfiel van bokkie666Quote dit bericht

Wat eet dat kweekvlees eigenlijk?


Hérésie
Usericon van Hérésie
Posted 05-08-2013 15:23 by Hérésie Wijzig reactieProfiel van HérésieQuote dit berichthttp://[url=http://www.last.fm/user/Willekeur]Last.fm[/url]

quote:
Op 5 augustus 2013 15:13 schreef attila_de_hun het volgende:

Het is natuurlijk wel weer een technisch hoogstandje en we zullen wel zien hoe het erover tijd voor zal staan


Is er iets mis met technische hoogstandjes? (Ik weet niet zeker of je het zo bedoelde, maar klinkt wel een beetje zo.) Persoonlijk vind ik het geweldig wat mensen zelf allemaal mogelijk maken om verbetering te brengen.


quote:
misschien is diegene die net dat vlees heeft gegeten de aanstichter van een zombieapocalyps ofzo)


Interessant wat je daar zegt. En ook:




Willekeur en dictatuur!


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 05-08-2013 15:32 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 5 augustus 2013 15:23 schreef Hérésie het volgende:
Is er iets mis met technische hoogstandjes? (Ik weet niet zeker of je het zo bedoelde, maar klinkt wel een beetje zo.) Persoonlijk vind ik het geweldig wat mensen zelf allemaal mogelijk maken om verbetering te brengen.



nee, ik bedoel het positief. Ik "kick" enorm op vooruitgang (kennis, techniek). Zo hoop ik ook dat de ruimtevaart eens een enorme boost gaat krijgen.
Aan de andere kant, en dat is wellicht wel wat dubbel, hoop ik ook dat de mens het "contact" met de natuur niet te sterk gaat verliezen bij al die technische groei. Ik weet dat dit enorm ecohippie klinkt maar bedoel dat absoluut niet zo. Ik bedoel eerder dat de "gewone"man nog weet waar het eten vandaan komt,dat een mens voor zijn gezondheid (lichamelijk en geestelijk) op zijn tijd eens een keer de natuur in moet etc. etc. Maar wat dat laatste betreft is het internet wellicht schadelijker dan kweekvlees


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 05-08-2013 15:35 by Fusion Wijzig reactieProfiel van FusionQuote dit berichthttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 5 augustus 2013 14:53 schreef attila_de_hun het volgende:(ik eet sowieso al weinig vlees en dan alleen biologisch)

Een man naar mijn hart


When your people matter, menstrual health matters


Hérésie
Usericon van Hérésie
Posted 05-08-2013 15:37 by Hérésie Wijzig reactieProfiel van HérésieQuote dit berichthttp://[url=http://www.last.fm/user/Willekeur]Last.fm[/url]

quote:
Op 5 augustus 2013 15:32 schreef attila_de_hun het volgende:
nee, ik bedoel het positief. Ik "kick" enorm op vooruitgang (kennis, techniek). Zo hoop ik ook dat de ruimtevaart eens een enorme boost gaat krijgen.
Aan de andere kant, en dat is wellicht wel wat dubbel, hoop ik ook dat de mens het "contact" met de natuur niet te sterk gaat verliezen bij al die technische groei. Ik weet dat dit enorm ecohippie klinkt maar bedoel dat absoluut niet zo. Ik bedoel eerder dat de "gewone"man nog weet waar het eten vandaan komt,dat een mens voor zijn gezondheid (lichamelijk en geestelijk) op zijn tijd eens een keer de natuur in moet etc. etc. Maar wat dat laatste betreft is het internet wellicht schadelijker dan kweekvlees


In dat geval snap ik perfect wat je bedoelt.


Willekeur en dictatuur!


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 05-08-2013 15:39 by Fusion Wijzig reactieProfiel van FusionQuote dit berichthttp://mystic.bandcamp.com/

Ik ook. En toch zou ik kweekvlees eten en van harte toejuichen. Dan hoeven er ten minste geen dieren gehouden te worden voor mijn stukkie vlees. Nu nog even de budgetten voor onderzoek naar alternatieven voor dierproeven omhoog schroeven


When your people matter, menstrual health matters


IV-I-XIV-XIV
Usericon van IV-I-XIV-XIV
Posted 05-08-2013 15:44 by IV-I-XIV-XIV Wijzig reactieProfiel van IV-I-XIV-XIVQuote dit bericht

Prachtige woorden! De mens zou puur moeten blijven/worden EN op technisch/wetenschappelijk gebied vooruit kunnen gaan zodat we juist nog beter puur kunnen leven zonder dat we als een stel holbewoners achter de scharrelkippen aanrennen.


Hérésie
Usericon van Hérésie
Posted 05-08-2013 15:46 by Hérésie Wijzig reactieProfiel van HérésieQuote dit berichthttp://[url=http://www.last.fm/user/Willekeur]Last.fm[/url]

Echt wel zeer opwindend eigenlijk, dit soort dingen. Je vraagt je echt af wat er nog allemaal gaat komen. In films over de toekomst wordt er altijd een hoogtechnologische wereld voorgesteld, maar eigenlijk leven we daar al enkele decennia in. En het wordt er steeds gekker op. Internet en sms'en alleen al, dat je quasi-simultaan kan spreken met mensen die zich op duizenden kilometers afstand bevinden. Ik zou het niet geloven als ik niet wist dat het waar was. Van stamcelonderzoek hebben we ook het laatste nog niet gehoord denk ik. Net wanneer je dacht dat je alles gezien had, komen ze met dit af


Willekeur en dictatuur!


IV-I-XIV-XIV
Usericon van IV-I-XIV-XIV
Posted 05-08-2013 15:50 by IV-I-XIV-XIV Wijzig reactieProfiel van IV-I-XIV-XIVQuote dit bericht

quote:
Op 5 augustus 2013 15:46 schreef Hérésie het volgende:
Echt wel zeer opwindend eigenlijk, dit soort dingen. Je vraagt je echt af wat er nog allemaal gaat komen. In films over de toekomst wordt er altijd een hoogtechnologische wereld voorgesteld, maar eigenlijk leven we daar al enkele decennia in. En het wordt er steeds gekker op. Internet en sms'en alleen al, dat je quasi-simultaan kan spreken met mensen die zich op duizenden kilometers afstand bevinden. Ik zou het niet geloven als ik niet wist dat het waar was. Van stamcelonderzoek hebben we ook het laatste nog niet gehoord denk ik. Net wanneer je dacht dat je alles gezien had, komen ze met dit af


Hier kan ik helemaal mee inkomen! Ongemerkt denderen we vooruit. Als je eens terug gaat kijken naar nog maar 10 jaar geleden... Moet je is kijken wat een sprongen dat alleen al waren. Er was geloof ik zelfs al een pil om extra levensjaren mee te winnnen... Uiteraard zal dit niet voor de minder vermogende mens zijn (ook met het oog op overbevolking) maar het fijt dat zulke dingen al bestaan is wonderbaarlijk! Of neem voor de gein die Samsung S4 die gewoon aan je ogen kan zien dat je naar beneden leest.. Scrollt dat ding vrolijk mee!


Dit topic is 27 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27
Index / Nieuws, actualiteit en media Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen