IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 26 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26
Auteur:
Topic : Hoe voel je je daarbij? [psychiatrie topic] Vorige pagina | Volgende pagina
Rachel_Windsor
Usericon van Rachel_Windsor
Posted 04-08-2020 1:18 by Rachel_Windsor Wijzig reactieProfiel van Rachel_WindsorQuote dit bericht

quote:
Op 15 april 2020 13:18 schreef Silence het volgende:
Wanneer ben je biologisch man/vrouw? Zijn dat puur de uiterlijke kenmerken?

In een onderzoek dat ik ooit las, bleken er evenveel mensen met een intersekse conditie (van meisjes met XY-genen tot jongens met eierstokken) te zijn als dat er mensen zijn met rood haar. Best veel dus. Ik vermoed dat dit bij veel mensen met genderdysforie meespeelt.



Wat betreft intersekse condities kan ik dit filmpje aanraden:
https://www.youtube.com/watch?v=stUl_OapUso

quote:
Op 15 april 2020 13:18 schreef Silence het volgende:
Van de jongeren waar ik mee werk, die gekozen hebben voor een transitie, hangt dit veelal samen met dubbele diagnoses en überhaupt een heel broos 'ik-gevoel'. Ik ben enorm verbaasd over hoe snel het VU ingrijpende operaties goedkeurt en hoe makkelijk jongeren met liegen over hun mentale stabiliteit wegkomen. Komt maar weinig psychologische zorg bij kijken.


Wat noem je "snel" in dit geval? Volgens mij lopen de wachtrijen nog steeds jarenlang op bij de genderpoli van het VU...



Silence
Usericon van Silence
Posted 04-08-2020 7:20 by Silence Wijzig reactieProfiel van SilenceQuote dit bericht

De de jonge mensen met wie ik gewerkt heb; tussen uitspreken 'ik voel mij van binnen niet x' en de hormoontherapie en plannen van de mammectomie zat minder dan een jaar tijd (minderjarige mensen met meerdere ggz-labels), bij eentje 1.5 jaar. Ze worstelen alledrie nog steeds met depressie en zelfhaat. Volgens de genderpoli richtlijnen hoort een keuze als deze niet in een actuele depressie gemaakt te worden. Anderzijds, zorgt leven in een ljf dat niet als het jouwe voelt natuurlijk eerder voor somberheidsklachten. En deze ervaringen zijn natuurlijk op individueel niveau, dus wellicht helemaal niet te generaliseren.


tristanwins
Usericon van tristanwins
Posted 04-08-2020 12:09 by tristanwins Wijzig reactieProfiel van tristanwinsQuote dit bericht

quote:
Op 17 april 2020 8:18 schreef KwelgeestIV het volgende:
Je hebt zelf toch ook wel door dat je dit ter plekke uit je duim zuigt, heh?

Nee, hij kijkt programma's.


TW


Rachel_Windsor
Usericon van Rachel_Windsor
Posted 04-08-2020 14:56 by Rachel_Windsor Wijzig reactieProfiel van Rachel_WindsorQuote dit bericht

quote:
Op 4 augustus 2020 7:20 schreef Silence het volgende:
De de jonge mensen met wie ik gewerkt heb; tussen uitspreken 'ik voel mij van binnen niet x' en de hormoontherapie en plannen van de mammectomie zat minder dan een jaar tijd (minderjarige mensen met meerdere ggz-labels), bij eentje 1.5 jaar. Ze worstelen alledrie nog steeds met depressie en zelfhaat.



Oke, maar dat is niet abnormaal ofzo. Elke psycholoog kan je vertellen dat er geen wondermiddel bestaat tegen depressie of zelfhaat. Depressie an sich valt al amper wat aan te doen behalve CGT of platleggende medicatie. Het einddoel is uiteindelijk dat de depressie minder erg is dan dat het was, en dat is het in de meeste gevallen wel na zo'n transitie.

Zie ook deze gigantische meta-study over de positieve effecten van een transitie:
https://whatweknow.inequality.cornell.edu/topics/lgbt-equality/what-does-the-scholarly-research-say-about-the-well-being-of-transgender-people/

quote:
Op 4 augustus 2020 7:20 schreef Silence het volgende:
Volgens de genderpoli richtlijnen hoort een keuze als deze niet in een actuele depressie gemaakt te worden. Anderzijds, zorgt leven in een ljf dat niet als het jouwe voelt natuurlijk eerder voor somberheidsklachten. En deze ervaringen zijn natuurlijk op individueel niveau, dus wellicht helemaal niet te generaliseren.


Wat telt als "actuele depressie" in zo'n geval? We geven mensen ook anti-depressiva als het echt slecht met ze gaat, dat is toch ook een "actuele depressie" op zo'n moment?

Ik ben inmiddels een beetje bekend met het VU, en wat ik *denk* dat ze hiermee bedoelen is dat ze de patient vooral eerst in een situatie willen brengen wat voor hen ten tijde optimaal is. Dus als je bijvoorbeeld bij mensen woont die je transgender zijn niet steunen of je actief mishandelen of iets dergelijks, maakt dat niet voor een goeie plek om een medische transitie aan te gaan.

Ik hoop dat ik dit een beetje duidelijk heb verwoord.



Rachel_Windsor
Usericon van Rachel_Windsor
Posted 04-08-2020 15:05 by Rachel_Windsor Wijzig reactieProfiel van Rachel_WindsorQuote dit bericht

Wat betreft de wachttijden ben ik eigenlijk wel benieuwd wat voor jou een goeie wachttijd is. Als anderhalf jaar tijd niet genoeg is, wat dan wel? Twee? Drie? Vier? En waar is deze extra wachttijd precies voor nodig?

Het is handig om te onthouden dat de meeste transgenders al gigantisch veel bedenktijd hebben genomen voordat ze deze beslissing uberhaupt hebben gemaakt; niemand gaat "zomaar" even een medisch traject aan.



Slegthyd
Usericon van Slegthyd
Posted 30-11-2021 17:13 by Slegthyd Wijzig reactieProfiel van SlegthydQuote dit bericht

Als iemand in een gesprek heel vaak de reactie "ja maar daar kan ik niks aan doen" geeft terwijl je die persoon zowel direct of indirect nergens van beschuldigd, wat zou er dan mogelijk mis kunnen zijn met die persoon, diagnostiek-wise?


EINDBAAS
faalhaas
Usericon van EINDBAAS
Posted 30-11-2021 17:34 by EINDBAAS Wijzig reactieProfiel van EINDBAASQuote dit bericht

Heb je niet gewoon met een vrouwmens gecommuniceerd?


...niets is wat het lijkt...


Slegthyd
Usericon van Slegthyd
Posted 30-11-2021 17:36 by Slegthyd Wijzig reactieProfiel van SlegthydQuote dit bericht



Nee het was toch echt een man.
Wel familie.


EINDBAAS
faalhaas
Usericon van EINDBAAS
Posted 30-11-2021 17:39 by EINDBAAS Wijzig reactieProfiel van EINDBAASQuote dit bericht

quote:
Op 30 november 2021 17:36 schreef Slegthyd het volgende:
Wel familie.

Ah dat verklaart een hoop.


...niets is wat het lijkt...


Slegthyd
Usericon van Slegthyd
Posted 30-11-2021 17:40 by Slegthyd Wijzig reactieProfiel van SlegthydQuote dit bericht

Ik had het speciaal voor dat type reactie's erbij gezet. Lief he?


EINDBAAS
faalhaas
Usericon van EINDBAAS
Posted 30-11-2021 17:46 by EINDBAAS Wijzig reactieProfiel van EINDBAASQuote dit bericht

quote:
Op 30 november 2021 17:40 schreef Slegthyd het volgende:
Ik had het speciaal voor dat type reactie's erbij gezet. Lief he?

En ik maar denken dat ik heel gevat was


...niets is wat het lijkt...


Slegthyd
Usericon van Slegthyd
Posted 14-02-2022 15:19 by Slegthyd Wijzig reactieProfiel van SlegthydQuote dit bericht



Herfsthoofd666
Usericon van Herfsthoofd666
Posted 13-04-2022 7:42 by Herfsthoofd666 Wijzig reactieProfiel van Herfsthoofd666Quote dit bericht

En daar gooi je dan een pilletje tegenaan om dit te krijgen:



We zijn klaar


Herfsthoofd666
Usericon van Herfsthoofd666
Posted 11-05-2022 8:09 by Herfsthoofd666 Wijzig reactieProfiel van Herfsthoofd666Quote dit bericht

Iemand die op jonge leeftijd gegroomd is door een meederjarige en nu, jaren later, nog steeds bevriend is met de groomer, is daar een aparte benaming voor?


We zijn klaar


powertieke
Die by the Fjørd
Usericon van powertieke
Posted 11-05-2022 8:17 by powertieke Wijzig reactieProfiel van powertiekeQuote dit berichthttp://www.retribution.nl

Friends with past benefits?


"I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by." -- Retribution ( http://www.retribution.nl/ http://www.facebook.com/retributionmetal ) -- The Assault ( http://www.facebook.com/ourotherrideisyourmomma )


Herfsthoofd666
Usericon van Herfsthoofd666
Posted 11-05-2022 8:20 by Herfsthoofd666 Wijzig reactieProfiel van Herfsthoofd666Quote dit bericht

Zat zelf eerder aan Stockholm lite te denken.


We zijn klaar


Tanteloos
Usericon van Tanteloos
Posted 28-01-2023 7:17 by Tanteloos Wijzig reactieProfiel van TanteloosQuote dit bericht

Natuurlijk bestaat dit topic ook.

Vriendin van me heeft eindelijk haar eureka momentje na jaaaaarenlang aanmodderen bij diverse ggz instellingen. Ben heel erg blij voor haar, maar aan de andere kant is de situatie wel te sneu voor woorden. Ze is er zelf (middels eigen experiment) achter gekomen dat een type medicijn voor haar het antwoord is. Ze vraagt er al jaren om, maar krijg structureel "nee we schrijven jou dat om die en die reden niet voor". Toen moest ze verder gaan zoeken terwijl ze de oplossing al had gevonden.

Er werken echt griezels binnen de ggz.


ANaturallyDisaster
The Idol
Usericon van ANaturallyDisaster
Posted 28-01-2023 11:09 by ANaturallyDisaster Wijzig reactieProfiel van ANaturallyDisasterQuote dit bericht

Je stalkt d'r nog steeds ja?


Wees niet bang, ik kom zo weer voorbij. | Jij hebt enkel een hoofd om je oren uit elkaar te houden.


Tanteloos
Usericon van Tanteloos
Posted 28-01-2023 12:33 by Tanteloos Wijzig reactieProfiel van TanteloosQuote dit bericht



OPPEREINDBAAS
The user formerly known as EINDBAAS
Usericon van OPPEREINDBAAS
Posted 28-01-2023 16:39 by OPPEREINDBAAS Wijzig reactieProfiel van OPPEREINDBAASQuote dit bericht

Nee Tom.


Dwazen die menen wijs te zijn, zijn de ergste dwazen.


Tanteloos
Usericon van Tanteloos
Posted 28-01-2023 16:56 by Tanteloos Wijzig reactieProfiel van TanteloosQuote dit bericht

Whatever.

Dit ging over mezelf trouwens. Binnekort aan de methylfenidaat.


OPPEREINDBAAS
The user formerly known as EINDBAAS
Usericon van OPPEREINDBAAS
Posted 29-01-2023 17:02 by OPPEREINDBAAS Wijzig reactieProfiel van OPPEREINDBAASQuote dit bericht

quote:
Op 28 januari 2023 16:56 schreef Tanteloos het volgende:
methylfenidaat


Hoe voel je je daarbij?


Dwazen die menen wijs te zijn, zijn de ergste dwazen.


Tanteloos
Usericon van Tanteloos
Posted 29-01-2023 21:28 by Tanteloos Wijzig reactieProfiel van TanteloosQuote dit bericht

Kalm, collected, opgeruimd, niet afgeleid en meer van zulks.
Het zet de interne radio dermate zacht dat omgaan met de externe radio makkelijker is.

Misschien dat ik op die manier langer dan 6 maanden kan aankutten op de sociale werkplaats zonder mensen af te snauwen en zo bewijs recht te hebben op een betere werkplek. Heb ik natuurlijk ook, maar het is altijd omgang met collega's waar ik op vast loop. Ik ben een eikel, maar kan prima op niveau nadenken verder.

Als je geplaagd wordt door een immer aanwezige interne radio: een kort stuk van een nummer wat ik eerder die dag ergens gehoord heb. Altijd herhalend, en meestal een idioot kort stukje. En dan nog de dwangmatig opgelegde gedachten/vastzitten middels dissociatie, dan lijkt het in de ogen van anderen alsof ik niets aan het doen ben, maar de cpu is dan toch al voor 75% beladen. Dan blijft er niet veel geduld over voor 'stomme vragen' of 'domme opmerkingen'.


OPPEREINDBAAS
The user formerly known as EINDBAAS
Usericon van OPPEREINDBAAS
Posted 29-01-2023 22:29 by OPPEREINDBAAS Wijzig reactieProfiel van OPPEREINDBAASQuote dit bericht

quote:
Op 29 januari 2023 21:28 schreef Tanteloos het volgende:
Als je geplaagd wordt door een immer aanwezige interne radio: een kort stuk van een nummer wat ik eerder die dag ergens gehoord heb. Altijd herhalend, en meestal een idioot kort stukje.

Vaag man. Heb het ook wel eens maar niet op zo'n storende manier.

Zou mooi zijn toch als die pillen je wat brengen


Dwazen die menen wijs te zijn, zijn de ergste dwazen.


Tanteloos
Usericon van Tanteloos
Posted 30-01-2023 11:04 by Tanteloos Wijzig reactieProfiel van TanteloosQuote dit bericht

Dat doen ze ook. Zelf maar uit nieuwsgierigheid naar een dealer gestapt voor het spul.

Vervolgens de diagnose najagen want "anders kunnen wij u dit medicijn niet voorschrijven". Diagnose niet gekregen uiteindelijk.

Maar wat blijkt? Je hebt de diagnostiek helemaal niet nodig.


Dit topic is 26 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen